První autonomní vlak vyjede v Česku příští rok. Strojvedoucí v něm bude jen pro jistotu

Vizualizace jednotky RegioSprinter pro Švestkovou dráhu. Foto: AŽD PrahaVizualizace jednotky RegioSprinter pro Švestkovou dráhu. Foto: AŽD Praha

Společnost AŽD Praha chce příští rok vyjet na svoji trať z Čížkovic do Obrnic s prvním vlakem, který bude řídit

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bohumil Pokorný

Pokud to myslíme se snižováním škodlivých emisí a spotřeby fosilních paliv doopravdy, musíme železnici výrazně modernizovat a učinit ji konkurenceschopnou po všech stránkách silniční dopravě, a to co nejrychleji. Vlaky bez strojvedoucího jsou v tomto ohledu naprosto správným směrem, je dobře, že i české firmy konečně začaly jít touto cestou i na železnici. Silniční doprava je v tomto ohledu už mnohem dál, a to navzdory skutečnosti, že železnice má pro oblast samořiditelných vlaků podstatně příznivější předpoklady.

Jouda

Ale jo, proč ne….proč si trochu neodpočinout od problémů všedního dne a nezasmát se těmto fantasmagoriím, že ?? Pokud to bude jezdit na čidla a celkový „softvér“ od AŽD a bude to podobně fungovat jako v ejpovickém tunelu, tak toho se opravdu nebojím. Neříkám , že to někdy přirozeně nepřijde, ale takhle to tlačit proti větru……. Rok 89 není zase tak dlouho s celou naší „technickou “ vyspělostí té doby a my chceme za 30 let předběhnout i Japonce ? To ještě bude srandy….Autonomní vlak, dejme tomu uzavřené metro, specifický městský okruh, ale lokálky ?? I kdyby na krásně se… Číst vice »

hedonism.bot

No v tom je krasa celeho projektu – pouzit a odladit ten werk na nejake zapomenute lokalce, kde neni problem vlak nahradit na tyden autobusem a pak cely produkt posunout nekam dal za daleko vetsi love – kdyz uz ne jako zcela autonomni vlak, tak treba jen inovace uz stavajicich produktu, podle me to vubec neni spatna investice, navic kdyz tomu jeste kraj plati naftu 🙂

Zippich

Držím palce. Vždyť jízda na dnešní evropský zabezpečovač ETCS už vlastně autonomní je (fíra jen pije kafe) a AŽD je jejím dodavatelem na koridory. To jsou dobré karty do začátku. Znamená to, že bude na švestkové dráze ETCS BL3 v celé trase vlaku?

MiKi

Předpokládám, že to je ironie, jinak jsem nucen myslet, že jste mudrlan, který vlak řídil na Train simulátoru.

Pepa z depa

Vzhledem k tomu, jak rychle AŽD uvádí ETCS do provozu, tak by se ta autonomní vozítka mohla rozjezdit někdy po roce 2150. Zas je super být vidět. Zatímco celá Evropa zavádí jednotný evropský zabezpečovač, aby se daly vyrábět co nejuniverzálnější vozidla, my budeme mít rovnák na ohjebák v podobě Radiobloku a zkušebního polygonu AŽD s technologií, kterou stejně nepůjde nikam prodat. Vítejte v České republice!

joe

Pustite blbca ku klávesnici a dementnosť vetrom hnaná je na svete. ETCS je vlakový zabezpečovať nie systém na autonómne riadenie vlaku.

Souprava

Pánové, klikáním na palec dolu ty lidi do těch prázdných lokálek nenaženete, ani tím nezakryjete jejich existenci. Ty slabé tratě tu prostě jsou. A otázka co s nimi, se dříve či později bude řešit. Automatizace je v podstatě to jediné, co jejich konec může o chvíli oddálit. Jinak dojdou strojvedoucí a žádný politik není tak hloupý, aby v případě nedostatku, strojvedoucí přednostně posílal na motoráčky někde na venkově a na hlavních linkách mu vypadla polovina spojů. On si s tím poradí i trh sám, protože modernizací tratí se zvyšuje atraktivnost hlavních tahů pro soukromníky a umožňuje nedotované spoje a tím… Číst vice »

železničář v důchodu

Toho, že „dojdou strojvedoucí“, bych se zatím příliš nebál, problémem pro objednatele VHD ale bude, že budou tak drazí, že „lokálkové“ vlaky prodraží až nad únosnou mez – a v tom by aspoň dílčí automatizace některých činností a funkcí mohla být aspoň na nějakou dobu prospěšná právě i lokálkám.

