Infrastruktura Železnice

Modernizace trati z Prahy na Lysou, včetně nové stanice ve Vysočanech, se prodraží o více než půl miliardy

Vizualizace nové podoby stanice Praha - Vysočany. Foto: SŽDC
Vizualizace nové podoby stanice Praha - Vysočany. Foto: SŽDC

Sdružení čtyř stavebních firem vedené společnostmi Subterra a OHL ŽS vyhrálo jednu z největších zakázek za poslední roky na české železnici. Společně s firmami Eurovia a Elektrizace železnic modernizuje za 4,198 miliardy korun trať z Prahy-Vysočan do Mstětic včetně stavby nového nádraží ve Vysočanech. Jde o součást zrychlení spojení mezi Prahou a Hradcem Králové. Stavět se má začít na jaře, Správa železnic nicméně ještě nemá pravomocné stavební povolení. Proti povolení, které vydal Drážní úřad, bylo podáno odvolání; věc tak nyní řeší ministerstvo dopravy.

Vítězství sdružení vyplývá z kontraktu zveřejněného v registru smluv. Stavba vyjde výrazně dráž, než Správa železnic předpokládala. Odhadovaná cena byla 3,58 miliardy korun, rozdíl je tak 618 milionů korun. Podle písemné zprávy zadavatele nabídku podal ještě Strabag, byl ale dražší.

Na patnáctikilometrovém úseku dojde ke kompletní rekonstrukci železničního svršku, spodku, nástupišť v zastávce Zeleneč, stanicích Praha-Horní Počernice a Praha-Vysočany, dále pak opravami železničních přejezdů, mostních objektů, trakčního vedení, staničního zabezpečovacího, sdělovacího a komunikačního zařízení. Opravou má dojít k odstranění technicky nevyhovujícího stavu a současně dosáhnout zvýšení traťové rychlosti, a tím zkrácení cestovních dob. Trať má být i vhodnější pro nákladní dopravou než dosud, zvýší se například třída zatížení nebo délka kolejí až pro 740 metrů dlouhé vlaky.

K nepoznání bude především stanice Praha-Vysočany, dnes jedna z nejméně atraktivních na české železnici. Konfigurace stanice bude zcela nová: se dvěma ostrovními a jedním vnějším nástupištěm. Stávající podchod projde rekonstrukcí a rozšířením, přibudou eskalátory a výtahy. Nástupiště budou navíc propojena novým podchodem pro přístup cestujících z ulic Krátkého a bratří Dohalských. Vznikne zcela nová odbavovací hala, současná zmizí.

„První rok by cestující neměli stavbu příliš poznat, větší výluky nastanou až během druhého roku stavby,“ řekl v prosinci Ondřej Göpfert, náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC.

V úseku u Rajské zahrady má vzniknout nová zastávka, která železnici propojí s metrem. SŽDC pro zastávku stavební povolení má, ale musí čekat na rozhodnutí města Prahy, které bude financovat lávku k metru. „Mají čas do roku 2021,“ dodal Göpfert.

Vlaky by na trati měly zrychlit, na některých úsecích až na 160 km/h. Než ale bude zavedeno ETCS, bude na celém úseku až do Lysé nad Labem maximálně stokilometrová rychlost. Dosud je na trati maximum 100 km/h, ale na velké části jen s maximem 60 km/h.

Etapizace výstavby

První rok – stavební sezóna, jejíž první polovina je vyčleněna na objednání a výrobu mobilního provizorního zabezpečovacího zařízení a nového SW pro stávající SZZ v ŽST Praha-Vysočany. Důvod této „nestavební“ části je frekvence drážní dopravy, které de facto vylučuje výluky v celých mezistaničních úsecích. Poté bude následovat výstavby trakčních stožárů a bran trakčního vedení zejména v mezistaničním úseku Praha-Vysočany / provizorní odbočka Černý Most.

Následující rok je vyčleněn na stavební práce v obou kolejích v mezistaničních úsecích Praha-Vysočany / prov. odb. Černý Most a prov. odb. Zeleneč / Praha Mstětice.

Třetí stavební rok je vyčleněn na stavební práce v sudé skupině kolejí Praha-Vysočany a mstětické zhlaví Praha-Horní Počernice včetně traťového úseku až k provizorní odbočce

V posledním stavebním roce bude dokončena výstavba Praha-Vysočany, kde je navržena rekonstrukce liché kolejové skupiny včetně nové výpravní budovy a současně s vysočanským zhlavím ve stanici Praha-Horní Počernice. Po skončení hlavních výluk budou v rámci dokončovacích prací zrušeny provizorní odbočky Zeleneč a Černý Most.

