Infrastruktura Železnice

Průlom: Správě železnic ekonomicky vyšly tunely na koridoru u Chocně

Vlak EuroCity Vindobona, Bezpráví, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vlak EuroCity Vindobona, Bezpráví, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Správa železniční dopravní cesty už má výsledky studie proveditelnosti, podle které se bude rozhodovat o dalším osudu koridorového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň. Ze studie vyšla ekonomicky pozitivně varianta se dvěma tunely, nad kterou dlouhá léta visí otazník. Definitivní výběr učiní v lednu centrální komise ministerstva dopravy.

V úseku, který dnes představuje na koridoru úzké hrdlo, mají vzniknout dva nové tunely: Hemže (1,157 kilometru) a Oucmanice (4,985 kilometru). Druhý jmenovaný se dvěma troubami by byl nejdelší v tuzemsku. O tunelech
se mluví delší dobu s větší či menší nadějí na realizaci, s verdiktem studie ale šance výrazně vzrostly. Tunelová varianta vykázala pozitivní ekonomické hodnocení v požadované výši.

Koridor Choceň - Ústí nad Orlicí. Červeně stávající trať, zeleně varianta se dvěma tunely. Pramen: SŽDC
Koridor Choceň – Ústí nad Orlicí. Červeně stávající trať, zeleně varianta se dvěma tunely.
Pramen: SŽDC

Novinkou v plánech jsou mimoúrovňové kolejové rozplety na obou koncích úseku, kde se bude nová trať křížit se stávající. S jejím zachováním se počítá, čímž v úseku fakticky vznikne čtyřkolejka. „Mimoúrovňový rozplet
je na celé věci nejdůležitější, bez něj by tato varianta nedávala vůbec smysl,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel strategie SŽDC Radek Čech. Podle něj jsou pravděpodobně řešitelné i problémy s ochranným pásmem vodního zdroje.

O termínech realizace nechce SŽDC zatím hovořit, v minulosti se mluvilo o první polovině 20. let. Po schválení centrální komisí se bude zpracovávat dokumentace pro územní rozhodnutí a především posuzovat vliv stavby na okolí v procesu EIA. Právě ten se může kvůli vodě i chráněné krajinné oblasti ukázat jako nejnáročnější z celé přípravy. Stavba už jednou procesem EIA prošla, ale podle starého zákona, navíc bez zmíněných rozpletů.

Alternativou k tunelové variantě pak je pouhá modernizace stávající trati. Dnes zřejmě nejmalebnější, ale současně i nejpomalejší úsek (80 až 120 km/h) tratě mezi Prahou a Ostravou, dosud výraznou rekonstrukcí neprošel. Na trase projede každý den jedním směrem kolem 150 vlaků. SŽDC modernizaci tak jako tak chystá, výstavba další tratě v tunelech by ale výrazně přispěla k řešení kapacitních problémů na koridoru.

75
Diskuze

avatar
33 Komentáře
42 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
48 Autoři komentářů
AlibabaJan SůraNelzeOdpadlikDRABADURA Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Odpadlik
Host
Odpadlik

Před půl rokem se psalo, že pod tím kopcem je spousta vody a ze by to neprošlo přes životní prostředí. Jsem zvědav na jejich vyjádření

Slosor
Host
Slosor

Pokud u Plzně postavímě 4 km tunel a tady by vznikl nějaký úsporný paskvil, bylo by to hodně na pováženou.

Laik
Host
Laik

Nezbývá než doufat, že se tuto modernizaci podaří prosadit a postavit. ANO vždy slibovalo urychlení příprav takových staveb. Zatím skutek utek.

Marek Demčák
Host
Marek Demčák

Vzhledem k tomu, že „vyšel“ i D-O-L, již musí zákonitě vyjít úplně všechno, včetně bájného tunelu k Jadranu.

Martin
Host
Martin

Pokud zustava soucasna trat, tak neni treba stavet zastavku Brandys na viaduktu mezi tunely, jestli to chapu spravne?

VRT
Host
VRT

Jen by se rekonstruovala současná trasa s provozem os, nákladů v denní době. V noci by i náklady zmizly na novou trať.

Petr
Host
Petr

No tak se vlastník tunelovací techniky konečně dočkal, otázka kolik a komu ….

VRT
Host
VRT

To ho jistě hodně vytrhne, když by tou dobou měl dělat tunel Krušné hory… 😀

Elb
Host
Elb

Tato stavba by se měla dít před, po nebo během ražení jihočeských tunelů?

VRT
Host
VRT

No vida. Stačilo počkat. Jako u Budějic. Že by škodiči a „ekonomové“ pomalu odcházeli? Stejně tak pozitivně hodnotím zachování původní tratě a pozor, šotouši nepřijdou o Bezpráví.

Pitrys
Host
Pitrys

Možná by bylo vhodné napsat na jakou rychlost je tahle optimalizace….

Elb
Host
Elb

Tunely u Budějovic by se tedy dělaly dříve, současně nebo později?

Pavel Nový
Host
Pavel Nový

Co to znamená pro budoucnost? Těch 200 km/h bude v celém úseku Pardubice – Ústí nad Orlicí?

don
Host
don

to by mě taky zajímalo.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Jaký má smysl zachovávat starou trať? Sice tam pak budou čtyři koleje, ale ne v celé délce.
Mezi Chocní a touto stavbou a mezi touto stavbou a Třebovou budou stále jen dvě.

