Projektování nové železnice je dvakrát dražší než dálnice. Stát vysvětluje proč
Stavba tunelu Mezno na 4. koridoru. Pramen: Správa železnic
Podle Správy železnic jsou práce na projektování nových tratí rozsáhlejší než na dálnicích.
Je ostuda, že v dnešní době tak důležité spojení jako Přerov-Brno vede pořád po jedné koleji. A než bude ta druhá tak to potrvá.
To je teda porovnácí článek dost o ničem a navíc je vidět dost jasně, co autor naznačuje. (Dokonáno jest klasicky v komentářích)
Větší smysl (otázka, zda by to alespoň trochu mělo vypovídací hodnotu) by mělo porovnávat třeba rozsahy projektů, počty zpracovatelů (oboje se dost blbě dělá u nedokončených 🙂 ), kolik zákonů a jak složitých se to bude dotýkat atd.
Si jen kopaji vlastní hrob, ten cirkus není možný dotovat do nekonečna…sám si na sebe nevydělá už dávno
Snad to za měsíc stihne.
#svobodaven #klauni
https://zdopravy.cz/sef-szdc-svoboda-do-peti-let-bychom-se-mohli-svest-na-prvnim-useku-dvoustovkou-16114/
Projekt trati stojí dvojnásobek, protože je tam zabzař a trakce navíc oproti dálnici.
Něco mi říká, že projetk zabzař a trakčního vedení nebude dražší než projekt celé dálnice se vším všudy, aby to na ten dvojnásobek vyšlo. Zaměření, geoprůzkum, pozemky, přeložky sítí, mosty, tunely, výkopy, násypy… jsou společné a plus-mínus stejné co do projekčních prací.
Projekt trate stojí dvojnásobok. pretože to kvôli tomu, že tam je zabzař a trakce a výrazne viac sdělovačky a káblov a súbehov a vrstiev, potrebuje obstarávať Správa železnic v úplne inej miere podrobnosti ako ŘSD, ktorá kopu vecí necháva doprojektovať zhotoviteľa.
i na dalnici je spousta specifik, ktere je treba naprojektovat, napr. osvatleni, odpocivky, cerpacky, podstatne vice sjezdu a krizovatek, infotabule, znaceni…
V podstate na zeleznici jsou technologie navic, ale v projekci je to vetsinou porad dokola…
V projektu, který platí ŘSD je fakt prováděčka na soukromý benzínový pumpy?
tak pardon, to bylo nedopatreni, ale hodne veci je spolecnych, jen v necem je silnice ci dalnice unikatni, a v necem je unikatni zeleznice, ale naprojektovani kabelu jak je zmineno, to je fakt k zamysleni, co to projektanta stoji navic, pac i na dalnici mate v soubehu treba osvetleni, telefony, infotabule, myto… projekcne muze byt zel. drazsi, ale dvojnasobek je fakt hodne, v obou stavbach je zakladem pozemni komunikace, a podel zeleznic a dalnic napr. vedou opticke site, ktere jsou soukrome… u dalnic u delsich tunelu se resi odvetravani, znaceni, pozarni system, u zeleznice take, … Ty projekty se od… Číst vice »
Takový dálniční tunel je dnes nacpaný technologiemi skoro víc než ten železniční.
Na neelektrifikovanej železnici možno, na elektrifikovanej skôr nie. Ale keby aj, on ten železničný tunel zďaleka nie je technológiami najviac napchaté miesto na železnici, vieme?
To je objev roku, že železnice ve „stejně kategorii“ je složitější stavba, než silnice a má tedy i složitější projekt. A v jakém rozsahu vůbec ty projekty, které se srovnávají, jsou?
S takovymi cenami opravdu statu nezbyde na nic vic nez:
a) Ostravsko-Plzen- Bavorsko
a
b) Decin – Breclav
Vsech skoro 9 tisic km zbyvajicich zeleznicnich trati patrne brzy musi zustat bez statnich dotací. Investicnich i provoznich.
Proste nemuze utracet jak rusky car, kdyz rusky muzik se doma vzmuze tak leda na suchy zachod
Kdyby byl požadavek na zpracování „digitálního dvojčete“ stavby, tak by ta cena ještě o pár mega vystřelila.
Pár mega? Spíš o pár desítek procent.
Výhovorky SŽ umí. Kéž by tato organizace věnovala podobné úsilí do řešení vlastních problémů, pak by snad ani nemusely vznikat.
