Prodeje elektromobilů v Evropě poprvé překonaly auta s naftovými motory

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Nejprodávanějším autem v Evropě byla i v srpnu Dacia Sandero.

Zpět na článek
111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
prag

Co je to za pitomost?
„přihlásilo celkem 713 tisíc nových aut“
„prodalo celkem 151 737 vozidel, které umí jezdit pouze s elektrickým pohonem“
Z toho někdo usoudil, že těch 150 tisíc je většina? 😀

jan

Ten rozdíl je v tom, že spalovací auto těžce přispívá do rozpočtu. Elektro nemá žádné zdanění a ještě se dotuje a i tak je na delší cesty nepoužitelné.
A ať napočítají reálné cog/km. Není to nula ale tuším pouze u elektřiny 50gco/km. A to nikdo nezapočítal výrobu a co po 8 letech třeba bude dělat s těmi hromadami článků.
Takže tak si tady hrajou na grétu na papíře s 0.

jan

Ovšem založené na dotacích. Viz předlužená Itálie. Taky tady vidím obrovský nárůst asijských hybridů. A elektra. Ale žádná nový fiat pořádně.
Jinak než dotacemi si to vysvětlit neumím. Ten hurá zájem.

Hans

Je to všechno zpolitizovaný NESmYSL! Už před 100 lety existovaly elektromobily! Jeden z nich dokonce postavil velký Pan vynálezce František Křižík, a to v roce 1895, takže to bylo první motorové vozidlo v Čechách, nepočítáme – li do toho parní stroje. A hned byla jasná JEDNA VĚC!!; Baterie bValych mají kapacitu tak asi 150kJ na kg hmotnost, a nafta 4200 kJ na kg hmotnosti. Je naprostou jasné, že ropná paliva v zásobě využitelné energie vysoce překonávají všechny ostatní zdroje! Takže všechno ostatní je zbytečné vozeni hmotnosti ve vozech nebo letadlech!!; A za druhé: budeme v noci všem vypínat přívod elektřiny… Číst vice »

***** Petr

Přesně. I první automobil byl elektro a doposud se kapacita a váha nevyřešila. Dvacet procent vozidel pro běžný denní provoz si představit dokážu , většinové použití je za mě lichá cesta. A sváteční piloty bych upozornil na chování nepoužívaných baterií a to bez zkratu nebo probití s následným zahořením.

Filip

Když by si někdo vzal ta čísla do parády tak by zjistil následující : Automobilky nemají dostatek čipů a pokud mají tak je cpou do vozů s nízkými flotilovymi emisemi, takže i když by byl dostatek kupujících tak nemají co koupit nebo musí čekat rok i víc. Takže nákupy odkládají. A teď pro vysvětlení k té historii okolo nástupu elektromobility již v roce 2035. Rak to je omyl, proto ta histerie. Co se týká nástupu elektromobility, tak ta nastoupí již v roce 2025 naplno. Protože od roku 2025 bude s vysokou pravděpodobností platit Euro 7 která spalovací motory pohrbí, takže… Číst vice »

Martin

Euro 7 spalovací motory nepohřbí, lidé budou auta udržovat co to půjde. Taková rodina na vsi s dětmi a bídným spojením do centra se bez dvou aut neobejde. A těžko si taková rodina koupí dva elektrovehikly. Ono totiž ve srovnání s D tady máme 1/3 mzdy a cenovou hladinu /potraviny a pod/ stejnou.

***** Petr

Pohřbí. Euro 7 se budou snažit automobilky vyhnout už kvůli ceně za vývoj . Nakonec kdo bude chtít jezdit autem doveze ho z mimoevropské země a bude se jezdit na jejich RZ ideálně majitele diplomatického pasu. Tzn provoz bez STK kontrol a emisí . Ono časem nebude ani co kupovat , auta s motorem už teď nejsou .

Leinad

Spíš než Kubánskou cestu bych viděl, že mírné zdražení aut povede k jejich úbytku.
Místo dvou aut bude mít rodina jedno (když se nedomluví, někdo jede sockou). Kdo nejezdí do lesa ani na hory nepotřebuje SUV.

