Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Proměněné vysočanské nádraží, zastávka Rajská zahrada. Čtyřmiliardová přestavba trati z Prahy na Lysou začala

Vizualizace nové podoby stanice Praha - Vysočany. Foto: SŽDC
Vizualizace nové podoby stanice Praha - Vysočany. Foto: SŽDC

Správa železnic začala s jednou z největších letošních investičních akcí. Za 4,198 miliardy korun modernizuje sdružení čtyř firem úsek trati z Prahy-Vysočan do Mstětic. Část trati z Prahy do Hradce Králové tak bude mít nově parametry koridoru.

Kromě zrychlení čeká cestující kompletně přebudovaná stanice Praha – Vysočany. Díky ní získá metropole nový tříkolejný úsek, a to včetně zastávky Praha-Rajská zahrada, kde bude přestup na metro. Zcela zásadní proměnou pak projde stanice v pražských Vysočanech, u stanice metra Rajská zahrada vznikne nová zastávka.

Trať 231 plní důležitou roli především v pražské příměstské dopravě. V uplynulých desetiletích prošly dílčími úpravami některé stanice, poměrně čerstvou novinkou je nedávno dokončená celková rekonstrukce nádraží v Čelákovicích, kde mimo jiné vzniklo ostrovní nástupiště, na které je díky podchodům přístup z obou stran kolejí. V loňském roce také začala přestavba navazujícího úseku do Lysé nad Labem,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zakázku za 4,198 miliardy získalo sdružení Mstětice – Vysočany, které vede Subterra. Dalšími členy jsou OHL ŽS, Eurovia a EŽ Praha. Zakázka nakonec Správu železnic vyjde o půl miliardy dráž, než byla odhadovaná cena. Akce začíná s mírným zpožděním, čekalo se na vyřešení odvolání proti stavebnímu povolení.

Přestavbou projde úsek dlouhý téměř 15 kilometrů. Dosavadní maximální traťová rychlost 100 km/h se po instalaci ETCS zvýší až na 160 km/h. Velkou změnu dozná především stanice Praha-Vysočany, ve které stojí výpravní budova historicky uprostřed mezi dvěma původními tratěmi. Projekt počítá se změnou konfigurace kolejiště, celkem zde vzniknou dvě ostrovní a jedno vnější nástupiště. Cestující se na ně dostanou díky kombinaci pevných schodišť, eskalátorů a výtahů. Nástupiště budou navíc propojena dalším podchodem z ulic Krátkého a bratří Dohalských. Stávající nádražní budova se zbourá, nahradí ji nová odbavovací hala, která vznikne v úrovni rozšířeného podchodu z Paříkovy ulice.

Skály jako výhybna

Proměnou projde současná odbočka Skály, z které jezdí vlaky dál na Čakovice. Nově z ní bude výhybna. Díky vložení spojek mezi všemi kolejemi dojde ke vzniku regulérního tříkolejného elektrifikovaného úseku do Vysočan, který budou moci využívat jak vlaky ve směru na Lysou nad Labem, tak na Neratovice. Nacházet se na něm bude i nová zastávka Praha-Rajská zahrada, situovaná v bezprostřední blízkosti stejnojmenné stanice metra linky B. Cestu k vlakům zajistí lávka, kterou vybuduje jako návaznou investici pražská radnice. Překlene frekventovanou Chlumeckou ulici, díky prodloužení přes celé kolejiště ji budou moci využívat i obyvatelé z oblasti zvané Na Hutích.