99 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Je velká škoda, že Vysočany nebudou připraveny na dvoukolejný výjezd směr Letňany, který by sloužil nejen pro drážďanskou VRTku, ale i pro regionální dopravu do Neratovic a Mělníka (rozplet tratí v oblasti Čakovic), protože současné trasování přes cestujícími minimálně využívané zastávky Kbely a Satalice představuje asi 7km závlek s nižší rychlostí. DSŽ to až nyní začíná velmi pomalu řešit. Trojkolejka mohla od odbočky Bílé Skály pokračovat aspoň do Horních Počernic, popř. do Mstětic. Zjednodušila by se výstavba zastávky Rajská zahrada (prostřední kolej by byla bez nástupištní hrany). Jenže to by na DSŽ musela být nějaká koncepce a řád, nikoliv tohle… Číst vice »

XXXD

Hlavní větev VRT na Drážďany ovšem uhýbá už před Vysočany a ta druhá větev, která přes ně vede a má vést i směrem na Liberec bude kdovíkdy.

Radek Janata

Jsou tam dvě varianty. Od Balabenky tunelem na Střížkov, pak by se skutečně uhýbalo už před Vysočanama. Druhá variante je ovšem tunel někudy pod letišti Kbely/Letňany a pak by tento tunel začínal až za Vysočanama.

Petr Petr

VRT je zatím ve více variantách.

Antonín

Kbely a Satalice nejsou vůbec minimálně využívané zastávky. V obou zastávkách nastupuje zejména v ranní špičce 20-30 lidí do každého vlaku. To je tak třetina obsazenosti osobních vlaků. Ale jasně, pro frekvenci od Neratovic je to nevýhodný závlek, to ano. Rychlíky od Neratovic by ten tunel s výhodou využily.

Martin

On ten zavlek az tak nevyhodny neni, pro spojeni s centrem mesta je to stejne rychle a nekdy rychlejsi nez metrem nebo metrem + busem…
A vyplatila by se dvoukolejka drat, ta by to jeste zrychlila a pak by to fakticky bylo jak metro…

Pavel

Miliarda sem, miliarda tam, cena zaokrouhlená na půlmiliardy,třikrát povoleno, třikrát odvoláno, právnické kanceláře mají žně atd

Luděk S.

Máme kliku, že snad tady nikdo nepřijde s tím, že by to postavil za 1/4 peněz po víkendech.

Hajnej

Nemá být to maximum na velké části spíš 90 km/h…?
Šedesátka je jen přes Vysočany, jinde ne…

Luděk S.

Rychlost vyšší než 30 km/h je přeci životu nebezpečná.
Musíme dělat všechno proto, abychom neohrozili cestující!

jouda

Jak už jsem psal níže – včerejší odpolední jízda z Vysočan do Lysé nad Labem, rychlostní profil zde: http://imgWorld.cz/s3/9CCsSf2hBb.png, 50 km/h je na výjezdu z Vysočan a pak je 60 km/h na příjezdu do Lysé nad Labem. Ostatně z grafu je to krásně vidět a jdou poznat i zastávky.

miky

Já teda nevím z čeho usuzujete, že jedna strana Vysočan je 50 km/h a druhá 60 km/h. Ten graf je sice moc hezký, ale neberete v potaz úpravu traťové rychlosti návěstí hlavního návěstidla při vjezdu a odjezdu. Taktéž záleží na tom, na kterou kolej ten vlak jede. Celá stanice Praha Vysočany je 60 km/h, ne 50 km/h. A u Lysé nad Labem je to to samé, akorát na vjezdu, či odjezdu z/do Čelákovic je rychlost 80 km/h, ne 60 km/h.

Přemek

Mimochodem, SŽDC je o 200 000 Kč lehčí o pokutu od ÚOHS za neprodloužení lhůty pro podávání nabídek po změně zadávacích podmínek. Školácká chyba a zcela zbytečná sankce, která se promítne nejen v hospodaření SŽDC.

Jakub

200 000 myslím ani nezaznamenají.

Stit

Za to by mohlo být tisíc hodin natírání zábradlí na modro!