Vyrážka

Trať znám, je hodně klikatá, bohatá na stoupání a opačně. Vede kolem lesů, polí. Prvně vůbec nechápu, jak firma, která není schopna navrhnout a udržet již zde zmiňované prvky zabezpečovacího zařízení v řádném chodu a bez poruch, chce jít na regionální trati do takového experimentu! Nejde jenom o to, že musíte nahradit oko člověka, musíte nahradit i jeho cit, intuici … . Přeci jenom nahradit lidský mozek, do toho máme hodně daleko, byť selhat může i on. Kromě čidel sledujících trať, kromě čidel na přejezdech, musíte sledovat i to zda k vám nemá namířeno kravka ze statku, což lze udělat… Číst vice »

Lukáš

Právě, proto se neobávám toho, že přijdu o práci strojvůdce, železnice je hodně specifická oproti třeba metru nebo nějaké dráze z letiště do centra. Vývoj bude stát mnoho a možná bude i neúspěšný. Nakonec se zjistí, že levněji by vyšlo navýšení mezd všem profesím. Nedostatek lidí je všude a přece jen se všude nezavádí stroje. Jsou provozy, kde by to bylo snadné např. montovny, kde by mohli být jen roboti a samoříditelná VZV a pořád tam jsou lidé. Takže tohle jen tak nebude. Navíc otázka jiná, co bude až vše nahradí stroje? Zůstanou jen politici a právníci? Protože ti se… Číst vice »

železničář v důchodu

A Vy nechápete, že i negativní výsledek nějakého pokusu je pro další vývoj užitečný? Ano, něco to samozřejmě stojí (a někdy i hodně), ale bez pokusů a vymýšlení nových řešení bychom ještě všichni maximálně lezli po stromech!

Vyrážka

Tak mi prosím naznačte řešení jenom jednoho problému a to té adhese:) Na to byla a je ta 810 s lankem super , reagovala na plyn jak osobní auto. Dneska když vozidlo zaznamená skluz a náhodou elektronika začne ubírat vykon, tak než se tak stane a než se zase pozbíra, tak téměř stojíte. Můžete sice operovat s tím, že máte přeci pískovací zařízení, ale když ho necháte pískovat v režimu automatického pískování, kterým může být vozidlo vybaveno, tak budete v Třebívlicích bez písku a co zbytek trati a co zbytek dne? A to se mluví stále jenom o jízdě výkonem,… Číst vice »

Jan Štěrba

Je to nesmysl, technika selhává a opravit jí musí zase jen člověk

Kubrt

No jistě, ale tady se nevede debata o údržbě, ale o provozní (ne)bezpečenosti autonomních vozidel; bylo by dobré znát statistiku Drážní inspekce o mimořádných událostech na železnici – jaké % jde na vrub selhání techniky a jaké na vrub lidského činitele.

Pepa z depa

Tohle je celkem jednoduše řešitelné. Ve vlaku bude vyvěšené telefonní číslo na bezplatnou nouzovou linku do dílny AŽD. Cestující na ní zavolá a mechanik ho postupně navede co má dělat. Bedna s nářadím může být za sklem s přidrátovaným kladívkem, jako už se to někde dělá s hasicími přístroji. 🙂

železničář v důchodu

A tak to funguje u vás v depu, že to tak dobře znáte?

joe

Ako keby človek nezlyhával, drvivá väčšine nehôd je zavinená zlyhaním ľudského faktora.

Daniel Mach

No zní to zajímavě. Zažil jsem automatická metra v Kodani a v Kuala Lumpuru, ale to jsou samostatné systémy. Pokud to zkoušeli v Tokiu na okružce, jak je uvedeno v článku, tak tam do systému najíždějí a vyjíždějí vlaky zvenčí. Jsou tam bouřky a v zimě sníh, tedy nepříznivé vlivy obdobné těm našim. Jen tam nemají jednu věc, která bude pro AŽD oříškem, a to jsou železniční přejezdy (železniční sebevrahy záměrně vynechávám). Ale když samořiditelná auta, tak proč ne vlaky? Těch strojvedoucích je přeci nedostatek a toto je řešení.

