Program nové vlády: obchvaty, elektronické viněty a národní tarif na železnici
Nová vláda Adreje Babiše představila návrh svého programu na příští čtyři roky. Deník Zdopravy.cz přináší výtah z pasáží zaměřených na
Nová vláda Adreje Babiše představila návrh svého programu na příští čtyři roky. Deník Zdopravy.cz přináší výtah z pasáží zaměřených na dopravu.
Stavební právo: Vláda chce speciální zákon o liniových stavbách, který vymezí prioritní projekty a urychlí jejich přípravu, například sloučením některých řízení. Cílem je omezit obstrukční chování při povolovacích procesech. Stejný bod mělo i programové prohlášení minulé vlády, zákon přitom nedospěl ani do fáze věcného záměru.
Výstavba dálnic: Do roku 2021 bude zprovozněno 210 kilometrů dálnic, z toho 110 km zcela nových a 100 km zmodernizované D1. Do roku 2021 bude rozestavěno dalších 180 kilometrů dálnic včetně klíčové části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a Modleticemi.
Silnice 1. třídy: Vláda chce postavit 130 kilometrů obchvatů, například Slaného, Ostravy-Poruby, Hradce Králové, Otrokovic, Frýdku Místku, Klatov, Jaroměře, Znojma, Břeclavi, Strakonic, Opavy či Karviné.
Mýtné: Do roku 2020 bude dokončena veřejná soutěž na zajištění inovovaného a rozšířeného mýtného systému. V programovém prohlášení minulé vlády stálo datum 1. leden 2017. Minulá vláda se navíc v této souvislosti zavázala transformovat ŘSD na státní podnik, neudělala však nic.
Dálniční známky: Bude zaveden elektronický dálniční kupón, který bude možné koupit prostřednictvím mobilní aplikace či internetu.
Přesun zboží ze silnic na železnici a řeky: Vláda ze zdrojů EU podpoří rozvoj kontejnerových překladišť, která zajistí, aby po silnici probíhal pouze počáteční svoz a závěrečný rozvoz, a větší část nákladní dopravy probíhala po železnici či po vodě. Tenhle bod má v programu fakticky každá vláda, poměry jednotlivých modů se ale nemění.
Osobní železniční doprava: Vláda podpoří postupný nástup konkurence do dotované dopravy. Hodlá zároveň uvést v život myšlenku takzvaného národního tarifu. Cestující bude moci se zakoupenou jízdenkou využít jakýkoliv vlak bez ohledu na to, jaké dopravní společnosti patří.
Vysokorychlostní tratě: Do konce volebního období budou trasy zakotveny v územně plánovací dokumentaci krajů a pokročí se v jejich projektové přípravě.
Vodní doprava: Budou dokončeny procesy EIA a zahájena územní řízení k plavebním stupňům Děčína a Přelouč. Po dokončení studie proveditelnosti vláda rozhodne o dalším postupu u projektu Dunaj-Odra-Labe.