Ve stanici Praha-Horní Počernice bylo již před několika lety vybudováno ostrovní nástupiště. Ve směru na Lysou nad Labem, u hlavní koleje číslo 1 před výpravní budovou, nyní vznikne také vnější nástupiště s nástupní hranou v normové výšce 550 milimetrů, které bude dlouhé 200 metrů. K předjíždění vlaků bude možné využít celkem tři předjízdné koleje.
Úpravami současně projde i jediná stávající zastávka v Zelenči. Mezi rekonstruovanými nástupišti se postaví nový podchod, který nebude vzhledem ke stísněným prostorovým podmínkám bezbariérový, osoby se sníženou schopností pohybu použijí navazující přejezd. Stanice Mstětice projde přestavbou až v rámci další stavby. Kompletně hotovo má být v únoru 2024.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 3

Rád bych se zeptal místa zaneljších lidí, jak je na tom nákladní provoz na této části tratě, protože dle vizualizace mi přejde, že by ve Vysočanech mohla být jedna kolej navíc.

Lukáš

Nákladní provoz prakticky nulový… koukám na trať před nádražím z okna a ani nevím, kdy jsem naposledy viděl nákladní vlak.

Jakub

Líbí se mi, jak na těch vizualizacích pozapomněli na estakádu, která by v tom panoramatu zalesněného kopečku asi trochu rušila.. :))

Lukáš

Stávající budova estakádu pěkně kryje, navíc vytváří dominantu na konci ulice. Je škoda, že zmizí. Mě stejně tak baví přednádražní prostor, ten takto určitě nikdy vypadat nebude.

Pedro

Podle titulku jsem si chvilku myslel, že se jedná o nějakou trať z Prahy do Beskyd 🙂

Jiří Kocurek

Že by Správa Železnic postavila zubačku?

Miloš

Vysočany by měly být propojeny – jako dneska jsou – podchodem s Prosekem. Doufám, že na Rajské zahradě jako nejbližším uzlu s metrem budou stavět i rychlíky do Prahy. Z Prahy, ať klidně stojí na Vysočanech, ale při cestě zpět by to bylo myslím daleko rychlejší na metro než z Vysočan.

Bob

Kdo jede na metro, obzvlášť na trasu B, tak stejně pojede spíš až na Masaryčku. Ty předchozí stanice mají význam pro lidi, kteří v té části Prahy někde bydlí, a to už pak je jedno, jestli domů jezdí dvě stanice metrem anebo nějakým tangenciálním autobusem. A zrovna ta Vysočanská je hodně významným uzlem, odkud se dá dostat do celého Severního Města i daleko na jihovýchod (136, 177, 195). Černý Most je spolu s Horními Počernicemi taky celkem významným cílem, rychlíky by tam klidně přibrzdit mohly, ale ten přestup na metro tam taky nebude úplně ideální.

schotousch

Stanici Mstětice zrušit! Ani ve špičce ji nikdo nepoužívá.

David

A trať přeložit blíž k obci Nehvizdy!

Mosquit

akorát je tam to ČEPRO, že jo….

Rdm

Chystá se tam rozsáhlá rezidenční výstavba… Její čas teprve přijde.

R.D.

Myslíte kromě lidi z Čepra, VTP a z těch nových skladů co tam rostou jako houby po dešti? Tak to máte pravdu. Už jen děti co jdou na golf.

Martin Jarath

Všechna nástupiště budou mít délku (minimálně) 220 metrů – upraveno bude i stávající ostrovní nástupiště v Počernicích.

Sinep Anigav

I když asi schytám hafo mínusů, mně by se u Vysočan líbila ještě jedna funkce – klidná výchozí / konečná st. pro Ex, R směr Plzeň – … (podobně jako Holešovice jsou pro budějické Ex, R)
PS a ještě druhá – chodba do metra (případně i s pohyblivými chodníky).

David

Ta chodba do metra mi přijde zbytečná. Proč hnát lidi tunelem, když mohou jít po povrchu. Souhlasím ale s tím, že by se měl ten přestup co nejvíce zjednodušit.

Jirka

Jako byla to tam štreka do kopce, ale nedá se to asi vymyslet. Pohyblivý schody to ne, lidi by zlenivěli.

