Příprava VRT vyjde na více než 4 miliardy korun. Kopne se nejdříve v roce 2026
Testování na nové vysokorychlostní trati Wendlingen - Ulm. Foto: Jannik Walter / DB
Loni uváděný termín zahájení první stavby v roce 2025 již neplatí.
Stejně se nekopne…ani v 2026 🙁
Nejsem pesimista, spíše realista.
Jste těžký pesimista.
Nejsem a asi nebudu úplně sám, pohádek 🙂 o rychlé a nejen rychlé VTR železnici u nás jsem už slyšel od roku 90 opravdu už hodně. Bohužel 🙁
Už i v tom „zaostalém“ Rusku si to frčí aspoň 250tkou pár vlaků. U nás ani Pendolíno nevyužije pořádně svůj potenciál.
Není to překlep – rok 2026? Nemělo to být 2126.
Nevíte někdo, jak to nakonec dopadlo s tím Brnem jeho nádražím/terminálem? Ta volba, že ty vlaky (Ostrava->Praha) v Brně na hlavním nádraží zastavovat nebudou už je definitivní? Nebo se (naštěstí) ještě nerozhodlo?
Já… Sice jsem z Ostravy, a když, tak budu spíše využívat spojení Praha-Ostrava, i když… Kdo ví, co bude za 10 let, ale…
I přesto… Připadá mi jako totální hloupost to Brno od samotné VRT takto odstřihnout. Vždyť… Wtf? Klidně bych měl raději cestu z Ostravy do Prahy o 20 minut delší, ale vím, že vždy pak můžu vystoupit v Brně, v centru a někde 20km od něj…
Nezasastabovat tam mají snad jenom sprintery Berlin-Wien.
*Nezastavovat
Soukromníkům (přesněji řečeno vlakům na podnikatelské riziko, ať už s nimi jezdí kdokoli) se dává větší volnost, u soukromých sprinterů Praha – Ostrava a Praha – Vídeň se zatím počítá se zastavováním jen ve Vídeňské bez zajíždění do pomalé části uzlu kolem hlavního. Že to bude zastavovat na kraji centra neznamená odstřižení Brna. Od Špilasu je to stejně daleko, jako je v Praze Smícháč od Hradu.
Podívejte se na tento odkaz: https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+VRT+2050/94f35aff-99c3-4d22-9fe8-6cab80b8916e?t=1649064881137
o budoucí představě linek.
Nesmíte skočit na kdejakou fámu. Neexistuje žádná linka VRT, která by v Brně nezastavovala nebo neúvraťovala. Otázka ale je kde, protože stávající hl. nádraží na to není připravené, tohle záleží na rozhodnutí především Brňáků, jak to tedy s rekonstrukcí ŽUB bude.
A do odsunutého nádraží se všechny ty příměstské, dálkové neVRTkové i dálkové VRTkové vlaky vejdou?
Nejde jen o nádraží, ale celkovou kapacitu uzlu. A taky o to, jaká je to zajížďka. Jinak, když se kouknete na tu mapku, tak tam se počítá už s odsunutým nádražím. Samozřejmě Vám nikdo nezaručí, že ta čáranice na SŽ bude opravdu fungovat. Na to reálně potřebujete křišťálovou kouli, kolik těch vlaků odstěhované nádraží bude odjíždět. O dnešních slibech už se za pár let ani neví. Třeba nádraží se stěhuje kvůli tomu, aby mohli tam jezdit vysokorychlostní vlaky. Jen co se to odstěhování nádraží schválilo, hned se vyrojilo to VRT nádraží na okraji města u dálnice D1, myslím veřejně. Zajímavé… Číst vice »
Tak si nemohu pomoct, ale evidetně jde hlavně o spojení Berlín—>Jihlava—>Vídeň a zpět.
Co vzít při budovaní VRT počet obyvatel ve městě.
Praha — 1 335 084
Brno — 382 405
Ostrava — 284 982
Plzeň — 175 219
Liberec — 104 261
Olomouc — 100 514
České Budějovice — 93 883
Hradec Králové — 92 683
Ústí nad Labem — 91 982
Pardubice – 91 755
…..
……
……
Jihlava 51 125
Jako Trasa Plzeň–>Praha–>Ostrava (přes Hradec Králové a Pardubice) jako nic. No hlavně, že bude Vídeň 🙂 🙂
S odbočkou na Brno v České Třebové? Aby Brno a Ostrava neměly rychlé spojení. Zato bude dražší stavba, protože těch kolejí bude o 150 km víc než cestou mírně nepřímou.
Tak směr Hradubice má být VRT, z Pardubic do Ústí nad Orlicí očekávám modernizaci stávající tratě na 200, něco podobného Zábřeh – Olomouc – Přerov. Zastávka v Jihlavě (a u Jihlavy) je obsluha Vysočiny.
Berte to tak, že se to taky bere podle postavených kilometrů a náročnosti na stavbu. A stavba VRT od Hradubic do Brna by byla náročnější, a blbě etapizovatelná (není to na co napojit současné trasování se napojuje na tratě 230, 250 a 225). A možná by někdo namítal, že by se i blbě dosahovala systémová jízdní doba Praha – Brno na jednu hodinu.
To celé se zdá vycházet z toho, že jste se patrně ještě nesmířil, že metropolí Moravy je už pár století Brno místo Olomouce. Tomu se železnice prostě musí přizpůsobit a hlavní trasu natáhnout přes Brno. Další generace možná VRT propojku Hradubice – Olomouc doplní, ale to už tu nebudem.
A ty počty obyvatel nedávají smysl. Pro dopravu je úplně fuk, kolik obyvatel je formálně hlášeno v hranicích města, co určili úředníci, jde o dopravně propojenou aglomeraci. Takže např. Praha 2,1 mil., Ostrava 1 mil. atd.
Ja stale nerozumim tem VRT-stanicim v polich. Jelikoz jednim ze vzoru (a nejblizsim) je nam nemecka sit VRT, mohl by mi nekdo obeznameny uvest priklad nejake takove stanice v polich v Nemecku?
Urbanisticky je nam Nemecko podobne, tak potom bych si byl schopen prestavit funkcnost. Doted to povazuji za uplny ulet dovezeny ze zemi s uplne jinou urbanistickou tradici.
Podívejte se na nám nejbližší VRT u Norimberku.
ja se divam treba na
https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/schnellstrecken-deutschland.php
a zadne takove stanice v polich nevidim. A co si obobne pamatuji z cest, tak take nic.
