umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letectví

Češi vyvinuli autopilota pro malá letadla, mají povolení pro téměř 60 různých strojů

Kokpit malého letadla. Foto: Honeywell Aerospace
Kokpit malého letadla. Foto: Honeywell Aerospace
Nový autopilot vznikl ve spolupráci ČVUT a brněnské pobočky Honeywell Aerospace.

AeroCruze 230 je novým modelem autopilota značky BendixKing, který začala nabízet společnost Honeywell Aerospace. I přes anglický název jde téměř kompletně o český produkt. Vyvinula ho brněnská pobočka Honeywell Aerospace s podporou vědců z katedry řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze (FEL ČVUT). V tiskové zprávě to oznámilo ČVUT.

Autopilot pro malá letadla již úspěšně prošel certifikací v USA. Při certifikaci zařízení u amerického kontrolního úřadu Federal Aviation Administration (FAA) český tým vývojářů využil vlastní metodiku. Ta umožnila certifikovat autopilota téměř pro 60 různých typů letadel současně. Letové certifikační testy se  uskutečnily jen se třemi typy.

Tým českých vývojářů pod vedením Ondřeje Klusáčka z pobočky Honeywell Aerospace v Brně a Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky FEL ČVUT přišel s novátorskou certifikační metodikou, která umožnila schválit jednotku hned pro celý seznam typů letadel s použitím postupu AML STC (Approved Model List Supplemental Type Certificate).

Ukázka spolupráce univerzity s průmyslem

ČVUT označuje projekt autopilota za ukázku funkční spolupráce mezi českou univerzitou a globální technologickou firmou s přímým pozitivním dopadem na letecký průmysl.

Autopiloty neboli řídicí jednotky letu jsou již desítky let ve výbavě civilních letadel všech kategorií. Tradičním výrobcem je i značka BendixKing, která je od roku 1999 součástí společnosti Honeywell Aerospace. Její analogové autopiloty s označením KFC 150-200 dodnes spolehlivě slouží v desítkách strojů z třídy malých letadel (General Aviation, GA). Vznikly ale už v 70. letech 20. století, dnes výrazně zastarávají a ztrácejí za konkurencí.

Cessny s českým autopilotem

Čeští technici v brněnské pobočce Honeywell Aerospace a na FEL ČVUT měli na starosti kompletní vývoj jejich digitálního nástupce. Nový model AeroCruze 230 mimo jiné disponuje intuitivním dotekovým displejem. Ten zapadá do filozofie moderních leteckých přístrojů typu Glass Cockpit. AeroCruze 230 nyní získal certifikaci FAA (a následně evropského úřadu EASA) téměř pro 60 různých letounů. Jsou mezi nimi například dobře známé typy Cessna 172, Piper PA-28 Archer, Piper PA-32 Cherokee Six, ale i zástupci výkonnostních letadel typu Beechcraft Baron, Beechcraft Bonanza, Piper PA-46 Malibu a další.

„Mnohé technologie používané v letectví a kosmonautice jsou analogové a desítky let staré prostě proto, že otestovat a certifikovat nové řešení pro každý jednotlivý letoun je velmi nákladné,“ říká Martin Hromčík z katedry řídicí techniky FEL ČVUT. „Naše analýza prokázala, že nasazení nového autopilota využívajícího princip existující platformy zlepší bezpečnost letu i komfort pasažérů, aniž by zařízení bylo nutné extenzivně testovat v každém typu letadla,“ dodal.

„Díky spolupráci s FEL ČVUT jsme dokázali srazit koncovou cenu zařízení pod 10 000 dolarů, a přitom jasně prokázali jeho bezpečnost. Získali jsme tak zkušenosti, které se mohou uplatnit i při vývoji avioniky pro velká dopravní letadla,“ říká Ondřej Klusáček z Honeywellu Aerospace Brno. „Vývoj tohoto autopilota byl plně v rukou českých vývojářů. Mám radost, že potvrzuje současný trend, kdy čím dál více klíčových leteckých komponent vzniká v Česku,“ připomněl.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
aldas

tak trochu modifikované glosy z Pelíšků: A piloti nebudou mít co žrát.

Jiří Kocurek

a zrušit zarážky u dveří. Místo nich k nim postavit dveřníka.

Vít Jůza

Tak cenu autopilota dokáží srazit pod 10000 dolarů …. řekl bych, že zařízení ETCS do vlaků nebo zabezpečení přejezdů lépe než jen výstražným křížem jsou záležitosti řádově jednodušší …. a cena řádově vyšší!

Y.K.

Obávám se, že srovnáváte nesrovnatelné. Toto je typ autopilota pro hobby a malé létání, nenechte se mást tou fotkou glass kokpitu, to opravdu není v ceně. S veškerým okolním vybavením to bude také pěkná pálka (Bendix King pro plnou funkčnost nabízí: Air Data Source unit, Marker Beacon Receiver, Digital Attitude Source, Horizontal Situation Indicators, GPS Navigator unit, Radio Altimeter, VHF NAV Receiver unit, PFD unit. Plus serva atp, ty jsou však recyklovat, pokud již letoun autopilota měl, což západní letouny mívají.

Tomas

tady jde v podstate jenom o software . a par hw veci, ktere jsou v podstate spotrebni zbozi. a predpoklada, ze v letadle uz jsou serva a kbelaz apod. navic je to cele koncipovana jako nahrada existujiciho systemu. neni to tak, ze do letadla, ktere nikdy autopilota nemelo, natves tuhle vec.

naklady etcs jsou kvuli tomu, ze se pro kazdy typ masiny projektuje a schvaluje zastavba, navic v malych seriich. to pak leti vena do nebes.