Dopravci Železnice Zprávy

Přízrak Stéblové: Drážní úřad varuje před zeleným světýlkem na vagonech

Vagon na dřevo se zeleným světlem. Pramen: archiv Zdopravy.cz
Zelené světlo na vagonech může být především v zimě zaměnitelné s pokynem k odjezdu.

Na české železnici se před nedávnem objevila hrozba „falešné návěsti Volno“. Drážní úřad na základě podnětu začal řešit pohyb německých vagonů na dřevo Snps, které jsou vybaveny zeleným světlem. Právě to může být zaměnitelné (zvláště v zimním období) s návěstí Volno.

„Vnímáme, že takováto světelná signalizace může znamenat potenciální záměnu s návěstidlem, a proto se situací intenzivně zabýváme. Dáváme dohromady veškeré informace,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. Zelené světlo na vagonech má zřejmě indikovat jejich naloženost. „Jedná se o vozy volného oběhu, tudíž místo jejich výskytu nelze předem předpokládat,“ doplnila. Podle ní se zatím nepotvrdilo hromadné využívání těchto vozů na české síti. Úřad se chce mimo jiné obrátit na stát, „v němž byla tato přestavba schválena“, a také na evropský drážní úřad ERA.

Mezitím už poslal varování českým dopravcům; deník Zdopravy.cz ho má k dispozici. Šéf DÚ Jiří Kolář v něm dopravcům mimo jiné píše, že musejí zajistit, aby zmíněná světla, jsou-li na vozech umístěna, byla na drahách celostátních a regionálních vyřazena z provozu, a to včetně nakládky na manipulačních kolejích na těchto drahách.

„Blikne nám zelená někde od dopravy a odjedeme …. v Německu s tím potíž není, neboť se tam nevypravuje zelenou baterkou,“ popsal deníku Zdopravy.cz riziko jeden z dopravců.

Bezpečnostní riziko se „světýlkem“ se objevilo na české železnici v době 60. výročí srážky vlaků u Stéblové (14. 11. 1960), kterou nepřežilo 118 cestujících. Tehdy se jeden z viníků, průvodčí osobního vlaku, rovněž odvolával na zelené světlo. Jeho původ a existenci se nepodařilo doložit.

Vagon se zeleným světlem. Pramen: archiv Zdopravy.cz
Vagon se zeleným světlem a vysvětlivkami. Pramen: archiv Zdopravy.cz

Dokument: Dopis Drážního úřadu dopravcům

Věc: Provozování nákladních vozů

Drážní úřad jako správní úřad příslušný v souladu se zákonem č. 266/1994 Sb. o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, mj. k výkonu státního dozoru ve věcech drah a jako bezpečnostní a regulační orgán pro provozování drah a drážní dopravy ve smyslu příslušných směrnic Evropské unie se tímto obrací na všechny dopravce provozující drážní dopravu na dráze celostátní nebo regionální v rámci spolupráce subjektů působících v železničním systému při zvyšování bezpečnosti železnic.

Drážní úřad obdržel podnět, ze kterého může vyplývat riziko pro bezpečnost a plynulost na dráze, a to u vozidel volného oběhu, neboť se na železniční síti v České republice objevily vozy řady Snps na přepravu dřeva různých držitelů, na jejichž podélnících jsou umístěna světla zelené barvy o průměru cca 80 mm. Funkce těchto zelených světel není Drážnímu úřadu zatím známa a považuje ji za riziko plynoucí ze záměny uvedeného zeleného světla za návěst „volno“ nebo „odjezd“, která
by v provozu mohla být příčinou mimořádné události.

Výše uvedená vozidla byla uvedena do provozu v jiném členském státě Evropské unie, kde byla současně posouzena i jejich technická způsobilost. Veškeré kroky, které je Drážní úřad oprávněn činit, a které v dané věci podniká, tak nyní probíhají v součinnosti s příslušnými orgány dotčeného členského státu Evropské unie. S ohledem na mezistátní spolupráci však nabírá řešení situace časových prodlev.

Drážní úřad proto upozorňuje všechny dopravce, že musí zajistit, aby tato světla, jsou-li na vozech umístěna, byla na drahách celostátních a regionálních vyřazena z provozu, a to včetně nakládky na manipulačních kolejích na těchto drahách.

Drážní úřad rovněž upozorňuje, že výkon státního dozoru ve věcech drah v roce 2021 bude mj. zaměřen i na existenci, resp. pohyb těchto vozů po síti drah a z toho vyplývající možné důsledky.

doc. Ing. Jiří Kolář, Ph.D.
ředitel Drážního úřadu

Odebírat
Upozornit na
guest
165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

,,V Německu s tím potíž není, neboť se tam nevypravuje zelenou baterkou“ – je to lež, jako věž. Vlaky EC vypravuje vlakvedoucí zelenou baterkou!!!

Robert R7

Myslel som si že takéto blbosti vymýšľame len my na Slovensku 😀 a keď bude na stanici pobehovať vecer pes so zeleným svietiacim obojkom??? Ten tiež výpravy súpravu 😂😁😁

Vašek

Neboj, Robert. Kokotiny se vymýšlejí na celém světě.