U Norimberka me napada snad jen pristav na pruplavu Ryn-Mohan-Dunaj. To byl (nebo snad mel byt) takovy uzlovy bod v polich, ale pro nakladni dopravu.
Jede se podle Francouzského vzoru, ne podle Německého. V polích proto, že do centra obcí a městysů se takové nádraží nevejde. Praha bude (muset) stavět podzemní patro hlavního nádraží. Zapojení VRT do současných rychlíkových stanic by bylo přinejmenším probelamatické a návazná doprava po okolí taky tak. Na nádraží mimo obec se ty autobusy z okolních obcí dostanou snáze, lépe se vytočí, lze postavit zastávky hned u nádraží. Přičemž současné rychlíkové stanice budou nadále obsluhovány rychlíky. Jen takové Pardubice nebudou mít spojení s pražským hlavním nádražím stejně časté jako Žižkov tramvají. Vždyť, když ta nádraží před 150 léty stavěli, tak byla… Číst vice »
Takze timto je degradovana VRT zeleznice na „letadlo ve vyssce nula“, tedy separovany dopravni prostredek a nikoli na nejvyssi uroven systemu zeleznicni dopravy.
To je presne Francie – lokani a stredne vzdalenostni zeleznice diky socialisticke draze a take zcela jine urbanisticke povaze osidleni krajiny je s pomerne minoritnim vyznamem a tak vsude mimo velke aglomerace vede IAD a autobusy.
Pana Kocourka nebrat vážně. Osobně doporučuji se podívat na ten obrázek dole:
https://www.spravazeleznic.cz/vrt/priprava-a-technologie
Konkrétně tento
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD+VRT+2050/94f35aff-99c3-4d22-9fe8-6cab80b8916e?t=1649064881137
A jak opakuji: urbanisticka i zeleznicni historie CR a Nemecka je dosti podobna, pouze s rozdilem masivniho stavebne-organizacniho sjednocovani drah (puvodne jednotlivych) ve 20. a hlavne 30.let minuleho stoleti.
A jeste poznamku: Toto byl jeden z duvodu, proc se v Nemecku verejne neujal TRANSRAPID – vytvarel by dalsi liniovy transportni system s obtiznou integrovatelnosti.
Projděte si to linkové vedení. Z toho se dá ledacos pochopit o koncepci…
Ano, prostudoval jsem si to. Rozhodne to neco do sebe ma, ale podrobnejsi studium ve me vyvolava dalsi a otazky a pochybnosti. Proc Nemecko zvladlo toto neco podobneho bez podobnych stanic v polich a tyto uzlove body jsou casto soucasti mest. Mozna si i zarovan odpovim – ten nemecky system funguje i v prechodne dobe do doby realizace mnoha navaznych staveb. Ten uvedeny graf totiz nebude fungovat bez zrealizovani mnoha staveb (mimo koridoru a VRT), o kterych se mluvi jen v jine sousislosti nez s VRT a tak se nerika, ze VRT bude mit prinos i pro neobyvatele hlavnich center,… Číst vice »
Německo má velkou tradici uzlů s ohromnou kapacitou a redundantními propojeními, na rozdíl od našich provinčních nádražíček. Takže je to spíš tak trochu „co kdyby něco“.
Samozřejěm, že se to nedá postavit ihned a otevřít celé naráz. Něco tak obrovského se bez návazných staveb prostě neobejde.
Ostatně bez návazných staveb (přípojek) se neobejde ani vodovodní řad v ulici.
Zapomínáte na jednu podstatnou skutečnost. Německo začínalo v roce 1945 prakticky od nuly. Jeho velká města, jeho dopravní systém, vše má kořeny v roce 1945, ne jako u nás, kde se trasování železničních tratí podstatně nezměnilo od jejich vzniku v 19. století.
Jinak dekuji za tyto podklady. Urcite jsou zajimave.
Protože je TRANSRAPID i na Němce drahý a neuniversální.
Stejně tak skončil Aérotrain ve Francii. TGV dokáže jezdit i po stávajících kolejích, TGV vyhrálo.
Zrovna u Prahy maji terminaly smysl, protoze v centrech uz neni kde parkovat a u terminalu je pole. A vlaky maji zajizdet do centra. A pokud clovek bydli na spravnem okraji Prahy, nemusi jet do centra a muze tam i pak zaparkovat.
Tedy vase predstava: dojedete autem na „vlakove letiste“ a odtud „vlakovym letadlem“. Ale o tom mluvim, ze to je neco divneho.
A když pojede někdo z Ovčárů do Kolína autem/autobusem na rychlík a tím někam dál, tak co je na tom divného?
Nic separovaného VRT nedělá. Vlaky budou zajíždět do center měst úměrně svým kategoriím. Podívejte se na tu mapku co odkazuje ZYRTHEC.
ano, to jsem se podival. A musim s ZYRTHEC souhlasit v tom, ze se vyhodi milirady do planovani a nic nebude, nebo to bude fukcni v polovicate forme – to znamena, ze jen jako separovany system.
A proč by to mělo být polovičatě funkční?
Co teda považujete za separaci (co od čeho), když na té mapce jsou namalovány na VRT 3 kategorie vlaků?
Separovaný systém asi jako dálnice: Traktor a bicykl tam pro svou pomalost nemají co dělat.
Nebo snad má po té VRT jezdit Regionova a vymetat každou obec?
Takze timto je degradovana VRT zeleznice na „letadlo ve vyssce nula“, tedy separovany dopravni prostredek Tak poněkolikáté znova: Ale ten vlak na hlavní nádraží v Praze dojede! Jen zastaví navíc na okraji Prahy. Vždyť přece rychlíky cestou na Hlavní normálně zastavují v Libni a nekončí tam kvůli tomu. Kdyby měla VRT vést Českého Brodu, přes tamní nádraží, tak to nebude VRT, těch 130 km/h zrychlit nejde, leda byste Český Brod přeboural jak Drážďany. A stejně tak by se k nádraží v Českém Brodě nevešel autobusák. Takže by celý východ čech musel jet do Prahy a pak zase zptáky… A to… Číst vice »
Právě, že se jede podle debilního francouzského vzoru a ne třeba podle moderního švýcarského vzoru. A i v tom francouzským vzoru jsme ještě debilnější než frantíci. Ty rozhodně u miliónového města VRT stanici v polích nemají. Jinak, proč musíme mít VRT stanice v polích. Protože naši odborníci neumí vystrčit čumák jinam, než do Francie. Kdyby to udělali, tak by zjistili, že používání nádraží jako parkoviště vlaků by se mělo radikálně omezovat. Je třeba řešit průjezdný systém, třeba i tak že vlaky projedou přes hlavák a skončí třeba na druhém konci města. Ve Švýcarsku v Curichu kvůli průjezdnému systému (na povrchu… Číst vice »
Je vidět, že jste tu malůvku VRT linek ještě vůbec nepobral. Předně, VRT samozřejmě jede v Praze hlavně na Hlavák a JE to koncipováno jako průjezdný model. Mrkněte třeba jak Ex z Budapešti nekončí v Praze ale v Kadani/Chebu, což dává další smysl větvi VRT Poohří.
