Provoz v Praze zachraňují retro autobusy, Ropid dočasně zmírnil pravidla na kvalitu

Vyřazený autobus Karosa B732. Foto: Daniel Chvojka /Wikimedia CommonsVyřazený autobus Karosa B732. Foto: Daniel Chvojka /Wikimedia Commons

Autobusy z devadesátých let se objevily na linkách ČSAD Střední Čechy.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
idk123

Menší komfort pro cestující. To jsou zase bláboly. Všichni vidí, že dopravci mají výpadky a rozhodně upřednostní nějaký autobus než žádný. Tohle už měl ropid povolit několik měsíců zpátky.

Filip Jirsák

Akorát že dopravci mají nedostatek řidičů, ne autobusů.

HonzaEM

Tak se člověk po dlouhé době konečně sveze pořádným autobusem a ne těma novejma plečkama, to je toho.

Jan

Čím je definován pořádný autobus? Hluk, bez klimatizace, větší emise z výfuku, ruční řazení, vysoká podlaha, absence transparentů?

Tomáš Záruba

Pohodlne sedacky…?

Leoš Konečný

Pořádným autobusem??? Tomu šrotu říkáte pořádný autobus? To je jako byste jel Škodou 120 a řekl, že jedete pořádným autem. Bože

rejpal

Tak to je pěkný bordel, hned bych jim dal pokutu a to několik milionů za nedodržování standartu, které jsou ve smlouvě.

Leinad

Pokutu dostanou. I tak je to výhodnější, než spoj neprovést.

Daniel Jablonecký

Standarta visí na Hradě.

zdydy

tam viseli trenky

Desura

když už, tak visely

Leoš Konečný

Pokud tam zrovna nejsou trenky :)))))

tři tečky

RTO s vlekem by bylo nejlepší.

tři tečky

Ano jezdí nám tu super kvalita i aboutme byli lepší Prodloužené intervaly z dřívějších 15 minut 30 minut dnes. Navíc i ráno v poloze kdy do školy, učňáku starší děti smůla. Do školy pro děti z zákaldky smůla. Takže chci starostovy navrhnout, aby busy nechal omezit na 1x za 60 minut a za ušetřené peníze nechal opravit v obci silnice.

zdeva

Co ta čeština?

dzejejc

Pláče…

Jiří Kocurek

Nejezdil mu školní autobus každých 30 minut a tak často chyběl na hodinách. Zatímco jiní chodili 20 minut pěšky…

Daniel Jablonecký

To je česky?

Leoš Konečný

Papuánsky mě to nepřišlo.

Paolo

Jseš na jazykovém webu? Ne.

Pája

Ale kdo to má luštit? To už by bylo líp, kdyby to nakreslil a jen sem dal odkaz.

Hádej

Aboutme? Jejich radobyautobusy se rozpadají, tuhle měl jeden prošláplou díru v podlaze.

Jan

To jsem neviděl, ale když jsem potřeboval, tak mě vždycky odvezli. I když pravda jednou s řidičem cizincem, který neuměl pořádně hlásit zastávky, tak jsem omylem dojel o jednu dál než jsem chtěl.

Leinad

A skutečně to pouštěl ručně, nebo trolola gps?

Leoš Konečný

Od pedálu :)))

tři tečky

Ano jezdí nám tu super kvalita i aboutme byli lepší Prodloužené intervaly z dřívějších 15 minut 30 minut dnes. Navíc i ráno v poloze kdy do školy, učňáku starší děti smůla. Do školy pro děti z zákaldky smůla. Takže chci starostovy navrhnout, aby busy nechal omezit na 1x za 60 minut a za ušetřené peníze nechal opravit v obci silnice.

Pája

A on Vás urychleně pošle do školy…

BDT

V Pražske MHD, jezdí kloubové B pravidelne na lince 180 o víkendu, asi retro spoj.