K.L.

A četl jste někdy jak fungují současná samořiditelná auta? Jsou absolutně nespolehlivá a zřejmě tomu tak bude ještě mnoho let…………….

Luke

Někdy bych si přál být starší. Dnešní svět jde – musím zde použit slušný výraz – od desíti k pěti… Monopol AŽD by v první řadě měl pracovat na tom, aby třeba jejich traťové zabzař fungovalo spolehlivě a přestat vymýšlet nesmysly.

Eskimo Joe

Nebyl náhodou první autonomní vlak ten kadaňský RegioPanter? Kolik tehdá zvládl obsloužit zastávek?

Jaklik

A strojvedoucí nebudou mít co žrát 😂

Souprava

Vždyť jich je stejně nedostatek… což může v budoucnu pomoci ke zrušení zbytečných lokálek. Jednoduše nebude, kdo by je odjezdil. Takže krajům chtě nechtě nezbude, než ty nejvíc zbytečné odstřelit, pokud budou chtít udržet provoz vytížených spojů. 🙂

čecháček

Tak schválně kolik z toho bude zafinancováno náma všema, tedy ze slavnejch dotací. Už se nemůžu dočkat!

železničář v důchodu

I kdyby třeba úplně všechno, má to smysl (a mnohem větší, než třeba další posuzování smysluplnosti průplavu D-O-L …)!

čecháček

Možná to dává smysl vám, mně teda ne. Dotace jsou regulérní krádež z kapes nás všech pro hrstku vyvolenejch s kontaktama. Chcete-li, přispějte AŽD ze svýho.

A simvás, jakou má můj příspěvek souvislost s DOLem, prosim pěkně?

železničář v důchodu

Když vám to nedává smysl, tak nemá smysl ani s vámi o tom debatovat – a pokud je o D-O-L: kdo a z čeho platil tu studii?

čecháček

Aha! Protože má člověk jinej názor, tak se s ním nedebatuje. Na to máte samozřejmě plný právo, jenom to o vás leccos ukazuje. Tak se mějte fajn, a přeju vám hodně velký důchody 🙂

železničář v důchodu

Pochopil jste to úplně špatně: s tím, jak to vidím já, jste se snad přece seznámil v této debatě už dřív (nebo jste to aspoň udělat mohl), takže já jsem vaši reakci vyhodnotil tak, že máte svůj nevyvratitelný („jedině správný“) názor, a proto nemá smysl vám znovu opakovat to, co už jsem napsal dříve.

Signalman

Určitě to bude víc než 100 miliard korun! 🙂 Podejte podnět ke kontrole na NKÚ. 😉

Někdy mám pocit, že je lepší nedělat nic, bo kdo nic nedělá, ten nic nezkazí.

PS. Podotýkám, že nejsem a nikdy jsem nebyl zaměstnancem firmy AŽD. Mám k nim určité výhrady, ale takováto kritika ještě ani nerealizovaného projektu mě fakt „baví“. Půjdou na to vůbec nějaké dotace, nebo to AŽD zatáhne ze svého..? A i kdyby na to nějaký grant dostali, tak co?

Vaa

Že by další megadíra na peníze?
Nevím, kdo za panem Chrdlem stojí, ale už by na ně někdo měl šlápnout. Co neošlehli, to nemají a to co mají je průšvih. Vzpomeňme na Moravany nebo nově Ejpovický tunel. I mrtvoly jim prošly…

Zapa

Ejpovice už jste vyšetřil? No sláva, já myslel, že se to zamete pod koberec.

Signalman

Nemám slov. Na tohle se snad nedá ani slušně reagovat.

Vbb

Tak nám ty chytráku řekni, kde obšlehli třeba to AVV, o kterém je zde řeč.
Moravany byly chyba Esy?
A o Ejpovicích víš zcela evidentně takové to hnědé mazlavé.