#vlastnízkušenost
Dovolil bych si nabídnout vysvětlení, proč to stojí takovou „řachu“ Dikonce pro ně nemusím chodit dál, než na tento web: https://zdopravy.cz/egis-rail-trat-do-prerova-projektovat-nebude-i-kdyz-boduje-u-soudu-2881/
Porovnání nákladů na projektování železnice a dálnice musí vyjít jasně v neprospěch železnice. Zdůvodnění SŽ je naprosto správné. Redakce měla srovnat náklady projekčních prací a také stavebních prací v ČR a v zahraničí.
To je další krok, na kterém se již pracuje.
Ale u nás přeci máme specifické podmínky!
Velmi.
Jo, jenom to s fyzikou nemá nic společného a s geologií jen velmi málo.
Kdosi se tady dušoval, že AFRY je neznámá garážovka a proto by tady neměli nic dělat. Spoléhal se na to, že všichni lidé, stejně jako _každý_ politik, si neumí informace zjišťovat ani ověřovat, natož otevřít reference, které se požadují…
Jenže ani tohle není české specifikum. Torpédo Mark 14 bylo natolik bezchybné, že mariňáci měli zakázány jakékoliv testy.
Proc by zbran namornictva meli testovat marinaci? Je zajimave, ze znate tuhle zjimavou historii, ale mate takove mezery v obecne znalosti americkych ozbrojenych sil.
Je třeba zmínit jednu zásadní věc. Projektová dokumentace, kterou nechává vyhotovit SŽ na stavby na dráze, i když je ve stupni PDPS, tak je defakto realizační dokumentací. Oproti tomu projekt od ŘSD ve stupni PDPS neslouží pro výstavbu. Zhotovitel v rámci zakázky musí vytvořit projekt ve stupni RDS. Cena tohoto projektu se neobjeví v položkách ŘSD, ale je zahrnutá v ceně zakázky.
A je nutné toto nechávat vyhotovit projektanta? Nebylo by možné, tak jak to je v některých zemích, aby SŽ skrze projektanta to omezila podmínkami a realizační dokumentaci si nechává u investora schválit dodavatel stavby. Proč by měl projektant předepisovat detailně technologii výstavby.
Pokud si pamatuji, tak i dodavatelé železničních staveb měli vlastní projektanty pro realizační projekty.
„ale je zahrnutá v ceně zakázky.“
A přesto jsou ceny zakázky nižší než odhadované, ikdyž se odborný odhad ceny stavby dělá podle těch samých směrných ceníků. Něco tady nesedí… https://animationreview.files.wordpress.com/2019/10/sheep-wrecked-c2a9-mgm.jpg?w=490
Protože to by pro ně byla práce navíc.. /o\
Málokdy se v tomto SŽ zastanu, ale to je fakt nesrovnatelné. Zatímco dálnice jsou, zjednodušeně, jen zemní práce a beton, pak už jen svodidla a dopravní značky, tak dráha je kromě toho ještě svršek s kolejivem (a to fakt není jako beton), trakční soustava jak napájecí tak vlastní TV, zabzař, sdělovačka. To jsou samy o sobě velmi komplexní systémy a tvoří značnou část projektu.
Spíše bych hledal kde šetřit na subdodávkách při stavbách, tam jsou velké rezervy.
No přesně. SŽ přeci funguje naprosto dokonale!
Svatá prostoto…
Příjde mi zajímavé, že někoik komentujících na deníku Z dopravy dovede podat lepší vysvětlení, než tisková mluvčí SŽ.
To je tak velké zjednodušení že když napíšu že trať jsou jenom dvě rovnoběžné traverzy po kterých jezdí vlak tak to zjednodušuji zhruba stejně jako vy tu dálnici.
Jenže já zjednodušil i tu železnici. Svršek s kolejivem. Ale to není lokálka, je to obalené dalšími komplexními technologiemi.
Mohl byste se nejprve představit?
PetraX06@seznam.cz
46.135.73.78
Mohl byste vysvětlit, jak nakládáte s osobními údaji? Stránka, kde by mělo být popsáno k čemu používáte naše emaily nefunguje. Zároveň si tu zvesela zveřejňujete osobní údaje uživatelů bez jediného důvodu, který by mohl být relevantní. Doufám, že si své jednání uvědomujete a sjednate nápravu.