Maki

A když pojede vlakem vozíčkář? Nasadí náhradní spoj, do kterého ho nikdo nedostane ?
Jelikož po ČR žádné mezimestske nízkopodlažní busy nejezdí, zbývají jen vlaky Ne, že by se vlakem dalo dojet kamkoli, a ne že by když už náhodou vlak prepravuje vozíčkáře poblíž místa jel, většinou nemá bezbariérove nádraží. A když je nádraží je bezbariérove, týká se to spíš jen budovy. Přes koleje Brno podchodem, marný

A pak přijede náhradní bus se schody …👏😂

mufiklo

Cooo?

Martin Liška

„Jelikož po ČR žádné mezimestske nízkopodlažní busy nejezdí“ minimálně Arriva v Plzeňském kraji Vás usvědčuje… řekněme z omylu.

Desura

setry z benešovska taktéž

Jiří Kocurek

Co? Všecky ty hrbaté SORky, co po dědinách jezdí už 15 roků, ty jsou co, přesně?

Leinad

Příměsto nebo mezivesnice.
Formálně jsou Říčany jiné město než Praha, prakticky rychlíky Praha – Liberec, Praha – Brno jezdí vysoke Irizary.

mufiklo

Nejsi ty Makiho brácha?

MichalS

U nás se běžně stává, že jede vysokopodlažní autobus, tak se prostě 2 lidi zvedneme a vozířkář je zachvilku tam. Já nevím, co pořád všichni vymýšlí 😀

Leoš Konečný

A hlavně pořád dokola, jako by těch vozíčkářů jezdilo

Leoš Konečný

Ježíš, pořád vozíčkáři. A kolik jich jezdí???

Jyrka

Konečně někdo dostal rozum a pochopil, že starý busy jsou lepší než žádný.

Honza

A taky se málo ví, že mají vysokopodlažní busy asi o 30% menší spotřebu nafty než nízkopodlažní:)

Jiří Kocurek

A není to tím, že se porovnáví provoz MHD vs. venkovské linky?

Gerstjan

Je to zejmena tim, ze maji o 2 tuny min.

Pája

Ony mají často taky menší výkon. Spalovací motor nepohání klimu, bez naklápění (kneeling) je menší spotřeba stlačeného vzduchu atd. Prostě daň za pokrok a pohodlí. Samozřejmě oproti současným je to i línější do stoupání.

Jan

I tahle stará Karosa? To bych se teda divil. Taky by mě zajímalo srovnání emisí.

Leoš Konečný

A taky o 30% víc emisí

Gajda

V tomdle počasí je problém reálně jen míň míst k sezení – ale jsou to jednotky, jinak to asi vydržet jde. Co by za tu Pardubáci dali, kdyby jim tam jezdily B 732 podle původních jízdních řádů 100% spojů

Libcha

Podle jakého klíče se prosím dají autobusy najít, odlovit a svézt se? Díky.

KubiqCZ

V článku československého dopraváka, na který je tady uveden odkaz jsou uvedeny časy odjezdu těchto autobusů.

Aleš K.

Kdyz muze mit retro tyden Lidl, proc ne PID 🙂

Paolo

Spíše měsíce retra a parodii ( spolehlivost, modernost,integrace atd) aneb muzeum zadara zvezte se PID

Leinad

Jakože je auto s řidičem výhodnější, než samotný řidič?
Srdcař ze spolku nechce řídit nový krám? Nebo vedení spolku vyžaduje, aby se zaplatilo za protočení a údržbu? 🙂

Georg

pro podobne debilni dotazy je nejlepsi odpovedi si precist clanek.

Filip Jirsák

V článku je napsáno toto: „Pro jejich majitele je výhodnější je zapůjčit včetně řidiče, než nabídnout jen šoféra.“ Z této věty ovšem vychází ona otázka. Jak to, že je pro PID výhodnější snižovat standardy kvality, aby si mohli najmout řidiče i s autobusem? Řidič bez autobusu určitě nebude stát víc, než řidič s autobusem.

SaulGoodman

Já nějak nechápu, jak souvisí nedostatek řidičů s nasazením starších busů? V článku se píše, že je to pro jejich majitele výhodnější, ale jako… jak? Že jim za to platí víc, než by platili jen za řidiče posazeného do moderního busu? Tak to by asi bylo řešením jim platit víc, a ne snižovat kvalitu, ne? Nebo to chápu špatně?