Pepík

Pro ty co se zajímají o vozy, stačilo brouzdat po síti 5 minut, zde máte odkaz na ty zelené světla na podélníku vozu řady Snps, proč tam jsou a jak fungují, je tam i video. https://ausd3cmqtirx6mrdeqq4b42tmi–pjm-co-at.translate.goog/waggontracker/load-monitor/

Pája

Prokousat se tím dá práci, ale jde to. I zkouška brzdy od tohoto výrobce mne zaujala. Ale zpět k zelenému světýlku. Chápu to správně jako signalizaci při nakládce? Tzn nesvítí za jízdy? Když tak mně opravte…

Miroslav Zikmund

V kolika stanicích je prováděna „výprava“ vlaku návěstí ODJEZD dávanou výpravčím ? A není to klidné zelené světlo, ale pohybující se světlo ….
U vlaků doprovázených členem obsluhu vlaku dává zaměstnanec návěst „souhlasím s odjezdem“ ve dne zeleným terčíkem, v noci bílým světlem (včetně zastávek).
U vlaků bez doprovodného personálu ze zastávky odjede vlak v době stanoveného odjezdu, ve stanici je návěstí ODJEZD návěst dovolující jízdu – například bílé kmitající světlo, žluté světlo a ZELENÉ světlo na hlavním návěstidle ….
Matoucí bude jakékoli světlo jak žluté, tak červené, ale i bílé nebo modré ….. barvy používané při návěstění ….

medical_examiner

Tak se to světýlko udělá sytě růžové…

Libor

V poměrně dosti stanicích, tam kde jsou skupinové odjezdy.

Nemluvě o tom že v mnoha dalších stanicích jsou trpaslíci, mezi kterými a DK je oblouk a fíra z půl kilometru ve tmě včas nepozná zda mu volno návěstí trpaslík z půl metra nad zemí nebo vagon metr nad zemí.

Leinad

Vjížděl na výstrahu, trpaslíka má v zorném poli určitě. (Kdyby trpaslíka neviděl, tak je to vina SŽ jak umísťuje návěstidla) Tedy vjel na výstrahu, vidí červený a zelený bazmek a nemá jistotu že ten zelený je jeho trpaslík.
Pokud má opakovač, tak je riziko ještě menší.

Jan. Novák

Ve Stéblo, ale to zelené světlo nebylo na vagónu. Onen průvodčí a potvrdilo to i několik cestující, kteří ho také zahlédli, se objevilo někde v blízkosti kanceláře výpravčího. Chybou ovšem tehdy bylo, že vlakvedoucí dal avízo na lokomotivu aniž sám cokoliv viděl a strojvůdce, který také nic neviděl rozjel vlak, navíc projel navěstím, které bylo nastaveno na stůj a prořízl výhybku, kterou měl výpravčí nastavenu pro příjezd vlaku od Pardubic. Vlak od Pardubic se nepodařilo zastavit v Semtíně a srážce se již nedalo zabránit, i když výpravčí vyběhl na perón a signalizoval, zastavit všemi prostředky.

Bambula

Pokus výhybkáře dojet vlak na kole rovněž nebyl úspěšný. Chtěl ho zastavit otevřením kohoutu průběžného potrubí…

Lemmy

Z čeho se to vlastně napájí?

asdfg

Předpokládám že stejně jako GPS lokátor pomocí solárního panelu a baterie.

Sirokko

„Blikne nám zelená někde od dopravy a odjedeme“?
Pánbůh s námi! 🙄

Jiří Kocurek

Tak si říkám, ře návěstidlo bývá přece 3 metry nad kolejnicí a ne 3/4 metru. A fíra snad má seznání k tomu, aby věděl, kde jsou trpasličí návěstidla a kde ne. A na koridoru snad opakovač s přenosem kódu.

qwertz

Vy poznáte, zda je světlo ve tmě vzdálené stovky metrů půl metru nebo tří metry nad zemí?

Jiří Kocurek

Jestliže bych se rozjížděl ze stanice, a měl pochybnosti o návěsti, tak pojedu pomalu, abych dokázal včas zastavit. Podobně na křižovatce, kde je přednost zprava, do té se taky nebudu řítit.

Vojta

To ovšem z pohledu rychle jedoucího vlaku v protisměru zlepší situaci jen částečně…

Ladislav

A jak by jste si to představoval ve stošedesátce na konci směny a v noci? Nemáte vůbec ponětí o čem píšete.

Petr

V kterém lokomotivním depu jste jako strojvedoucí zaměstnán?

Gwann

Nepíše se v článku i o vypravení baterkou? Výpravčí jí obvykle nemává 3+ metry nad TK

medical_examiner

Ale 1,5 – 2 metry.
Když ale výpravčí vypravuje vlak, tak tím světlem mává do strany. Nebo ne?

Gwann

normálně to asi bude složité si to splést…ale proč takovou blbostí to riskovat. nevím co s tím DU může reálné dělat, ale tenhle rizikový prvek, co nic moc nepřináší bychom mohli eliminovat…

Vapch

A co trpaslíky?

Jiří Kocurek

Můj příspěvek má tři řádky, na tom třetím je jedno slovo.

Jaaaa

Ti vám vlezou všude.

JÁRA

To dával znamení k odjezdu výpravčí zeleným světlem a ne návěstidlo čtyři metry nad zemí. Taky po té nehodě u Stéblové, což si dobře pamatuji, stáhli z prodeje všechny baterky s barevnými sklíčky a už se neprodávaly.