Petr Šimral

500. Nezapomínejte na odvody zaměstnavatelů a superhrubou mzdu…

BND30

250. Zapomněli jsme na výběrko na odstín….
Vlastně 125. Konzultantská firma a harmonizace s EU…


Pepo, tady máš kyblík, váleček si vem ten co posledně, von se v ředidle ještě trochu vzpamatuje a běž na třetí peron a do odpoledne ať jseš hotovej 🙂

Romanero

-2 mil., snad by se nejprve zadala SP na to, ke nejlépe natírat 😀

Luděk S.

Milý Přemku, za 200000 bychom natřeli přesně -666 m zábradlí. To by takhle levně nešlo! To máte lidi, montérky, rukavice, barvy, ředidla, štětce, smirek, všimné. To není jen tak.

Jirka Z

Z jedné státní kapsy do druhé?

zdeněk

co se diví, že se to prodraží, když se za 30 let toho moc neopravilo, maximálně kecat.

Přemek

Máte kus pravdy. Celá tato trať byla ve stímu projektů koridorů a zcela mimo pozornost těch, kteří by rádi alespoň evoluční zlepšení, když ne systémové. Prvky nového systému se mohly vesele stavět a užívat dávno – např. rekonstrukce vysočanského nádraží. Příslušné pokusy zapadly v budování soukromého kapitálu.

Přemek

Kohopak zabolela pravda, že ty mínusy?

Radek Janata

Minus máte za ty komunistický kecy o soukromém kapitálu.

libcha

Moc tomu nerozumím, ale doslechl jsem se, že ETCS potřebuje větší rezervy v délkách staničních kolejí.

Budou tedy rekonstruované staniční koleje použitelné pro vlaky délky 740 m i s plynulým zastavením při ETCS?

V.N.

Jaká je na této trati nákladní doprava ? Opravdu je třeba mít ve stanicích koleje na délku vlaku 740 metrů ?

55p

Trať slouží jako odklonová v případě výluky/mimořádnosti na 011.

David

Stanice HoPo, Mstětice i Čelákovice mají délku kolejí >740m už teď. Ve Vysočanech dojde k prodloužení 2.SK (ex 12) na 549m.

XXXD

Vždyť to je pro nákladní dopravu jedna z klíčových tratí.

V.N.

Jako odklon pro případ mimořádností na 011 beru , ale kolik tam máme pravidelných nákladních vlaků , které mají 700 metrů ?
Jako klíčovou trať pro nákladní dopravu si představím takovou trať Lysá-Děčín , nebo Brno-Česká Třebová , ale tuto ne. Hodně a hodně dávno , kdy jsem studoval SPŠD a chodil na praxe do Počernic …tak tam pravidelně jezdily pouze manipuláky…

Kubrt

Klíčová trať pro nákladní dopravu to asi nikdy nebyla, přece jen ty HoPO jsou dost na kopci, ale v době koridorizace rati Praha-Děčín jezdilo po 072/231 (a 072/070) dost kontejnerových vlaků pro pražské terminály. V budoucnu se bude vrtat na 011, tak se zase 231 bude hodit více i pro nákladní vlaky. Obecně by se síť hlavních tratí měla vylepšovat, upravovat perspektivním směrem. To je jak když někdo mrmlá nad tím, že někde jezdí nízkopodlažní vlak, ale na některých jeho zastávkách jsou nevyhovující perony takže je to vlastně všechno zybtečně a špatně. S takovým přístupem by železnice zůstala technicky v… Číst vice »

V.N.

Váš příklad je mimo. Řádný hospodář se ptá následovně . Když vynaložím korunu , abych si něco pořídil , co za ní získám ? Přinese mi dvě koruny zpět ? Problémem ČR je to , že podobné otázky si kompetentní nepokládají. A proto kolikrát se veřejné peníze utrácí za totální nesmysly. V tomto příkladu by se dalo argumentovat , že pokud tu korunu nevydám, ztratím. Protože nákladní vlak v případě rozkopání 011 nebude mít kudy projet. Takovou argumentaci bych bral. Argumentace nějakými peróny je totálně o ničem.

Martin

A jaky rozdil v cene stavby bude mit kratsi delka koleje,… aby pak nedoslo k tomu, ze odkloneni nakl. prinese diky kratsi delce problemy….?

V.N.

Z logiky věci čím delší kolej , tím vyšší náklady … pokud se delší kolej někdy využije , poté je všechno OK.