Urban Transport Lover

už aby to bylo…
Jen mi přijde podivné, že přes vynaložené obrovské prostředky, je plánovaná rychlost i v dnešní době stále ještě JEN na rychlost „až 160 km/h“…
Ano četl jsem v článku, že teď je to kolem 100km/h, ALE i přes to je to začátek nové koridorové trati na Hradec a na Mladou Boleslav/Liberec/Polsko…
Proč stavět tenhle mezikrok na 160, proč to nepostavit rovnou pořádně???

Frantisek

Kudy a s jakou docházkovou vzdáleností potom?

Mosquit

V trase je několik oblouků, které nenarovnáte (jsou v obcích, například Zeleneč, Čelákovice). Je tam spousta přejezdů, které lze nahradit nadjezdem/podjezdem jen za cenu rozdělení obce a stavbou obchvatu (vzor Pečky) a za daleko vyšší „obrovské vynaložené prostředky“.

A vedení trati sic na 200, ale v úplně nové stopě je v pražské aglomeraci dost ošemetné téma – sice bychom zrychlili spojení do Liberce, ale zrušila by se stávající trať, která je hustě využívána jako S-bahn (možná s postavením zastávky Čelákovice-jih někde v polích).

Pišta

Co vím, tak Čelákovice by měly vést v jiném oblouku

Mosquit

Čelákovice-Záluží ano, to je plánované v rámci návazné stavby Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně), tam je přeložka. Ale směr Jiřina (a most přes Labe) taky na 200 nebude.

Urban Transport Lover

Anebo je to mezikrok na zdvojkolejnění trati do Hradce pro příměsto (S-Bahn) a poté někdy v v40. nebo 50. letech se výhledově uvažuje o rychlém spojení na 300-350 km/h Praha – Wroclaw – Varšava??

Twix

Na Hradec by se pak mělo koridorově jezdit s využitím VRT Polabí. Pokud bude vůbec někdy rychlá trať na Liberec přes Lysou, stejně už by se to tam neprocpalo společně s příměstem a expresy na Hradec. Do Polska, alespoň Vratislav apod., to také spíš vypadá na směr Hradec, takže mimo Lysou.

XXXD

Uvědomte si kudy ta trať vede. Jedná se o optimalizaci, tj. taková větší rekonstrukce trati ve STÁVAJÍCÍ STOPĚ.

Martin

Pocitejte s tim, ze na Hradec a Pardubice je v planu VRT jako separatni trat, taktez na Liberec je situace slozita… Mluvi se o vsejanske spojce, ale VRT na Drazdany pocita jeste s novou trati na Brandys…

Co me spise zarazilo je ten travnik, co vznikne na nad podchodem a ten vykus, klidne se dal vyuzit pro dalsi odstavnou kolej nebo nastupiste, pripadne na nejaku zelen ci odhlucneni… Nastupiste jsou fajn, ale bude chybet cekarna a zda se, ze tam bude i prazit slunce… Male detaily by to chtelo doresit…

Joseph

Mně se to líbí, je to vzdušné. To nádraží už potřebuje rekonstrukci… jako sůl.

Bob

Jestli „vzdušností“ rozumíte, že při sychravém větrném počasí se nebude kam schovat a bude se to pak muset řešit dodatečně nějakými příčkami, tak to máte asi pravdu. Esteticky je to ovšem jen brutální obluda, nesrovnatelná s nynějším těžce zanedbaným, leč stále ještě útulným a praktickým nádražím.

Jirka

Já nevím, byl jsem tam několik let každý den a slova útulnost nebo ochrana před větrem se mi k tomu fakt nehod. Profukovalo tam a bylo to hnusný i po humanizaci.

