První A380 Air France skončil po deseti letech ve šrotu. Předčasný konec vyjde aerolinky na 9 miliard korun
Jen deset let vydržel v provozu Airbus A380 společnosti Air France. Stroj registrace F-HPJB má dnes absolvoval poslední let. Přelétl z
Jen deset let vydržel v provozu Airbus A380 společnosti Air France. Stroj registrace F-HPJB má dnes absolvoval poslední let. Přelétl z Drážďan do irského Knocku, kde začne jeho rozebírání na náhradní díly a šrotace. Do roku 2022 z flotily francouzské společnosti zmizí i zbývajících devět letadel tohoto typu.
Jde o letadlo, které patří společnosti Dr. Peters Group. Stejně jako v případě prvních A380 pro Singapore Airlines neměl už jejich provozovatel zájem o další prodloužení nájmu a vlastník usoudil, že je lepší letadlo rozebrat na náhradní díly. Ukazuje se, že na rozdíl od jiných modelů pro A380 prakticky neexistuje trh s použitými letadly: jedinou A380 s druhým majitelem je jeden stroj ve vlastnictví portugalské společnosti Hi Fly, která se specializuje na krátkodobé pronájmy letadel. Zakázku na rozebrání získala společnost EirTrade Aviation.
Another historic day for @Irelandwest as we welcomed the worlds biggest passenger aircraft, the @Airbus #A380 to the airport today for parking and storage. The biggest aircraft ever to land at the airport. Here is the footage of the aircraft landing on our famous runway 🙌🙌✈️✈️ pic.twitter.com/kEyK1Qhxd3
— Ireland West Airport (@Irelandwest) February 20, 2020
Rozebírané letadlo převzaly Air France v únoru 2010. Air France jsou druhými aerolinkami, které A380 vyřazují ze své flotily. Prvními byly Singapore Airlines, které po uplynutí desetiletého kontraktu vrátily letadlo stejnému majiteli a převzaly místo toho nové letouny A380. První z těchto strojů již skončil rozebrán na náhradní díly.
Air France měly ve flotile původně deset A380, pět patří přímo aerolinkám, zbytek leasingové společnosti. Firma se rozhodla je zcela vyřadit do roku 2022. „Současná situace na trhu limituje využití těchto letadel tak, aby byl provoz ziskový. Letadlo má o 20-25 % vyšší spotřebu na sedačku než dálková letadla nové generace,“ uvedla firma loni v prohlášení, kdy oznámila konec těchto letadel ve flotile. Firma při rozhodování zvážila i očekávané náklady na modernizaci interiéru a zvýšené náklady na údržbu. Air France je nahradí úspornějšími modely A350.
Brzký konec A380 nebude pro Air France úplně levný. Firma dnes při oznámení výsledků za celou skupinu Air France – KLM uvedla, že předčasný konec A380 ve flotile si vyžádá náklady ve výši 370 milionů eur (9,25 miliard korun).