55p

Vidíte, já mám naopak pocit, že třeba u rekonstrukce pravobřežky se furt jen projektuje a počítá efektivita, jestli se tohle vyplatí a tohle ne, zatímco jiné navazující tratě (třeba 130) se staví.
Zatímco na jaře bylo veřejné projednání, nedávno jsem zaznamenal informaci, že vše je jinak a prý vychází ekonomika přidání koleje a vše se tak o dalších asi 5 let posune.

Stit

Stát není firma, Andreji

V.N.

Hloupý argument. Tohle není o státu alias firmě . To je o péči řádného hospodáře. Apropos..také, když máte sahnout do peněženky a vytáhnout x tisícovek neřešíte , co za ně dostanete ? A jestli to , co za ně dostanete opravu potřebujete ?

Petr Šimral

Chystá se přestavba Kralupských tunelů, BC Poříčany – Velim. Dlouhé koleje se „bohužel“ budou hodit.
Spojka Káraný – Stará Boleslav mimo Lysou samozřejmě být nemůže, takže úvratě v Lysé…

Frantisek

A proto je potřeba to zazdít, aby každý další zájemce šel už raději rovnou na silnici. „Vzor“ už je v Počernicích…

Přemek

Tak se postavte k 011 a počítejte vagony, pokud hned neusnete, zjistíte, že dlouhé nákladní vlaky nejsou výjimkou. Se zpoplatněním silničních jedniček se ještě proslouží.

Chytrolín

Opravdu? Já tedy přes přejezd ve Mstěticích jezdím prakticky každý den. Kromě vlaků z Čepra jsem tam nákladní hodně dlouho neviděl.

Petr Šimral

A ani kromě výlukové činnosti do dostavby a elektrizace tratě Lysá – MB východ neuvidíte. Ovšem pak to dostane tu správnou šťávu…

Tomáš Záruba

To jako nebudete jezdit přes Nymburk město, po „vyprázdněné“ tříkolejce? 🙂

Petr Šimral

A jak se tam dostaneme? Mimo jiné s Vn nás nebude zajímat hmotnost, ale vzdálenost. A úsek Nymburk město – Veleliby „NEBUDE ELEKTRIFIKOVÁN“ !!!

Bram

Proboha, proč úsek Nymburk město – Veleliby nebude elektrizován?!? Co tohle má zase znamenat???

Petr Šimral

Protože se dnes přece vlaky s automobily soustřeďují v Nymburce na ranžíru 🙁

Alibaba

Kdo zase vymyslel tuhle prasečinu? V případě výluk a odklonů by se dotyčný měl dostavit do Nymburka na město a přetláčet to přes kopec ručně.

David

Těch 740 m vychází z článku 39 odst. 2 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1315/2013: „…infrastruktura hlavní sítě kromě toho splňuje také tyto požadavky: (…) nákladní tratě hlavní sítě, jak je uvedeno v příloze I: hmotnost na nápravu nejméně 22,5 t, traťová rychlost 100 km/h a možnost provozovat vlaky o délce 740 m…“ Trať je součástí evropského nákladního koridoru RFC 8 a bude financovaná z fondu CEF.

Přemek

Konečně informace pro ty, kteří ji dosud neměli.

Vít Jůza

Jestlipak je skutečně třeba zlikvidovat budovu vysočanského nádraží?? Je mi jí docela líto. A že se nepočítá s tím ETCS hned?

Milan_86

Zrovna dnes článek na iDnes o ponechané historické budově v Ústí nad Orlicí. Vzhledem k tomu, že se postavila nová budova a stojí vlastně uprostřed kolejiště, je budova prázdná, lehce chátrá a slouží ua cíl vandalům. Tady by to bylo stejné, možná ještě horší ve spojitosti s okolním prostředím. Ponechání té budovy nedává smysl a je jen dírou na peníze v budoucnu.

Frantisek

Jistě, pokud ztratí funkci ve prospěch jinak zbytné novostavby a je účelově ponechána bez využití…

Milan_86

Jasně, chápu, ale je potřeba si říct, kde má význam zachování historického dědictví a kde je to jen lpění na starých pořádcích. Nejsem historik architektury, ale na té budově nevidím nic mimořádného krom toho, že je stará. Vysočany v okolí jsou plné moderní architektury, neuráží mne výstavba moderní stanice.