Zároveň je fascinující, jak za dobu své novinářské kariéry jste si nezvykl na to, že autor je vždycky známý a často schytá i nějaký anonymní osobní/urážející komentář. Ale reagovat na něj vaším způsobem je vždycky zarážející…
Kdybys, milý státní zaměstnanče, nečetl noviny v pracovní době, neměl by ten tvůj Sůra co pošpinit.
A což teprve projektování stanic a řešení střetů všeho možného v intravilánech sídel. To se z principu u dálnic a obchvatů neřeší. Nechť si kritici zkusí porovnat třeba projekt dálnice D49 s modernizací Otrokovice – Vizovice. To je rozdíl asi jako hrubá stavba chaty bez sítí v přírodě a rekonstrukce polyfuknčního domu na hlavním náměstí. A stejně je s D49 průs…
Tím neříkám, že ceny v projektů SŽ (zejména ve fázi realizace) jsou OK…
„a řešení střetů všeho možného v intravilánech sídel. To se z principu u dálnic a obchvatů neřeší.“
Súdruh Kefalín, čo si představujetě pod takýmto slovom: Mimoúrvňové křížení?
Ty dopravní modely nejsou zadarmo a nekreslí se to podle toho, co sa komusi v noci zdálo.
Úrovňových i mimoúrovňových křížení se silničními stavbami, chodníky apod bývá. v intravilánu zpravidla více. Do toho se řeší zajištění potřebné podjezdné výšky nadjezdů (i vzhledem k TV) i podjezdů a střety ramp s okolní zástavbou. Při každé rekonstrukci se řeší zkapacitnění podjezdů pod tratí (zpravidla nekoncipovaných na stávající intenzity silniční dopravy). U přejezdů zabezpečení + chodníky. Hlavně ale jde o (třeba i desítky) křížení se sítěmi technické infrastruktury, kterých je v extravilánu oproti intravilánu minimum. Řeší se mj. kapacita průchodů sítí TI, aby se nezkomplikoval rozvoj sídla. Řeší se bludné proudy z uzemnění trakčního vedení. Řeší se objekty kolem dráhy… Číst vice »
Porovnává se místní silnice s tramvají nebo modrení rychlostka s vetší dráhou?
Dálnice má taky proměnilvé značky podle detektorů provozu, v tunelu pořádné liniové řízení, policajta který na to dohlíží.
K neuvěření: Dálková optika pro sdělovačku je na dálnici taky.
Optiku má kde kdo i doma. To ještě neříká v jak složitém (či košatém) systému se nachází a tedy kolik času na projktu lidi stráví.
Já nejsem projektant, ale pár projektů jsem si prohlížel a fakt to nejde srovnat. Těch proměnlivých značek je jaksi pět a půl, není to zabezpečoací zařízení se zábrzdnými vzdálenostmi, vzdálenostmi od výhybek, vazbami na kde co, návěstdli na každém kilometru. O trakci nemluvě.
že stavba železnice je dražší než dálnice se dá pochopit, ale určitě ne to, že dokumentace je dvakrát dražší, to mi připadá absurdní
spíše mám pocit, že na dráze i nadále projekční firmy používají ceny za dokumentaci jako fixní procento z celkových investičních nákladů
Ony to sú totiž úplne neporovnateľné dokumentácie. PDPS na železnicu musí byť kvôli vyššiemu počtu profesií ďaleko podrobnejšia než PDPS na diaľnicu.
Videl som PDPS na diaľnicu a to je z pohľadu realizácie v podstate polotovar, ktorý musí nejako doraziť zhotoviteľ. Na železnici by to znamenalo, že sa po uzavretí zmluvy na stavbu rok nič nepohne, pretože by sa doprojektovávalo. A o to by bola potom drahšia realizácia.
Samozřejmě. A ten rozdíl v ceně SudoVo a inflace přes 100 procent? 🙂 Lokální specifika, že?)
Ja som to pochopil tak, že tento projekt má v sebe aj GSM-R a ETCS, kdežto SuVo malo GSM-R a ETCS ako súčasť separátnej stavby. A to sú oboje hodne veľké a drahé položky.
projekcne? To bych nerekl…
Výrazný rozdíl je i v počtu stanic: SudoVo – Červený Újezd; BlaVy – Blažovice (1/2), Holubice, Luleč, Vyškov, přičemž všechny jsou větší než Červený Újezd…
Tohle vyřeší až zásahovka běhající po chodbách v Dlážděné a Olšanské.
