Průlom: Správě železnic ekonomicky vyšly tunely na koridoru u Chocně

Vlak EuroCity Vindobona, Bezpráví, foto: Zdopravy.cz/Josef PetrákVlak EuroCity Vindobona, Bezpráví, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Správa železniční dopravní cesty už má výsledky studie proveditelnosti, podle které se bude rozhodovat o dalším osudu koridorového úseku Ústí

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Odpadlik

Před půl rokem se psalo, že pod tím kopcem je spousta vody a ze by to neprošlo přes životní prostředí. Jsem zvědav na jejich vyjádření

Slosor

Pokud u Plzně postavímě 4 km tunel a tady by vznikl nějaký úsporný paskvil, bylo by to hodně na pováženou.

Laik

Nezbývá než doufat, že se tuto modernizaci podaří prosadit a postavit. ANO vždy slibovalo urychlení příprav takových staveb. Zatím skutek utek.

Marek Demčák

Vzhledem k tomu, že „vyšel“ i D-O-L, již musí zákonitě vyjít úplně všechno, včetně bájného tunelu k Jadranu.

Martin

Pokud zustava soucasna trat, tak neni treba stavet zastavku Brandys na viaduktu mezi tunely, jestli to chapu spravne?

VRT

Jen by se rekonstruovala současná trasa s provozem os, nákladů v denní době. V noci by i náklady zmizly na novou trať.

Petr

No tak se vlastník tunelovací techniky konečně dočkal, otázka kolik a komu ….

VRT

To ho jistě hodně vytrhne, když by tou dobou měl dělat tunel Krušné hory… 😀

Elb

Tato stavba by se měla dít před, po nebo během ražení jihočeských tunelů?

VRT

No vida. Stačilo počkat. Jako u Budějic. Že by škodiči a „ekonomové“ pomalu odcházeli? Stejně tak pozitivně hodnotím zachování původní tratě a pozor, šotouši nepřijdou o Bezpráví.

Pitrys

Možná by bylo vhodné napsat na jakou rychlost je tahle optimalizace….

Elb

Tunely u Budějovic by se tedy dělaly dříve, současně nebo později?

Pavel Nový

Co to znamená pro budoucnost? Těch 200 km/h bude v celém úseku Pardubice – Ústí nad Orlicí?

don

to by mě taky zajímalo.

Radek Janata

Jaký má smysl zachovávat starou trať? Sice tam pak budou čtyři koleje, ale ne v celé délce.
Mezi Chocní a touto stavbou a mezi touto stavbou a Třebovou budou stále jen dvě.

LK

Obrovsky! Aby byla alternativni trasa pro mistni vlaky Os apod., ktere zabiraji casove sloty jinak vyuzitelne pro dalkovou dopravu a nakladni dopravu.

Vlastne ze zachovavani starych trati soubeznych k novym rychlejsim tratim by bylo fajn ucinit obvykly standard kvuli prubeznemu zkapacitnovani site. A, pokud by to nekde neslo, oduvodnit duvody a specifickou situaci.

PetrN

Kde bude onen mimoúrovňový přesmyk v Chocni? Až za žst. Choceň (krátké dvoukolejné úzké hrdlo) a nebo se rozšíří zářez a ze žst. Choceň budou rovnou vycházet 4 koleje?

don

spíš by bylo ideální dvě na Pardubice a dvě na Hradec převážně pro nákladní dopravce … kde umístit rozvětvení? to je otázka

Alibaba

Hrdlo spíš trojkolené. V bývalém tunelu jsou teď tři koleje, a je velmi pravděpodobné, že se ta třetí výtažná použije k zapojení alespoň jedné traťové.

Dušan

K tomu zázračnému „vyjití“ – připomínám, že „vyšly“ i tunely Hosínský a Chotýčanský, ale „vyšly“ tak, že stavba tzv. tunelové varianty jako taková – je to vůbec premiéra v projektech SŽDC ! – vykázala záporný ekonomický užitek, kdy bylo doloženo, že stavba ne že zlepšuje, ale naopak zhoršuje ekonomický užitek celého IV. železničního koridoru jako celku, ostatní varianty nejenom, že byly mnohem levnější, ale naopak vykazovaly kladný ekonomický užitek – to jen pro připomenutí. Stručně řečeno, kdyby těch tunelových úseků na IV. koridoru mělo být nedejbože víc, tak by ekonomicky celá ta modernizace „šla do kopru“. O studii proveditelnosti tunelů… Číst vice »

don

super!!! Že bych byl z Třebový v Pardubkách do 20 min? to by tady pěkně rozhýbalo ten zakrnělý pracovní trh.

Dedek

Komentare jsou nyni hure k dohledani. Vratte prosim puvodni verzi! K tematu: 1. koridor mel byt hotovy,tusim v r.1998. A oni nas cekaji jeste takove megastavby. Tato se me jevi jako hodne uzitecna, ale proc takove zpozdeni ?

LK

Jsem prijemne prekvapen :). Mimourovnove rozplety na zeleznici i silnicich se podle mych informaci v CR tolik nepouzivaji, oproti napr. Nemecku, tak nastesti je navrzen aspon tady, kde to dava obrovsky smysl.