Gwann

pokud to dopadne takto, tak si můžeme blahopřát. osobně bych takovým optimistou nebyl.

jan

Pokud euro7 nedovolí spalovací motory. Nebude EU. Ani EURO7. Poženou je vidlema.

Daniel

Opravdu mě fascinuje, jaká hysterie se tu dokáže rozpoutat u čehokoliv, co se týká elektromobility i to, co se teď děje například okolo navrhovaného termínu 2035. Automobilky dobře vědí, že se budou muset přizpůsobit dříve, než je k tomu zavážou nějáké pevně dané termíny. V zemích jako Německo či Skandinávii si nikdo auto se spalovacím motorem nekoupí už daleko dříve, takže ta proměna bude vyžadována poptávkou (možná ne v Česku, ale na tom až tak nesejde). A velká část politiků, kteří se dnes bijí v prsa za spalovací motory i po roce 2035, už tu stejně v tu dobu nebude.

Yellowhammer

Jistě, bude to dáno poptávkou těch, kteří stále na automobily budou mít prostředky a je jim ve finále i jedno, na co to jezdí, jelikož auto potřebuji/chtějí. Asi stejné tvrdit, že nejvíce se ve Fabii prodává benzín (jistě, když není jiná možnost).

Daniel

To úplně nesouvisí s tím, co jsem psal. Měl jsem na mysli mindset lidí, kterým je dnes pod 35 let na velkých trzích jako je Německo. Je tam dost jiný žebříček priorit a hodnot, než má současná většina v Česku nebo na tomto diskuzním foru. A firmy na to budou muset reagovat dříve, než příjdou nějáké termíny za 14 let.

Gwann

hodnoty jsou hezká věc. prázdná peněženka jiná. sám vydělávám značně nadprůměrně. ale auto za 3/4 mega si fakt pořídit nehodlám (i když bych usoudil, že ho potřebuju). a měl bych taky problém vždy v rámci obnovovacího cyklu našpórovat na nové…prostě bych vydělával furt jen na nové auto (pro pořádek – žádné nemám, mé auto je prozatím hlavně railjet) a celá kalkulace výhodnosti…při 3násobné ceně elektřiny…už vypadá taky celkem jinak. pokud se nestane zázrak, bude z elektromobility (a green dealu) rozbuška rozpadu celé EU. protože východ, vč. nás, na to nebude mít. buď budeme zbídačení a naštvaní uvnitř nebo ještě zbídačenější… Číst vice »

***** Petr

Gwanne , dnes souhlas. Jen ve státní správě večírek ještě neskončil , uvidíme po volbách .

Gwann

ve státní správě to je aktuálně v nejlepším. ráno přijde kocovina. 10% ven a snížení nebo alespoň zmrazení platů.

Martin

No vidíte, mě zase fascinuje německá hysterie proti jádru. Přejít na elektromobilitu s tím, že odstavím jaderné elektrárny a vydám se napospas rozmarům počasí a budu se modlit aby se točily vrtule a svítilo slunce je aktem holého šílenství. Nechci vidět ceny elektřiny po nástupu elektromobility a její nedostatek.

Gwann

ideologie je vždy zhoubná

Marek

vážený autore článku – KDE jsou nejprodávanější? Evropa je široký pojem, … v Rumunsku? U nás to jsou Dacie .. Jinak to hodnotím kladně, jako skvělý příklad, jak vyplachovat mozky neurčitou informaci (y)

Garry

Nechápu jak si může myslet nějaký ekoidiot že nás spasí elektromobily.Nerecyklovatelné vrtule z elektráren, vodní elektrárny ničící ekosystém, uhelné elektrárny, ekologická náročnost při výrobě baterek ,panelů
jaderné elektrárny.Vše je naprosto Eko co?A když je něčeho nedostatek tak se to kur… zdraží.Budem se prát o zásuvku před barákem?Co takhle udělat veřejnou dopravu zdarma,a abych měl z jakékoliv perdele spojení min 1x za hodinu.A navazující spoje.Až toto bude klidně strčím auto do sroťáku.Jinak si všichni ekomaniaci vyližte…..

