Prodeje prémiových benzínů vyletěly záhadně nahoru. Strach z biosložky, míní prodejce
Češi začali z obav před bioetanolem kupovat prémiový benzín, hlásí druhá největší česká síť pump. Někdy má však biosložky paradoxně stejně.
Od ledna se na český trh standardně dodává automobilový benzín BA95 s dvojnásobným podílem biosložky než dosud. Zatímco dříve bylo palivo označeno jako E5, nově na něm najdete značku E10. Číslo udává procentní podíl biosložky.
V benzínu E10 je tak až 10 % obsah bioetanolu. Pro některé starší vozy však není benzín E10 vhodný, protože může poškodit především pryžová těsnění. Tankovat benzín s vysokým podílem bioetanolu se ale podle informací některých prodejců zdráhají i řidiči ostatních vozů.
Obrací se tak častěji k dražším prémiovým variantám, u kterých předpokládají původní podíl biosložky.
Druhá největší síť čerpacích stanic v Česku MOL oznámila, že za první dva měsíce platnosti nového nařízení o biosložce vzrostl podíl výtoče jejího prémiového paliva EVO 100 Plus meziročně téměř dvojnásobně.
„Na nárůstu má určitě podíl i celorepublikový přechod na benzín E10. Řidiči stále jeví zájem o palivo s nižším obsahem bioetanolu, jako je právě EVO Plus,“ popisuje ředitel maloobchodu MOL Jan Semotán.
Jen za leden natankovali řidiči na 304 čerpacích stanicích MOL meziročně o 1,2 milionu litrů dražší verze benzínu více.
Orlen: Lidé si toho ani nevšimli
Rostoucí zájem zákazníků o prémiová paliva registruje i největší český výrobce i prodejce paliv Orlen Unipetrol. Podle mluvčího firmy Pavla Kaidla je však nárůst dlouhodobý a do souvislosti se změnou úrovně biosložky E5 na E10 ho nedává.
„Se změnou benzínu Efecta 95 z úrovně E5 na úroveň E10, kterou jsme učinili na přelomu roku z důvodu postupného plnění unijních emisních cílů, to nesouvisí, protože jde o dlouhodobý trend a navíc drtivá většina našich zákazníků přijala provedenou změnu bez povšimnutí,“ uvedl Kaidl.
Orlen zdvojnásobí podíl biosložky v českém benzinu. Rok výroby auta určí, zda nepřijdou problémy
V současné době podle něj tvoří podíl prémiových paliv v síti Orlen (dříve Benzina) téměř 20 procent z celkového prodeje. Lídr trhu má v Česku 404 pump.
Třetí největší prodejce co do počtu čerpacích stanic je nově v tuzemsku státní Čepro. To na konci ledna převzalo pumpy RobinOil a nyní tak nabízí svá paliva na 285 stanicích.
Mluvčí firmy Marek Roll náhlou změnu zájmu o dražší verzi benzínu potvrzuje. „V prvních dvou měsících evidujeme zvýšený zájem o prémiová, tedy aditivovaná paliva. Nárůst prodeje je zhruba o třetinu vyšší v meziročním srovnání,“ uvedl pro Zdopravy.cz.
S uváděním do souvislosti s přechodem na benzín E10 je však opatrnější. „Přesné důvody komentovat neumíme, lze odhadovat, že aktuální mediální diskuze o kvalitě paliva může být jednou z příčin, proč tomu tak je,“ domnívá se Roll.
Stejný podíl
Zároveň však připomíná, že pokud jsou motivací řidičů k nákupu prémiového paliva obavy z biosložky, mohou být u státního prodejce zklamáni. „I naše prémiové palivo BA 95 Optimal nabízíme v kvalitě E10. Je tedy možné, že příklon k prémiovým palivům má své další, dlouhodobé důvody,“ uzavírá Roll.
Výrobci a prodejci paliv většinou k nákupu dražších variant benzínu či nafty lákají argumenty, že přispívají k vyššímu výkonu, delší životnosti motoru a nižší spotřebě.
Stát jako třetí největší pumpař v zemi. Čepro převzalo 75 benzinek RobinOil
Biosložka je považována za obnovitelné palivo, vyrábí se z hmoty či odpadu organického původu. Na E10 by neměla jezdit auta vyrobená před rokem 2005. Bioetanol vadí některým součástkám palivového systému, například gumovým těsněním a pryžovým hadicím, z nichž jsou lihem vysávána změkčovadla, hadice pak křehnou a mohou praskat.