Viděl. Některé linky jsou koncipovány jako průjezdné. To je pravda. Ale je tam i hodně těch, co mají na hlaváku končit.
Tak ony budou končit podle potřeby, třeba v Libni, Vršovicích, Holešovicích tak jak končí současné linky. Na druhou stranu, pokud to budou ucelené jednotky, tak nebude zase taková potřeba s nima na tyhle okolní nádraží jezdit, protože objíždění lokomotiv odpadne, a bude stačit jen půlka dopravní koleje na Prahlaváku, tak jak jsou už dneska koleje rozděleny.
Teď jsem se odtamtud vrátil a musím konstatovat, že ohledně dopravy proti Švýcarsku jsme na tom na mizivém procentu. A to nemluvím jen o vlacích. Kamkoliv jsem přišel na zastávku, do půl hodiny mi jel bus a podle jízdních řádů jezdil klidně do dvou do rána a to nemluvím o aglomeracích. Vůbec jsem se nedíval už na jízdní řády vlaků, protože kamkoliv jsem chtěl, nejdéle do hodiny (spíše do půl) jsem se dostal téměř kamkoliv po železnici po celém Švýcarsku. Neuvěřitelné a nádherné. Zpoždění i dvouminutové ihned upozorňují červenými nápisy. Náš zpožděný vlak z východu daly na nižší úroveň, aby… Číst vice »
Tak o tom žádná. 🙂
Stanice VRT v polích bude sloužit k obsluze okolí této stanice, aby lidi nemusely nutně zajíždět (čímkoliv) do center měst.
Havliště má bohužel tu smůlu, že nikdo v minulosti nedal do územního plánu tuhle trať. Myslím si, že třeba v budoucnu se ukáže, že by se to opravdu hodilo a udělají se nějaké odbočky.
V Brně se uvidí, jak dopadnou Tuřany, tam rezervy a trasování vychází jakž takž logicky.
Stanice v polích bude sloužit obsluze území okolo té stanice, dojedete tam autem, MHD, v případě Roudnice i regionálním vlakem.
Příklad z Německa: https://mapy.cz/turisticka?x=8.0928691&y=50.3832121&z=16&base=ophoto
https://mapy.cz/turisticka?x=11.2109049&y=49.2612937&z=16&base=ophoto
A jak víte, že jen okolí? Třeba z 5 stanic metra to bude autem na tu VRT v polích rychlejší než metrem na hlavák. A na to metro se lidé musí přesunout, auto většinou mají doma.
A?
A ze zbylých stanic metra to bude rychlejší na Prahlavák, nebo taky tramvají na Zahradní Město.
Každý cestující si sám rozhodne odkud pojede, a co je pro něj jeho vlastní okolí.
Jde o to, aby byly nějaké i jiné možnosti, než jen všechny lidi tahat přes pražské centrum.
Proč třeba Švýcaři nestaví VRT nádraží v polích u velkých měst? Proč nedávají lidem další možnosti. Protože ty okraje měst nechtějí mít ucpaný dalšími auty.
Švýcaři mají koncepci, že po staré trati jede nějaký regionální expres (asi něco jako spěšňáky u nás) a obsluhuje místní zastávky a pak jede po VRT InterCity, co staví jen Zürich – Bern, nebo Bern – Olten. A hlavně řeší aby jim vycházel takt. Jejich hlavní VRT (Olten – Bern) není z našeho hlediska ani VRT, jezdí se tam 200 km/h (ale asi by šlo víc), další kousky jsou základnové tunely, které se dělají na „zelené louce“ a mají sloužit i nákladní dopravě (tzv. smíšený provoz). VRT Praha – Brno a další kousky nebudou pro smíšený provoz, proto se bude… Číst vice »
Terminály ucpaný nebudou, to nepíšu. Silnice kolem nich. Sice tam VHD bude ,a le většina při cestě na ty terminály v polích použije auto.
Tak toho bych se neobával.
Především proto, že Švýcaři velká města ani nemají. Nic jako Praha nebo ostravská aglomerace, největší Curych je jak Brno.
Těsně větší, ale u toho taky není VRT nádraží v polích jako u Brna díky připravovanému nekapacitnímu uzlu. V Curychu si postavili pod městem 2 tunely s nástupišti, aby zkapacitnili uzel. V Brně se stěhuje nádraží a výsledkem je stejně nekapacitní uzel a staví se kvůli tomu nesmyslné nádraží u dálnice D1, aby nejrychlejší vlaky mohli to přestěhované nádraží objíždět.
Já jsem v Brně zastáncem varianty „Pod Petrovem“, kde pro VRT měla být vybudována podzemní nástupiště.
Tak Zürich měl hlavně problém s hlavovým nádražím.
Brno-Vídeňká mi nesmyslné nepřijde, pokud bude mít příměstská doprava v Brně průjezdní model, tak se do souprav VRT nebude muset nutně přestupovat na hlavním (v jakékoliv poloze).
Problém je, že tam bude jen příměstská ze Střelic. Takže bude plnio směrů, který to budou už mít na dva přestupy. Výsledek auto. Jinak jsem zkusil porovnat jízdní doby tramvají z konečných v Bystrci, Řečkovicích, na Lesné a Líšně zhruba na ten terminál a s jízdní dobou na stávající nádraží. Buď srovnatelný nebo jednoznačně vyhrálo auto. Tak co lidé budou podle vás volit, když Vám to nádraží Brno Vídeňská nesmyslné nepřijde?
To problém nebude, protože přes hlavní nemají jezdit jen vlaky v kategorii Sprinter, takže ve většině případu to bude jeden přestup.
A já i u těch vlaků směrem do/ze Střelic počítám z nějakým průjezdem skrz Brno.