JiP

Ono je hlavne dobre si projit statistiky jednotlivych statu kde jsou a nejsou dotace na EV auta. Ty jednoznacne ukazuji, ze tam kde se maji elektromobily prosadit ciste trzne, jsou prodeje zcela mizive.

Václav

Trošku zavádějící a nefér srovnání, ne? Jsou v tom započítány nejen čistě elektromobily, ale i vehikly, co s sebou tahají kromě spalovacího motoru i elektromotor a baterky.

Jiří Kocurek

Jenom taková drobná: Elektromotor a baterku tahá skoro každé auto. Se starou stodvacítkou to šlo: Zařadit jedničku, pustit spojku a popojet na startér, když nebylo zbytí.

Václav

Myslím, že drtivá většina návštěvníků tohoto webu můj příspěvek pochopila bez nutnosti zbytečného rozboru.

Pája

To ano, na opuštění přejezdu v případě, že to chcíplo v pohodě. Ale spousta lidí to vůbec netušila a netuší, jak se to dělá.

Výkolejka

A je ten článek teda o elektromobilech, nebo o elektromobilech a plug in hybridech? Mezi nadpisem a článkem je značný nesoulad …

milanek

A to třeba Toyoty dokáží jet pouze na elektřinu a ani to nejsou plugin hybridy, ale pouze hybridy. Ty tam budou asi zahrnuté taky.

Greta

Nejsou, jen plug-in hybridy.

Tomáš H.

Nešlo by pro příště, když tady vyjde takový článek, s nim strávit o trochu déle a přidat třeba nějakou tabulku?

Bohatě by stačila jedna podle pohonu a jedna třeba TOP10 vozů. Samozřejmě s hodnotami a třeba tím meziměsíčním/meziročním srovnáním.

Takhle jsem se v článku nedozvěděl o moc více než v samotném nadpisu.

Jan

Pro více informací doporučuji třeba https://insideevs.com/news/536942/europe-plugin-car-sales-august2021/
Bude zajímavé sledovat souboj Tesla vs VW po dokončení Berlínské Gigafactory.

Greta

Nebuďte líný, najdete si ji sám, pro Česko třeba na civinet.cz

Pavel

A až lidi zjisti, ze s primotopnou sazbou budou jezdit za 30 Kč na 100 km a servis ze stojí 20% normálního a při nabíjení na 60-80 % daji současné baterky cca 10 000 cyklu a ze použita baterka bude super základ pro domácí elektrárnu a ostrovní systém. Ještě k tomu konečně udělat zákon o přenosových poplatcích. (Už měl rok platit a platíme do Bruselu sankce), tak by všichni dobíjeLi v neděli na poledne, kdy je cena elektřiny kvůli přebytkůM záporná

***** Petr

K jedné pravdě balík sr*ček. Ale ten vtip jak si konečný spotřebitel sáhne na zápornou taxu nemá chybu 🙂

Petr Šimral

To se samozřejmě v pohodě stane. V tomto roce:
červen: -824 kWh
červenec: -674 kWh
srpen: – 353 kWh
září zatím: – 302 kWh.

Celkový pokles spotřeby EE po výměně tepelného čerpadla a instalace 10 kWp FVE je z 26 MWh ročně na cca 11 MWh, k tomu dalších 3 MWh přetoku do veřejné sítě…

***** Petr

Tak to už máš asi plnou schránku děkovných dopisů z elektráren že sis pustil mikrovlnku.