Nechuť nebo neschopnost není trestná…
Vy jste ultra hňup 🙂 To už tu bylo v roce 2016, ale to víte, že?
A jak se to hezky zametlo pod koberec, že? Takže znovu a lépe!
Kto čo zametal pod koberec? Polícia, ktorá to vyšetrovala? 😀👍🙈
A nešel nakonec kdosi za mříže? Ještě při tom praskla zákuslisní dohoda mezi ČD a ÖBB, kde se padaly židle i na druhé straně státní hranice.
vysokorychlostni trat vyzaduje velke mnozstvi velmi specifickych specializaci, ve kterych neni konkurence a ktere si nechaji vlastnici know-how patricne zaplatit. oproti tomu silnicni stavitelstvi „umi“ vyrazne vic projekcnich firem nez vysokorychlostni trate.
mensi hraci jako zmineny valbek bud nemaji potrebne kvalifikace, nebo s nimi nepecou projektanti nezbytnych technologickych celku (coz bude predevsim azd, ale muzou tam byt i dalsi. umim si predstavit specializace, kde ma kulate razitko jeden clovek v republice).
az se budou dvoustovkove trate projektovat a stavet rychlosti dalnic, bude v oboru i vic hracu a lepsi ceny…
No, proc by to muselo byt v republice, ze? Ono je tu obecne problem, aby neco projektoval nekdo jiny ze zahranici a v CR dostal pouze razitko… nektere podminky pro zahranicni firmy jsou az podivne…
Nebo jak si vysvetlit stavbu VRT v Maroku ci jinde,… Nerekl bych, ze tam maji projektanty na zel trate…
Tak ono by bylo dobré udělat rozpad ceny a pak teprve srovnávat. Myslím, že tuna asfaltu bude levnější než tuna kolejnic. Dále by bylo dobré vyčíslit kolik tun oceli se spotřebuje na trakční vedení, troleje a návěstidla. Měď na kabeláž, měnírny, trafostanice a rozvodny. To všechno jsou věci, které na silnicích nejsou. Až budou do dálnic zalité indukční cívky pro napájení elaut za jízdy, s kompletní napájecí infrastrukturou, pak bude vše lépe srovnatelné. Aktuálně bych řekl, že silnice, kde není započítána ekologická trakce a v podstatě se jedná jen udusané těleso hloupé zeminy poplácané obalovaným štěrkem, či betonem, je na… Číst vice »
Není ten článek náhodou spíše o projektování než o výstavbě?
Aha, pravda. Tak tedy doplním, že to co se musí udělat na stavbě, tak se musí taky vyprojektovat. A projektant vysokonapětové elektrotechniky je položka navíc u železnice, kdežto u silnic je jen projektant pozemních staveb (náspů a mostů), neboli stavař.
Projektoval jste někdy něco? Podle toho co píšete jste na stavební průmyslovku/fakultu docházel leda tak na obědy.
Můj obor je strojírenství, takže jen železo. A i tam se to dělí hloupou konstrukci a sofistikované Elektro. A platí, že čí více je produkt CNC, nebo robotický, tím je poměr cen elektro×kovo projekce větší ve prospěch elektročásti.
Ale i poměr kovo×stavební část (základy stroje) je kovo část důležitější a tedy i dražší. Samozřejmě je jasné, že bez základů stroj nepostavíte.
A s těmi obědy na stavebce máte naprostou pravdu.
