Provoz v Praze zachraňují retro autobusy, Ropid dočasně zmírnil pravidla na kvalitu

Vyřazený autobus Karosa B732. Foto: Daniel Chvojka /Wikimedia CommonsVyřazený autobus Karosa B732. Foto: Daniel Chvojka /Wikimedia Commons

Autobusy z devadesátých let se objevily na linkách ČSAD Střední Čechy.

Pro fanoušky autobusů může jít o příjemné zpestření, pro cestující pak hlavně menší komfort, než na jaký jsou zvyklí. Na některé výkony v Pražské integrované dopravě (PID) se vrátily dvacet i více let staré vysokopodlažní autobusy. Důvodem je nedostatek řidičů dopravců jezdících v systému PID. Ropid dočasně zmírnil podmínky pro kvalitu vozidel.

Podle standardů PID by měly jezdit na linkách nízkopodlažní a klimatizované autobusy. Server Československý dopravák upozornil, že se na řadě výkonů dopravce ČSAD Střední Čechy objevily prakticky už historické autobusy. Jde o autobusy Karosa B 732, B 931 a C 943 z různých soukromých sbírek. Pro jejich majitele je výhodnější je zapůjčit včetně řidiče, než nabídnout jen šoféra.

Autobus Karosa B 732.1654 ev. č. 5732 na sídlišti Černý Most v rámci výkonu na lince 171. Foto: Matěj Stach / Československý dopravák

Autobus Karosa B 732.1654 ev. č. 5732 na sídlišti Černý Most v rámci výkonu na lince 171. Foto: Matěj Stach / Československý dopravák

Výpadky kvůli nedostatku řidičů začaly být častější v posledních dvou týdnech. Ropid každodenně aktualizuje seznam zrušených spojů. Vývoj dnes ale ukazuje, že rozsah omezení není nakonec tak velký, jak se ještě včera večer zdálo, a dopravcům se nakonec podařilo vyjet.

„Pro odstranění personálních výpadků dočasně povolujeme i určité výjimky ze standardů kvality například pro nasazení autobusů určených primárně pro náhradní dopravu za vlaky,“ uvedl Ropid na svých stránkách.

Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala se výjimka ze standardů týká novějších vozů. „Výjimka se týká autobusů, které jsou primárně nasazována na náhradní dopravu za vlaky a jsou alespoň v základní výbavě pro PID s tím, že pokud je chtějí dopravci používat na běžných linkách PID, musejí splnit ještě některé dodatečné požadavky ohledně informačního a odbavovacího systému nebo výbavy GPS modemem pro sledování polohy. Tato výjimka je pouze dočasná a platí pro všechny dopravce v systému PID,“ dodal Drápal. Nasazení starších Karos nepodléhá výjimce. „Dopravci budou automaticky účtovány sankce za nedodržení příslušných standardů. Ty jsou logicky nižší než sankce za nevypravení autobusu vůbec,“ dodal Drápal.

Tagy ČSAD Střední Čechy nedostatek řidičů PID Pražská integrovaná doprava
95 komentářů