Petr Šimral

Mikrovlnku v pohodě uživí baterie…

***** Petr

Jasně. A tu nabiješ třením ohonu (liščího o tyč) Nevím co bereš ale má to grády 🙂

Gwann

pokud máte FVE, mnohé jste si vyřešil. pro sebe. ale celá síť takto fakt fungovat nemůže (coz nepochybně víte). vaše loko jezdí i v noci…

Jiří Kocurek

Spalovák TDi by se dal použít jako elekrocentrála. Jenže při likvidaci automobilu nesmí scházet motor, jinak je to nelegální. Dovozuji, že vymontování baterie z elektromobilu pro domácí užití je rovněž nelegální, neboť zákon říká podstatná součást vozidla.

dejf

to má taky řešení, jak káru odhlásit i když je rozřezaná ve šmelcu a prodejný věci u nových majitelů. samozřejmě se to nesmí dělat často, pak je to podezřelý, ale řešení existuje. pro domácí „zabijačku“ 1x za 5-10 let v pohodě. jen to sem prosím nepište, kdo chce, ten si to zjistí.

Petr Šimral

Nedá. Takový výkon prostě nevyužijete a proto půjde účinnost výrazně dolů. Bez kogenerace budete rád, že dosáhnete 1 l / 2 kWh, tedy cca 15 Kč / kWh. Kromě blackoutu nevyužitelné…

Greta

Pletete si pojmy, lze odhlásit vozidlo i bez podstatné součástky,, pokud úřadu dolozite požadované doklady, likvidovat ho pak můžete jak vám libo, akorát že za své.

petr

Pokud dobíjíte 60-80%, tak při 60kwh baterce to máte nájezd 60 km. To moc daleko nedojedete. 10000 cyklů ani náhodou, tak možná LiFePO4 ale ne NCM. Elektřina zdražuje. Pro domácí elektrárnu je nejlepší použít normální LiFePO4 moduly v racku včetně managementu. Do ojeté baterie z auta bych nešel mimo jiné z potencionálního rizika zahoření.

Pavel

Enyak žere nějakých 17 kW na 100 km. Tesla má lepší rekuperaci, ta kolem 15. Jak je na tom MiO nevím, tim jsem na rozdíl od těch jmenovaných, ještě nejezdil. Takže na těch 60% a s 20% zbytkem jsem na cca 200-250 km dojezdu a ne 60 km.

Gwann

tržní cena EE bez regulované části (tedy příspěvek na OZE a distribuce) je nyní 4Kč/kWh. s nima možná 8kč+DPH, tedy cca 10 Kč.

výsledek je tedy 170 Kč/100km.
což už je skoro cena paliva úsporného spalováku.
ale auto je o dost dražší….a těch 400tis km nedá.

nemám rád spalováky, ale tohle je nesmyslná cesta

Pavel

Kamarádovi Tesla má najeto 400 tis a okamžitě bych ji koupil ale nechce prodat má totiž doživotní supercharger grátis. A teď jsem dostal fakturu za elektriku a mám tam to, co jsem psal. Dráha kW 2,21 a levná. 1,23 chystám si malou fotovoltaiku pravé na dobíjení auta, abych měl na 10 let klid, než přijdou samoriditelne stroje.

Gwann

teď jsem dostal fakturu….počkejte co dostanete příště. pro inspiraci – ceny na burze.

a Tesla…to je vozítko za 2+ mio Kč, že?

jan

hlavně vám nikdo neříká že zavedou mýtné x kč na km.

Marian Kechlibar

Voličská základna Zelených v Německu jsou bohaté čtvrti velkých měst. To je přesně ta část Evropanů, která má k dispozici kvalitní MHD zdarma, CO2 přirážky k různým komoditám si může dovolit, koupit nové elektroauto co 5 let není problém.

Mimo tuto specifickou komunitu lidí je fandů podobných změn poměrně málo, právě kvůli jejich drahotě.

Marian Kechlibar

Oprava, nevím, jak se mi tam vlezlo to „zdarma“. Německá MHD není vesměs zdarma.

Petr Šimral

Brzdil bych. Byly časy, kdy v sazbě D45d se dala pořídit kilowatta za 2,2 Kč. Tedy za méně než my třeba kupujeme elektřinu do našich elektrických lokomotiv…
Dnes se eletřina pro domáctnosti dá koupit za cca 2,9 Kč na dlouhodobou smlouvu. A pokud potřebujete nakoupit na „pumpě“, tak to často překračuje i cenu kWh z nafty…

***** Petr

V ukázkovém Německu lze natankovat „plnou“ na 80% za 40Eur

Petr Šimral

Bez velikosti „nádrže“ je Váš příspěvek zcela o ničem…

***** Petr

Pardon . Doplňuji . Kapacita byla 74 kWh . Cesta Olomouc – Gent byl zážitek . Naštěstí jen jednostranně . Vyzkoušet se musí všechno 🙂

Gwann

což je i při kapacitě 250km dost drahé – 4kč/km.

