První aerolinka zrušila lety v Pobaltí. Země varují, že rušení signálu může způsobit katastrofu

Letoun Finnairu u hangáru F. Pramen: CZATLetoun Finnairu u hangáru F. Pramen: CZAT

Finnair pozastavuje lety do estonského Tartu. Vyčká do zavedení alternativního řešení přiblížení, které nebude vyžadovat opakovaně rušený signál GPS.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

To říkám už nějakou dobu, že když Rusko odstartovalo kampaň „navracení historických území“ je nejvyšší čas na vrácení území které mu nikdy nepatřilo – Konigsberg/Královec…
Čím dřív, tím líp.

tarten

Přesto jsou některé evropské firmy ochotné s Ruskem dělat kšefty a tak nepřímo tohleto platit.

Jurali

Tak bez GPS se take dalo navigovat….

none

Samozrejme, tech par letadel se v pohode vyhne. https://globe.adsbexchange.com

Jaaa

Jj, hlavně se v pohodě při přibližování v mlze vyhnou kopci nebo sloupu. 🙂

Joe

Od toho je radar a příletové trasy, pro samotné navádění ILS. Nechat se navádět čistě jen GPS, nebo se spoléhat jen na něj, je jednoduše hloupost. V Soulu už to zkoušeli a strašně se divili, když jim to rakeťák začal rušit.

SYN

Samozřejmě, ILS je dneska primární, „akorát“ je docela drahé a některá menší letiště jím nejsou vybavená… (nebo třeba jen z některého směru/na některé dráze).

Průvodce původní Aleš

Lama dotaz pro znalé: Sice nevíme, odkud přesně to ruší a jaký to má dosah, ale máte pocit, že by to mohlo narušit i lety mezi Prahou a Helsinkami? Kudy se létá vím, ale není mi jasný dosah.

Jaaa

Průlet se ruší hůř, velká linková dopravní letadla mají inerciální navigaci; kromě toho lze držet radiály k radiomajákům.

Průvodce původní Aleš

Děkuji

Jan

Všechny znaky báťuškova zákeřného rukopisu…

gwann

Myslim ze by bylo vhodne polozit minovy uzaver finskeho zalivu nekde mezi Narvou a Finskem a zapomenout tem vychodnim barbarum k nemu dat mapu.

Obdobne vytrhat koleje do Konigsbergu

Jiří Kocurek

Nevytrhávat, přerozchodovat Kaunas na 1435.

Jaaa

To by byl válečný akt.

Jiří Kocurek

Ty miny? Ano, to by byl válečný akt a především by na minonosku rusové zaútočili… a měli by legitimní důvod vyhlásit válku tomu, kdo by to tam zaminovával.
Dobře, jsou 3 země, na které by si rusové asi netroufli: USA, Čína a UK+Kanada+Austrálie. Udělat to Estonci, tak mají v zemi invazi – nepomohli by si.

tarten

Při agresi proti Ukrajině si Rusové dělali hlavu s legitimním důvodem pro válku? Nebo se vůbec obtěžovali válku vyhlásit?

SYN

Přesně, provést zaminování jako Speciální operaci v rámci boje proti pirátům…

Jurali

Tak zablokovani pristavu je jednoznacne valecny akt. Tim myslim zablokovani ruskuch pristavu ve Finskem zalivu.
Davat Putinovi do ruky ospravedlneni pro pouziti jadernych zbrani vazne neni dobry napad.

A co se tyka tranzitu po kolejich do Kaliningradu. Preruseni tranzitu Litevcum zatrhla EU. Proc? Velmi jednoduche. Rusko hrozilo reciprocnim prerusenim tranzitu po kolejich mezi Cinou a zememi EU. Ten roste diky Husium a vubec celemu Blizkemu Vychodu.

Marek

Dříve, když neexistovala GPS, tak se také létalo a nikomu to nevadilo, první B747 či Concorde také neměli GPS a nic se nestalo. Dá se létat podle radiomajáků, VOR, atd. Nechápu proč se teď plaší kvůli GPS, není to primární navigace

Jan T.

Létat se dá různě, ale s jakou kapacitou a jakou bezpečností?

Y.K.