Jan. Novák

Ve Stéblové to znamení zeleným světlem určitě nedával výpravčí, čekal přece na příjezd motorového vlaku od Pardubic. Tam totiž byla a nevím jestli ještě není jednokolejná trať a vlaky se míjely právě ve Stéblové. CHyba byla hlavně na straně vlakvedoucího a strojvůdce, který neviděl nic a rozjel vlak.

Miroslav Zikmund

To zelené světlo mělo pocházet od průvodčího disponujícího baterkou s červenou, modrou a zelenou clonkou. Tehdy standardní výbava personálu ČSD. Po „Stéblové“ byly tyto baterky zakázány …..

Leinad

Já bych řekl, že chyba byla na straně předpisů, kdy se úkoly dublovaly. Odjezdové návěstidlo měl kontrolovat vlakvedoucí, topič i strojvedoucí. Podobně návěst výpravčího mělo vidět víc lidí. Obávám se, že se několikrát stalo, že se nepodíval každý zvlášť.

Alibaba

Vzhledem k tomu, že vídám trpasličí návěstidla hodně až na posledních kolejích, bych na seznámení nesázel. Podle mě se to nedá takový objem naučit. Pak prostě v mlze zazmatkujete stylem: Jsem ve Všetatech a tady jsou nějací trpaslíci, a přitom bude teprve v Brandejse.

Jmfjv

Strojvedoucí má seznání na stovkách kilometrů tratí. Žádat po něm , aby si pamatoval přesné místo každého trpasličího návěstidla, je sice lákavé – určili jsme viníka, problém vyřešen, svět je krásný – ale také absurdní.

medical_examiner

A teď návěstidla autobloku jsou 1 – 1,6 km od sebe. Jenže některá nejsou vidět…

Vašek

Pane Kocurku, viděl jste někdy tzv. trpasličí návěstidlo? To vám sahá s bídou po pás a zřizuje se i jako návěstidlo hlavní.

Míla

Strojvůdci ví, co parazitních světel je podél trati… každé další takové navíc je zátěž! Ať ze silničního provozu v těsné blízkosti, odrazy na moderních skleněných zastávkách, neodstíněné noční osvětlení, …
OK příklad je na stanovišti Vectron, kdy po rozjezdu zhasne indikace směru.
Tady je jednou naloženo a zkontrolováno, tak snad jen kontrolní tlačítko by stačilo… Jako stavoznaky na vodu, atd…

Krysa350

Souhlas, úřad to řeší oprávněně.

Petr Šimral

Jde vidět, že náš DÚ opravdu „koná“.

Světýlko o minimálním výkonu vyzařující většinově v úhlu 90°proti koleji je šílený bezpečnostní problém.
A kolik, že vidíme zelených a žlutých na souběžných silničních „semaforech“, zcela zřetelných, výkonných a natočených ve směru jízdy vlaku?
Co na to DÚ?
Koná?

Alexandr Mikulka

Není zase důvod do toho bordelu přidávat další. Přitom by stačilo, kdyby to světýlko fungovalo jen na stlačení tlačítka, ne trvale.

Petr Šimral

To máš sice pravdu, ale takto tomu někdo dal papír a je zarážející, jak bleskurychle DÚ koná tam, kde jaksi nemá zrovna moc práv…
Vzpomeň na vydání předběžného opatření ve Varnsdorfu o zákazu provozu Uerdingenů, ačkoliv chyba byla úplně jinde.

Ficus

Železničář je podivnost sama, která bez dotací státu nemá šanci přežít, ať se světlem nebo bez.
Máme století elektroniky, divim se, že na dráze nemávaj po sobě pochodněma. Jejich rozpočty by měli zveřejňovat, abychom my platící, měli pojem o černých dírách. Jsou stejně důležití jak myslivci s rybářema, a stejně tak, obejde se bez nich dnes každej.

Dominik

Tak ta poslední věta je dobrý vtip, kdyby se veškerá doprava přesunula na Silnice, tak máme hned pěkně ucpané silnice, a prodloužení cestovního času na některých relacích.

Krysa350

Pche.

Jiří Kocurek

Jak kdo. Takový kančí guláš nebo pstruh na másle…

medical_examiner

Nebo losos na provensálském koření…

Gwann

že nepožadujete skácení silničních semaforů a vyjmutí řízení křižovatky regulovčíkem z předpisů. Asi létate vrtulníkem, že, panáčku?

medical_examiner

Zkuste to říct v Hořicích. Tam když v autoškole učí semafory, tak kvůli tomu jezdí do Hradce Králové…

Gwann

a to jsou horice město? každé město musí mít přece alespoň jeden semafor… (podle toho se pozná význam sídla…viz ten super semafor v Bucovicich, který neustále vytváří kolony)

Raptor

Tak to je asi Litvínov naprosto bezvýznamným sídlem (24.000 obyvatel), protože semafor nemá ani jeden! 🙂

Jézeďák

Seš jenom provokatér, tedy nemám čas….

Zdeněk

Pane Ficus máte špatně napsáno jméno. Místo F tam dejte P a pak háček nad cé. Hezký den

roman

„Zelené světlo na vagonech má zřejmě indikovat jejich naloženost. “ To nikdo na drážním úřadu neumí cizí jazyk nebo neumí používat Google překladač? Vedle světýlka je napsané že kontroluje zatížení podvozku. 🙂

Jiří

Tušíte o čem ten článek je?