Pavel

Porad mám fakturovanou podstatně levnější cenu. Toto po mě chtěli a ten rok, co jsem neměl uzavřenou rámcovou smlouvu

Gwann

úspěšně popírate fakta. protože se vám nehodí. zbytečná debata.

spotova MWh stojí cca 150 EUR. a v zimě to bude akorát dražší. tak pozor aby to vás distributor ustal…zda má dost nakoupeno…
protože jinak byste dostal světovou cenu i vy. a to by se vám fakt neluibilo

jan

Jo? A vydrží ty baterky 40-50° na slunku- opravdu to dá 10 000? Já si to nemyslím. No uvidíme.. Nebo si do 8 letech jako nootebooku budou muset nové. Nebo auto půjde ekologicky do šrotu. Nebo si za 300 000 koupí novou hromadu článků.

Venca

Ano, když něco omezím (naftové motory) a něco finančně dotuji (el. pohony), je pravděpodobné, že se naftové motory začnou ztrácet a el. pohony se budou lépe prodávat. Hlavně u vozidel, kde bych já chtěl 5-6 válcovou naftu teď mohu koupit jen 4 válec. 8 válec, nafta v SUV snad přežívá již snad jen u Audi. V dodávce dělá 6 válce snad již jen MB Sprinter a Iveco za raketu. Prostě to, co očekávám od nafty, což není ani tak výkon (i když se hodí) je relativně rozumná spotřeba při velké zátěži (potřebuji prostě ten úžasný kroutící moment). Čili vzali mi… Číst vice »

On:

Sám si odpovídáte že to co nutně potřebuje, existuje jen to není nejlevnější. Navíc to samé co umí šestiválec zvládne i čtyřválec. Kdyby byla větší poptávka tak téměř jistě existuje nabídka,ale zjevně jde o okrajový segment. (Samozřejmě platí pouze pro nové vozy, ojetiny nejsou pro automobilky zajímavé).

Kebab

Možná zvládne, ale jak dlouho?

Venca

Přesně, vezměte si třeba obytné auto a za to třeba zapřaženou loď. Krom toho, řekněme si něco o tom, co může které auto táhnout. , Kdysi například vše označené u Volva D5,T5,T6,V8 nebo u BMW vše po 325 nebo 525 utáhlo i papírově na vleku samo sebe. To teď neplatí.

dejf

e34 525iT má na kouli zhruba 1800. to auto 1500 má a podvál pod 3 metráky není úplně obvyklej. není to rejpání, jen upřesnění.

Venca

Pokud vím, tak hmotnost se přímo nesčítá. Podle techničaku má 1800kg na kouli,takže celková hmotnost taženého s nákladem nemůže přesáhnout 1,5x váhu vozidla, které táhne. I tak je to na hraně. Takže bych spíš volil E39, ta má tuším 2000kg. E34 už je spíše sběratelský kousek, tomu auto bych to nedělala. Pokud máte v techničaku na kouli 650kg, tak také můžete zapřáhnout vozík, který má 750kg, akorát nesmíte přesáhnou i s nákladem 1,5 násobek hmotnosti auta, které táhne.

On:

Typická souprava na silnici, málokdy potkám něco jiného. A mimoto obytňák se zpravidla staví na podvozku dodávky kde je výběr dostatečně výkonný motorů. Když se trochu podíváte tak poměr hmotnosti a výkonu u osobních aut nebyl nikdy tak výhodný. 100 kW v autě velikosti fabie bylo ještě nedávno nepředstavitelné a dnes není problém.

