Letecké společnosti Letectví

První A380 Air France skončil po deseti letech ve šrotu. Předčasný konec vyjde aerolinky na 9 miliard korun

A380 v barvách Air France. Foto: Air France
A380 v barvách Air France. Foto: Air France

Jen deset let vydržel v provozu Airbus A380 společnosti Air France. Stroj registrace F-HPJB má dnes absolvoval poslední let. Přelétl z Drážďan do irského Knocku, kde začne jeho rozebírání na náhradní díly a šrotace. Do roku 2022 z flotily francouzské společnosti zmizí i zbývajících devět letadel tohoto typu.

Jde o letadlo, které patří společnosti Dr. Peters Group. Stejně jako v případě prvních A380 pro Singapore Airlines neměl už jejich provozovatel zájem o další prodloužení nájmu a vlastník usoudil, že je lepší letadlo rozebrat na náhradní díly. Ukazuje se, že na rozdíl od jiných modelů pro A380 prakticky neexistuje trh s použitými letadly: jedinou A380 s druhým majitelem je jeden stroj ve vlastnictví portugalské společnosti Hi Fly, která se specializuje na krátkodobé pronájmy letadel. Zakázku na rozebrání získala společnost EirTrade Aviation.

Rozebírané letadlo převzaly Air France v únoru 2010. Air France jsou druhými aerolinkami, které A380 vyřazují ze své flotily. Prvními byly Singapore Airlines, které po uplynutí desetiletého kontraktu vrátily letadlo stejnému majiteli a převzaly místo toho nové letouny A380. První z těchto strojů již skončil rozebrán na náhradní díly.

Air France měly ve flotile původně deset A380, pět patří přímo aerolinkám, zbytek leasingové společnosti. Firma se rozhodla je zcela vyřadit do roku 2022. „Současná situace na trhu limituje využití těchto letadel tak, aby byl provoz ziskový. Letadlo má o 20-25 % vyšší spotřebu na sedačku než dálková letadla nové generace,“ uvedla firma loni v prohlášení, kdy oznámila konec těchto letadel ve flotile. Firma při rozhodování zvážila i očekávané náklady na modernizaci interiéru a zvýšené náklady na údržbu. Air France je nahradí úspornějšími modely A350.

Brzký konec A380 nebude pro Air France úplně levný. Firma dnes při oznámení výsledků za celou skupinu Air France – KLM uvedla, že předčasný konec A380 ve flotile si vyžádá náklady ve výši 370 milionů eur (9,25 miliard korun).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
milan
Host
milan

A proč to neodkoupi Zimolovi kámoši na poletování Praha – Budějovice?

Joseph
Host
Joseph

Já bych ho postavil někde u D1 a tam by mohl být hotel pro řidiče jedoucí po téhle ucpané tepně. A ještě by mohl dělat reklamu nějaké limonádě nebo pivku.

Nechápavý
Host
Nechápavý

Mohl bych se prosím pěkně otázat, jaké všechny položky budou tvořit ty náklady, co dosáhnou těch 9 miliard? Nemám sebemenší představu, co vše se zde zahrnuje, že to může takto nabobtnat.

Jen tak
Host
Jen tak

odpisy… napr

Nicky
Host
Nicky

Nechápu, proč to neskoupí Emirates, když na nich mají postavenou flotilu, tak ty díly stejně budou dříve či později potřebovat.

Jen tak
Host
Jen tak

ty toho nechapes vic.

emirates se a380 uz take zbavuje, takze nepotrebuje kupovat dalsi

Ondra
Host
Ondra

nezbavuje, naopak před nedávnem objednal další.

Josef
Host
Josef

1 letadlo uz vyradili taky,byli tedy 2. a AF 3.

EM*
Host
EM*

Postupně vyřazují nejstarší kusy i Emirates.

Jen tak
Host
Jen tak

Nikoli. žádná nová letadla před nedávnem neobjednali. Poslední objednávka A380 proběhla před třemi roky (20 kusů). Loni následně došlo ze strany emirates ke zrušení objednávek 39 kusů A380, í

proces vyřazování A380 již začal (bez ohledu na to, že do roku 2021 budou dostávat nová letadla) – první dvě letadla jsou vyřazena a odstavena na DWC (a to právě na náhradní díly), další budou následovat. cílový stav A380 si Emirates nastavily na cca 100.

