Obnova provozu po povodních. Do Bohumína dorazí vlaky v pondělí, škody přesahují miliardu
Na Svinov už zajíždějí spoje všech tří dopravců.
Správa železnic (SŽ) pokračuje v obnovování provozu po povodních. Včera v podvečer se vrátily vlaky na trasu z Frýdku-Místku do Českého Těšína, od úterý funguje také celý frekventovaný úsek z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu pod Radhoštěm. SŽ o tom informovala na platformě X.
„Nejvíc sil teď napínáme k pondělí, kdy plánujeme obnovit dopravu na koridoru z ostravského Svinova do Bohumína a Dětmarovic. V samotném Bohumíně se nám už podařilo odčerpat vodu ze zatopeného podchodu a finišujeme s úklidem,“ uvedla SŽ s tím, že aktuální informace o zprovozňování tratí najdou cestující v její interaktivní mapě.
Podle informací deníku Zdopravy.cz by mělo s návratem provozu do Bohumína dojít k obnovení dálkových vlaků Českých drah (ČD) do Polska. Trasovány by nebyly přes Chalupki, ale přes přechod Petrovice u Karviné – Zebrzydowice.
Již v pondělí se vrátily regionální vlaky ČD na nádraží Ostrava-Svinov, v úterý je následovaly spoje z Prahy. Jednalo se však pouze o vlaky Leo Expressu a ČD, RegioJet jezdil v úterý ještě přes Vítkovice a Kunčice. Na Svinov se vrátil včera.
Po povodních byl v jednu chvíli zastaven provoz na zhruba osmdesáti úsecích tratí. Nejkomplikovanější situace zůstává v severní části Olomouckého kraje. U tratí na Jesenicku je poškození fatální, na některých místech navíc stále neopadla voda. Celkové škody na železnici překročí podle SŽ miliardu korun.
„Na řadě míst podemletá trať do Bludova by měla být zprovozněna zhruba v půlce listopadu. Do Starého Města pod Sněžníkem vyjedou vlaky zřejmě ještě o měsíc později,“ řekl Gavenda agentuře ČTK.
V polovině prosince chce SŽ provizorně otevřít železniční úsek z Hanušovic do Branné na Šumpersku, aby se lidé mohli vlakem dostat do zimních středisek. „Zde ale budou další opravy nutné ještě i v příštím roce,“ upozornil Gavenda. V severní části Jesenicka záplavy na řadě míst poničily železniční tratě fatálně a jejich obnova bude časově ještě náročnější.
Nejméně poničený úsek mezi stanice Lipová-lázně a Vápenná na Jesenicku by měl být sjízdný zhruba v polovině prosince. „Tou dobou předpokládáme také zprovoznění trati z Jeseníku do Písečné. Obnovu jejího pokračování do Mikulovic ale znesnadní rozsáhlý sesuv. Práce v tomto úseku skončí pravděpodobně až ve druhé polovině příštího roku. Stejný výhled obnovení provozu se momentálně jeví také pro úsek z Vápenné dále do Javorníku. Poškozená trať z Mikulovic do Zlatých Hor má být obnovena během první poloviny příštího roku,“ dodal Gavenda.
S využitím ČTK