Venca

Ale nejde o výkon, ale kroutící moment. Opravdu si vezměte příkladem 2,2 sprintera a 3,0 sprintera. Pořádně ho je naložíte a řekněte, co jede lépe a nepůsobí tolik unaveně. Opravdu objem se turbem nenahradí.
Zrovna u dodávek ty motory také už moc nejsou k dostání.

Venca

S tím výkonem také nemáte pravdu. Už fabia 1 v roce 2003 měla u nafty 96kw a fabia 2 u RS verze dokonce 132kw, když se mrknem do historie, tak auta, která dnes narostly, ale tehdy byly ještě menší výkonu okolo 100kw bylo skutečně more. Hot hatch byl v každé automobilce. A i když to nesedí, tak spousta dědečků dnešním novým sourozencům naseká. Jen příkladem videa Peugeot 205gti vs 208gti minulé generace.

On:

Sice si ta čísla cucáte z palce u nohy takže fakta
FI benzín max 85 kW Nafta max 96 kW
FII benzín max 77kW a jen RS 132kW. Nafta max 77 kW.
FIII benzín max 81kW nafta 77 kW.
A motory s turbem mají vyšší točivý moment. Nejvýkonnější motory navíc v prodejích bývají zastoupení výrazně méně slabší motory.

Venca

Mohu se zeptat, co nesedí? Napsal jsem to samé co vy? U fabie IV se ještě ani nejvýkonnější varianta nedělá. Takže nedosáhne zatím ani jedna na těch 100kw. Od fabie III, kdy jim do výrobu omezuje eko nesmysl to jde s fabii spíše z kopce. Tedy i u mi 2, ale to bylo tím, že to bylo hůře vyrobené auto než mk 1.
Nejhorší je, že většina nových aut je opravdu krásných, jen tam chybí výběr motoru.

Venca

Pochybuji, že například Volvu prodej 5 a 6ti válců nešel. Audi má strach, že svůj 8 válcový diesel neudrží už přes příští rok kvůli emisím Land Roveru u RR, padl prodej o 38% po odstranění 8 valců u nafty. U BMW se u 50D po odstranění 8 válců a přidání turba do 6ti válce zvedla nespolehlivost těchto motorů o 18%. Nemyslím, že by lidé nechtěli Fabii combi s 1,6tdi nebo Scalu s 2,0tdi 110kw. Myslím, že by ta Škodovka šla hodně rychle na odbyt. Bmw u 330D si může dovolit prodat jen omezené množství vozů za rok kvůli emisím. Pište… Číst vice »

***** Petr

Tak to by chtěli i lidi raději kupovat než utáhnutý tříhrnek , turbo ke každému válci , šest tisíc otáček , radostně vítat rozvody , protože budou poslední a start stop systém k tomu a běžně jezdit na osmdesát procent výkonu . Dnes to uvidí kopec a padá to jak hrušky .

Venca

Mám zkušenost s fabii 1,2tsi. Měl jsem ji půjčenou. Byl jsem nadšen z toho, jak auto táhne a jak ani moc nežere. Říkal jsem si, to jsem blbec, že to zatracuji. Problém začal, když jsem naložil 2 lidi a náklad. Opravdu ta pružnost byla pryč a spotřeba doslova letěla nahoru. K těm dnešním motorům. Jel jsem s Volvem S60 D5 modelový rok 2005, ješte 120kw. Druhé auto jelo Volvo V60 D4 polestar147kw modelový rok 2019. Jelo se do Stuttgartu. Přibližně stejné rychlosti. Ta stará S60 měla průměrnou spotřebu skoro o 2litry menší a ještě k tomu má větší nádrž.

***** Petr

Rally tým Seba Loeba dělá na Peugeotu 306 Maxi KIT a s ním má Honza Dohnal skoro jistý start v Pačejově . To je stroj z období aut. A teď si vem , kolik elektrošrotu dojelo o prázdninách etapu na Barumce. A i ty odtahovky jezdily na zelenou ropu. Takže – pokud je rally laboratoř budoucího vývoje tak ta není ani trochu růžová .

Venca

Ano na letošní sezóně mi bylo nejvíce líto WRC od Pecha. Vlastně i Ašína.