Neměly GPS, ale také měly úplně jiné přístrojové vybavení než je dnes. Spousta systémů se dnes dokalibrovává podle GNSS, i když se GPS nepoužívá jako primární navigace v dané fázi letu. Spousta majáků VOR se vypíná nebo byla vypnuta. To neznamená, že se hned ztratí, ale jaksi aerolinky nechtějí provozovat lety s navigační avionikou v degradovaném režimu. Minimálně do doby než se najdou postupy, které vyloučí katastrofický scénář.

cbv

Odpoved je jinde . Tartu ma mozna RNAV/RNP APP a v pripade GPS primary lost ( vysazeni GPS ) neni povoleno tento APP provest ….

Y.K.

Taky jsem si to myslel, ale Tartu má i ILS (v jednom směru), nicméně potíž údajně mají s přiblížením, tedy vedení letu ve výškách pod 3000 m. Nevím jaké se k tomu vztahu procedury (při výpadku GPS).

MTS

Na mapě přiblížení pro ILS 26 najdete následující poznámku: „RNP APCH, GNSS required for Initial and MISAP segments“. Tedy přesto, že se jedná o ILS přiblížení, je k provedení počátečního resp. nezdařeného přiblížení potřeba satelitní navigace.

cbv

jj…je to presne , jak pisete . Navic letiste ma jen sluzbu AFIS .I kdyz ma ILS26 , tak vas do nej nikdo nenavektoruje . Zajimave letiste . Za VFR se da doletet , ale IFR bez GPS neda .

Jano

To je presne princip prečo Finnair zrušil lety na túto destinaciu.Nič viac ,nič menej.

Y.K.

Aha, přibližovací mapy jsem nehledal, zase tolik času jsem tomu nevěnoval. To nicméně vysvětluje, proč je to bez GPS problém.

ViaE

Zde jen doplním pro někoho, koho by to zajímalo. Druhy rušení GNSS signálu: Jamming – velmi jednoduché rušení, stačí se frekvenčně přiblížit k originálnímu signálu GNSS a využít velký vysílací výkon. Způsobí to chybovou detekci systémů v letadle a tento signál tedy nelze přiblížit. Je to velmi jednoduché a zle to udělat pomalu „z garáže“. To je druh rušení, které Russáci rádi využívají aby obtěžovali i v sektorech, kde to zdravého člověka nenapadne. Spoofing – velmi složité, tady už musíte rozlousknout originální kód a snažíte se ho napodobit. Prvně spustíte jamming, který letadlo identifikuje, následně spoofing, který, pokud je úspěšný,… Číst vice »

Switch

Hraje tady nějakou úlohu EGNOS, který by měl být schopen zajistit integritu signálu a informovat v případě snížení přesnosti? Pokud ho teda dobře chápu.

Apex

V této oblasti (satelitní navigace) nemám dostatek znalostí a informací, ale není mi jasné, jaký smysl má/by mělo rušení GPS zrovna v oblasti Estonska/Tartu, resp. Finského zálivu Nicméně, v této souvislosti mě napadá, zda se týká rušení jen GPS, nebo všech GNSS. A pokud ne, tak proč nemůže být v rámci letů v této oblasti využíván Galileo, který by měl být i přesnější. Navíc, když se podívám na gpsjam.org, tak obdobné problémy jsou rovněž v oblasti jihozápadního Černého moře a hlavně východního Středomoří, vč. velké části Jornánska…

SaulGoodman

No jaký, tak nad Pobaltím a Finskem, stejně jako Černým mořem, se např. konají pravidelně lety AWACS a SIGINT letadel a dronů podporujících zpravodajsky Ukrajinu.
Ale nepodceňoval bych i prostě snahu jakkoliv poškodit a naštvat státy podporující Ukrajinu, ruské možnosti „odplaty“ vůči NATO jsou značně limitované a tohle je jedna z mála, co můžou dělat (bohužel) zřejmě bez risku významnějších důsledků pro ně.