Hans
Host
Hans

A tak, milé děti, končí další megalomanský projekt novodobých rádoby- Napoleonů a Ludvíků XIV :-).

TomasZ
Host
TomasZ

Nedávno jsem letěl v A380 CDG-PVG. Horší business class jsem zažil jen ve starém Saudia A330 a Sri Lankan A330-200. Zvláště místnost s monitory v přední části vpravo je úplně nesmyslná. Není s podivem, že pak letenky vyprodávají za 30tis. a nerentuje se jim to.

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Nevim, jakou to melo konfiguraci, ale za me business trida u Katarcu v A380 nejlepsi.

Y.K.
Host
Y.K.

Nepíše se tady o Air France?

Tomáš
Host
Tomáš

Stejně jako o A380

Jen tak
Host
Jen tak

rec je o a380 air france a jejim C . to nema nic spolecneho s katarcem.

Jen tak
Host
Jen tak

no jo, jenze af neni katarec.

netusim, co af vymýšela, kdyz ty 380 kupovala, ale dat tam do byznysu jenom recline sedacky (misto full flat ) bylo… opravdu selhani.

Hans
Host
Hans

Proboha, jděte s tím Katarcem někam, tataři :-).

Anonym
Host
Anonym

Z článku: Prvními byly Singapore Airlines, které po uplynutí desetiletého kontraktu vrátily letadlo stejnému majiteli a převzaly místo toho nové letouny A380.

Vyměnily A380 za A380? Není to chyba?

Michal
Host
Michal

takže když jsem ve minulý čtvrtek fotil tohle éro v Drážďanech, byl jsem jedním z posledních…

thegrid
Host
thegrid

A ČSA tu létá s dvacetiletými vraky.

Jiří 24
Host
Jiří 24

Tím myslíte OK-YBA? Ale ani ta nemá 20 let, dokonce ani žádné „jÁTRo“ 😉

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jak jsem pochopil, problém rozhodně není ve stáří letadla, ale v jeho neekonomíckém provozu.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

A podle nákladů na vyřazení nejsou zřejmě ješté ani účetně odepsané.

Filip
Host
Filip

letadla se odepisují pět let, tam budou spíš jiné náklady

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Tak jsem si našel výkazy AF přímo na jejich stránkách a píše se tam, ze letadla odpepisují rovnoměrně 20-25 let a že rozhodnutí o vyřazení A380 vyvolá dodatečné odpisy. Aplikovat české daňové odpisy na libovolné účetnictví je slušně řečeno totální blbost.

Jen tak
Host
Jen tak

pokud ponecháme stranou fakt, že jaksi zcela určitě ve francii nejsou české odpisové skupiny, tak jen malá technická .. letadla nad 15tun se odpisují let deset.

v odpisové skupině 2 (která tě zmátla) jsou letadla do patnácti tun.

Y.K.
Host
Y.K.

Pět let? Zbláznil jste se, víte co takové letadlo stojí?
A380 má katalogovou cenu 445 milionů USD, což je něco kolem 10 miliard Kč. Sice asi dostanou slevu, ale i tak. Na 5 let to dává každý den 5 milionů korun jen na umoření ceny letadla.

Johnczek
Host
Johnczek

20 let neni u letadla nijak zavratna doba provozu…

VojtaPepaJednicka
Host
VojtaPepaJednicka

navíc u širokotrupů, které nemají za tu dobu tolik letových cyklů…

Y.K.
Host
Y.K.

To nehraje až tak roli. Životnost a prohlídky se počítají na letové hodiny a cykly společně. Co dojde dřív stanovené hodnoty, tam je hranice.

Petr
Host
Petr

A některé A320 u Lufthansy mají dokonce skoro 30 let 🙂

Ondra
Host
Ondra

A BA se skoro 30ti let starými letadlo přes oceán.
Co tam mate dal ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jak stará je Mria? 45 roků?

EM*
Host
EM*

A co teprv takové B52. 60+ let ve službě a dalších 25 je čeká.