***** Petr

Tak ono i mladý Cais si lokl z kalichu. Ášín s tím krasavcem už dokázal ranec a snad ho ještě domladí .

Venca

Jj, Eric taky, alespoň někdo s podobnými názory tady. Hned bych šel pokecat na Pivo. BgD

*****. Petr

👍

Pavel

Už nechtějí. Mám to od poslanců {Brusel), ze VW a další na ne tlačí pro zpřísnění norem, protože už se jim spalovaky nevyplatí vyrábět, i když to lidi porad ještě chteji

Venca

VW ano si po tom co se jim stalo u nafty hranou na hrozně zelený. Ostatní by chtěli alespoň nějaký prodej bateriových aut, jelikož do toho hodně investovali. Motory (spalovací), které i dnes jezdí mají koncepční stáří 20-50let v průměru. Naprostá většina z nich je již dávno zaplacená. Bohužel se ujal názor, že si nikdo za poradny motor nepřiplatí. To je blbost, jelikož i před 20 lety byla nafta v průměru o 20-60tis dražší. Pište si, že bych si za hezky motor rád připlatil a nejsem sám.

Zdeněk Reiter

Jde o počáteční boom. Kupují jen bohati, časem se křivka oploští. Elektromobilita stále kulhá na dosud technické, částečně bezpečnostní nedokonalosti a především finanční nedostupnosti. Zatím je vhodná jen pro městský provoz. O tak náhlé změně motorizace nerozhodli zákazníci a technici, ale politici. Chyba.

On:

No kdyby elektro vozy zákazníci nechtěli tak jen nekupují. Ono zelenání Německa není z hlavy politiků,ale z tlaku voličů. Je třeba připustit že těch co mají jiný názor jen prostě víc a jsou hlučnější.

Feedhunter

Zelenání Německa je hlavně o dotacích. Stejně jako všude jinde. Kde nejsou dotace na EV, prodeje mizivé.

***** Petr

Tak vysvětli němcovi co jezdí enně padesát kilometrů do práce a dřív jezdil za pět litrů ropou stejně co dnes za sedm litrů benzínu že si to přál. Spíš než hlučnější většina vládne vlivná menšina , co chce lidem zpětně vnutit placatost země

On:

A ta hlučná menšina má ve dvojnásobnou váhu hlasu a trpící menšina jen poloviční. Neříkám že je to správně,ale ten tlak není od úředníků a nebo shora,ale bohužel od spoda od voličů.

***** Petr

Že by strach z ekoteroristů ?

Pavel

A pak ze to nepůjde. Vzpomeňte si, jak rychle jsme nahradili CRT televize.

***** Petr

Absolutně jiná situace kde , snad vyjma teoretické spotřeby a dnes i čistoty obrazu CRT televize dnešní nepřevyšují v ničem. Tato situace jen potvrzuje , že i přes vyšší cenu si uživatelsky přívětivější nový typ výrobku cestu na trhu najde i bez dotací a nesmyslných podpor . Stejně tak kazety dnes už málokdo používá

xyz

Akorát že oba typy televizí jsou na jeden a ten samý „pohon“. Na rozdíl od aut.

Venca

Poněkud nešťastně přirovnání. 1. Myslím, že elektroauto je super věc, nešťastná je politika kolem něj a způsob napájení jeho elektromotoru. Prostě ani vodík a ani baterie (jejich výroba a výroba el. energie) nejsou v současné době více ekologické, než odpad z ropy (benzín či nafta) a jejich spalování. 2. Přirovnal bych současné elektrovozidlo spíše k žárovkám CFL nebo xenonům u vozidel. Prostě byla to slepá vývojová větev a jsou nahrazovány LED osvětlením.

Jiří Kocurek

Však také byl zaveden zákaz používání CRT obrazovek v centrech měst, pokuty výrobcům za nedostatečný podíl LCD ve výrobě a dotace na zakoupení LCD televize. Jinak by to nešlo.

Tommy

Stále nechápu proč chudí dotují koupi vozu bohatým.