Apex

Tomu bych asi rozuměl, ale… Nad Černým mořem jsou velké problémy se signálem v oblastech, kde je i v tuto chvíli standardní pohyb civilních letadel v koridorech mezi Varnou a Samsunem, přičemž na sever od Constanty je signál bez problémů. Na druhou stranu je zasažené celé východní Středomoří od jihu Turecka přes Kypr až do Izraele, Libanonu, Sýrie a Jordánska a tam zjevně žádné problémy s civilními lety nejsou.

petr

Obávám se, že evropský Galileo a ty dva další (čínský a ruský) jsou prostě shrnuté pod společný název GPS. Současné přijímače umí všechny čtyři a možná i nějaké další, když si dáte v počítači analýzu přijatých dat tak se tam kromě amerických vlajek objevují právě i evropské, ruské a čínské, ale na 10 zachycených satelitů je většinou nejvejš jedna od každé, on ten evropský systém neni dobudovaný a to samé asi platí i o ostatních neamerických. Ale proč to píšu je, že i tyto vysílače zřejmě sdílí stejné pásmo, takže se jich týká stejné rušení.

Jan T.

Různé GNSS systémy využívají velmi podobné frekvence, takže to pásmo jde zarušit najednou, viz https://novatel.com/support/known-solutions/gnss-frequencies-and-signals

none

Někde psali, že to může být ochrana Kaliningradské oblasti.
Každopádně když můžu škodit, proč bych to nedělal…

Zrzek

No co, příprava na to až se příroda naštve a celý systém GPS půjde do kytek a že ty možnosti jsou.

Y.K.

Příroda?

Mgr.pavel

Jak prosím může naštvaná příroda zablokovat GPS? Nějakými silnými rádiovými bouřemi (na Zemi nejsou) nebo jak to myslíte?

superhero

i Rusové jsou součásti přírody, stejně jako my. Nejde to vnímat odděleně, že to jsme My vs Příroda. Čim víc se o to budeme snažit a namlouvat si, že přírodu dokážeme ovládnout tím víc takových blbců typu Putina příroda vygeneruje. Bohužel pořekadlo „poručíme větru, dešti“ dnes už daleko víc sedí na naši západní civilizaci než na komunisty.
V praxi může být GPS k ničemu např. kvůli blackoutu většího rozsahu, poškozením satelitů kosmickým odpadem. atd. https://www.lidovky.cz/domov/smeti-je-horsi-nez-bludna-druzice.A090213_000016_ln_noviny_sko

Zrzek

Stačí elektromagnetická bouře o správné síle a satelity ovlivní ví se o tom, ale doufá se, že to nepřijde. Je to jen otázka času. Vše jsou jen el.mag. vlny o různých kmitočtech.

Y.K.

To jste to teď rozsekl. Asi vám neušlo, že to se netýká jen GPS a byl by to poněkud zásadnější problém.

Tedy jsme zpět, příroda na GPS nijak vysazeno nemá.

Jiří Kocurek

Ty satelity mimo atmosféru zasáhne pozemská příroda…
Věříte také tomu, že rozezná GPS zlou a Glonass hodný?

Avoda

Podrobnější vysvětlení problematiky zde:
„GPS jamming: the benign, the bad, and the scary“
https://www.flightradar24.com/blog/types-of-gps-jamming/

A dvě videa přímo z pilotní kabiny rovněž od FR24:
https://www.youtube.com/watch?v=ZgBhPQ7kmd8
https://www.youtube.com/watch?v=4dG_Whxzdkk

Geralt

Je vlastně v rámci sankcí vypnuté (nebo ještě lépe poskytující nesmyslné údaje) nad Ruskem?

Jaaa
slsp

A teda uz sa niekto z kompetentnych vyjadril, aka bude odpoved na jednanie, ktore sa da povazovat za nepriamy utok na clensky stat NATO? Rusak bude skusat, co si moze dovolit, kym mu to bude prechadzat. Po pouceni z predchadzajuceho vyvoja by mozno bolo najefektivnejsie dupnut si uz teraz miesto cakania, kam az prasarny vystupnuje…

Lukáš

Divim se, proc jeste maji ruska letadla povoleno letat pres cizi uzemi do Kralovce.
https://www.flightradar24.com/SBI1213/34fe7d02

Jarda

Právě že nemají.

Jiří Kocurek

Zrovna je tam vidět jedno letadlo, které to bralo z Ruska nad mořem, mimo Estonsko, Litvu a Lotyšsko.