Říkal jste, že si dáte týden pokoj…
jo, ale tuna asfaltu bude na par metru, tuna kolejnic na kilometry…resp. 1m koleji dvoukolejne trate vychazi tak na 280kg, ale u dalnice to budou tak 2’000kg, na metr…
navic mluvite o cene materialu, ale ne o cene projekcnich praci, a to s hmotnosti materialu nesouvisi…
Myslím si, že už je fakt na čase, aby jim takové věci prostě nemohly jednoduše projít! Akce Blažovice-Vyškov má v letáku odhad na investiční náklady cca 10,3 mld. Je mi jasné, že projekce stojí více jak dálnice, souhlasil bych s tím, že tak dvakrát dražší to být může. Ale více jak čtyřikrát? To fakt těžko. Pro představu níže parametry obou dalších staveb v rámci této rekonstrukce – ani v jejich kontextu to nesedí: 4. stavba Nezamyslice-Kojetín, cca 11 km, jeden hloubený tunel, odhad investičních nákladů 6,5 mld., projekce DSP+PDPS odhad 162 mil., vysoutěženo v roce 2021 za 134 mil. https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_9030.html… Číst vice »
V kontextu nově nalezených informací mi cena za projekt Bla-Vy už sice nepřijde přemrštěná, ale otázky zůstávají: Investiční náklady z letáku 12.11.2019 je 10,3 mld. V záměru projektu z roku 2020 je drastický skok v investičních nákladech na 35 mld.! V aktuálním letáku se s touto výší investice ani nechlubí… Dokáže někdo odpovědět na to, proč je tam takový rozdíl? ETCS+GSM-R dle podobných staveb nárůst nevysvětluje, to může být max 1 mld.
Zdroje:
leták 2019:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjd__TC5daAAxUlRuUKHTizD_QQFnoECBAQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.stavby.szdc.cz%2Fletaky%2FS621500587.pdf&usg=AOvVaw3AyKI-77Q2Wwc9BpGMnGQA&opi=89978449
záměr projektu:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiqm9-D59aAAxWvgf0HHdhICCgQFnoECBoQAQ&url=https%3A%2F%2Fzdopravy.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FZamer-projektu.pdf&usg=AOvVaw3pN3O8szS-xTtHkktcbQkw&opi=89978449
Odpověď je jednoduchá: Nejezchleb
No nejen projektování staveb, ale i stavby samotné. Některé stavby jsou na železnici dost megalomanské a naprosto přehnané … Stačí se podívat na nádraží v Říkoníně, které má 60 obyvatel a mají nádraží, za které by se nestyděli ani v Praze.
takovych nadrazi v dirach, kterymi prochazi paterni trat, je cela rada. vcera jsem jel pres cerveny ujezd u votic, nasviceny obri peron v pustine (ktery chybi na jinych vytizenejsich mistech), obrat tri lidi za tyden, naklady na vystavbu v nizkych desitkach milionu…
Ten obří peron má 90 m a je cenou za projednatelnost stavby – obce nemají žádnou motivaci souhlasit se zrušením zastávek.
O velikosti nádraží dost často rozhodují potřeby nákladní dopravy a to nemá žádný vztak k velikosti obce.
Semka nejezdí ani 810: https://mapy.cz/s/hahutareta jižněji je ŽST Blažovice. Nebýt nákladní dopravy, tak tam stačí dva perony jak ve Šplanicích na zastávce.
A přitom to je víceméně rekonstrukce původní podoby s drobnými vylepšeními (rozložení DKS na vlkovském zhlaví, zastřešení nástupišť a bezbariérový přístup). Jaké by tedy bylo správné řešení? Zrušit stanici a mít 20km mezistaniční úsek? Vysunout zastávku do zářezu směr Brno, do kterého zjevně nechtěli sahat, kde by museli vyřešit příjezd autobusu? V obou případech by ve výsledku zůstala část existující pláně ladem.
Projektanti = nebyly peníze na stavbu , propadly vyjádření a povolení = vše znova a podle nových zákonů a nařízení (novějších technologií)! Ukažte mi projektanta, který to zvládne za měsíc vše dát dohromady, když se Vám může každý jouda odvolat a neuděláte rok nic ! Tím Vám náklady rostou raketově . Nechápu, čemu se neználci diví, stát měl SUDOP na to, aby stavby měly jednotný ráz a ne jak nyní – každá ves svůj běs !
Jenže k projektům silnic/dálnic je těch odvolání daleko víc než u železnčních projektů. Tím pádem je to vcelku neplatný argument.
a nebude zakopán pes jinde ……………..
Naoko se tváří jako ekologické spolky, firmy nebo aktivisté. Ve skutečnosti jim jde jen o to jednoduše vydělat. Developerům, kteří plánují velké projekty, vyhrožují podáním námitek, které pozdrží výstavbu o několik měsíců, a investoři tak přijdou o obrovské peníze. Za to, že se vzdají připomínek, které v drtivé většině případů nemají žádný důvod, požadují milionové částky, ale někdy třeba jen počítače.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ekologie-developerske-spolecnosti-zakon.A230820_180440_domaci_mejt?zdroj=otvirak
Na dálnici je též silnoproud, slaboproud. dopraní sytém telematika. jen přípojení dopravního značení , vybavení tunelů. Pokrytí signálem GSM. Vše dálnice mají. že nemají velké stanice? Dálnice mají zase SSÚD. To je také velké depo:-). Jen víc takových článků. Ať se o tom mluví. To je jediná cesta ke zbourání monopolu.