David

Ono toho chudí moc nedotují. Spíš bohatí dotují koupi vozu bohatým. Alternativa je nic nedotovat a namísto toho zavést nějakou formu uhlíkové daně, ta by však zasáhla nejvíc právě ty chudé.

J.K.

Kolik uhlíkové daně byste navrhoval třeba za dýchání, kolik třeba za výkonové sporty?

Vojta

Ta by se týkala jenom fosilního uhlíku pochopitelně

Jiří Kocurek

Jaký fosilní uhlík vypouštějí krávy, že se chovatel krav musí registrovat na MŽP stejně jako uhelná elektrárna?

https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/zemedelstvi/$FILE/OOO-MP_chovy-20190708.pdf

xyz

Alternativa je nic nedotovat + nezavést žádnou uhlíkovou daň.

Vojta

Ovšem tato alternativa by nepřispěla k tomu udržet oteplení planety o max. 1,5 – 2°C oproti předindustriálnímu období, jak se zsvázaly takřka všechny státy světa. Zatím jsme přes +1 a spíš zrychlujeme.

kolemjdoucí

A VY prosím víte, jaká byla teplota v předindustriálním obdobím?
A mezi kterými roky prosím bylo? Děkuji.

Vojta

No, jako referenční období se používá období 1850-1900, tj. předtím než začala teplota rychle (oproti předchozím obdobím) růst. To už sice průmysl fungoval, ale jeho vliv byl oproti současnosti malý. Ke zjišťování těch předchozích teplot viz odstavec 3:
https://faktaoklimatu.cz/infografiky/teplota-22000-let

Martin

No, 1850 končila malá doba ledová, trvající několik století, oteplilo by se tak jako tak. Mezi 2030 – 2040 se čeká pokles sluneční aktivity a pokles teploty na zemi.

Jiří Kocurek

Však už se ta věc přejmenovala, slovo oteplování bylo vypuštěno. Za příčinu ochlazení tak může být bráno totéž, co mělo způsobovat oteplení.

***** Petr

To je prosté přijmutí vysněných dat , které ale nikdo nemá . Navíc toto přidusí celou Evropu s výrobou čehokoli a Asie s africkými manufakturami ten uhlík vklidu vypustí s úsměvem na tváři , naloží ti to na ekologickou loď (spalující hádej co) a větřík ti to sem časem posune . Ekologie je důležitá ale bez myšlení ti to bude stejně k prdu a samotné elektromobily mají jistě svoje uplatnění , ale ne generálně všude . A dotovat spotřební věc jako auto je vůbec naprostý nesmysl

Pavel

Tak toto se pravé teď dost dramaticky mění a říká se tomu uhlíková dan

David

Vzpomeňte jak to tady vypadalo za komunismu. V severních Čechách jste se pomalu bál nadechnout. Kdyby nebyly zavedeny kvóty na vypouštěné jedy, výrobce by nic nenutilo investovat do odsíření a dalších technologií.

xyz

Směšujete CO2 (bezbarvý, netoxický plyn) s oxidy síry či dusíku, které byly oprávněně eliminovány.

Slušný podsuv (+ samozřejmě radši nepsat o tom, že ta elektřina pro elektromobily pochází právě i z těch – mezitím již odsířených – uhelných elektráren, že.)

David

Není to podsuv, prostě CO2 je další z plynů jejichž exhalaci je třeba omezit. Doteď to nebyla priorita, jelikož následky nadměrného vypouštění nejsou krátkodobé, ale dlouhodobé a tak je lidi neřešili tolik, co různé jiné toxičtější plyny.

Jan

Uhlíková daň je zavádějící pojem. Správně to má být zpoplatnění negativních externalit. To obsahuje veškeré náklady na návrat životního prostředí do stavu před výrobou daného produktu. Tedy třeba likvidace plastů nebo náklady na zdravotní péči obyvatel u komínů uhelných elektráren plus celkové znečištění ovzduší.

Jan Sova

Není v tom přímá úměra. Chudší co nyní nakoupí, dotují…. Ti opravdu chudí nemají z čeho a šmatlou pěšky…