Kubrt

Je nějaký rozdíl v míře autonomnosti, automatizace, bezpečnosti mezi dnes vyvíjenými autonomními vlaky a tím, co třeba na Docklands light rail funguje už nějakých 30 let?
Soupravy DLR samozřejmě jezdí ve svém „akváriu“, nepotkávají se s jinými vlaky, ale v tom nevidím rozdíl – tady vlak sám dojede do Obrnic/Čížkovic, zastaví a přjede na „manuál“. Nebo?? Děkuji.

venkov4ever
Pepa z depa

Technologie pro samořiditelné vlaky už jsou vyvinuté. Takové AVV k němu má hodně blízko. Strojvedoucí v podstatě jen zavírá dveře a dává vozidlu souhlas k jízdě. Ovšem zajímalo by mě jestli vozidlo bude jezdit opravdu samo nebo jestli v něm bude alespoň vlakvedoucí (stevard). Pořád jsou situace, které jsou potencionálně nebezpečné. Nehledě na to, že si moc nedokážu představit jak by se vozidlo dokázalo vypořádat třeba s jízdou na přivolávací návěst, nebo jakýmkoliv jiným případem, kdy je nařízena jízda podle rozhledových poměrů. Neboť kdo je obeznámen s technologiemi AŽD tak ví, že stačí jedna bouřka a stojí celý koridor. Bohužel… Číst vice »

železničář v důchodu

K tomu, aby bylo vyvíjené zařízení řádně prověřeno, by přece měl sloužit právě ten zkušební provoz spojený s vývojem – já si nemyslím, že by příští rok už vše mohlo fungovat dokonale, ale bez zloušek v rámci vývoje by nikdo nedospěl ke zdárnému cíli nikdy!

bindera

To se nám to zkouší a testuje, když nám část zaplatí kraj.

petr.r

a ty lidi vozí tam kdo, zapomněl jste na čd, že neměly vlaky na tuhle dráhu a tak se dohodly, že ji zruší?

železničář v důchodu

Je podle Vás podstatné to, od čeho lze očekávat budoucí profit, vyzkoušet (navíc s vedlejším efektem pro veřejnost už nyní), nebo je důležitější takzvaně „ušetřit“ finance a rozfofrovat je neúčelně jinde – třeba na další zbytečné studie novostaveb (jak je „v celé zemi“ zvykem)?

AAA

Budoucí profit to bude především pro výrobce. Pokud něco takového chce vyvíjet stát, ať dá třeba grant nějaké univerzitě.

železničář v důchodu

Jistě – a proto to raději koupíme „na klíč“ od nějaké „renomované“ zahraniční firmy – hlavně že tím (zdánlivě) „ušetříme“ peníze našich daňových poplatníků ,,,
Ach jo …

AAA

s tlačenkama pro „české“ firmy sídlící na kypru máme bohaté zkušenosti, že

železničář v důchodu

A AŽD je snad „„česká“ firma sídlící na kypru“?

Junker

AŽD je zrovna ryzí česká firma, bohužel už jedna z mála :-(. Má jasnou vlastnickou sturukturu, vlastněná výhradně českými občany ( viz. obchodní rejstřík) a odvádějící daně v ČR, zaměstnávající drtivou většinu česky hovořících pracovníků. A nemělo by se zapomenout na jejich vlastní vývojové centrum o cca 150 českých inženýrech a doktorech. To jsou Ti, kteří tvoří hodnoty = možnost konkurovat mnohem větším světovým výrobcům.

root

Samořídící auta zvládají jezdit podle rozhledu. Vlak je jednodušší než auto, protože se pohybuje pouze v jednom rozměru (nemůže sjet z kolejí do příkopu).

Signalman

A v čem je vlastně LS-06 podle Vás horší, než Mirel, který je třeba každou chvíli přepínat do režimu MAN nebo se do něj přepíná automaticky? Ta jeho „kontrola rychlosti“ na vymyšlenou brzdnou křivku je vážně dost iluzorní.

Signalman

LS-06 je sice VZ jen s kontrolou bdělosti, ale tuto funkci plní spolehlivě a bezpečně – podobně jako LS-90. Na žádnou kontrolu rychlosti si nehraje.