Rozhodně jsem pro zefektivnění jak silničních, tak hlavně železničních projektů. (O těch říčních snad už raději nemluvit). Ale bylo by dobré říkat pravdu od začátku. Platí snad GSM infrastrukturu ŘSD? Jakou malou část silnoproudu a slaboproudu platí ŘSD, zbytek jde na vrub správcům sítí. Kolik třeba z nových useků D35 má hned z výstavby dynamické dopravní značení? Tedy závratné položky za železniční trakční a zabezpečovací systémy u dálnic většinou nejsou. Dále nevím jak vychází v Česku poměr dodatečných investic do cest a silnic na km nové železnice nebo nové dálnice. Na druhou stranu ochrana povrchových vod je u silničních projektů… Číst vice »
Ono asi bude dost záležet na komplexitě. Pokrytí signálem GSM snad není v rámci projektu dálnic, to je komerční činnost operátorů, ne? GSM-R je něco jiného. Silnoproud a saboproud také dost těžko srovnávat, když jedno je prostě „kabel v zemi“, sem tam s nějakým rozváděčem a druhé je soustava pro dodávky megawatt trakci, zatrolejování (a v projektu je fakt každý sloup TV a kam co přijde), napájení zabzař včetně záloh atp. Nějaké rozvody pro zásuvky a drobnou bižuterii se v tom úplně ztratí. Aneb přestože rozvody v rodinném domku a v nějakém kancelářsko-shopping centru jsou v obojím, projekt rozhodně nebude… Číst vice »
Z hlediska sloupů: V projektu silnice je také každý sloup veřejného osvětlení i každý sloupek dopravní značky. Když pominu vodorovné značení…
No sloupek, to jsou primo brany se znackami nad silnici, tedy i navrhovane osvetleni a pristup, verejne osvetleni, mytne brany, telefony pro privolani pomoci, kamerovy system, napojeni na ridici stredisko, podel D1 vede i paterni opticka sit, dela se dopravni model, atd…
Jasne, u zeleznice se projektuje i trakce, menirny, zabezpecovacka, komunikace, atd…
Rada veci je projekcne podobnych, le dvojnasobek za projekty mi prijde hodne…
Pane redaktore, lze porovnat cenu za projekci a stavbu u nás a v západní/ východní Evropě? O kolik je to u nás v průměru předražené? Víte o nějaké best practice?
No to stát opravdu vysvětlil teda…
Pokud přijeme tezi, že SŽ je stát ve státě, tak opravdu platí „stát vysvětlil“. Takhle to ale být nemá.
Tak to bude bez trolejí, zabezpečovacího zařízení, zrušíme ETCS, rádiové spojení a necháme to jezdit za sebou jako na dálnici. Nehod bude hromada, fyzika dostane na prdel, ale hlavně že ušetříme. Projekty budou za hubičku, stavba za půl darma, jen těch lokomotiv, vozů potažmo souprav nejsou plný bazary.
Máte i nějaké vysvětlení k ceně projektu SudoVo kromě těchto nesmyslů, co jste napsal?
nejsem krtecek, ale odhaduju toto:
– hodnota suvo v dnesnich penezich neni 185 m, ale ~250 m
– kolem roku 2015 bylo v projekci relativne malo prace
– su-vo bylo projektovane jako konvencni trat do 160 km/h (+ v cene neni etcs)
– mezi stavbami se muze lisit rozsah geologickeho pruzkumu (vstupuje jako naklad projektu) a projektovani geotechniky.
– neni u vyskova soucasti stavby jeste vn posilovaci vedeni z nezamyslic vedene ve vlastni stope?
(tohle ale mel kvalifikovane odpovedet nekdo ze stavebni spravy, nemeli to nechavat na pr oddeleni.)
Ono je taky duležité podotknout, že ŘSD zadáva geotechnické průzkumy samostatně mezi jednotlivými stupni dokumentace a projektant následujícího stupně je dostane v deskách před zahájením prací.
Na SŽ, to ale takhle nefunguje.