Jindra

Roman netuší..

Gwann

vysvětlete mi rozdíl mezi naložeností a zatížením podvozku vagonu, prosím. pokud pomineme, že je naložená jen jedna strana vozu a druhá ještě ne…tam rozdíl fakt nebude

qwertz

hezke. Lokomotivy 380 nemohly do nemecka mozna jen kvuli konkurencnimu boji, a tady name po kolejich jezdi destiky mozna stovky vagonu imitujici zelene navestidlo a nic se nedeje…

Toníček

*emitovat

Jaaa

Ne, oni návěstidlo napodobují, tedy imitují.

Toníček

já jsem blbec. Pardon.

qwertz

emituji zelene svetlo
imituji zelene navestidlo

Toníček

pravda. Má chyba.

Jiří Kocurek

Popílit semafory u silnice!

medical_examiner

A místo barevných světel se zavedou dvě podsvícené desky. Horní „Stůj pyčo“ a dolní „Jeď pyčo“…

Ondra

Světlo zelené barvy, které neslouží k signalizaci „volno“, je samozřejmě blbě. Ale co třeba asymetricky rozsvícené bílé konce na mašině (návěst „obsazené hnací vozidlo“), ten se nedá za zhoršené viditelnosti splést s návěstí „posun povolen“?

Petr Tříska

Tak při posunu musí jet strojvedoucí takovou rychlostí, aby včas dokázal před překážkou zastavit. Nebo se pletu?

Ondra

Tak jasně, že „na bílou“ to nerozjede tak jako „na zelenou“. Ale i jako pomalý posun se může dostat někam, kde se sám stane překážkou.

Kotas

Vozidlo “ jete „?, nebo “ jede “ ?

Marťas

Co to má být za otázku?!?

David

Jste trouba 🙂 Ano, skutečně jede, ale pokud má jet, tak to je správně. Jed je třeba na krysy 🙂

Pezos

Když se na Slovensku měnily zákony a zavedlo se tam „semaforové“ PZZ (jako v Německu a Rakousku), tak prý nějaký potentát ze ŽSR si stěžoval, že si to fírové mohou splést se Stůj.

Luboš

On v té Stéblové byl jiný velký problém.Ani fíra,ani topič nesledovali odjezdové návěstidlo.Jinak by na trať nemohli vyjet.To,že „řízli výhybku nemuseli zaznamenat

Označník

Smím se zeptat, strojvedoucí kterého dopravce odjíždí na základě “bliknutí zelené odněkud od dopravy”? Lecos se z té citace dá vydedukovat (nákladní dopravce působící mj. v Německu), ale stejně, z té představy mě mrazí víc než z nějaké bludičky ve výšce náprav.

martin

a jak teda vypravuji vlaky v Nemecku, kdyz ne zelenou baterkou?

Vencl

Zkus hádat jak, pokud použiješ hlavu, tak určitě tě napadnou min. dvě varianty vypravení vlaku….

Kandelábr

Úplně normální dotaz, toto není odborný web o železnici.

Jiří Černý

Božičku růůžovou…

Mirek Zv.

V+JČ: 2 kreténské komentáře místo 1 odpovědi, která asi vůbec není tak všem jasná a zřejmá, jak se dementi snaží předstírat. Podle plusů u původní otázky je nás dost, koho by to zajímalo.

medical_examiner

Nejspíš zvoláním „Marsch hinaus, du Mistvieh!“

Bus

Zajímavé, že to vadí až teď.

AlBi

Chápu obavy, ale lze reálně si zaměnit stabilní zelené světlo v úrovni několika desítek cm nad zemí s pohybující se baterkou ve výšce cca 1,5 metru? Já si to nějak nedokážu představit. Vždy když někde jsem křižoval, tak jsem zastavil u dopravní kanceláře abych viděl na výpravčího a že jeho návěst odjezd patří se 100% určitostí mě. Když už jsem měl nějaký delší vlak a musel jsem zastavit dál od dopravní kanceláře, tak mě ve 100% případů vypravil přes radiostanici. Mě tohle přijde trošku přehnané…

Matěj

Stačí mlha.

Označník

Jako že je mlha, mezi mnou a dopravní kanceláří stojí nákladní souprava a já si najednou všimnu zeleného světýlka a rozjedu se? Bůh s námi.

Alibaba

A s nějakým trpasličím návěstidlem se to zaměnit nedá? Mlha, oblouk, vlak po druhé koleji, …

AlBi

Uznávám, to je věc která mi nedošla že by mohla nastat. Ale zas je tu seznání tratě a stanic a to by musel být sakra kumšt aby ten vůz se světýlkem stál v úrovních odjezdových návěstidel a ještě k tomu aby to trpasličí návěstidlo bylo potmě (protože červená musí být vidět) Ale končím s argumentací proti… Ono se dá tisíci důvody okecat proč to zelené světélko vadí i nevadí a i proč strojvedoucí to návěstidlo „přehlédl“ a projel.

Pajoš

Ať to signalizuje cokoliv, tak to také může mít i druhou poloho, kdy to svítí červeně. A když se to světlo změní, …
Ale samozřejmě to tak být nemusí.