LK
Host
LK

Obrovsky! Aby byla alternativni trasa pro mistni vlaky Os apod., ktere zabiraji casove sloty jinak vyuzitelne pro dalkovou dopravu a nakladni dopravu.

Vlastne ze zachovavani starych trati soubeznych k novym rychlejsim tratim by bylo fajn ucinit obvykly standard kvuli prubeznemu zkapacitnovani site. A, pokud by to nekde neslo, oduvodnit duvody a specifickou situaci.

PetrN
Host
PetrN

Kde bude onen mimoúrovňový přesmyk v Chocni? Až za žst. Choceň (krátké dvoukolejné úzké hrdlo) a nebo se rozšíří zářez a ze žst. Choceň budou rovnou vycházet 4 koleje?

don
Host
don

spíš by bylo ideální dvě na Pardubice a dvě na Hradec převážně pro nákladní dopravce … kde umístit rozvětvení? to je otázka

Alibaba
Host
Alibaba

Hrdlo spíš trojkolené. V bývalém tunelu jsou teď tři koleje, a je velmi pravděpodobné, že se ta třetí výtažná použije k zapojení alespoň jedné traťové.

Dušan
Host
Dušan

K tomu zázračnému „vyjití“ – připomínám, že „vyšly“ i tunely Hosínský a Chotýčanský, ale „vyšly“ tak, že stavba tzv. tunelové varianty jako taková – je to vůbec premiéra v projektech SŽDC ! – vykázala záporný ekonomický užitek, kdy bylo doloženo, že stavba ne že zlepšuje, ale naopak zhoršuje ekonomický užitek celého IV. železničního koridoru jako celku, ostatní varianty nejenom, že byly mnohem levnější, ale naopak vykazovaly kladný ekonomický užitek – to jen pro připomenutí. Stručně řečeno, kdyby těch tunelových úseků na IV. koridoru mělo být nedejbože víc, tak by ekonomicky celá ta modernizace „šla do kopru“. O studii proveditelnosti tunelů… Číst vice »

don
Host
don

super!!! Že bych byl z Třebový v Pardubkách do 20 min? to by tady pěkně rozhýbalo ten zakrnělý pracovní trh.

Dedek
Host
Dedek

Komentare jsou nyni hure k dohledani. Vratte prosim puvodni verzi! K tematu: 1. koridor mel byt hotovy,tusim v r.1998. A oni nas cekaji jeste takove megastavby. Tato se me jevi jako hodne uzitecna, ale proc takove zpozdeni ?

LK
Host
LK

Jsem prijemne prekvapen :). Mimourovnove rozplety na zeleznici i silnicich se podle mych informaci v CR tolik nepouzivaji, oproti napr. Nemecku, tak nastesti je navrzen aspon tady, kde to dava obrovsky smysl.

To
Host
To

Proč je uvedeno, že je připojeno 18 komentářů a mně se zobrazují jen ca. 4, vč. mého – když otevřu článek znovu, zobrazí se pro změnu jiné komentáře? Nějaký technický problém?

Zapa
Host
Zapa

Protože se komentáře zobrazují po čtyřech… Taky mi to nepřipadá zrovna nejšťastnější.

Kubrt
Host
Kubrt

Souhlas, je to hrozně nepřehledné, vraťe prosím původní stav nebo možnost nastavení počtu komentářů na stránku. Děkuji.

J.L.
Host
J.L.

Nebo tlačítko „Všechno“.

To
Host
To

Pardon, omlouvám se – toho jsem si nevšiml.

To
Host
To

Nebylo by možné doplnit odkaz na nějakou mapu? U některých staveb vůbec nechápu, proč se dělá něco jako ekonomická studie – při pohledu na stávající trať, mapu, kapacity atd. musí být 99,9% lidí zcela jasné, že tunely v tomto úseku jsou jediným rozumným řešením – jinak řečeno, není o čem debatovat! Je to stejné jako dělat ekonomickou studii na stavbu pražského okruhu… Jinak řečeno – tunely měly stát před 10 lety a ne dělat dnes zbytečné studie! Jinak se divím, že SŽDC najednou uvažuje se zachováním stávající trati. O jaké CHKO je řeč? Fiktivní CHKO, aby byl důvod, proč to… Číst vice »

To
Host
To

Nebylo by možné doplnit odkaz na nějakou mapu? U některých staveb vůbec nechápu, proč se dělá něco jako ekonomická studie – při pohledu na stávající trať, mapu, kapacity atd. musí být 99,9% lidí zcela jasné, že tunely v tomto úseku jsou jediným rozumným řešením – jinak řečeno, není o čem debatovat! Je to stejné jako dělat ekonomickou studii na stavbu pražského okruhu… Jinak řečeno – tunely měly stát před 10 lety a ne dělat dnes zbytečné studie! Jinak se divím, že SŽDC najednou uvažuje se zachováním stávající trati. O jaké CHKO je řeč? Fiktivní CHKO, aby byl důvod, proč to… Číst vice »

sladlu
Host

Snadny … kdyz nemuzes zmenit vstupni parametry tak zmen rovnici

Vladimír
Host
Vladimír

Nebyla by k dispozici nějaká mapka této varianty? Hledal jsem ale nenašel jsem žádnou o těchto vzdálenostech tunelů.