To

Proč je uvedeno, že je připojeno 18 komentářů a mně se zobrazují jen ca. 4, vč. mého – když otevřu článek znovu, zobrazí se pro změnu jiné komentáře? Nějaký technický problém?

Zapa

Protože se komentáře zobrazují po čtyřech… Taky mi to nepřipadá zrovna nejšťastnější.

Kubrt

Souhlas, je to hrozně nepřehledné, vraťe prosím původní stav nebo možnost nastavení počtu komentářů na stránku. Děkuji.

J.L.

Nebo tlačítko „Všechno“.

To

Pardon, omlouvám se – toho jsem si nevšiml.

To

Nebylo by možné doplnit odkaz na nějakou mapu? U některých staveb vůbec nechápu, proč se dělá něco jako ekonomická studie – při pohledu na stávající trať, mapu, kapacity atd. musí být 99,9% lidí zcela jasné, že tunely v tomto úseku jsou jediným rozumným řešením – jinak řečeno, není o čem debatovat! Je to stejné jako dělat ekonomickou studii na stavbu pražského okruhu… Jinak řečeno – tunely měly stát před 10 lety a ne dělat dnes zbytečné studie! Jinak se divím, že SŽDC najednou uvažuje se zachováním stávající trati. O jaké CHKO je řeč? Fiktivní CHKO, aby byl důvod, proč to… Číst vice »

To

Nebylo by možné doplnit odkaz na nějakou mapu? U některých staveb vůbec nechápu, proč se dělá něco jako ekonomická studie – při pohledu na stávající trať, mapu, kapacity atd. musí být 99,9% lidí zcela jasné, že tunely v tomto úseku jsou jediným rozumným řešením – jinak řečeno, není o čem debatovat! Je to stejné jako dělat ekonomickou studii na stavbu pražského okruhu… Jinak řečeno – tunely měly stát před 10 lety a ne dělat dnes zbytečné studie! Jinak se divím, že SŽDC najednou uvažuje se zachováním stávající trati. O jaké CHKO je řeč? Fiktivní CHKO, aby byl důvod, proč to… Číst vice »

sladlu

Snadny … kdyz nemuzes zmenit vstupni parametry tak zmen rovnici

Vladimír

Nebyla by k dispozici nějaká mapka této varianty? Hledal jsem ale nenašel jsem žádnou o těchto vzdálenostech tunelů.

liberal shark

To by mně opravdu zajímalo, jakou exaktní metodou tu ekonomickou návratnost počítají :-))).

Milan

Snad k realizaci nikdy nedojde. Jinak by zbyl na celé trase poslední zajímavější úsek skrz Zábřežskou vrchovinu, ačkoli i ten už byl poznamenán tunelizací a koridorizací.

Martin K.

Primárním cílem železnice je efektivní (snad i ekologická) doprava osob a zboží z bodu A do bodu B. Krásné výhledy jsou vedlejší. To, že máme krásně po vrstevnici se vlnící tratě není dáno estetickými záchvaty architektů, ale mnohdy rozpočtovými omezeními soukromých společností ještě z doby císaře pána a první republiky (mosty a tunely něco stojí), kteří tyto tratě stavěl. Primární v té době bylo zboží, materiál, proto máme zastávky u lokálek klidně 2km od kraje obce.

To

Železnice o kochání bohužel nikdy nebyla a až na pár výjimek asi nikdy nebude. Pro kochání krajinou využijte nohy nebo kolo.

Petr

Snad zakázku solární panely, snad se vrátí párovky, snad se vrátí středověk . . .

Michal

To slovo „párovky“ normálně používáte, nebo jste ho pochytil na tomto webu?

Asdf

Jak by řekl Souprava: Jste šotouš 😉

Alibaba

Koukám tady někdo neumí číst. Podle téhle varianty zůstane původní úsek a k němu se postaví nový tunelový.

Nelze

Buď už i na tomto webu frčí fake příspěvky nebo je tu někdo s prominutím nemocný.

Jan Sůra

Fake to není, je to pravidelný přispěvatel:-)

KL

V zásadě je to posun dobrým směrem. V dalším kole je ale potřeba posunout rozplet hodný kus před Choceň a začít budovat úplně novou trasu, zhruba v intencích toho, co odvážnější kreslili na papír už v 80. letech. Opravdu – k čemu dvě dvoukolejky v údolí Orlice? Ta stávající tam bude úplně vyhovovat, když dálkovou dopravu odvedeme na lepší.

Démon

Z Chocně povedou 2 koleje na Hradec Králové a dvě na Pardubice

KL

I to je chyba, z Chocně (resp. od toho rozpletu) má pokračovat víc kolejí rovně na Pardubice. Už jsem napsal jinde, že není špatné zlepšovat parametry béčkových hlavních tratí, ale že je potřeba se hlavně zaměřit na zkapacitnění těch nejdůležitějších. A to se nedělá.

