První aerolinka zrušila lety v Pobaltí. Země varují, že rušení signálu může způsobit katastrofu
Finnair pozastavuje lety do estonského Tartu. Vyčká do zavedení alternativního řešení přiblížení, které nebude vyžadovat opakovaně rušený signál GPS.
Letecká doprava v Pobaltí zažívá nečekanou komplikaci: opakované rušení signálu GPS v oblasti Kalinigradu. V posledních dnech zintenzivnilo natolik, že dva lety společnosti Finnair do Tartu musely být odkloněny zpět do Helsinek.
Dopravce se rozhodl spojení finské metropole s estonským městem Tartu raději přerušit, a to až do 31. května. Do té doby by na místě mělo být zavedeno alternativní řešení přiblížení, které nebude vyžadovat signál GPS. Aerolinka o tom informovala v tiskové zprávě.
„Bezpečnost letu je vždy naší nejvyšší prioritou, a protože přiblížení k Tartu v současné době vyžaduje signál GPS, nemůžeme tam kvůli jeho rušení létat,“ řekl provozní ředitel Finnairu Jari Paajanen.
Alternativa existuje
Jak Paajanen dodal, systémy v letadlech Finnair detekují rušení GPS, přičemž piloti společnosti jsou si problému dobře vědomi a letadla mají další navigační systémy, které lze použít, když je systém GPS nefunkční.
„Většina letišť používá alternativní metody přiblížení. Některá, jako je Tartu, však používají pouze metody, které signál GPS vyžadují,“ uzavřel Paajanen.
Součást nepřátelských aktivit Ruska
Podle ČTK varovaly Pobaltské země, že rušení signálu GPS, ze kterého je obviňováno Rusko, by mohlo způsobit leteckou katastrofu. O víkendu je před riziky spojenými s rušením satelitního navigačního systému odděleně varovali ministři zahraničí Estonska, Litvy a Lotyšska.
Odborníci říkají, že rušení GPS se v posledních měsících dotklo desítek tisíc civilních letů. Narušilo také navigační signály, které používají plavidla v Baltském moři, což vedlo k varování švédského námořnictva ohledně bezpečnosti lodní dopravy. Problém se týká také oblastí Černého a Kaspického moře nebo východního Středomoří.