A v tom také létají desítky milionů korun.
Pokud ty projekty na geoprůzkum vybírají v soutěži, tak OK. V rámci transparentnosti by to mohla SŽ dělat taky tak, na geoprůzkum není potřeba žádná železniční specifikace. Geoprůzkum projde, najde a zhodnotí stav vody a zeminy.
Porovnávat ceny silničních a železničních staveb jen podle ceny za km je blbost. Pokud bychom to tak chtěli dělat, museli bychom oželet to co jsem psal víš, očividně 10 lidí to pochopilo. Jsou to dva různé druhy dopravy s různými normami, závislostmi a potřebami. Co si budeme povídat ono ETCS s GSM-R a autoblokem je nepoměrně dražší sranda než SOS telefon po půlkilometru. Apropo reakci typu liniová stavba jako liniová stavba fakt neberu, jen mě velice pobaví.
A hlavne kolik lidí se vyzná v těchto specifických oblastech jako třeba ETCS. Napočítal jsem jich na jedné ruce.
A co třeba rozpad cen? Co nechat každou dílčí část nalepit zvlášť, ať se tedy vidí…
pokud tam byl polozkovy rozpocet, tak by se to s dalnici plusminus srovnat dalo. stejne tak spocitat pocet potrebnych kulatych razitek…
Dobrá připomínka. Co to udělat ve složce náklady na běžnou údržbu tratí ve správě SŽ?
Dobře, nic jsem nenapsal a už jdu pryč.
Jen více takového „rýpání“. Je to jediná možnost, že si toho někdo významný někdy všimne, a zkusí to změnit.
Tady bude nových projektantů 😀. Podle mě jde klasicky o poptávku nabídku. Nevím, jestli by to mohla projektovat zahraniční firma.
Proč by nemohla? Na VRT se podílejí zahraniční firmy.
Podílet a 100% projektovat je něco jiného. Pokud vím, tak projektování má taky Sudop ve skupině s dalšími, ale to je zas jen jejich externí „dodavatel“.
Ja si z jednej konferencie pamätám, ako tam niekto zo SUDOPu popisoval, ako sa pokúšali projektovať v Poľsku. Reálne najväčším problémom nie je ani tak naprojektovať samotnú železnicu, ale zvládnuť „miestne špecifiká“ typu envirolegislatíva, odpady, nakladanie so zeminou, návrh modelu logistiky materiálu, samosprávne vyhlášky,…
Můžete na SŽ mít cokoliv, ale v tomhle s nimi souhlasím. Pokud někdo z Vás viděl, jak se projektuje železnice, co to všechno obnáší (kolejáři (včetně nástupišť, přejezdů, spodku, svršku), dopravní technologie, silnoproud, slaboproud, sdělováci, zabezpečováci, pozemní stavby, ostatní je už podobné – mosty tuneuly), jak ta dokumentace vypadá a co všechno v ní je, kolikrát se to s kým projednává (včetně vlastníků, DOSS), tak ví, že ty peníze jsou daleko někde jinde. A co může SŽ udělat jinak? Koukněte se, jak vypadá směrnice 11 a další předpisy závazné pro projektování železnic. Pak se koukněte na projektování silnic a pochopíte.… Číst vice »
plus tohle je 200 km/h, coz jeste uplne neumej, tak si tam asi nechaji rezervu na ruzne predelavky…
to jsou zase kecy… bych omezil přísun peněz do SŽ… a nechat je vyhladovět…
Oni si tímhle způsobem svůj rozpočet vyžerou každoročně rychleji sami a budou spolu s Františkem brečet, jak je svět nespravedlivý, když oni to mysleli dobře, ale dopadlo to jako vždycky….
No právě. Pořád tu někteří mluví o nějakém spiknutí proti železnici. Přitom největším nepřítelem železnice je… železnice.
K vysokým cenám staveb na dráze asi toto: Standartní kamenivo v lomu frakce 0/32 – 230 Kč za tunu- s certifikátem SŽDC 365 Kč za tunu. A to se jedná jen o blbý kámen, který se používá všude, jen dráha je něco extra a musí stát mnohem víc…….
Tady je řeč ale o projektování, ne samotné stavbě.
coz je ale dost blbej argument, cena dalnic oproti predpokladane cene dost razantne klesa, zatimco cena zeleznic je (snad pokazde?) mnohem drazsi.