Démon

jenže převedete nákladní dopravu z koridoru a místa je tam dost.
A Týniště – Hradec potřebuje 2 koleje kvůli Škodě-Auto

KL

Ano, jak jsem napsal, je to hezké tu dráhu zlepšit, ale více je potřeba se zaměřit na tu důležitější trať. (Navíc to nemusí být v rozporu – hlavní trať Pardubice – řekněme Litomyšl -atd…, souběžná nákladní Hradec – Choceň – Třebová – stavět druhou dvoukolejku údolím Orlice je pitomost!!!)

Alibaba

Ta druhá nová dvoukolejka prakticky v údolí nebude a je to právě ta důležitější. Zaleze do tunelu (1km), pak překročí údolí (cca 1km) a zase zaleze do tunelu (5km).
Co je to nová souběžná trať “ Hradec – Choceň – Třebová“?
Hlavní trať na Litomyšl asi nepůjde, tamtím směrem se bojí, že jim přestanou snášet slepice. 🙂

Alibaba

Co je to „béčková“ trať? Nějaká celostátní mimokoridorová?
Ono se to nezdá, ale zkapacitnění tratě přes Hradec pomůže trati přes Pardubice.

MichalS

To je naprosto neuvěřitelná zpráva! Snad se tedy jedná o toužebně očekávaný okamžik, který se zapíše zlatým písmem do historie železnice v ČR. Den, kdy vrcholný menežment přestal škrtit železnici a pochopil její význam.

DRABADURA

Naprostý souhlas a cítím to stejně.
HHHEEEUUURRRÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉKKKAAA
Noční můra 1. koridoru snad dííííííííky bohu zmizí. 100x sláva.

Jiri Tyr

Takze tady je ochranne pasmo vodniho zdroje resitelne a u RS1 u Vyskytne ne? Zajimave….

Nosek

Použili rovnák na vohejbák? 😀

Romanero

Mně se nechce nevěřit 🙂 Snad to dopadne!

To

Ono to někdy dopadne, otázka je kdy…

Mrak

Neví se, kdo-která firma to tak dobře spočítal/a?

Tomáš Říha

Volejte „Sláva“ a tři dny se radujte! Nebo ne… Volejte „Sláva“ a PĚT dní se radujte!!!

Petr

Tak to mě nikdo 5 dní neuvidí, ehm. Já 5 dní nebudu vnímat okolní svět 😂🍺🍻

ApolloXI.

Jednou to vyjít musí, i kdyby to mělo být na 666.pokus. A vo tom celá ta „věda“ je 😀

DRABADURA

Vám přijde něco nenormálního na tom, že na vejvytíženější trati v republice vyjde tunelové řešení umožňující rychlost pravděpodobně i 200km/h výhodněji, než současné řešení trati, která se plazí meandry řeky a je na ní rychlost 80 km/h?
Odkud jste spadl?

noerf

Konečně nějaký kapacitní posun na 1. koridoru, ještě zkapacitnit úsek Česká Třebová – Ústí nad Orlicí a nákladní doprava bude mít více prostoru pro dopravu.

Petr

Za předpokladu, že se současně povede zkapacitnit úsek Praha
– Choceň přes Mechov 😁. Pak
Je to konečně myšlenka V hodnotě zlata, ehm, diamantu.

poolman

Nepovede. Aktuálně projektovaná přeorba Uhersko – Choceň je dvoukolej s přejezdy.

Petr

Bude. Začne se úsekem Mechov – Chlumec

a8n

Ne, začínat se bude Mechov-Týniště.

Martin V.

Cože? S přejezdy dnes na takto hustém koridoru? Měli by rychlost zvýšit aspoň na 170 km/h. Ne kvůli úspoře času, ale proto, aby tam nesměly být přejezdy.

poolman

Pokud vím, přejezdy by neměly být už nad 120 km/h

don

já četl přímo na stránkách z dopravy.cz že do pěti let se svezeme dvoustovkou a že mezi prvními úseky bude choceň – pardubice a dokonce trojkolejka že to má být .. takže přejezdy nepřipadají v úvahu…. možná tak v pardubicích ulicí dašická tam by to bylo složitý udělat mimoúrovňový.

Alibaba

Dašická má navržený nadjezd kousek vedle směrem na Prahu.

Elb

Leda by ty koleje postavili nad stávající trať, jako ne že by to asi bylo něco neproveditelného, konečně bysme byli i něčem světový..

VBV

A co podjezd,možná by byl levější,nejsemstavař,ale už jsem to párkrát viděl…

petr.r

ne podjezd je dražší jak nadjezd, nejdražší na podjezdu je to, když tam není kanalizace(tak hluboko není asi nikde)tak ty jímky s čerpadly a její elektrickou zálohou.

Petr

A že tam je vody všude dost

DRABADURA

Přesně tak petr.r
Jedině nadjezd, protože z podjezdu je při velkých srážkách rybník a kolaps dopravy – toto u nadjezdu nehrozí.

K.S.

No když se staví rozplety, tak se už jednou kolejí nahoru jde, nevidím důvod proč by se nemohlo jít celou trasu třeba v +10m.