Rammstein… pardon. Tam je v polích US Army. Ale před 20 lety to začalo a před 10 lety ještě bylo normální přestupní místo Frankfurt Flughafen a ne Franfurt hbf
Ano, to jedine me napadlo. ale tady je cil take obrovsky vyznamne letiste.
Ale beru, ze s ohledem jak se to nezdarilo propojit s S-bahn, tak to je podobny pripad.
S-bahno tam sice nemají ale příměstskou (RB) ano.
Např. Limburg Süd.
(To píšu jako technickou poznámku, i když jinak nevidím logiku zejména v „terminálu“ Jihlava-Pávov, když logickým umístěním je výhradně centrum Jihlavy + dostatečný počet spojů jedoucích odtud směr Praha i směr Brno).
No vy ne, soudruhu!
Takže jediné co naše „výstavba“ VRT přinese jsou 4 miliardy pro projekční kanceláře.
Předpokládám, že většina pro SUDOP (Praha, Brno, EU, cz, org, net, biz, porn).
Zkuste to bez projetku!
Na to kašlem, chceme jezdit, jak v 21. století a je nám jedno, kolik to bude stát, protože když se to nepostaví, tak ekonomické škody budou stejné . Magor, co chtěl vyhladovět stavební firmy tady už jednou byl. Vy jdete v jeho stopách, ale s nápadem vyhladovět projekční kanceláře. Nebo o co Vám vlastně jde?
Jde o to, že jediným výsledkem „Akce vrt“ bude nasypání 4 miliard SUDOPům.
Takže raději nestavět nic, aha. A nadávat na to, že je potřeba stavební povolení i na pitomou garáž na soukromém pozemku.
Kde to píšu?
Vyplývá to z vašeho vyjádření, že nikdo než projekční kanceláře z toho nebude nic mít.
Pokud vám vadí byť už jen příprava stabvby, tak vám logicky bude vadit i stavba samotná, neboť bez přípravy jaksi není možná.
Zyrtec si jednak nevšiml, že tu jsou další projekční kanceláře, které získávají zakázky pro projekci VRT, zejména AFRY, jednak neví, že Němci nepláčou, že skoro všechno dělá Siemens a Francouzi, že skoro všechno dělá Alstom a Italové, že tam staví jen HIT-STS. No, něco postaví taky Thales. Ale to jsou o řád větší ekonomiky jak Česko. Nejlepší jsou pro něj zřejmě malé řemeslné firmičky a kanceláře. Ty ovšem úspěšně postaví leda úzkokolejku z Horní do Dolní.
Jak to tedy uděláte bez projektu?
Máte lepší nápad, kdo by to mohl kvalifikovaně pro podmínky ČR vyprojektovat? Já mám pocit, že jsou tu i další schopné firmy.
Mám.
U nás neplatí jiné fyzikální zákony. Opravdu není nutné při projektování umět Ř.
Tak to si já myslím, že je nutné to česky minimálně projednat s úřady, s veřejností, a i správce určitě tu češtinu při připomínkování ocení.
A platí tu jiné stavební normy, máme tu standardizovaný jiný materiál.
Asi se neshodneme.
Nebuďte hamižný…Vaše 4 miliardy to nejsou a i kdyby se Vám to podařilo překazit osobně, na stole v obýváku se Vám neobjeví.
Investice se neškrtají, jen se odsouvá jejich realizace. Spolu s frází “ situaci sledujeme“ vstoupí do dějin o období působení této vlády.
😀 Tak bude jest psáno v našich Análech českých.
Prvni clanek, kde je presne a pravdive napsano, kdy se zacne stavet: 2026+
VRT nikdy nebude, snižování daní, výdaje na zbrojení, růst cen stavebních prací…
Pravda ikdyz to stále někdo nechce slyšet, kdyby za ty 4 miliardy radši stavěly zastavené stavby.
Tuhle kravinu (zastaveni pripravy) uz jsme zkouseli za Barty, dopadlo to presne jak to muselo dopadnout, nic se nestavelo a vymysleli se blbosti, jako kruhac na dalnici (nastesti nerealizovana).
Myslíte tohle? https://www.zakruta.cz/magazin/dopravni-servis/10358/reseni-dopravni-situace-na-kruhovem-objezdu-na-d47/
Ne, myslel jsem Opatovickou krizovatku mezi D35 a I/37 (Hradubicka), kde treti patro nemelo byt v ramci uspor postaveno a dnes bychom po D35 jezdili pres kruhac.
No bóže, někdo by musel kroutit kolečkem a nešlapat na plyn… 🙂
Ale tam přece kruháč je… 😉 https://mapy.cz/zakladni?x=15.7886822&y=50.1387265&z=17&source=base&id=2328747&ds=1
Invence Barty byla v tom, ze by se jelo po D35 od Prahy, davalo by se prednost automobilum jedouci po kruhaci (je tam jeste silnice 2 tridy), druhym vyjezdem by opet D35 pokracovala smerem na Olomouc.
Opakuji, treti patro se stavet nemelo!
Přesně, pak budou ti samí géniové řvát, že není hotový projetk. Aniž by si dokázali přiznat, že to oni sami požadovali projekt nedělat.
Přání otcem myšlenky, že? Nebo jste tzv. skeptik až za hrob?
Nebojte, daně se zvýší…
Ty dvě procenta na zbrojení nejsou žádný problém.
Porostou-li stavební práce, porostou mzdy a tím se zvedne i cena ušetřeného času, takže tady problém nebude.
Nedávno jeden pán říkal, že Rusko na Ukrajinu nikdy nevtrhne…
Než začnete kopat, musíte mít schválenou dokumentaci a stavební povolení. To bohužel není zadarmo, jak si někteří myslí. A když do toho někdo hodí vidle, tak se to zastaví a někdy musí udělat znova. Potom bohužel náklady rostou a původní cena je k smíchu. Vše se řídí ekonomickou výhodností a to, že je potřeba narovnat koleje, zrušit úrovňové křížení s komunikacema, nepálí.
Svatá pravda. Náklady prostě jsou a budou. Nevím, ale připadá mi, ze si snad někteří myslí, že by se to dalo stavět zadarmo.