Apollo17

LS 06 je horší v tom,že chce přepínat do“MAN“(které je u něj transformováno do potvrzovacího tlačítka) u každé změny a navíc každého výpadku kodu.Což je někdy na prášky i když je postaveno a vlak projíždí celou stanici na volno (například projet stanicí Ústí nad Labem je problém,i když je celá cesta postavená). MIREL vyžaduje zvýšenou pozornost jen při jízdě k červené,nebo k nařízenému snížení rychlosti a po obsluze MAN,což je obdoba potvrzovacího tlačítka u LS06 je strojvedoucí stále upozozorňován při jízdě k omezovacímu návěstidlu zvukově i opticky.U LS 06 stačí jednou zmáčknout potvrz.tlačítko a další kilometr k červené se chová,jak… Číst vice »

Signalman

Jinak s ostatní částí Vašeho příspěvku, který se týká autonomní jízdy vlaků, souhlasím. Ve své podstatě to je řešitelné se stávajícím AVV, které pojede pod dynamickým rychlostním profilem VZ (na síti SŽDC se nic jiného, než ETCS nepřipouští; na Švestkové dráze se fantazii meze nekladou). K tomu plus nějaká detekce překážek v kolejišti. Také by mě zajímalo, jak se budou řešit mimořádnosti, které popisujete. Zřejmě se půjde cestou maximální spolehlivosti řídicího systému (zálohování klíčových prvků)… A když všechno kixne, tak si cestující dojdou přes pole na nejbližší stanoviště NAD. Každopádně ani strojvedoucí si s některými situacemi nedokáže poradit, ani kdyby… Číst vice »

Pepa z depa

Přiznávám, že je Mirel občas na obtíž. Zvlášť ve vyšších rychlostech, kdy zbytečně odvádí pozornost v nevhodnou chvíli. Zas na druhou stranu uječená LS06 není nic jiného než „barvičkovač“, který má k zabezpečovači v pravém slova smyslu hodně daleko a tu pozornost odvádí taky. A jestli bych mohl vypíchnout jedinou věc, která mi na LS06 leze na nervy, potom je to právě ten uječený tón. Co se týče autonomního ovládání Sprinterů – u AVV má strojvedoucí možnost korigovat poměrný tah podle aktuálních adhezních podmínek. Takže ze své zkušenosti vím, že za deště na listí, dokáže v pohodě projet zastávku i… Číst vice »

Schweinehund

Tomu se říká pane kolego ztráta adheze. Jinak, jezdím s oběma zabezpečovači a na MIREL VZ1 jsem vždacky nadával jako na slovenskou pomstu, ale LS06 od AŽD ze Zahraďáku je skutečně tragédie. Dvě tlačítka (vybavovací/bdělosti) je úplná PÍČOVINA a ještě „přebírání st. “ musel vymysle s prominutím Blb !

Signalman

No ta dvě tlačítka, z pohledu bezpečnosti, vůbec píčovina nejsou. Jednorázovou obsluhou jednoho z nich, pouze při příjmu povážlivějšího kódu, je omezeno riziko rutinního „promačkání se“ na Stůj. Naopak já jako píčovinu vidím potvrzovat bdělost strojvedoucího stejným tlačítkem, jako příjem povážlivějšího kódu. To nedává žádný smysl.

A pokud vím, tak vývoj LS06 byl konzultován se zástupci strojvedoucích.

Signalman

Je pravda, že rutinnímu mačkání TB je u LS-90 bráněno jeho neobsluhou při příjmu zeleného kódu, ale pak zase hrozí, že vlak pojede na zelenou vlnu z Prahy třeba až do Brna, aniž by byla kontrola bdělosti vyžadována.

Signalman

Ok. Je dobré vědět, že i taková zdánlivá maličkost, jako je uječený tón, může rozhodnout o (ne)oblíbenosti zařízení.

No, s tím autonomním řízením vlaků to bude ještě zajímavé. Uznávám, že sterilní, vnějším vlivům uzavřené prostředí metra je něco úplně jiného, než nadzemní regionální dráha.

Co se ztráty adheze týká, třeba tomu bude časem bráněno gumovými koly hnací nápravy, jako mají dvoucestná vozidla… 😉