Joseph

Bobe: jestli jste Pražák a při výšce sněhu 4 cm u Národního muzea máte pocit nevlídného počasí, tak je mi Vás líto. Snažím se číst mezi řádky… v čem je vysočanské vlakové nádraží útulné? LOL

Martin

No, s tim nesouhlasim, nevlidne mi prijde i prazici slunce, ktere je rano pomerne nizko a v dnesni dobe tam prazi na nastupiste docela fest, takze schovat se bylo fajn… navic je to takovy vetrny koridor…
O utulnosti se az tak mluvit neda, restauracka me nikdy nelakala, stanky taky ne, zanedbana rekonstrukce se starymi kachlickami tomu davali nevlidny obraz, stejne tak zamalovane steny, urezane kovane zabadli u prvni koleje,… celkove je neudrzovane, prave kvuli nejistote co s nim bude…
Na druhou stranu, cekarna predstavovala dobry ukryt primo pred nastupisti… take si myslim, ze se by to chtelo doresit detaily,…

Joseph

Podívejte se třeba v Německu na nádraží, tam je kolikrát počasí nevlídné… na nádraží jen skleněná kukaň. Nad nástupištěm mnohdy i starý přístřešek pamatující ještě konec války. Myslím, že to Správa železnic vyřeší…

Martin

Ja to nekritizuji, jen ze by tam mohlo byt par sten, takovych cekaren, kde se clovek schova… nic vic,…
Jinak si vsimete druheho podchodu, ktery neni kryty,…

Joseph

To už je detail, to pro Správu železnic nebude problém. Problém bude, když to bude počmárané a znečištěné.

Miky

Kdyby to byla nějaká pro dnešní potřeby již předimenzovaná stavba, jako třeba Moldava v Krušných horách, tak asi zbourat než to spadne samo, ale že se pro nádražní budovu nenajde v rozvojové části Prahy využití, to je fakt záhada. Škoda, je to „jen“ zanedbaná údržba, budova sama o sobě je stylová a patří tam. Rozhodně více než ten vlaštovčí autobusák, co ji nahradí. Bestia triumphans.

Štěpán

Jsem rád, že nejsem sám, kdo si to myslí. Já bych tu budovu taky neboural.

Twix

No proč asi se tam ta budova nehodí… Chceme mít nástupiště normované výšky, potřebujeme více než jedno a úrovňový přístup v takové stanici nemá co dělat. Naopak se díky terénu přímo nabízí zpřístupnit je z podchodu. A co pak budeme dělat s tak velkou budovou, která by stála jen na jednom z nich? Asi bude lepší ten prostor využít pro koleje, ne?

ICE_Laco

Nástupište je škaredé. Prečo si Správa Železnic nenájde nejakého schopného architekta?

LiborV

Pokud se podíváte na Googlu na střechy ostrovních nástupišť zjistíte, že nejčastějším tvarem i u nových staveb jsou variace na rozevřená křídla (jako ve Vysočanech). Důvodem je možnost odvádět při dešti vodu středovými sloupy do kanalizace. Občas se objeví střecha ve tvaru oblouku, který však odvádí vodu při dešti nikoliv doprostřed, ale těsně k hraně nástupiště (při nástupu v dešti to příjemné není. Lze se bavit o využití zajímavějších materiálů, potíž je, že třeba sklo by se muselo mít. Střecha nástupišť krásná není, ale je praktická a plně funkční.

ICE_Laco

Pozrite sa do Holandska, a potom zistíte niečo iné ….

LiborV

Jistě, například v Arhemu vzniklo velmi nákladné futuristické zastřešení nástupišť s plochou střechou. Jistě by i u nás lidé jako Patrik Kotas dokázali navrhnout něco krásného a nepraktické. Ony ve světě existují i msteriálově zajímavé variace i na „klasickou vlaštovka“. Klasický tvar nemusí být špatně, lze ho udělat i estetičtěji 😉.

David

O tom, že to nemá být variace na vlaštovku nepadlo ani slovo. I s vlaštovkou se dají udělat dobře udržovatelná zastřešená nástupiště, která vypadají dobře. Např: https://www.farralakis.ch/wp-content/uploads/CF028753-1024×768.jpg

XXXD

Já osobně s tím zastřešením ve Vysočanech žádný problém nemám, takže je zcela evidentně subjektivní a ať se to udělá, jak chce, stejně se najde někdo komu se to líbit nebude.

