Letectví Zprávy

Ostrava – Amsterdam nebude. Kraj má nový sen o dotované lince do Vídně

Boeing 737 společnosti KLM v Amsterdamu. Foto: Jan Sůra
Boeing 737 společnosti KLM v Amsterdamu. Foto: Jan Sůra

Pár dní před uzávěrkou nabídek zájemců o provoz linek z Ostravy do Amsterdamu a Helsinek za peníze Moravskoslezského kraje začíná být jasné, že do Nizozemska přímá letadla létat nejspíše nebudou.

Zájemci o provoz linky do Amsterdamu totiž na letišti Schiphol údajně zjistili, že nedostanou už přistávací sloty. „Zájemcům, kteří si vyžádali propozice pro linku do Amsterodamu bohužel tamní letiště nedalo přistávací sloty, tudíž je ta linka asi ohrožená,“ řekl v moravskoslezském vydání MF DNES náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS). „Ještě je tady varianta, že by třeba letecká společnost použila sloty, které už na amsterodamském letišti má, ale tomu příliš nevěřím.“

Amsterdam si tamější radní vybrali jako cíl pro spojení s velkým hubem. Amsterdam patří mezi nejrychleji rostoucí letiště v Evropě, předstihl už Frankfurt.

Kraj soutěž na letecké dopravce prodloužil už dvakrát, protože se nikdo nepřihlásil. Podle MF DNES je stále naděje na linku do Helsinek, která by byla zajímavá hlavně pro zaměstnance společnosti Tieto. Ta v Ostravě zaměstnává zhruba dva tisíce lidí a poskytuje služby i dalším skandidávským státům. „ případě linky do Helsinek si jeden zájemce vyžádal dokumentaci, na konci října uvidíme, zda podá svůj návrh,“ řekl Jakub Unucka. Zadávací dokumentace je volně přístupná na profilu zadavatele.

Dříve létalo za peníze kraje letadlo z Ostravy do Vídně zkrachovalé společnosti Central Connect Airlines. Teď se by se mohlo vrátit. „Chystáme se do Vídně, což je pro nás, coby zajímavý hub, logicky nejlepší destinace. S vedením tamního letiště bychom chtěli jednat na začátku příštího roku,“ řekl Unucka.

Moravskoslezský kraj chce dopravcům platit veškeré náklady na provoz a linky zahrnout do základní dopravní obslužnosti.

7 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Mošnov zrušit, TMA zbytečně zabírá 1/2 Moravy a vlak ze Svinova je za 2.41h ve Vídni.

  • Sny Ostravských politiků jsou jako sny puberťáčka.
    Tito politici žijí odtržení od reality. O dopravě toho nevědí zhola nic. Náměstek pro dopravu chce v celém kraji jen elektrické vlaky, nebo vlaky na vodík !!! Člověk, který je totálně mimo mísu a i laické veřejnosti pro smích.
    Leteckou linku do Helsinek. Kdo s tím poletí? Při třech letech týdně, se protočí všichni zaměstnanci ( včetně uklízeček) všech finských firem v regionu za dva, tři týdny. Trochu zvrácené, ne?
    Snad by bylo lepší dané obhajovat transitním aspektem. Finnair je dlouhá léta znám jako specialista na lety do více bodů v Japonsku a nově i v Číně. Letiště Vantaa je jedno z nejlepších na přestup.Tak by se to snad dalo obhájit.
    Ovšem dalším podstatným prvkem naší ekonomické rozvahy je ekonomická síla obyvatelstva. A jaká je na Ostravsku, to víme všichni. Tedy otázka zní. Opravdu mi to letadlo zaplní manažeři těch pár firem, kteří mají spády daným směrem? Když už pan krajský náměstek pro dopravu, svému resortu nerozumí, tak alespoň může obejít osobně všechny podniky a položit jednoduchou otázku. ,,Jak často a v jakém počtu osob bude vaše firma danou linku využívat?“ Patrně dojde, k pro něj a všech radních, nezvyklému objevu.
    Co se týče linky do Vídně. To je snad ještě větší úlet než do ta první do Helsinek.
    Jestliže má Ostravsko tolik milionů na subvencování výplodů chorých šílenců, mohou za ně nakoupit alespoň jednu kvalitní vlakovou soupravu. A začít provozovat linku do Vídně. Samozřejmě, že to budou kamarádkšefty. Tedy nová patrová souprava od Škodovky, provozovatel ČD, a ještě v dotovaném režimu od státu.

