Problémů s trakčním vedením nepřibývá, tvrdí Správa železnic

Montážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia CommonsMontážní vůz trakčního vedení MVTV. Foto: Pohled111 / Wikimedia Commons

Podle Správy železnic je na komplikace s trakčním vedením více vidět jen kvůli tomu, že se dějí hlavně kolem Prahy.

Tuzemská železnice zažila několikrát v posledních týdnech velké problémy s přerušením provozu kvůli výpadkům trakčního vedení. Podle Správy železnic ale dlouhodobě těchto problémů nepřibývá, jen se těší větší mediální pozornosti.

Důvodů pro poruchy trakčního vedení je více, v zásadě jsou ale dvě: špatný stav infrastruktury nebo chyby strojvedoucích, kteří nerespektují rozkaz k jízdě bez sběrače a trolej strhnou.

Podle dostupných výstupů hodnocení je poruchovost trakčního vedení z příčiny infrastruktury stabilizovaná. Mírně stoupá počet poruch, způsobených pádem stromů na trakční vedení a rovněž dochází k mírnému nárůstu poruch způsobených dopravci z důvodu nerespektování návěstidel pro elektrický provoz,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Častější výskyt poruch trakčního vedení se může podle Illiaše zdát i kvůli tomu, kde k němu došlo. „Stejná nebo obdobná porucha trakčního vedení je mediálně vnímána jinak v Praze a okolí a jinak v méně významném železničním uzlu,“ dodal Illiaš.

Zatím dva největší výpadky trakčního vedení nastaly za poslední týden ve Velkém Oseku a minulou neděli v Praze na hlavním nádraží. Stržená trolej vedla k mnohahodinovým zpožděním většiny vlaků.

I když je stržení troleje lokomotivou RegioJetu ještě oficiálně v šetření, podle Illiaše už lze konstatovat, že příčinou byla závada na troleji. „Bezprostřední příčinou byla destrukce kompozitního izolátoru kotevního nástavce trolejového vodiče mezi trakčními podpěrami,“ řekl Illiaš.

Do prověšeného trakčního vedení následně vjel vlak RJ 1031 společnosti RegioJet a poškodil si sběrač. „Poškození izolátoru nemá charakter mechanické destrukce, ale ukazuje na selhání elektrické pevnosti izolátoru z doposud nezjištěné příčiny. Pravděpodobná je souvislost s výskytem spínacího přepětí, které se objevilo v čase 0:21 hod. při odjezdu vlaku 9840 přes elektrické dělení mezi kolejemi 601–602. Poruchy izolátorů tohoto typu z důvodu porušení jeho elektrické pevnosti jsou na stejnosměrné soustavě velmi ojedinělé,“ dodal Illiaš.

Tagy porucha trakčního vedení Správa železnic
93 komentářů