Lukáš F.

Buďme rádi za tohle, lepší než nějaká kotasovina.

Bob

Tak je fakt, že Kotas dokáže pompéznost a výstřednost geniálně skloubit s nepraktičností. Zatímco tohle je pouze ošklivé, nudné a nepraktické. A po pěti letech provozu to bude stejně hnusné, zaplivané a zanedbané jako to 150 let staré nádraží a spousty rozpadajících se socialistických staveb. Ale buďme rádi, že to má aspoň střechu, takže pokud při bouřce bude bezvětří, možná na část lidí ani nebude pršet.

Kubrt

Při bouřce můžete počkat dole až do příjezdu vlaku; hledání problémů, kde nejsou. Už se opakuji – je to příměstské nádraží, nikdo tam netráví hodiny čekáním na vlak v dešti a o hladu.

Jan Schmidt

Protože má SUDOP, Metroprojekt a MCO

Martin K.

Na Slovensku máte určitě hezčí, viď? 😀

Poudy

Běžte se zeptat lidí na Zahradní město, jestli jim to v porovnání s těmi nástupišti co budou stát u nich přijde škaredé 🙂

JiP

Zacinam byt doslova alergicky na vyjadreni rychlost se zvysi „az na 160 km/h“. Kolik tam te 160 tedy realne bude?

David

Tak tak, stačí na jedné kratičké trochu rovnější části trati dát rychlostník na 160 pro naklápěcí soupravy a hned je z toho tiskovka, že se zvýší rychlost až na 160.

...

„A na jeho počest byly v celém Sovětském svazu zakládány Potěmkinovy vesnice.“

Bob

Ta nová nástupiště ve Vysočanech, koukám, opět ve stylu normalizačního socialismu. A to jim ještě možná lichotím.

LiborV

Střecha nástupiště, která je částečná je normalizační? Kde se podobná nástupiště se světlíky v 70tých letech v ČSR stavěla?

Bob

Děravá střecha byla aplikována již třeba na nástupní terminál MHD u Smíchovského nádraží, rok 1985. Jestli to je kvůli přístupu světla, kvůli větrání nebo prostě jen kvůli úspoře materiálu, to si neodvažuji posoudit.
Mimochodem, ve střední Evropě máme ještě vynález psaní řadových číslovek pomocí tečky za číslem – vymyšleno to bylo už dávno před komunisty i nacisty a většina dětí se to naučí na základní škole, pokud nebydlí v nějakém ghettu, kde běžné učivo nezvládnou probrat.

Démon

A jak bude vypadat Rajská zahrada? není vizualizace?

Tomáš V.

Ono těch návrhů bylo očividně víc. Nevím, jaký byl zvolený, to už se mi hledat nechce. Někdo třeba doplní. 🙂

https://img.cncenter.cz/img/11/full/6245511_.jpg

Radek

Takhle to vypadat nakonec nebude.

Hodně štěstí

Jen ty prostory pro veřejnost vznikají takové neosobní.

Kubrt

A jaké by měly být, aby byly více osobní? Polštářky a háčkované dečky? Jsme v příměstské dopravě, průchoďák…

Luděk S.

Ne, optimum v té komunitě je něco jako ta nálevna co tam byla.

Hodně štěstí

Možná hezčí stavební styl?

XXXD

A to si představujete jak? Kromě toho zrovna tohle je dost subjektivní, takže je zcela zbytečné to rozebírat.

Bob

Pokud se subjekty na to budou muset dalších 100 let dívat, tak je určitě dobré brát ohled i na to, aby to nebylo subjektivně hnusné. I subjektivní vnímání je objektivně determinováno a tedy je predikovatelné a ovlivnitelné.

XXXD

Nikdy to nemůže udělat tak, aby se to všem líbilo. Tohle je již dlouho dobu známá věc a vy to asi nedokážete pochopit. Samozřejmě některé stavby se nemusejí líbit téměř nikomu a jiné zase skoro všem, ale tohle asi nebude ten případ. Já osobně s tím zastřešením problém nemám a i dle komentářů zde nejsem zdaleka sám.