Problém je, že pro ty vidle si často státní organizace chodí sami. Něco bez veřejné diskuse si schválí za dveřmi a pak už jen buldozer to prosadit. Ačkoliv procesy předpokládají posouzení variant, tak to už se většinou nekoná, protože už bylo rozhodnuto. A pak už jen záleží, jak mají odpůrci dobrý právníky. Třeba taková VRT stanice Terminál Praha Východ. Takhle nejsou debilní ani Frantíci a Španělé, aby si na okraji milionového města postavili VRT stanici v polích. A že ty stanice v polích sekaj o sto šest. Docela jsem zvědav, jak bude vypadat silniční sít na východě Prahy a přilehlém… Číst vice »
Třeba z 5 stanic metra bude cesta autem na to VRT nádraží v polích rychlejší než metrem na hlavák.
Obvakle jezdí autobus do Prahy ke stanici Metra. Pokud bude na druhém konci končit u nádraží, tak je docela pravděpodobné, že lidé pojedou tím autobusem z konečné metra na vlak. Metro směrem do centra je také přetížené.
Auto versus autobus často vítězí auto. Ale, i kdyby to bylo 40% auto a 60% autobus, tak to prostě na silniční síti na východě Prahy problém bude.
Prostě lidé se nechovají podle názoru odborníků, ale podle toho, co jim vyhovuje nejvíc z mnoha hledisek.
U Roudnice se plánuje parkoviště pro 3tis. aut. Pro kolik tisíc se plánuje zde?
Jako, že ti lidi, co jeli autem do Prahy a teď pojedou jen ku Praze více zatíží silnice po kterých by do té Prahy stejně jeli? Nebo jak?
Ne já mám na mysli třeba ty, kdyby VRT nebyli, tak by třeba nejeli vůbec. Také ty lidi, co jezdí dnes na hlavák MHD nebo další VHD a potom vlakem do vzdálených destinací. A teď někteří nově místo na hlavák veřejnou dopravou pojedou nově na tu VRT stanici v polích auty. Ty mám na mysli.
Tak když pojedete třeba z Čelákovic směrem někam na Brno, tak bude určitě výhodnější jet nějakou MHD na terminál Praha-Východ (Nehvizdy), než jet vlakem na Prahlavák, a pak projet krajinou zpět, když by tam žádná zastávka na VRT nebyla.
Vidím v budoucnu, jak vás automobilové dojížděče strašně rádi vítají v Praze.
V Praze automobilový dojížděči nebudou, protože zácpy a není kde parkovat. V tom je právě ten rozdíl s VRT stanicí v polích. Tam budou tisíce parkovacích míst, tj. velký zábor orné půdy, zácpy v okolí té stanice VRT v polích apod. Prostě vše negativní, co by moderní železnice měla omezovat a ne podporovat.
A proto se budou stavět další pruhy na D10: https://zdopravy.cz/z-prahy-do-mlade-boleslavi-v-sesti-pruzich-rsd-predstavilo-plan-na-rozsireni-d10-110162/ aby se jim špatně jezdilo do Prahy a aby ušetřily na orné půdě.
To spise proto, ze neexistuje rychle spojeni Praha-MB-Liberec…
Zase na druhou stranu se tahle trať už minimálně do Boleslavi plánuje, tak proč to navíc ještě rozšiřovat?
S tím vaším „záborem orné půdy“: Především budeme potřebovat sehnat celkem asi tak 20×20 km2, kam nasázet fotovoltaiku. Proti tomu je pár parkovišť zcela směšná záležitost, zejména když se jim dá udělat FV střecha.
Moje prognóza je následující. Se stavbou se nezačne v tomto desetiletí, jelikož to hospodářská situace a jiné, mnohem palčivější problémy, které se na republiku aktuálně valí, prostě neumožní.
Státní finance jsou v troskách, rozpočty jen kusem bezvýznamného papíru. Budeme rádi, když se do roku 2030 aspoň nějak povede dostavit základní dálniční síť.
Optimismem na dřívější zahájení VRT mě nenaplňuje ani to, že stát není schopen za deset let zrušit ani železniční přejezd, či vybudovat pojezd pod již nechvalně proslulou tratí.
Uvidíme se zde za 10 let 😉
Myslím si, že si ještě nikdo z nás nedovede představit, jaké´dopady může mít ruská agrese.
Pokud se v nejbližších desetiletích postaví tak desetina plánovaných malých i velkých staveb, tak to bude možná velký úspěch a zázrak.
Toto tema jsem radeji kvuli jeho nepredikovatelnosti „vynechal“.
Jedním z důsledků můžou nakonec být i zavřené ropné kohoutky, pořád je to na stole. Pak je rychlá elektrická doprava k nezaplacení. Ale obávám se, že náš projekt VRT sahá daleko za toto období.
Rychlá elektrická doprava po již postavených tratích ano, ale nikoli masivní investice do jejich výstavby, které bude nutné ze 100% hradit z výnosů z jiných sektorů, dosud převážně založených na fosilních technologiích.
To by ovšem v některých směrech musely ty tratě za něco stát, a ne že se vedle nich akorát dostavějí dálnice, aby už tam vlakem nejezdilo vůbec nic. A nezazáplatuje to ani „šetření“ ve formě odbytí SZ a JV pouhými cancoury.
Mate tady infrastrukturu zel. site tak 50 let pozadu a ktera nedostacuje a je na hrane kapacity…
Já komentoval ty pověstné ropné kohouty – to pak bude skutečně „k nezaplacení“ kde co.
Včetně provozování 810 se spotřebou 35 litrů na 100 km/h pro 4 lidi na spoj. To odveze i dodávka na baterky.
Již postavené tratě jsou na hranici kapacity. Jak by tam mohlo jezdit ještě více?
Jsou to něco jako silnice 1. třídy, sice opravené, ale pořád slabé komunikace.
Pokud se bavíme o investování do infra ze spotřební daně, tak tady jednou dojde na prubířský kámen tak jako tak a zdroje se budou muset přeorientovat (osobně bych byl pro radikální zeštíhlení státu, daně máme vysoké dost).
Já jsem taky pro radikální zeštíhlení státu. Třeba poslední snížení daní z příjmu o 100 miliard by zhruba pokrylo zrušení armády i vysokého školství.
Anebo by se mohlo zrušit zdravotní pojištění pro děti a důchodce, to je podobná částka.
Zeštíhlení státu jsou ministerstva, úředníci, odbory, kterých každým rokem přibývá, stojí čím dál více a fungují čím dál hůře.
Cit (z roku 2020 a pokračuje to): „Od roku 2013 došlo k nárůstu počtu státních zaměstnanců o 35 423 osob a výdajů na jejich platy o 75,2 mld. Kč, efektivita vládního sektoru se nezvýšila, naopak v posledních letech meziročně klesá a prohlubuje se i rozdíl mezi efektivitou vládního sektoru ČR a průměrem EU“
Hehe. A o to mi jde. Jen prázdná slova. Na těch nic neušetříte.
