Proti stavbě Pražského okruhu přišly dvě žaloby, ŘSD dál pokračuje v přípravě
ŘSD má vykoupeny již dvě třetiny pozemků.
Krajský soud v Ostravě čeká v příštích dnech řešení dvou žalob, jejichž výsledek může výrazně ovlivnit silniční dopravu v celé zemi. Jde o žaloby proti Krajskému úřadu Jihočeského kraje, který vydal územní rozhodnutí pro stavbu Pražského okruhu, konkrétně úseku 511 D1 – Běchovice.
Kromě již dříve oznámené žaloby městské části Praha – Horní Počernice jde o společnou žalobu spolků Zdravé životné prostředí, Za Lepší Chabry, Ivy Poláčkové Šolcové a Miroslava Mevalda. Zastupuje je liberecký advokát Jiří Vozák. Vyplývá to z informací na úřední desce soudu. Proti stavbě jsou tak spolky, které jsou od budoucí části okruhu vzdáleny přes deset kilometrů.
Lhůta pro podání žalob již uplynula, žádné další už soud neřeší. „Celkem brzy očekáváme rozsudek,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Ostravský soud je podle zákona příslušný k projednávání sporů o povolování velkých dopravních staveb.
Běží výkupy i projektování
Žaloby podle Mátla nezastavily přípravu stavby. „Jedeme v přípravě úplně naplno, provádíme všechny možné paralelní kroky. Hned druhý den po nabytí právní moci územního rozhodnutí jsme rozeslali prakticky všem soukromým vlastníkům kupní smlouvy a už jich máme od června většinu zpět podepsaných.Zároveň připravujeme už i kácení přes zimu a v příštím roce záchranný archeologický výzkum. Snad nás soud nezastaví,“ řekl Mátl. Vykoupeny jsou zhruba dvě třetiny pozemků od soukromých vlastníků. Začala inženýrská činnost pro podání žádosti o stavební povolení. „Na podzim zahájíme práce na zadávací dokumentaci stavby,“ dodal Mátl.
O žalobě aktivistů kolem městské části Dolní Chabry jsme informovali nedávno. Odpůrci stavby, jejíž neexistence přináší denně podle materiálu ministerstva dopravy čtyři miliony korun denně ztrát, chtějí posouzení všech částí okruhu najednou. Žalobou podle svého vyjádření „brání nesmyslné variantě okruhu, která může ohrozit životní prostředí a kvalitu života v Dolních Chabrech“. Dolní Chabry mají ke stavbě, kterou napadají, 12 kilometrů vzdušnou čarou.
Blokování stavby komplikuje život zejména obyvatelům Spořilova, přes který vede nyní tranzitní doprava.
Dlouhé povolování
ŘSD nedávno vybralo projekční firmy zpracování zadávací dokumentace stavby pro úsek 511 z Běchovic do D1. Zakázku za 142 milionů korun bez DPH získalo sdružení čtyř firem: AFRY CZ, 4Roads, Pontex a Satra. Praha již zahájila výkupy pozemků pro takzvané zelené pásy.
Jihočeský krajský úřad musel vypořádat celkem 47 rozkladů, které přišly. Podaly je například městské části Dolní Chabry a Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ nebo místní spolky.
Stavební úřad pro Prahu 22 vydal nepravomocné rozhodnutí v červnu 2020. Rozklady měl původně řešit pražský magistrát. Ministerstvo pro místní rozvoj ale v době vlády ANO 2011 rozhodlo o tom, že Praha může být systémově podjatá kvůli tomu, že představitelé města stavbu podporují. Celý spis tak putoval úředníkům do Českých Budějovic, kteří po více než roce rozhodli.
Úsek 511 je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Ministerstvo dopravy loni zveřejnilo materiál, podle kterého neexistence části okruhu přináší ztrátu téměř čtyři miliony korun denně v podobě společenské ztráty.
Aktuální plány ŘSD počítají se zahájením stavby 12,6 kilometru dlouhého úseku v roce 2024. Odhadované náklady jsou 11,8 miliardy.