Kubrt

U ČSAD Střední Čechy funguje ještě jedna zajímavost; část svých autobusů pronajímá Štěpánkovi, Libuši Mikší a dalším dopravcům, a ti pak s nimi jezdí subdodávky na linkách ČSAD Střední Čechy 🙂

Radim

Člověk by myslel že by bylo levnější zaplatit „svým“ řidičům víc… Nebo zase něco nechápu?

Karel

Pokud je řidič nemocný nebo není vůbec, je celkem jedno, co je levnější.

Codycheck

🙂

Radek

Když ono nejde jen tak posadit řidiče do „cizího“ vozu – musí se s ním naučit, různí dopravci mají různé pokladny, pak řidič z neznalosti udělá nějakou škodu a kdo za to bude zodpovědný?

Leinad

Řidičák D mají a i u „své“ firmy může mít různá vozidla (midibus, kloubák, tříosa)
Kasy jsou v PIDu podobné. Řidič může udělat škodu, když řeknu „chci do Prdelovic“ a on vybere jízdenku o jedno pásmo kratší – ne že by na mechanické kase vytočil 0,02 místo 200. A je spoluodpovědbost cestujícího, že si to nezkontroloval.
Problémy jsou spíše papírové – neznalost vnitřních předpisů, pojištění jenom proškolených řidičů,..

Pavel

Řidič zkrátka pracuje pro slušnou firmu. Když ta jede pro mizernou, která nemá řidiče, tak jede se svým vozem. Co je na tom divného? Řidič nebude měnit zaměstnavatele za horšího. Vždycky jsou lepší dobré pracovní podmínky s horším (teoreticky, mnohdy je starší vůz lepší) vozem, než novější vůz (toho se člověk nenají) a horší podmínky.

Filip Jirsák

Nevím, jestli bych firmu, která vozí cestující starým vysokopodlažním autobusem nazýval zrovna slušnou firmou. Nicméně tady samozřejmě nejde o to, že by řidič měnil zaměstnavatele – nedělá to ani když jede s tím starým autobusem. Jde jenom o to, zda dopravce pronajme jenom řidiče nebo řidiče i s autobusem. Výhodnější je pro něj samozřejmě pronájem za víc, tedy i s autobusem. Ale druhá strana nemusí přistoupit na jakékoli podmínky – a připlácet si za nižší kvalitu služby mi připadá poněkud zvláštní.

Pako

Škoda, že není vidět na číslo té havárky na fotce, aby se dalo ověřit, zda ji člověk nepotká taky na lince.

Antti Pesonen

Nemějte obav Pako. Na fotce je exPlzeňská Karosa vyfocená v areálu slévárny v ČB. Jedná se o majetek firmy 4Rail, který se jí nazdařilo zpeněžit.

Frantík

Takže zavadejici ilustraci foto? Přece jenom má tento web příležitost ke zlepšení.

Jiří Kocurek

Je to B732, takže reprezentace typu vozidla je správně. To mají jít na úroveň konkrétního kusu, ideálně linky a zkontrolovat správnost kurzu?

Jan

Vyřazený šrot nereprezentuje dobře udržované staré vozy, nebo tam snad teď jezdí taky vraky, které doposud zarůstaly trávou? Mě to přijde jen jako laciný clickbait.

Juraj

To ne, jen nechápete význam slova „ilustrační“.

Lech Malý

Mně se ilustrační foto líbí, už jenom kvůli tomu krásnému doutníku v levém horním rohu.

Nyvlt

A už emise nikoho nezajímají 🤣, dobře VY.

Frantisek

„Náhrada“ auty by u plnějších spojů pořád vyšla hůře.

Peeetr

Nejzabijáčtější je falšovaná EURO6, tyhle motory z raných devadesátek ještě dělají klasické velké saze, které padají na zem nebo se zastavují v nose, a nepronikají hluboko do plicních sklípků či dokonce nepřecházejí do krve jako nefunkční „zelená“ moderna dieslů minulé generace.

Jiří Kocurek

Dieselgate se týkala překročení limitu emisí NOx, nikoliv sazí.

watslaw

Domnívám se, že Peeetr nenarážel na Dieselgate, ale spíš na častou praxi vykuchaných nebo nefunkčních filtrů pevných částic. Ale to se také týká i EURO5 a EURO4.