Mimochodem, státní zaměstnanci nejsou jen úředníci, těch je menšina. Asi polovina státních zaměstnanců jsou učitelé, tušíte to při svém vzdělání vůbec? I tam byl ten početní nárůst. Většina stran měla v programu 2017 nárůst platů učitelů. Ano, je smutné, že učitel si vydělá víc než leckterý pitomec z montovny, ale když budete řádně zeštíhlovat, časem se to zase srovná.
Zrušení armády 😀 😀 😀 😀 😀
Proč ne? Můžeme poslat klidně všechny zbylé zbraně na Ukrajinu, tam je využijí lépe. A je to jen návrh konkrétní úspory, kterých zeštíhlovači jaksi nejsou schopni. Umějí jen prázdně plácat, hlavně aby se nesáhlo na něco, co sami ze státu využívají. Třeba levná MHD, když jsme u dopravy.
Elektrika z jádra bude taky v riti 🙄
Jasně, „alespoň základní dálniční síť“… Ještě méně než málo vlaků a ještě více než hodně aut, úžasný cíl. Zřejmě vlastně vůbec šetřit nepotřebujeme. I když než ty VRT tak, jak jsou dnes navržené, mám za podobný bastl jako „dálnici do každého kraje“.
bastl, hm!
Ale kdepak, VRT je navrzena celkem dobre, zastavky jsou asi jako u soucasnych dalkovych vlaku a to je celkem dobre, co je chybou, je nenapojeni na regionalni vlaky…
Dalnicni siti to ulehci take… nejen od kamionu, ale i od mozneho pretizeni a dalsich investic do rozsirovani…
„VRT je navržena celkem dobře, akorát není součástí dopravního systému ČR mimo IAD“ – takže je navržená úplně blbě a je nutný jí kompletně přeprojektovat pokud nechcem budovat nejdražší omyl v historii ČR.
A mohl by jste teda popsat konkrétně co je blbě?
Když se podívám na navržené linkové vedení, tak veškeré současné rychlíky a expresy využívají VRT tam kde můžou a tím zrychlují dopravu pro všechny co je využívají na dlouhé vzdálenosti.
Špatně je to, že ty terminály a VRT vůbec existují v jejich podobě. VRT měla v první etapě existovat jako rychlé koleje na 250km/h mezi Kutnou Horou a Světlou nad Sázavou, kde by používala existující nádraží ve městech, a takhle měly přibývat rychlé koleje ke všem TŽK. Ukázkový příklad jak dělat VRT v našich podmínkách je nová trať z Lince do Vídně.
Tomu vašemu řešení ani trochu nerozumím. Tím chcete říct, že po VRT budou jezdit zastávkové osobní vlaky a náklady? A kudy pak budou jezdit ty vysokorychlostní vlaky? Terminály mimo město jsou dobře vymyšlené, to pochopí hlavně lidi, kteří například denně dojíždí vlakem do Prahy a do Kolína jedou autem. Ranní parkovací horor díky terminálům odpadne a auta dojíždějících nebudou zbytečně překážet ve městech.
Ne, Po VRT by měla jezdit současná Ex vrstva, podobně jako railjet v rakousku. A problém aut fakt nevyřeší to, že je postavíte na pole. Ten se vyřeší tak, že už z domova tím vlakem pojedete.
To je ale nereálný. V 90 % českých měst a obcí železnice nevede a nikdy nepovede. Jako idealistická sci-fi představa dobrý, ale neproveditelný. To že postavíte auto na pole bude mít velký význam, ne pro auta samotné, ale pro města v kterých, ty auta zbytečně překáží.
Ale bude taky jezdit i R vrstva (rychlostí 200 km/h).
V Rakousku jezdí po jejich VRT (WestBahn) všechno, to jest i nákladní doprava, se kterou se u nás počítá jen někde (zjednodušeně přeshraniční úseky), a pak se to projektuje na jinou rychlost (poloměry) a menší stoupání.
Tak zrovna v tom Kolíně neodpadne nic, protože poblíž stejně VRT vlaky stavět nebudou.
Pořád doufám, že se podaří prosadit původně plánovaný terminál Pučery, který by právě měl velký význam pro dojíždějící z Kolínska a Kutnohorska.
Taky si myslím, že tento terminál by se pro obsluhu hodil. A z Kolína by tam mohlo zajíždět i něco po kolejích.
Z vlaků zastavujících v Kolíně se na VRT bude přestupovat právě „v polích“ u Nehvizd, zajíždět až do Prahy je v mnoha případech zbytečné. Ale vysvětlujte to „kritikům“.
Ale vždyť je to mezi Prahou a Poříčanama skoro okopírované podle úseku v nové stopě Wien – St.Pölten se zastávkou v polích Tullnerfeld. Jinak Rakousko má jinou geologii a horstvo, takže tam by se jim mimo údolí Dunaje budovala páteřní trať velmi blbě. A co se týče nové stopy na 250 vedle stávajících kolejích, tak bych řekl, že to bude dražší delší a nepřinese to takový efekt jako nová trať na 350, při mimořádnostech to bude zranitelnější. Jinak stavět novou trať Kutná Hora a Světlá nad Sázavou na 250 a snažit se trefit do Čáslavi a Golčova Jeníkova, tak to… Číst vice »
Ano, souhlasim, mate pravdu, ale tak nejak to zminuji v komentari, chybu je nenapojeni na regionalni dopravu, zejmena zeleznicni…
Smerove je ale celkem dobre navrzena, jedine co me hodne prekvapilo, je presun VRT1 Praha-Brno na Sever, cimz se odrizla trat na Budejovice… Terminaly meli vzniknout v prestupnich uzlech – Praha-Vychod je uplne mimo ostatni trate….
Ale v uzlech (městských stanicích) se bude moci dát přestupovat na regionální dopravu. kdo by to zakazoval?
Tak napr. Terminal by se hodil u Podebrad a Kolina na hradecke vrt, …
Vyhodou je D11, I/38 a I32, trat M.Boleslav-Nymburk-Podebrady-Terminal-Kolin-K.Hora-Caslav + odbocky…
Misto toho je odbocka z VRT na Sadskou a Nymburk (nejsem proti) a mozny terminal Kutnohorsko absolutne mimo mesto nenavazujici na trat…
Rekl bych, ze terminal by tam vzniknout mohl, Nekde u Oseka…
Terminál Poděbrady by se taky asi hodil, ale tenhle kus VRT je ve vzdálené etapě, takže asi nad ním nikdo nepřemýšlí, proto taky ten sjezd do Nymburka.