Jaaa

Jj, „nemám problém“ je jedna věc a „líbí se mi to“ druhá. Objektivně lze konstatovat, že většina lidí by ocenila něco lepšího, než toto.

Hodně štěstí

Pokud je přerušen z nějakého důvodu provoz, tak v tom daném momentu to moc průchoďák není. Prostě studené neosobní. Více smysluplných obchodů, aby se člověk mohl na chvilku zastavit a něco dobrého pro duši i žaludek si koupit ( a nemyslím nějakou putyku co tam byla). Prostě jsou to projekty mrtvé nádraží.

Jakub P

No jo, jenže otázka je, jestli těch pár dní, kdy se tam lidi výjimečně zdržej, tam normální obchod uživí. Aby nebyly (v případě postavení) brzy prázdný nebo aby tam nebylo něco tak obskurního, že to spíš bude od nádraží odrazovat.

Kubrt

Je to ve městě, v dosahu jsou podniky různého druhu, Lidl, Fénix.

LiborV

Předpokládám, že při rozšiřování prostor pro cestující se ve Vysočanech najde v zahloubené části prostor pro pekařství nebo podobný podnik.

LiborV

Předpokládám, že trafika a pekařství po přestavbě ve Vysočanech vznikne. Tyto druhy obchodů poptávku po tisku, snídaní, či svačině zajistí. Supermarkety a obchodní centrum jsou nedaleko.

Lukáš F.

tak zrovna pekařství je, pokud si dobře vzpomínám, o pár kroků od nádraží, vedle Normy u vstupu do metra

PatriK

Bylo by fajn elektrifikovat úsek odb. Skály-Neratovice-(Mělník).

Kubrt

To jistě už někoho napadlo, ale koliduje to s letištěm Kbely, takže by se nejspíš šlo cestou zahloubení trati (což by řešilo i okolní přejezdy).

Daniel

Ono by to chtělo nejen elektrifikaci, ale i zdvoukolejnění. Ale bohužel toto v současném plánu SŽ není (asi do roku 2030 min.), čemuž se nedivím, protože budou rádi, když stihnout uvést do civilizovaného stavu trať do Kladna a existující příměstskou elektrifikovanou síť.

Lektor
Lektor

Myšleno trati do Všetat.

Daniel

Nechci se mýlit, ale tím je myslím myšlena trať z Lysé do Mladé Boleslavi přes Milovice. Já jsem psal spíše o elektrifikaci a zdvoukolejnění do Všetat tak, aby se dalo moderně obsloužit např. Mělník či Neratovice nebo severní pražská předměstí. Ale chápu, že i s ohledem na Vámi uváděný odkaz to není otázka pro tuto dekádu – Mladá Boleslav bude obsluhována přes Lysou (tedy někdy možná 🙂

Lektor

Když si ten článek přečtete tak uvidíte že se to týká i trati do Všetat.

Iveta

Jo to je zajímavý nápad ,byla by možnost v případě potřeby vozba odklonů z Ústí n L do Prahy bez úvratě elektricky přímo ,ale co dál ,jednokolejka odb Skály-Všetaty moc propustnosti nedá pro náklady ,ale pravidelná osobka Mělník-Praha elektricky by šla a do Čakovic by z Masny mohl zajíždět eletricky normální dopravce a ne šašek s Mravencem

Twix

On i ten současný „normální“ dopravce nasazuje na S3 končící v Čakovicích sólo hydry s kapacitou 48 sedaček, takže i tady by asi došlo ke zlepšení. Jinak souhlas že odklony by se tudy vlastně ani v elektrické trakci moc neprocpaly, v ranní špičce se osobka křižuje ve všech stanicích co tam jsou. Nejspíš to bude řešit až odbočka z VRTky na Ústí.