Přemek

Pespektivně je současná výpravní budova zcela neefektivní provozně oproti nové v tělese nádraží pod jeho povrchem. Je třeba uvažovat strategicky.

Martin

To neni ten duvod, nova budova by se nestavela, kdyby stara mela zustat…. Tady je duvod mnohem jednodussi, jde o narovnani koleji, vystavbu ostrovnich nastupist, stara budova byla jiz prestavena a tak ztratila svou historickou hodnotu,… Ano, trochu historie v ni je, dnes uzavrene prostory cekaren 1 a 2 tridy, zazdene okenka pro vydej jizdenek na obe trati vc. dvoujazycnych informaci pod omitkou… Unikatni historicky podchod k ceste od Flajsnerky a Jetelky… Urcite by byla skoda znicit vse bez zdokumentovani… Druha vec, ktera me trochu vadi, ze jde o otevrene prostranstvi, a reseni jen pristresky bude pri neprizni pocasi pro… Číst vice »

Martin

Zrovna Usti n/O. je spatny priklad, nevidim jedinny duvod, proc se musela stavet nova budova a to jeste v tak zmrsenem architektonickem stavu,…

Alibaba

Nová budova se stavěla z důvodu obsluhy cestujících. Kdyby zůstala budova jen ostrovní, tak by musel jít každý kdo by si kupoval jízdenku na ostrov, a pak se vracet do podchodu, když by šel na jiné další nástupiště než ty u budovy. navíc ta stará budova byla/je zbytečně velká, neudržovaná.

Martin

Ano, vim o tom, ale veskery pristup k vlakum je stejne podchodem, a zastavkove vlaky mohly stavet spise u ostrovniho nastupiste u st. budovy,… Samozrejme ano, vzniklo jeste jedno ostrovni…
mam takovy pocit, ze mistnim se moc nelibilo, ze se stavela nova budova,…

XXXD

Prosím vás, vždyť i psí bouda nabízí větší luxus než tahle barabizna. Jinak ETCS se nejspíš bude dělat až bude celá trať opravena, protože to vyjde výhodněji, je to úplně to samé jako trať 171, taky se na úseku Radotín – Smíchov nedělá ETCS.

Frantisek

Tak to asi těžko. V boudě nemáte vyhřívanou čekárnu, pokladny, natož restauraci. Že se na to dlabe a vlastně se to nechce, je jiná věc.

Martin

Hlavne se na to slabe, pac je urcena k demolici,…
Jinak cekarna chybet bude,… restauraci bych si predstavoval jinak, ale na druhou stranu, me osobne by stacilo, kdyby ve stanici byly automaty…

Martin1

Vyhřívaná čekárna? Kdy jste byl naposled ve Vysočanech? A restaurace? Kdo by do ní tak chodil, když v okolí nádraží je dost restaurací s příjemnějším prostředím?

Petr Šimral

ETCS je rozumné dělat po ucelených úsecích.

Přemek

Chápu, ale tahlehle budova nenahradí již zbourané průmyslové objekty, které Vysočany kdysi jako průmyslovou čtvrť profilovaly ani jako připomínka. Snad Odkolkovy pekárny zůstanou…bez rozšířeného a mírně zvýšeného podjezdu na Vysočanské se to ale neobejde.

Ondřej

Také mi je té budovy líto. Ale pojďme si to přiznat, už dávno nemá žádný smysl.

jan

No 160 🙂 Nevím no.. Kouzelné slovíčko až?

Jakub

Klasika v Praze max cca. 110 km/h, naklápěcí jednotky až 160. od H. Počernic 160 i pro klasiky.

V.N.

110 km/h bude i mezi Skálami a Vysočanami ?

Mrc

Tam jsou snad ty nejmenší oblouky na trase

V.N.

Zase na druhou stranu , kolik vlaků se tam rozjede na 110 km/h , když všechno bude zastavovat na Rajské zahradě ?

Martin

Vsechno asi ne, jen primesto…

Rýpal

Třeba je aspoň trošku narovnaji co to pude … Chtělo by to .

Hajnej

Spíš než nějaké zásadní rovnání bych očekával větší převýšení.

jouda

na velké části jen s maximem 60 km/h – odkud tenhle nesmysl pořád kopírujete?

Jakub

To si také říkám. Z Vysočan na konec Prahy je 90 km/h a za 100 km/h. Propad je jen ve Mstěticích (85 km/h), oblouku v Záluží (60-80 km/h) a přes most (80-85 km/h).

