Proměna budějovického letiště v mezinárodní přístav začíná, potrvá rok a půl
Po Praze, Brně, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích bude mít Česká republika další veřejné mezinárodní letiště v Českých Budějovicích. Jihočeský
Po Praze, Brně, Ostravě, Karlových Varech a Pardubicích bude mít Česká republika další veřejné mezinárodní letiště v Českých Budějovicích. Jihočeský kraj uzavřel v listopadu po více než dvouletých peripetiích smlouvu se stavební firmou Hochtief, která mimo jiný zbuduje nový terminál a naváděcí systém. Staveniště bylo předáno 20. listopadu, slavnostní zahájení stavby se uskuteční v úterý příští týden, potvrdila mluví letiště Martina Vodičková. Proměna letiště vyjde na půl miliardy a potrvá rok a půl.
Letiště vlastní kraj napůl s městem České Budějovice, pozemky jsou kraje. Dnes je v provozu v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Přestavba a status veřejného mezinárodního letiště umožní přijímat a odbavovat i stroje typu Boeing B737 nebo Airbus A320. Kdo a kam bude z Budějovic létat, ale zatím není jasné. Mimo jiné i kvůli blízkosti Lince letiště nezískalo evropskou dotaci a muselo své stavební plány notně zredukovat.
Loni zaznamenalo přes 8000 pohybů, z toho zhruba 686 mezinárodních. Letos v listopadu loňská čísla v mezinárodním provozu překonalo. Provoz na letišti bude řídit v budoucnu zřejmě státní podnik Řízení letového provozu, uvažuje přitom o vůbec prvním využití takzvané virtuální věže v České republice. To znamená, že by dispečer neseděl na věži v Budějovicích, nýbrž by provoz řídil na dálku. Na letiště vedou i koleje v podobě vlečky, poprvé sem na zkoušku zavítal osobní vlak loni. Praktické využití je ale zatím v nedohlednu.
Jihočeši se do stavby svého letiště pouštějí v době, kdy zájem aerolinek o lety z českých regionů skomírá. Z Ostravy nechtějí létat ani za dotace. Do tendru na linky do Helsinek a Amsterodamu se nikdo nepřihlásil, z Brna zase po sedmi letech odchází společnost Wizz Air.