Alibaba

Tak já doufám, že DÚ to prošetří. Pokud to lze u tohoto typu vozu zhasnout, tak nařídí v provozu (a nebo v celé ČR) zhasnout. Jeli funkce (zatím) neznámá, tak se dopátrá účelu, a bude se to používat jen za tímto účelem a nebo vůbec. Taky to může být indikace pro kontrolu brzdy, kdy dosud běžně používané vozy s kotoučovými brzdami mají zelené clonky a při kontrole musíte celý vlak obejít, tady se to třeba Němci snaží zjednodušit.

Alibaba

Tak to má dle jiných indikovat zatížení podvozku, brzdu beru zpět.

umfa

Přesto se to může stát. Důkaz: už se to stalo.

Stuart

Ale tam byla mlha jako kráva a jestli mezi dopravnou a tím vlakem, co se rozjebal, stál vlak, co takhle svítil, tak se ničemu nedivím…

norbert

Stačí kladivo ….

Greta

Nebo černý pytel

Jerry

A co to světlo na za funkci..

Huh

Přečti si článek…

roman

Kontroluje zatížení podvozku, na fotce je popis

jan

Je otázkou, jak to bude českým ukecaným „demokratům“ dlouho trvat, než se to změní…

ABC

Welcome to EU

noerf

Nakonec to dopradne tak, že na světla dají žlutá nebo modrá stínítka nebo kontrolní světla odpojí při průjezdu před ČR a některé další státy.
Bohužel se ukazuje fakt, že zatímco kamión vyrobený téměř kdekoliv v Evropě může jezdit po celé Evropě i světě. V německu vyrobený nákladní vagón má v ČR omezený provoz.

Péťa

Na první pohled to vypadá blbě ale na druhý pohled mi přijde od Němců celkem nedomyslene že po železnici nechají jezdit desítky náhodných zelených světýlek a ještě to pouští do Evropy.
Jelikož ty vozy můžou dojet až bůhví kam na Slovensko nebo do Maďarska a tam ty zelený světýlka dokáží udělat taky zmatek.
Takže to není jenom o ČR ale o nedomyslenem nápadu z Německa.

Ares

Ono to krásně ukazuje, v jakém stavu naše železnice je. Co pro jiné problém není, tady u nás může způsobit těžkou dopravní nehodu.

Alibaba

A v jakém stavu je? Prostě máme nějaký systém a nějaké bezpečnostní zvyklosti. Určitě by se našlo něco, co funguje u nás na bylo by špatně v Německu.

Frantisek

Zrovna tohle od nich byl obecně dost blbý nápad. Naše železnice má spoustu jiných nedostatků, na druhé straně také zatím nebyla drasticky ořezána a podíl na přepravách jsme měli alespoň donedávna i poměrně slušný.

XB-1

To světýlko tam není určitě od toho, aby snižovalo podíl železniční dopravy v ČR. Vlastník vozů asi dobře ví, proč je důležité mít přehled o případném přetížení vozu. Jestli někdo někde udělal chybu, tak to bylo v rámci posouzení té změny. Předpokládám, že to tam nedali jen tak, aniž by se třeba na EBA nezeptali.

Dominik

A to byl problém dát tam jen červené světlo v případě přetížení?

Swariner

To by problém asi byl – nebylo by poznat jestli je zátěž ok nebo světlo mimo provoz. Potřebuješ pozitivní signál.

Paja

To není úplně pravda. U kontrolek v autě taky není pozitivní signál (myslím ty červené). Proto se mají po zapnutí zapalování rozsvítit, aby bylo zřejmé, že signalizace funguje.
Čili stačí i negativní signál s testem funkčnosti.

Dominik

Však u osobních vozů, kde se dodělávala indikace u dveří, taky svítí jen při otevřených dveří. Tak jak navrhuje komentující nade mnou, tak tlačítko pro test funkčnosti,
a ukazovalo by to jen negativní stav.
Protože pak byste mohl požadovat ještě 2 světlo vedle, co kdyby toto mělo závadu a ukazovalo, že je vše ok a ono nebylo. Opravdu, jak v seriálu Teorie Velkého třesku – A má ta kontrolka, zkontroluj motor, někde kontrolku?
Na stanovišti mám kontrolku požár a taky nikde není pozitivní signál, u kontrolka je v pořádku.

Swariner

OK, já se s vámi nehádám. Pokud chápu správně, tahle LEDka ale svítí/bliká furt. Pokud ne, je OoO. Čili debata o pozitivním či negativním signálu je zbytečná.

Hrošík

Tam je dvoubarevná Ledka která mění barvy dle zatížení podvozku, případně bliká.

Dominik

No, tak buďto to vyřadit u nás úplně, nebo udělat úpravu, že bude pouze blikat a nebo svítit při přetížení a vedle tedy test funkčnosti. Jinde taky není potřeba pozitivní signál.

Dominik

A naopak, co u nás je v pohodě, tak v Německu je problém. Prostě každá železniční síť má svá specifika. Například Němec nezná všechny návěsti pro el. provoz, které máme my, tak se, po dohodě, v příhraničí nepoužívají. Či jsou situace, za kterých by Němec už nejel, ale u nás se stále jede.

Leinad

A je důvod, aby bylo všechno specifické, proč předpisy nesjednotit?

Jiří Kocurek

Obrana národních společností před zlotřilými kapitalisty, kteří by snad chtěli brát práci socalistickým soudruhům. To sice v roce 1989 oficiálně padlo, ale dráha má setrvačnost geologického pochodu. Viz zabezečovačka Praha – Beroun.