Lukáš

Ano občas se fakt nedá nic moc dělat, ale strojvedoucí nebo obecně člověk vymýšlí jak problém řešit jinak než stroj. Stroj vyhodnocuje jen dvě možnosti true a false. Tedy pravda a nepravda. Pokud mu dojdou řešení vypíše hlášení error a končí. Člověk má sice menší paměť než stroj, ale dokáže s ní lépe najít řešení, alternativně si pomoci. A AVV je jen pomocník, který neuvažuje. Jen spočítá optimální jízdu z hlediska času a energie, ale okolnosti už neřeší. Když mi mašina jela proti stůj tam, kde já už bych si to škrábl, měl jsem fakt obavy. Zastavila ale bylo ideální… Číst vice »

master5228

Dovolím si oponovať ti. Nie je pravda, že stroj pozná len Aristotelovskú dvojstavovú (boolean) logiku true a false – stroj vie „uvažovať“ aj v intenciách Fuzzy logiky kde neexistuje len true a false, ale výroky sú ohodotené mierou pravdepodobnosti. Toto nám pomáha vytvárať matematické modely blízke uvažovaniu človeka a voilá, aplikovaním tohto modelu do počítačového systému a spojením s rôznymi neurónovými sieťami a strojovým učením máme dnes relatívne vyspelé umelé inteligence (ktoré mnoho z nás nosí v kapse alebo k ním pristupuje online či ich má v aute..).

Jan Tichavský

To je obrovské zjednodušení jen na true a false. Komplexní systémy mají robustní řídící systém který se snaží až do poslední chvíle a mimo jiné neobvyklé situace předpokládá již z návrhu a řeší je podle aktuální situace. Jako zajímavý příklad vám můžu nabídnout nedávné autonomní přístání rakety Falcon 9, kterému selhaly řídící rošty: https://www.youtube.com/watch?v=LFdep0qCmYA Díky tomu nepřistál na pevninu podle plánu, ale o několik kilometru dále v oceánu. I přes obtížnou kontrolu celého stupně pouze hlavními motory, vysoké rychlosti, neobvyklé rotaci zvládnul dosednout na hladinu lehce a s minimálním poškozením (uvažuje se i o znovupoužití). Jsme pomalu ve 20. letech… Číst vice »

železničář v důchodu

A také na to mít dost finančních prostředků …

Hajnej

Vstoupitdo diskuze…

železničář v důchodu

Hajnej v lese usnul (a nevložil text) …

Hajnej

Co bude, až bude špatná adheze? Dnes bude (resp. má být) to, že strojvedoucí omezí tažnou sílu, což AVV vyhodnotí jako informaci o tom, že je adheze špatná, a zařídí se podle toho: začne brzdit víc průběžnou a méně dynamickou brzdou a při větším omezení začne brzdit dřív a opatrněji. Výpadek EDB vykryje doplňková brzda a následná korekce podle zpětné vazby. Před čtvrtstoletím jsme to mockrát předváděli na 163.034, která navíc tu doplňkovou ani neměla: v Tatcích se v 70 km/h vymáčkl HV a AVV se s tím vyrovnalo. No a pokud bude i to omezení tahu pro fíru příliš… Číst vice »

Pepa

Pane jo, jestli to dají dohromady s dalším jejich „skvělým“ produktem ASVC (automatické stavění vlakových cest) tak by mě tam jako strojvedoucího nedostali ani za nic…

Patrik

Však oni ty strojvedoucí pak nebudou potřeba. Aspoň už nebude moct FS vydírat svými nehoráznými požadavky.

Junker

Dobrý den pane Pepo, a v čem si myslíte, že je ASVC špatné pro strojvedoucího? Ten nemá ani ánung o tom, kdo mu postavil vlakovou cestu. Ze stanoviště nemá šanci poznat, jestli to byl pan dispečer, paní dispečerka, nebo funkce AB>, nebo ASVC. A z pohledu na návěstidlo ani nezjistí, odkud daný dispečer (automat) vydává povely.
Naopak mi přijde, že tyto dvě věci, ASVC a automatický vlak, k sobě přirozeně inklinují.

bindera

Jsou chvíle, kdy jsem rád, že už jsem starej

železničář v důchodu

Já sice také, ale pokud jde o automatizaci, tak ne kvůli ní jako takové, ale kvůli jejímu přehánění a její násilné implementaci tam, kam podle mě vůbec nepatří: „automatizované vlaky“ jsou podle mě ještě přijatelné, pokud jezdí po pro ně přizpůsobené dopravní cestě chráněné rozumným způsobem před kolizemi s „vnějšími“ vlivy (v západní Evropě ostatně takové systémy existují už dokonce i 35 roků = viz například https://cs.wikipedia.org/wiki/Véhicule_automatique_léger , takže zkušenosti s nimi již jsou) – ale třeba na veřejné komunikace plně automatizovaná vozidla bez řidičů podle mě nemají místo, a ani vlaky by neměly být úplně „odlidštěny“ a jezdit ve… Číst vice »

Radeček

A o co je horší automat než hlupák s 2,5 promile v krvi, který ví, že je dobrý řidič, a že čára není zeď?