Samo

Rozmýšľali ste prečo to obchádzajú trasou cez medzinárodné vody a nie priamo cez Pobaltie? 😉

Lukas

Rekl bych, ze sirka Finskeho zalivu v mistech mezi Talinnem a Helsinkami bude mensi, nez 24 NM, takze tam tam budou existovat nejake jine smlouvy, nebo se to Rusakum porad toleruje.

none

Vzdyt litaji tou malou mezinarodni mezerou. Maji ale docela kliku.

tarten

A co když nějakou zvláštní náhodou bude just v té mezeře rušený signál GNSS?

Lukas

A ta mezera je kde presne?

Yoss

Jak dlouho si tohle ještě necháme líbit…

Dejf

Jako když rušíte, musíte aktivně a to znamená v nějakém spektru svítit. Asi by bylo dobré rusákům naznačit, že se nějak ztratily střely s doletem cca 1000km a že je možné, že se dostaly na ukrajinu a budou použity proti zdrojům rušení. A že v zájmu vlastní bezpečnosti doporučujeme zdroje vypnout… Že do Královce poletí přes Polsko se asi dá nějak dohodnout…

Pája

Tak jednoduché to – bohužel – není. Pokud tím Rusko sleduje ztížení orientace dronů, bude asi nejlepší odpověď najít pro drony jiný způsob orientace. Jinak se obávám, že Rusko neslyší ani na náznaky, ani na výhrůžky a dokonce ani na sankce.

tarten

Já nevím co ten český hejtman Královce dělá. Proč tam neudělá trochu pořádek? Referendum snad dopadlo jasně, ne?

jva

Před 80 lety přes půl zatemnělé Evropy v pohodě, dnes bez GPS ani ránu…

Hasler

Tak dnes se letí trohu jinými rychlostmi, místo bomb se přepravují lidé a také se nelétá podle vedoucího letounu ale podle různých navigačních systémů.

Pokud mezi těmito pár rozdíly nevidíte rozdíl, tak být Vámi, doma rozsvítím plynovku, vyhodím kotel/soláry (whatever) a začnu hovna házet z okna. Tak to před několika nemálo roky šlo…

Bobek

A občas holt „cetující“ vystoupili místo v Drážďanech v Praze, no.

Viki

A nebo bomby skončili v Praze místo v Drážďanech.
14.2.1945

Jaaa

Před 80 lety nebyl tak hustý provoz, jako je dnes. Pokud má letiště zpracované jenom VIS a RNAV přiblížení, je rušením GNSS při podmínkách nedovolujících vizuální přiblížení porušena podmínka bezpečného provozu a je tak zcela korektní přiblížení neuskutečnit.

Civilní doprava opravdu nejsou válečné operace.

petr

No ale kolik bomb dopadlo jinam. USA dodnes svádí květnové bombardování Prahy na navigační omyl. Jiná teorie říká, že prostě jen chtěli odlehčit náklad. Stejné USA sváděli vybombardované nemocnice v Iráku nebo Afghánistánu na omyl, že prý bombardovali fabriku. A to se bavíme o nedávné době, kdy americká armáda GPS už měla. Tehdy před 80 lety bylo všechno jinak, ale popravdě mě ta výhradní závislost na GPS překvapuje, měl jsem za to, že letiště mají radiomajáky, buď nesměrový, který pilotům ukáže, kde a jak daleko je letiště nebo jiný orientační bod (ale pak musí přistát podle vizuálu) nebo směrové, které… Číst vice »

digi

Ad Karlín…
Tak když Čechům nevadilo vyrábět zaměřovače pro německou armádu, aby Němci mohli snadněji zabíjet spojence, tak hold spojencům nevadilo zabít pár Čechů aby s tou kolaborací přestali a nepodporovali německou válečnou výrobu…

DavidS

V roce 1944 byla Evropa úplně v pohodě. I co se týče navigace letadel no…

Jiří Kocurek

… a dbalo se na bezpečnost práce.

Viki

Jo přesně před 80 lety si amíci spletli Prahu s Drážďany a Praha zaplakala pod smrští bomb. Takže to asi nešlo ne? A to se jednalo o více jak 100km a tady se bavíme o přiblížení k letišti kde 50m je rozdíl mezi žitím a nežitím.