Gwann

tak ji nevymenili, když řešili GO celé tratí misty i se změnou trasovani (malou, ale přesto).

Ze to už opravene mělo být, o tom žádná…

ale to by byl řev…rozvrtat novou zabezpecovacku po pár letech…a stejně…

vlivem bordelozniho historického vývoje jsou dodnes na železniční síti tak vtipné rozdílné zabzar jako elektromechanika s mechanickým navestidle a ETCS, brzy snad někde ve výhradním provozu. do toho různé ty releovky, polo/auto bloky a hradla, jak se v tom má laik vyznat, kolik toho vůbec je. doplněné navíc o provoz dle D3…

Dominik

To zní hezky, ale kdo se komu podřídí? Jiná návěstidla známe my, jiná Němci, Švýcaři, atd..? Bude Němec ochoten rozšířit svoje předpisy o návěsti pro elektrický provoz, které on nezná, nebo Švýcar změní jejich grafické zobrazení? Němec zná PZB, my ne. Na silnici prostě víceméně platí červená = stůj, oranžová = pozor, zelená = můžeš jet, je mi jasné, že jsem to krapánek zjednodušil, ale celá Evropa taky nemá jeden silniční zákon, který by platil všude. Ale třeba PN Švýcar má kombinace ve kterých je blikající červená, my máme blikající bílou. I tvar návěstidel je kolikrát jiný. Jde o to,… Číst vice »

Leinad

Ohledně LS/PZB… Bylo by možné říct cosi ve smyslu „na jízdu pod ETCS není potřeba znalost PZB?“
Představuju si tři papíry
0) typová zkouška na mašinu.
1) Licence – platná po celé Evropě.
2) Zkouška na množinu tratí – na evropské koridory jedna (ETCS,…). Na lokálky cca kopíruje dnešní „státní specifika“, jak se jezdí s PZB,…
3) Seznání s konkrétní tratí.

Dominik

Ano, ale až verze L3 umožňuje zrušení fyzických oddílů, do té doby budou na tratích návěstidla, a když máme rozdílné tvary a rozdílné návěštění, tak to problém neřeší. Švýcar má stahovačku oranžovou desku s černým pruhem, my modrou s bílým pruhem, ač to zní jako detail, tak to všechno chce sjednotit.
Představu máte pěknou jen co je pravda, ale neřeší to to, kdo se komu podřídí, co naše slavné foukací rozkazy, atd…?

Takže papíry by, v případě cizince u nás nebo našeho strojvedoucího v cizině, byly 4, ještě jazyková zkouška.

Leinad

A zajímají strojvedoucího jedoucího pod ETCS barevná návěstidla? Nemá návěst zobrazenou na desce mašiny?

Dominik

Neznám ETCS tak dobře, ale ono zobrazuje i návěsti pro elektrický provoz, apod…?
No, já bych řekl že jo, byliny zvláštní pustit na trať fíru, který vlastně neví, jaké návěstidlo míjí.

Vbb

Třeba že tam má zobrazený pískáček nebo tabuli před zastávkou?
Tak to rozhodně nemá.
Z el. návěstí tam je jen jakési bezpohlavní „neutral section“, což může být stahovačka, vypínačka nebo vypněte trakci.

medical_examiner

Co jsou foukací rozkazy? Kontrola na požití alkoholu?

Dominik

Rozkaz k opatrné jízdě z důvodu zhoršených povětrnostních podmínek.

Kalanis

Má třeba Vídeňskou úmluvu (na kterou stejně ČR v jistých bodech dlouhodobě dlabe) a Ženevskou úmluvu. Naopak železnice dlouhodobě takový papír postrádala. Flikování probíhalo na úrovních národních (pro více provozovatelů) a bilatelárních (pro mezistátní provoz).

Dominik

Ano, proto se potkáváme s víceméně podobnými značkami na silnicích, ale stejně pak je vnitřní zákon, který upravuje povinnou výbavu auta, atd…
Máte pravdu, že to dráze chybí, proto říkám, že se to bude blbě dohánět, protože každý stát si zajel to své, a kdo ustoupí a upraví podobu svých návěstidel? Je mi jasné, že pokud nato dojde, tak my, pochybuji, že by Němec byl ochoten se přizpůsobit nám.

Leinad

Proč by Němec zaváděl návěsti které nezná – jaká to je, co znamená a jaký je důvod mít ji na Českých koridorech?
Foukací rozkazy – to vážně jinde neznají jízdu podle rozhledu, nestačilo by to trochu zobecnit?
Červená vs bílá a pn – existují podobné/zaměnitelně návěsti s odlišným významem? Obráceně možnost stejnou věc navěstit různými způsoby snad nevadí.

Dominik

Úplně stejná otázka opačného gardu, proč je my máme rušit, když se běžně používají?
No, pokud vím, tak foukací rozkazy se dost kritizují, proč raději nezastaví provoz (jako Němci).
No u nás blikající červená není, pokud vím, ale nevím, jestli Švýcaři blikající bílou nemají k něčemu přiřazenou. A nemělo by vézt sjednocení k zjednodušení, než k rozšíření? Jde i o tvar a případně i barvu.
I když asi jsme jen v teoretické rovině, protože nevidím, jako reálné, že by fíra vezl vlak z Německa, přes Česko a Slovensko až do Maďarska.