Jirka

Jezdil jsem tam denně. Za 60 jsme byli mnohdy rádi.

BND30

Osobáky mají mezi Prahou Vysočany a Lysou nad Labem cestovní rychlost 60 km/h. Do toho 5x zastavují. Fakt mi chcete tvrdit, že je tam rychlost 60 km/h (a pokud ano delší než přes nějaký věčně opravovaný propustek jako v Dobřichovicích se 70km/h) ?

Mrc

Cestovní rychlost příměsta bude těch 60 km/h, ovšem maximální rychlost 60 km/h je jen a pouze přes Vysočany…

Lukáš

Ten propustek je v Řevnicích a už je několik let předělán na 100.

jouda

Já tam jezdím denně. Klidně sem mohu dát rychlostní profil v úseku Vysočany-Lysá nad Labem.

jouda

Včerejší odpolední jízda z Vysočan do Lysé nad Labem, rychlostní profil zde: http://imgWorld.cz/s3/9CCsSf2hBb.png, 50 km/h je na výjezdu z Vysočan a pak je 60 km/h na příjezdu do Lysé nad Labem. Ostatně z grafu je to krásně vidět a jdou poznat i zastávky.

Jan

SŽDC –> Správa železnic, s.p.

náhodný kolemjdoucí

„…řekl v prosinci Ondřej Göpfert, náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC.“
V prosinci to ještě byla SŽDC

Kubrt

Když už tedy chcete „puristovat“, tak s.o., nikoliv s.p.

David

Otázka do diskuze: Elektrifikoval v ČR v poslední době nějakou trať někdo jiný než EŽ? A zabezpečoval někdo jiný než AŽD?

LinhyCZ

V Pačejově na trati 190 během celé doby prací stojí pracovní vlak společnosti Elektroline, EŽ jsem tam nikdy neviděl.. Takže předpokládám že ano 🙂

U AŽD nevím 🙂

Dominik

První signální Ostrava, Starmon Choceň, Signál Mont Hradec Králové – zabezpečovací zařízení, takže AŽD opravdu není jediné.
Krom Elektrolinů se částečně zabývá i elektrifikacemi i OHL, pak Thramo Rail, Chládek a Tintěra a další, ale platí, že EŽ opravdu jsou z těchto firem jedni z nejkvalitnějších.

David

Zabezpečovací zařízení dělá ještě AK Signal Brno a Starmon Choceň.

Alibaba

To jsem chtěl říci taky, ale ještě jsem slyšel, že Starmon Choceň byl pohlcen (koupen) AŽD.

a8n

A AK Signal už taky vlastní hodně dlouho.

Kalanis

To je stejný jako třeba s čištěním a opravami reprezentativních lustrů na Hradě. Taky to dělá 1 firma (fabrika) v republice a taky na to musí vždycky vypisovat výběrové řízení.

Vladimír D.

Překvapilo by mne, kdyby bylo uvedeno že „Modernizace trati z Prahy na Lysou, včetně nové stanice ve Vysočanech, se z l e v n í o více než půl miliardy“. Tato informace zapadá do kontextu naší současnosti.

Rýpal

Souhlasím,. Tady to IT-hoši přes víkend nevytrhnou, jako u e-shopu na dálničky. Moc bych si přál, aby takto někdo „vyškolil“ i stavební firmy. Je to spíš z kategorie zázraků.

On.

Jak se ukazuje onen úžasný e-shop na dálniční známky se povedl, večer už všechny data byli venku. Navíc sami tvůrci se přiznali že práce budou pokračovat minimálně do jara a už neříkají že zadarmo.

Luděk S.

Opatrně, Davide, takové otázky nemáme rádi.

BND30

Ono když se Vám přihlásí až dva zájemci…to se pak špatně soutěží…

Jirka

Před pár lety se soutěžilo levněji, ale bohužel se teď moc staví, nejsou lidi a materiál.

Hajnej

Tak ono se svého času skutečně soutěžilo levněji, než se čekalo – to ale byla situace taková, že byly kapacity a nebyly stavby.
Pokud je tedy „kontextem naší současnosti“ míněno to, že dnes je naopak víc staveb než kapacit, pak to opravdu zapadá – ale cosi mi říká, že předpisatel spíše fabuluje jakousi jalovou senzaci…

Ondřej

Děláte, jak kdyby se tu řešily nějaké rohlíky.