A VOsek by šel taky.
to je chyba, upred ostnit by se mela vrt pred dalnicemi, vyjma D35 a D11, jinak vam neskutecne podrazi naklady… natoz vam jeste vzniknou dalsi naroky na rozsireni dalnic o dalsi pruhy…
🚗To bude hezké. V roce 2026 otevření posledního úseku dálnice D1 a zahájení první stavby VRT.🚄
A teď se probuďte 👏
Podaří se to splnit a začne postupná změna k lepšímu. V České republice se dokončí páteřní dálniční síť a začnou se budovat vysokorychlostní železnice.
No, až na to prošpikování dálnicemi, které pak budou milostivě doplněny VRT, aby i vlaky měly místy možnost nabídnout rychlou přepravu – to mi přijde jako snaha dopravní výkony maximalizovat a nikoli optimalizovat – čili všechno špatně.
Česká republika není prošpikována dálnicemi.
Otázka spíš zní spíš, kolik dálnic vlastně bude za 20 let potřeba.
Minimálně stejný počet kilometrů dálnic jako dnes+dostavba. Osobní i nákladní auta budou dálnice používat i za dvacet let!?
Tak jestli se před čtyřmi lety tvrdilo, že se začne stavět za pět let a dneska se tvrdí, že se bude stavět za čtyři roky, tak lineární extrapolací dojdeme k tomu, že se kopne do země za 16 let, čemuž bych tak nějak i věřil.
Nebo ještě později
Zacatek zrejme 2032-2033
Pred 4 lety to bylo za pet, ted je to za 4, takze za dalsi 3 roky to bude za 3 roky a ted.. tedy v roce 2031 bude odhat 2032 🙂
a nebude platit ani další termín
Místo ekoteroristů kteří by měli mít zákaz vyjadřování by bylo dobré kdyby vznikla nějaká skupina odborníků i uživatelů která bude napadat nesmyslné chyby typu zbytečně nízká rychlost. Tratě by se měly stavět minimálně na 300 km/h a víc a veškerá místa kde by to mělo být méně by měli projektanti přepracovat!
Jako, že to Němci dělaj blbě? V Česku se nemá šanci ekonomicky vyplatit ani 250 mimo trasu Berlín – Vídeň, na počtu z prstu vycucanejch čísel „indukované a generované“ dopravy nezáleží.
Pokud tohle napíšete, tak by bylo dobré uvést na jak dlouhé období hodláte stavbu VRT odepisovat. Vzhledem k tomu, že kapacita současných tratí je vyčerpaná a tak jako tak se nové tratě musí postavit, je stavba jen na max. 250 km/h ztráta příležitostí a rozdíl v ceně nebude nijak závratný. Bavíme se o tratích, které budou fungovat 100 let a možná déle.
Pojedete radši hodinu autem na Vrt uprostřed pole, a pak hodinu mhd z dalšího terminálu v poli do cíle, nebo radši pojedete hodinu a půl rovnou autem? Plánování segregované vrt na 300+ s nefunkčním konceptem francouzů ze 70.let bohužel efektivně obsloužit českou republiku nedokáže, jenom to celou situaci ještě zhorší, i kvůli extrémní finanční náročnosti údržby.
Obecné vyjádření: Pokud vím, že v cíli nezaparkuju (nebo za těžké prachy), tak pojedu autem (nebo MHD) na terminál a pak vlakem a pak autem.
Konkrétně pak bude záležet na skutečném začátku a konci cesty, množství času, převáženého materiálu atd. Prostě dle situace a stavu každého, kdo se potřebuje přesunout.
Nikdo vás terminál (v poli) nutit využívat nebude, já tak maximálně počítám, že třeba Nehvizdy budu používat pro přestup při cestě na z Pardubic jih. Pro pražáky bude obecně k ničemu, ti nemají skoro důvod (skoro proto, že odněkud ze severovýchodu Prahy to možná bude lepší) tam jezdit.
Nevím, ale můžu jet i z hlaváku (jako teď) – pojedu nějakým Ex/R a za 15?min vylezu na VRT „v poli“ a nastoupím na linku Spr(něco). Nemusím jet nutně „hodinu MHD“. Při těch intervalech s tím nebude žádný problém. To samé v cíli.
Tak když se podíváte na mapku co tu odkazoval ZYRTHEC, tak na Sprinter v Nehvizdech nepřestoupíte, protože je to Sprinter a nezastavuje tam. Tohle by jste dělal možná tak v Brně, že by jste na Vídeňskou dojel nějakým jiným vlakem.
Zase z Brna ale mají jezdit vlaky, které vás až na výjimky (třeba asi Berlín bude výjimka) dovezou tam kam ten Sprinter.
Němci to teď dělají dobře, protože staví především na rychlost 300 km/h. Předtím ale stavěli většinou pomalejší, navíc to velmi prodražovali drastickým omezením sklonů kvůli nákladní dopravě, která tam teď pochopitelně stejně moc nemůže. Ano, dělali to blbě, ale už se poučili.
Bych možná byl radši, aby se za ty stovky miliard dostavěl aspoň pražský obchvatu, d35 a dálnice do Rakouska. Za pět nas pak bude víc trápit sucho, drahé energie a chybějící elektrárny a víc než třetina populace v důchodu na dávkách…rozhodně ne to, ze nejsem vlakem v Benešově za 15 minut.
Budou nás trápit drahé energie, proto navrhujete stavět infrastrukturu pro energeticky nejméně efektivní způsob dopravy? To je dost divná logika.
Už zkusil někdo spočítat kolik jaké bude zhruba jízdné?
Aby pro většinu cestujících nebylo přijatelnější jet obyčejným rychlíkem za trojnásobek času ale za mnohem nižší jízdné než VRTkou.
Aby to nedopadlo tak, že po těch tratích bude jezdit jen pár mezinárodních vlaků.
To je normální i v bohatších zemích, že ti, kteří tolik nespěchají a chtějí ušetřit peníze, jedou raději obyčejným rychlíkem než rychlovlakem. Ale i ty obyčejné rychlíky budou využívat rychlotratě.