železničář v důchodu

Máte sice asi hodně pravdy, ale i kdyby ty automaty už skutečně a opravdu „naprosto“ spolehlivě fungovaly, a používaly se ve velkém, ty Vámi zmíněné hlupáky stejně minimálně ještě hodně dlouho nevymýtí, takže to Vaše porovnání hodně „kulhá“.

root

Před 100 lety bylo pro lidi nepředstavitelné, že by měli vlézt do výtahu co jezdí sám, bez liftboye. Dnes je to naprostá samozřejmost a naopak výtah s liftboyem vnímáme jako bizarnost.

DRABADURA

Vývoj techniky jde dopředu raketovým tempem a to zda někdo z nás chce či nechce samořídící dopravní prostředky je zcela irelevantní!
Tyto informace jsou důležité nejvíce pro rodiče 15. letých děti, aby je za žádných okolností nedávali na studijní obory spojené s řízením vozidel a to ať už kolejových či nekolejových, neb by našli uplatnění stejně snadno, jako špičkově vyškolení roztápěči parních strojů.

Martin M.

Kdo se však takovými vlaky, autobusy či tramvajemi bude vozit, když se automatizace všeho druhu zavádí všude a tudíž člověk jako takový se stane zbytečným, neřku-li až obtěžujícím prvkem bez práce a v konečném důsledku bez prostředků, takže si nebude moci dovolit koupit ani tu levnou jízdenku do autonomního dopravního prostředku?!?

Martin Chovanec

Nikdo, protože mezi tím zničíme svou civilizaci a autonomní vlaky přestanou jezdit v důsledku poruch způsobených elektromagnetickými vlivy Slunce, až nás magnetické pole Země při přepólování přestane chránit.
Takže bych se toho Vašeho scénáře moc nebál 🙂

babilon

Podobné katastrofické vize se tady šíří už asi 150 let a momentálně jsme to dopracovali k tomu, že nabídka pracovních míst převyšuje počet nezaměstnaných.

Martin M.

Jistě, ale to je aktuální stav, jenž za 5 let může být jen pouhou vzpomínkou.

Souprava

Koukám, že lysohlávek se letos urodilo… Souhlas s babilonem.

Jan Tichavský

Ale podívejte se jaká je nabídka práce dnes a jaká byla před stopadesáti lety. Výrazně ubylo zaměstatných v zemědělství, přibylo spoustu vysoce kvalifikovaných pozic jako jsou inženýři nebo programátoři. Řidičů přibylo taktéž neskutečně, ale je to v podstatně dost rutinní práce kterou většina lidí nedělá dobrovolně a není to moc kreativní nástroj pro uplatnění člověka. Lidé se přesouvají do služeb, administrativy, i ty servisní pozice se týkají pokročilých systému a automatizovaných provozů.

Bob

Ten pán, má pravdu

Signalman

Vize je taková, že bude garantovaný příjem. První skupina lidí, ti aktivní a zodpovědní, se budou vzdělávat, budou cestovat, sportovat, věnovat se umění, vychovávat děti, starat se o své nemohoucí blízké, o přírodu apod. Anebo budou za „příplatek“ pracovat na pozicích, které stroje ani s umělou inteligencí nezastanou (soudci, policisté, lékaři atd.).

Druhá skupina lidí, ti líní a nezodpovědní, budou sedět v hospodě nebo doma na gauči před televizí, budou se nudit, nadávat, chlastat nebo fetovat a propadat pocitům malomyslnosti, na které teď nemají moc času, protože musí pracovat (jistě, našly by se výjimky, které dělat nebudou nikdy).