Leinad

Úplně zastavit provoz versus zkoušet jestli se najde fíra střelec odvážný jet s tramvají – považuji za lepší druhou možnost, ale nepočítat s tím že se někdo najde.
Vést vlak z Německa do Maďarska, to bych viděl jako možnost, nevím jestli by se dopravcům hodila (dneska je plánované na každé čáře měnit lokomotivu i posádku, tomu odpovídající pobyty a rychlost proti kamionu jedoucímu najednou). Rozhodně usnadnit jízdu vlaků přes hranici, sjednotit podmínky mašin(schvalování už je podobné, jsou vícesystémové mašiny… To jde dobrým směrem) i fírů.

Dominik

Kamion jedoucí najednou má zas povinné přestávky, takže 1 mašina Německo – Maďarsko je reálné, ale 1 fíra asi ne, to spíš střídání na ose, aby to ujeli rychleji.
Podmínky po fíry, jsou ale jistě i předpisy.

medical_examiner

Blikající červenou si dovolují hned zarezervovat pro návěst „zastávka na znamení“.

Vbb

U nás blikající červená znamenala „celý vlak vjel do zádržných brzd“ a byla použita pouze ve vjezdové skupině ve Vršovicích. Zajímavé je, že D1 ji neznala (byle jen ve staničním řádu), ale stejně ojedinělou návěst „Jednokolejný / dvoukolejný provoz“, použitou jen v Krasíkově, pozdější D1 – snad od roku 1987? – uváděla. Blikající červená znamená v Itálii „rychlost 30 km/h“ (vjezd odbočkou) a v Belgii zase „stůj“ u koleje v nesprávném směru (včetně staničních – prostě v tom směru, kde se běžně jezdí opačně). Švédové zase nemají žlutou, výstraha je u nich kmitající zelená. Takže sjednocení návěstí je opravdu velmi… Číst vice »

Gwann

spíš to ukazuje, že v železniční oblasti nejsou společné předpisy ani na vozidla ani „dopravní předpisy“

nějaké první dohody o dopravních značkách aj. v silniční dopravě jsou snad už z 30. let? u železnice se to sice řešilo taky už dávno – ale v určitých omezených oblastech – vozy pro mezinárodní oběh. návěstní soustava a zabezpečovač se dávají alespoň nějak do souladu posledních cca 5-10 let…a toho řevu u toho…

Gwann

A v ČR vyrobená mašina má omezený provoz v Německu a jinde. Dtto v Itálii vyrobené pindolíno

Od lesa

Tuhle v Kolíně jsem potkal vůz řady 810 s omotaným vánoční řetězem různých barev kolem madla pod čelním oknem. Když jsem mladému … (řidiči) podotkl, že by to asi nemělo být, tak mi odvětil, že mu Drážní úřad může vylízat pr….

Jerry

A co jako???

Steampunk

Starej se radši o sebe.

Frantisek

Ideálně se i sám pohřběte, podle této teorie. 🙂 Na druhou stranu, souvislá řada různých barev je s návěstí zaměnitelná snad jen v podroušeném stavu.

Od lesa

Vezmi si tabletky.

Pepa z depa

on měl ale pravdu

Od lesa

V čem? Že jeho zaměstnavatel může vyfasovat flastr za jeho hloupé jednání?

Pajos

Jeden řidič potkal druhého řidiče a na vánoce se pohádali. Pohádky ne konec.

valachjakpoleno

Snad fíra.

Pajoš

Pan Od lesa psal o řidičích.

Od lesa

Ano, tohohle exota už jsem párkrát potkal a to skutečně není fíra. A omlouvám se všem slušným řidičům, ať už řídí cokoliv, že jsem tohle individuum hodil do jednoho pytle s nimi. Ono si řada lidí neuvědomuje, co taková světýlka mohou způsobit. A reakce některých … zde mne nechávají chladným. Nezmohli jste se vážení na papíry na mašinu, tak slintáte. Taková to rádoby nevinná věc může totiž nadělat hromadu paseky. Podobný nešvar jsou různé reflektory podél tratí, které praží fírům do obličeje. A to nejen od soukromých vlastníků (třeba Škoda auto před Řepovem od Bousova), ale i Správy železnic. Nedávno… Číst vice »

Pajoš

Světýlka na mašině rozhodně obhajovat nebudu.
Ale Vaše arogance, kdy se snažíte povyšovat nad ostatní strojvedoucí tím, že je nazýváte řidiči je pro mě prostě nepřekousnutelná. Stejně tak jako když napíšete: „Nezmohli jste se vážení na papíry na mašinu, tak slintáte.“ … bez ohledu na to, jestli je to pravda, nebo jestli vůbec někdo o ty papíry měl zájem.
Naštěstí pane Od lesa takových arogantních sebestředných řidičů, pardon strojvedoucích je minimum, pokud teda vůbec tím řidičem/strojvedoucím jste.

Od lesa

Nad nikým se nepovyšuji, jen se poslední dobou rozmnožilo příliš individuí, která nemají za pákama co dělat.
Samozřejmě, že ne každý po papírech touží, ale bohužel, kde kdo tady plácá nesmysly, protože za tím nikdy neseděl a nedochází mu, co se děje.