Ono by bylo dobré si uvědomit, že po trati VRT nebudou jezdit jen rychlovlaky podobné TGV a ICE, ale i normální vrstva expresů a rychlíků, jejichž soupravy umí jet 200 km/h. Takže např. první úsek VRT Praha – Kolín bude týkat všech, co dojíždí od Ostravy, Brna, Hradce…
A proto nově nabídnou stanice na periferiích a v polích, ve směru na severozápad minou letiště a Kladno (u Loun je otázkou poloha nově zařazené stanice VRT), od Benešova na Brno bude nejlepší nadále objíždět přes Prahu (jo, taky to půjde courákem do Světlé, pokud tam nově namalovaná stanice VRT bude společná), zatímco Polabím povede výhledově prakticky souběžně šest až osm kolejí a mezi Brnem a Přerovem čtyři optimalizované pro rychlé vlaky na úkor ostatních segmentů.
Stanice v polích budou právě pro obsluhu prostoru okolo těch stanic.
Vlaky co pojedou po VRT budou do Světlé sjíždět a pak budou dále pokračovat po stávající trati do HavlBrodu a dál jako stávající rychlíky.
Polabím (běchovice – Poříčany) povedou navíc 4 koleje VRT (dvě na Brno a dvě na Hradubice).
Nepobral jste, že ty tratě na Kolín jsou fatálně přetížené? Že to není na úkor ale naopak ve prospěch ostatních segmentů? Že přehození trasy z Benešova do Nehvizd znamená, že nejprudčeji se rozvíjející pražská periferie může dostat novou příměstskou dvoukolejku Pha – V. Popovice – Benešov?
Tak např. ve Švýcarsku nikdo očividně nerozlišuje rychlovlak a rychlík (cenově).
Tak furt se hlásá, že se bude jezdit za normální tarif, co je dnes (teda zvednutý o inflaci, takže ten co bude v době zprovoznění) a maximálně ještě místenka. Po VRT budou jezdit i současné dálkové linky, samozřejmě se soupravama co to umožní (minimální rychlost 200 km/h a tlakotěsnost).
Samozřejmě. V jedné studii proveditelnosti se píše, že kvůli pravidlům EU to vyjde na 1 Kč/km (v tehdejších cenách), ale kdyby bylo možné ta pravidla porušit, ekonomičtější by bylo o několik desítek(!) procent víc.
Smirte se s tim, ze jeste budete rad za to, ze do dopravy pujde treba jen 2mld EUR rocne. Chcete to pouzit na to pouzit na vystavbu VTR, ktery maji konkurovat letadlum? Je tam nejaky prinos? Mame opravdu tak silne dopravni proudy lidi do Berlina, Vidne, Mnichova? Protoze kolik by pak byla jizdenka Prahga – Brno 40 EUR-60 EUR? Praha-Ostrava 50-80 EUR? Bude hodne tech co si za tu usetrenou hodinu priplati? Studenti? Duchodci? Obchodnich cest totiz trochu ubyva. Ten balik na infrastrukturu bude mnohem lip po dostavbe zakladni dalnici site vyuzitelny na zlepseni silnic nizsi tridy. Protoze jinak regiony… Číst vice »
Za 2mld. budete mit tak mozna na zimni udrzbu (odhad), a za par let se vam vse rozpadne…
„pro energeticky nejméně efektivní způsob dopravy“
Jak pro co, taky záleží na objemu zboží. Asi těžko můžete říct zraněným po vlakovém neštěstí, že si mají počkat na další vlak.
Tohle by měly stavět soukromníci… Tzv. PPP projekt….
S ypsylonem bych to možná raději nechal stavět soukromnice…
PPP E55? Der Kunde wartet in der Kurve.
Nejdražší, nejrizikovější způsob zadlužení. Neveřejná smlouvy, bez jakékoliv kontroly a mimo Machstriostká kritéria. Zkrátka vhodný pro politiky „po nás potopa“. Ale za pár let se budeme divit, co všechno politici podepsali v utajení a co vše bude muset stát cvakat.
2023-2025-2026-2027-2029-stavět nebudeme, není materiál …
650mld-700mld-800mld-900mld-stavět nebudeme, kolik to stálo včera už to nestojí dnes
Přijde na to, jak dlouho to bude Rusy bavit, kolik toho v Ukrajině rozmlátí co bude potřeba nahradit, a kdy bude možné s nima zas obchodovat jako s normální rozvojovou zemí.
A hlavně, po válce je vždy stavební boom a přehršel příležitostí 😉
Tohle zavání rozkrádáním majetku v kapitalistickém vlastnictví. Ještě ani nekopli a už takováhle suma. Tohle by už měl hlídat Nejvyšší kontrolní úřad. Tahle správa to stejně nikdy nepostaví, ta není schopna ani udržet v provozu stávající tratě, natož postavit tunel ze Smíchova do Berouna a o VRT ani nemluvě.
Jasně. Pravítko, kružítko, tužka č. 3, ořezávátko a guma. Nejsme v technickym kreslení 8. třídy! 😀
😀
Proč nemáš své kružítko? Tu máš, obkresli si pětikorunu 🙂
Pro tyhle oblouky bude potřebovat pivní sklenici.
„Loni to bylo 156 milionů korun.“ // Zatím toho nebylo potřeba o mnoho více … no, možná ani to ne 😀
stari lide, kteri si uz kvuli nedostatecnemu chapani a toleranci nedokazou udrzet vztah ke svetu okolo sebe, by jej pomalu meli opustit a prestat tady kalit vodu.
Ale tak ono se na ty světlé zítřky s VRT čeká už léta a pořád jen plány, někdy horší (až by bylo lepší nestavět), někdy zase lepší. Peníze tečou do přemalovávání všeho a reálně se z dálkových cest zatím nově stavějí akorát ty silniční. Takže trocha toho pesimismu je bohužel opodstatněná. 🙂
no ono to doposud zadne plany nebyly. byla to jen velmi hruba vize jak by to mohlo vypadat a kdy tak asi by melo smysl se o vrt bavit.
ostatne vrt s vyjimkou par useku resicich kapacitni uzka hrdla (krusnohorsky tunel, vyjezdy z prahy) jsou pomerne zbytnou stavbou…
A když se dělá příprava na železniční stavbu, tak je to zase špatně.
Co vlastně chcete? Udělat čáru fixem do mapy a pak řvát že vám do trasy postavili kostel, sloupy elektrického vedení, vodovod… jeskyni?
Se dívím, že s takovým pesimismem ještě existujete…
Musí, má totiž majetek a musí ho vehementně bránit 😀