Pandrhola

Ano, ale na ten garantovaný příjem musí státy někde vzít prostředky a protože komunismus to asi nebude, tak to místo z daní současných zaměstnanců půjde z daní firem, které půjdou hodně nahoru. Tipuju, že kolem toho bude ještě hodně veselo…

VS

Dobrý den, ve vizi garantovaného příjmu vidím mimo již Vámi zmíněného v posledním odstavci i následující rizika: 1) Myslím, že se dosud nedá určit, je-li v možnostech techniky, přírodních zdrojů a Vámi zmíněné první skupiny (,,pracujících) vytvořit dostatek prostředků pro obživu a život všech lidí. Možná ano, ale možná a možná nikdy nebude, můžeme narazit na nějakou nepřekonatelnou mez, o které dosud nevíme. 2) Není jasné, jaké bude rozdělení obyvatelstva mezi obě skupiny a hlavně jak se bude měnit, až už garantovaný příjem začnou dostávat lidé, kteří nikdy (nebo skoro nikdy) nepracovali, případně děti takových. Bude nějaké dítě studovat školu,… Číst vice »

Signalman

Dobrý den, Tyto otázky jsou určitě na místě, ale já Vám na ně, bohužel, nejsem schopen odpovědět. Přínosy garantovaného příjmu mohou být pozitivní i negativní. Pokud by „druhá“ skupina lidí početně převýšila tu první skupinu, pak by to byl opravdu velký problém, jak popisujete. Cosi jako „garantovaný příjem“ fungovalo již ve Starém Římě, kdy aristokracie vládla, svobodná lůza nepracovala, protože měla chléb a hry, a jediný, kdo tam doopravdy makal, byli otroci. I do armády nakonec museli verbovat otroky a žoldáky z cizích zemí, protože se Římanům nechtělo. Pád Římské říše byl pak nevyhnutelný… Pokud garantovaný příjem vůbec někdy bude,… Číst vice »

Signalman

Možná by bylo v první fázi nejlepším řešením osvobodit všechny fyzické (pracující) osoby od daně z příjmu, případně i od sociálního a zdravotního pojištění. A tento výpadek v příjmech státu pak sanovat daněmi z robotů nebo zvýšením firemních daní. Lidská práce by výrazně zlevnila, čili by se oproti strojům začala zaměstnavatelům více vyplácet.

Zdá se mi lepší toto řešení, než dávat něco zadarmo někomu, kdo nevytváří žádné hodnoty.

Pandrhola

Nejspíš se půjde cestou zaručeného příjmu pro všechny a ti, kteří budou mít ještě práci, tak budou mít příjem navíc. Jen to bude znamenat kompletní přepracování daní, kdy dnes stát nejvíce vybere od zaměstnanců… Tedy firmy ve finále moc neušetří, protože to, co by platily zaměstnancům přímo, tak budou v nepatrně menší míře platit lidem bez práce formou daní. A to se firmám líbit samozřejmě nebude, jenže jinak to nejde, protože stát ty daně od někoho vytáhnout musí…

Signalman

No vize je taková, že se firmy budou platit daně z každého robota. Ale co je to vlastně ‚robot’… Hloupý manipulátor nebo i virtuální asistent(ka)?

A jinak souhlas, že kromě garantovaného příjmu bude muset být i nadále klasický plat a mzda za práci, kterou nikdo moc nebude chtít dělat a automaty ji nezvládnou.

Karel V.

Už to vypuklo….SkyNet je tady.Autonomní vozidla,autonomní zbraně…Lidé vymřou nebo budou “vymřeni”.

Karel V.

A palce dolů na tom opravdu nic nezmění, hrdinové jedni. Ani nedokážete napsat svůj názor případně polemiku. Jak uboze male české

Eskimo Joe

To je jen počítadlo zaměstnanců AŽD 😉

Kubrt

Pro přehlednost diskuze je lepší, když dostanete 13 minusů, než kdyby vám tu 13 lidí napsalo něco ve smyslu „plácáte nesmysly, na něž nemá smysl reagovat“. Polemizovat, diskutovat, má smysl o názoru, nikoliv o výkřiku.

Signalman

Víc než Skynetu se bojím přemnožení negramotných a nepřizpůsobivých obyvatel Afriky, kteří se množí jako potkani a vůbec jim nevadí, že jejich děti budou žít v bídě a utrpení. To určitě není „trvale udržitelný rozvoj“…

Také se obávám islámských fundamentalistů, pokud si je ve jménu pravdy a lásky nataháme ve větším měřítku do Evropy.

Jinak hrozba vyhubení lidstva tady nad námi visí od vynálezu atomové bomby jak Damoklův meč. Nemá cenu se kvůli tomu stresovat.