Co se týče NOx a dieselgate, tak tam to naopak počínaje EURO6 začali celkem zvládat (aspoň u koncernu VW) i bez falšování.

SYN

To si jako může dovolit autobus VHD mít vykuchanej výfuk?? Dyť když mu na to příjdou tak se nedoplatí…

Radek

Lepší vysokopodlaha, než nic…

Radim

Za mne se v tom sedí daleko líp než v těch nových s klimou. A taky se to tak šíleně neklepe (kromě volnoběhu). Jenom to je trochu hlučnější a vysokopodlažní. Jako záloha OK.

Miri

Neklepe, zato se to hezky houpe a některým se z toho, v kombinaci s tím smradem, dělá pravidelně špatně. To si nestěžuju – mě je to popravdě celkem jedno, protože já patřím ke kraji, kde nám ty busy radši zrušili…

MichalS

Taky nevím, na co si ostatní stěžují. Já měl Karosy velmi rád kvůli podvozkům, které jsou víc dělaný na špatný silnice a míň to mlátí. Kvůli sedačkám, které jsou hodně měkké a i přes absenci klímy to dokázalo udržet uvnitř docela dobrý vzduch. Když jede vysokopodlažní autobus a chce nastoupit vozíčkář nebo paní s kočárkem, tak se prostě 2 lidi sebereme a do 5 sekund je uvnitř a nikdy mi to nějak nevadilo. Jinak moje auto je Lada 2105 a taky mi to neklepe kromě volnoběhu a nevím úplně proč. Ale nejspíš bude něco rozladěného, protože už hodně pomohly i… Číst vice »

Georg

nadherny devadesatkovy retro. 🙂

Jiří Kocurek

Karosa B 732 je z let osmdesátých.

kakov

Tj. Hned po listopadu 89 byla všude vyřazena? 🙈

Jiří Kocurek

To někde tvrdím?

Lech Malý

Vyznělo to tak. Za osmdesátkové retro bych považoval ŠM 11, no ale takovou kliku zas asi mít nebudeme.

tři tečky

ŠMka je spíše 60-70 kové retro

Lech Malý

Vy to berete podle let výroby. Jenže doba, kdy daná řada tvořila jádro vozových parků tuzemských DP, je zhruba o dekádu posunutá.

David S.

Vyráběly se až do roku 1997

Georg

pardon, nevsiml jsem si, ze je tam je i 732.
ano, i v osmdesatkach muj oblibeny spoj na lince 246 a 256. 🙂

Pája

Jj, eště Ikarus s fofrklackem to chtělo. 😀

tři tečky

A co RT s kloubem

Pája

Toho moc nebylo, Ikarusů mraky. Spousta lidí si je pamatuje. V neděli jezdila ve Zlíně ŠM11 jako retrobus na normální lince a 9TrHT na trolejbusové lince. Odjezdily to normálně, spoustě lidí vůbec nedošlo, že jsou to veteráni, pečlivě zrenovovaní, kteří větší část roku stojí pod střechou. Když jsem se s některými lidmi bavil tak ne, nezaregistrovali. /má to číslo linky, jede to, sedím/ Až jsem čuměl.

Jan

To bych taky čuměl. Chápu na Ukrajině, kde ještě pár 9Tr jezdí, ale při nástupu do něj je to hodně velký rozdíl oproti modernímu vozu.

Pája

Že jo? A normálně jsem se některých (známých) zeptal. Fakt si nevšimli

MichalS

Samozřejmě, že kdybych zavázal někomu oči a posadil ho do 40 let starýho trolejbusu a do novýho, tak to ani nepozná.
Celý je to jen o tom, že lidi ví, v jakém roce se daná věc vyráběla a tak hledají důvody, proč je to špatný.
Často to jsou úplný hověziny, jako absence USB zástrček, nebo strašně potřebná klimatizace, když to stejně každou minutu zastaví a otvírá dveře a nemůže to tím pádem ani fungovat.

Jan Sova

Ty Ikarusy jely fakt až do těžkého pádu. Poslední jízda rovnou na šroťák….