    Prosím tímto zástupce, nejen Ostravského regionu, aby přestali vymýšlet hlouposti, které nás stojí spoustu peněz. A raději tyto investovali do zaplacení kvalitních českých nebo zahraničních odborníků na dopravu. Kteří mají zkušenosti s analýzami a predikcí dopravy v aglomeracích. Nebo alespoň vždy předem nabídli projekt odborné veřejnosti k posouzení a diskusi. Projektant ze sudop namaluje to, co dostane v zadání. Jestliže je zadání špatně, bude takový i projekt i výsledné dílo. Sudopu jde jen o kšeft. Že to nebude fungovat ho nezajímá.
    A za deset roků, až se zvýší počet obyvatelstva od Ostravy po Čeladnou nebo Ostravici o 15% plus turisté, budeme se ptát. Kterej amatér a bezmozek nechal spravit trať v tak, nevyhovujících parametrech.
    Za pár roků bude dokončen Baltický koridor od Helsinek resp.Tallinu na jih. Aby se nákladní transitní vlaky vešli na náš koridor, budou muset jiné, třeba ty na Ostravsku svou cestu končící nebo začínající, jet právě přes Frenštát. Nebo se bude náš stát chovat jako ekonom s péčí řádného hospodáře ( tedy jako vždy) a tyto vlaky pošle přes povážskou cestu a připraví se o nejlukrativnější příjmy.
    Ano. Pomohla by VRT od st.hranice přes Ostravu na jih. Ale pokud o takovýchto důležitých záležitostech má rozhodovat někdo, kdo tomu nerozumí, je to v pytli.
    Na hejtmanství má být někdo kdo rozumí dopravě. Má široký přehled, se zahraničním záběrem. Který se orientuje v technice, geografii a má analytické schopnosti.
    V žádném případě přeplácený manažer či nedejboha trafikant. Dokonce ani akademické vzdělání není rozhodující. Hlavní je ODBORNOST.
    Takový člověk by pak měl šlapat na ty výše položené, kvůli VRT a ostatní kvalitní infrastruktůře v regionu s přesahem do zahraničí.
    A pokud takový lidé budou na každém hejtmanství, v Praze a na ministerstvu dopravy, nestanou se takové prasárny jako oprava „hrbaté“a podobné, které jsou jen prachsprostou zlodějnou peněz nás všech, daňových poplatníků. Stejně jako nesmyslné letecké linky. R.

    • Přesně. O to více mne zaráží , že tyto nesmysly vymýšlejí ODS-áci.
      Toto by spíše zapadlo do nesmyslů alá ČSSD

    • Určitě! Pokud někde zkrachuje spojení realizované letadlem o kapacitě 34 osob, jasně z toho vyplývá nezbytnost postavit tam VRT pro denní toky v řádů nízkých desítek tisíc lidí.

    • Michal: nechápete rozdíl mezi železnicí a letadlem. Zatímco letadlo je dnes v Evropě téměř vždy point-to-point, železnice má potenciál agregovat přepravní proudy (tím, že může mít více zastávek a dokáže zajisti přípoj s přestupní dobou v řádu několika minut).

      NIkdo si nemyslí, že by se měla stavět VRT ČR-Německo pro 34 osob, co jedou z Ostravy do Amsterdamu. Ti lidi by prostě nasedli do existujích spojů a jeli po VRT, které agreguje poptávku z mnoha měst na východě do mnoha měst na západě, včetně mnoha silných národní relací, jako je Brno-Praha a Ostrava-Praha či Dresden/Leipzig-Frankfurt. A taková agregovaná poptávka tu je.