Infrastruktura Letectví Stavebnictví Zprávy

Za půlmiliardovou dostavbou jihočeského letiště míří původně vyřazený Hochtief

Budějovické letiště využívají zatím jen malá soukromá letadla. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Budějovické letiště využívají zatím jen malá soukromá letadla. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ledy kolem tendru na proměnu Letiště České Budějovice ve veřejný mezinárodní přístav se pohnuly. Rada Jihočeského kraje potvrdila výběr hodnotící komise a schválila jako nejvhodnější nabídku firmy Hochtief. Ta se přihlásila do soutěže s nejnižší cenou 408 milionů bez DPH (494 mil. s DPH). Vyplývá to ze zápisu z jednání rady.

Jde o zvrat v příběhu, který se táhne už od května 2015. Tendr na výstavbu terminálu a doplnění některých technologií byl rozdělen na dvě části. Do druhého kola postupovaly jen firmy, které prošly kvalifikačním sítem.
To se právě původně nepovedlo Hochtiefu, když mu hodnotitelé neuznali reference. Vítězem soutěže pak bylo vybráno sdružení Geosan Group a Habau s druhou nejnižší cenou (418 milionů bez DPH). Hochtief si ale vyřazení nenechal líbit a pohnal věc k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten firmu do soutěže vrátil, proti čemuž se zase rozkladem ohradilo sdružení Geosan/Habau. Rozklad ÚOHS nedávno zamítl.

Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště České Budějovice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Napodruhé Hochtief kvalifikací prošel a díky ceně vyhrál. Nemusí to ale být definitivní. „Vzhledem k tomu, že je to rozhodnutí čerstvé, podléhá ještě zákonem daným odvolacím lhůtám,“ uvedla marketingová manažerka letiště Martina Vodičková. Neúspěšné firmy se mohou obrátit na soud. I proto už letiště nesděluje žádné termíny zahájení výstavby. Samotné práce mají trvat rok a půl.

Letiště České Budějovice je dnes v provozu v režimu veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní kategorie 4C (rozpětí křídel letounu do 36 metrů). Loni zaznamenali na letišti přes 8000 pohybů, z toho zhruba 700 mezinárodních.

„V letních měsících jsme místem, odkud si zvykla odlétat privátní letadla na jih Evropy,“ doplnila Vodičková. Po dostavbě se chce budějovické letiště zařadit po bok regionálním letištím v Pardubicích, Karlových Varech, Brně či Ostravě. Doba ale regionálním letištím nepřeje. Provoz na nich vesměs chřadne, loni všem výrazně ubylo cestujících. Řada linek je dotovaná. A to přesto, že letecká doprava nad Evropou láme rekordy, o čemž svědčí i stále lepší výsledky letiště Ruzyně.

Na potřebnosti investice do Jihočeského letiště, jehož akcionáři jsou kraj a město, se neshodnou ani jihočeští politici. Jeho zastáncem byl především bývalý hejtman Jiří Zimola, který výstavbu prosazoval i přesto, že se kraji nepodařilo získat evropskou dotaci.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Souhlasím. Naprosté, totální, zbytečné vyhazování peněz, které obzvlášť bije do očí v souvislosti s naprosto tristním stavem veřejné dopravy v jižních Čechách. Ale co, všeci kradnú… :-/

  • Je to puste vyhazovani penez. Vsechna regionalni letiste jsou prodelecna. Kraj a mesto vyhazuje 50 milionu rocne nanic.

  • Kraj, co nezvládá plnit ani základní povinnosti vůči obyvatelům se pustil do takové zbytečné stavby. Čirá megalomanie, velikášství a snaha zviditelnit některé papaláše.