Pajoš

Ale povyšujete. Kdo rozhodl, že Vy za ty páky můžete? … A stejný úřad rozhodl, že i ty individua, která popisujete za ně můžou. To že Vy máte představu, že by to tak nemělo být neznamená, že máte pravdu.
A myslíte, že je opravdu vhodné takto psát o svých kolezích veřejně? Nebylo by vhodné to nejdřív řešit interně a tím nepoškozovat povolání jako takové?

Jirka

No to mi připomíná jak sedím v noci na stavědle a fíra mi přímo svítí do okna dálkovýma, když stojí ve stanici a na výhybky pak vidím takový velký hnědý. Jako ono to tak není příjemné furt jim vysvětlovat že to musí vypnout jinak neodjedou…

K.S.

Tak to nám, kteří si fakt ani papíry na mašinu dělat nechtěli, tu tu paseku jistě rád objasníte, když se umíte tak krásně arogantně vyjadřovat.

Z elektrického hlediska mne napadá tak vyhořelá pojistka, pokud to nemá na nezávislý akumulátor.

Jirka

Aby sis nekákl do kalhot kvůli takové blbosti! Nemám slov…

SHawk

Ať je to jak chce, člověk, kterému jsou DÚ a jím vydávané dokumenty „u prdele“, je vážným kandidátem na příští mimořádku. A že se toho v poslední době děje až příliš…

Pajoš

Nebo si prostě Pán Od lesa ten příběh upravil a ve skutečnosti to měl být on kdo měl vylízat pr… ,ale zdálo se mu to nedůstojné.

Od lesa

Přesně tak.

Palecek.M

Mno Drážní úřad má cca 113 zaměstnanců, to bude dlouhá polízanice

Krušky-Středohoří

Je tam asi 70% zaměstnanců na sekci infrastruktury. Vozidlářů po škrtech v minulosti je tam mnohem méně.

Vojtíšek

Právě jste svým bonzem zavdal kontrolním orgánům důvod k další buzeraci. Nepochybuji, že to „někdo“ čte.

Mirekl

A co je na tom špatně, od toho DÚ je , aby zamezil různým kreativním zlepsovakům a některým řidičům vysvetlil pravidla hry a pokud je nechtějí respektovat, tak tu nemají co dělat, protože ohrožují ostatní. Drážní předpisy jsou psané většinou na základě mimořádných událostí a ve snaze předcházet případným možným rizikům, což někteří mladší řidiči nechtějí respektovat a v předpisech vidí akorát buzeraci.
Co se týká zelených světýlek, tak je to docela průser, protože při souhře mimořádných událostí opravdu může dojít k neštěstí a jak je známo nehoda je vždy souhra mimořádných událostí.

Jaaa

Někteří lidé mají prostě pocit, že oni jsou měřítkem všech věcí a když je někdo upozorní, že tomu tak není, a že ohrožuje ostatní, tak je označen za bolševika.

V tomto světě je už příliš mnoho jedináčků.

Pajoš

Na železnici zaměstnává řidiče snad pouze SŽ …

K.S.

Třeba je na tom špatně to že to hned jde hrát na DÚ? Nemáme nad strojvedoucím ještě někoho co se vozidel týče?

Nenapadá Vás třeba že „mladí“ se snadno dostanou k předpisům z jiných zemí a pokud si je srovnají tak mohou být ty české zbytečně složité?

Mě ale z těch pár příspěvků příjde že od lesa je frustrovaný a hledá záminku jak komu kde za co udělat zle. Takové to dítě s notýskem co donášelo třídní.

Od lesa

Kdo ví, zda nemáš ten notýsek ještě pod polštářem.
A z čeho frustrovaný? Že nefandím salámistům?

K.S.

Nevím, z čeho jste frustrovaný, ale zdá se že z něčeho ano.

Jiří Kocurek

A tak budem buzerovat turisty s čelovkou na hlavě, že si to musí 50 metrů od kolejí sundat, aby to náhodou někdo nepovažoval za přivolávačku, když se to blbě „sečte“ s červenou na „klacku“.
A jelikož zavdí zelená metr nad zemí, tak by mohla vadit i bílá metr nad zemí. Takž u přejezdu dopravní značka „Cyklisto zhasni světla.“

Aneb co všechno se dá vymyslet, aby se nemusel dělat pořádný zabezpečovač.

K.S.

Bohužel takovýmto způsobem tu přemýšlí příliš mnoho lidí aby se to mohlo někam rozumě vyvíjet. Čím víc blbostí je regulováno podle něčí vůle, která ale je jenom jeho názor (Ani kdybyste měl milion výsledků z modelů, vzorců a nevím čeho, tak rozhodnutí je jen a pouze vaše), tím méně prostoru tu je pak pro zkoumání jiných cest a vývoj efektivnějšíchř řešení (Systém bez regulace bude hledat jak něco udělat efektivněji, většinou podle času, nebo peněz, které jsou jenom jiným vyjádřením času), protože daná regulace omezí množinu řešení. (A velmi těžko se pak ruší)

Paja

No hlavně jestli jste si jistej, že vy „bonzujete“ jen tam kde to nikdo nečte/neslyší.

Kalanis

Mno na tramvajích byly taky. Ale tam se dušoval přímo DPP, že vypapírováno má.

Václav

Ono je to zakázané i aut. Ale policie po tom moc nejde. I když některé náklaďáky mají kabinu, jak disneyland. Ale na technické to musí dolů.

Partneři

Škoda transportation