Kdyz uz teda maji drazsi projektovani, tak by aspon ty naklady mohli lepe odhadovat…
To ruční přebírání holt něco stojí…
Takze Sprzel vlastne tvrdi, ze naprojektovani dratu nad kolejemi je na cele stavbe to nejdrazsi. Protoze jiny realny duvod, proc by ty projekty mely byt drazsi, nam ani Sprzel ani Ministerstvo nedali, pouze spoustu obecnych kecu.
Viděl jste nekdy DSP dálnice a projekt dvoukolejné trati. Dálnice se většinou vejde do jedné větší krabice, max. do dvou. Ta trať má těch krabic třeba 5. A to nemluvím o stanicích, kde to je ještě násobně horší. Na té dálnici se bude podílet tak 80-100 lidí (i když na hlavních pracech to bude tak do 20 lidí), na dráze tu bude klidně 2-3x tolik. U těch technologických profesí jistě platí i zákon nabídky a poptávky. Protože třeba takových zabezbečováků bude v ČR max. 15 – 20. A i trakčáci a další technologické profese pro dráhu jsou extrémně vzácné. A… Číst vice »
Ona ta náročnost vyplývá i z toho, že dálnice se staví na zelené louce a táhne se pokud možno, co nejdál od zástavby. Na dráze se jede většinou stávající stopě, občas se narovná nějaký oblouk. Takže trať prochází často zastavěným územím a z toho plyne spousta přeložek inženýrských sítí i komunikací. D1109 jde ještě méně obydleným a zasíťovaným územím než obvykle. V případě toho Blažovice-Vyškov to jde sice z větší části v nové trase, ale vznikne zde několik stanic se spoustou kabelovodů, plných technologie. Trať jde blíž zástavbě než dálnice, několikrát zastavěným územím i prochází. A pokud má být smíšená,… Číst vice »
ono by tomu hodne pomohlo sjednoceni zeleznicnich technickych norem s nejakou velkou zeleznicni zemi.
nabizi se nemecko (s nejakym doplnkem pro vyssi napeti pouzivane u nas).
problem je, ze vymyslenim vlastnich technickych norem se tu nekdo zivi a ten nekdo se toho nebude chtit vzdat…
pak by tu zakazku bez obav mohl vzit kdokoliv, kdo umi nemecko (musel by projektovat v anglictine, a stejne tak zdejsi borci by to v anglictine museli umet pochopit. to mi na tom prijde ale relativne nejjednodussi).
To nie je len o železničných technických normách. Tie sú ešte relatívne v pohode. Ja si z jednej konferencie pamätám práve niekoho zo SUDOPu, ktorý popisoval ako sa pokúšali projektovať v Poľsku. Reálne nie je problém naprojektovať tú trať, ale zvládnuť veci okolo, zvlášť čo sa týka životného prostredia ako napr. odpadová legislatíva apod.
No, zda se mi ze na zeleznici bude tech tunelu asi daleko vice…
Vyhozené peníze nás všech, prý „budoucího koridoru“ 🤣
Železnici může projektovat jakýkoliv firma, pokud se jmenuje Sudop. A tak je to tam se všetkým.
Příspěvky do diskuze může psát i ten, kdo neumí česky.
Zdravíme na Olšanskou!
Díky. Zdravím i Vás. Předpokládám, že taktéž někdo z projekční branže, co?
Ale no tak, k meritu věci, ne k formě když se kolega snaží…
Sypu si popel na hlavu. To mám za to psaní na mobilu bez kontroly „oprav“.
Víte , co znamená SUDOP? Státní ústav dopravního projektování. Po r. 1989, se to rozdrobilo a zprivatizovalo po částech. Je to něco jako obdoba ČSAD, kde jich po privatizaci byly desítky s různými vlastníky. Takže po privatizaci původních částí socialistického SUDOPu si naslednické firmy nechali ten SUDOP ve jménu, aby měli nějakou kontinuitu. Proto je tu teď víc sudopů, ale jde jen o jméno. Takový SUDOP Praha a SUDOP Brno mají společný jen ten SUDOP v názvu, jinak to jsou jiné firmy. Je pak celkem logické, že ty sudopy v projekci na dráze převažují, ale je tu i dost firem,… Číst vice »
Ja tedy ziju v domění, že všechny Sudopy patří pod Sudop Group vcetne MCO a Metroprojektu. Ale mohu se mylit…