Letecké společnosti Letectví

Příprava na ultradlouhé lety. Qantas začíná s testy, jak zvládnou lidé 20 hodin v letadle

Dreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: Qantas
Dreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: Qantas

Australská letecká společnost Qantas dnes zahájí ostře sledované testovací lety, v kterých chce u cestujících ověřit, jak jsou schopni zvládnout letět na mimořádné dlouhé vzdálenosti a strávit v letadle bez mezipřistání dvacet hodin letu.

Z New Yorku odlétne nový Boeing 787-9 Dreamliner, který stráví ve vzduchu necelých dvacet hodin. Jeho cílem  bude australské Sydney. Právě linka ze Sydney až do New Yorku je jednou z těch, které Qantas vyhlíží jako možné budoucí spojení bez mezipřistání

Nejde ale o  nejdelší let v historii letectví, tomu tak bude ale v podstatě jen v případě nepříznivého proudění větru. V roce 1989 Qantas vypravil speciální let s Boeingem 747-400 z Londýna do Sydney, kde bylo na palubě jen 23 lidí. Let trval 20 hodin a 9 minut. V případě letu z New Yorku má trvat lehce pod dvacet hodin, letadlo má překonat vzdálenost 16 200 kilometrů. Společně s plánovanou linkou z Londýna do Sydney půjde v případě zavedení o nejdelší lety na světě. Dosud nejdelším spojení je linka Singapore Airlines ze Singaporu do New Yorku, která podle letového řádu trvá 18 hodin a 45 minut. Podle dat z Flightradar24.com je průměrná doba letu o zhruba hodinu kratší.

Qantas má naplánované celkem tři zkušební lety, na všechny využije nové dreamlinery, které si jen namísto prázdného přeletu do Austrálie bez cestujících mírně zaletí. První přeletěl ze Seattlu do Los Angeles a následně do New Yorku, kde nastoupili cestující pro pokusný let, druhý přeletí do Londýna a pak s cestujícími do Sydney.

Letadlo obsadila aerolinka jen 40 cestujícími a deseti členy posádky, především kvůli doletu. V letadle jsou jak zaměstnanci, tak například vybraní novináři nebo pravidelní cestující, které aerolinka oslovila.

Letadlo, které by plně naložené tak dlouhý let zvládlo, na trhu ještě není. Airbus ale tento týden potvrdil, že pro Qantas připravuje variantu A350-900 ve verzi, která dvacetihodinový let zvládne. Očekává se i nabídka od Boeingu, která má přijít s další verzí letadla 777X s prodlouženým doletem. Qantas chce o letadlu pro běžný komerční provoz těchto linek rozhodnout do konce letošního roku. Firma nazvala plán na ultradálkové lety Project Sunrise.

Od testovacích letů si slibuje lepší data například pro plánování doby pilotování posádky: piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalografem (EEG) měřící mozkovou aktivitu a pozornost. Data mají sloužit i například k sestavení vhodného jídelníčku na palubě. Qantas chce například cestujícím nabídnout na začátek pálivá jídla, aby je prvních šest hodin udržel vzhůru a teprve pak usnuli.

Piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalogramem, který měří mozkové aktivity. Foto: Qantas
Piloti budou během letu vybaveni takzvaným elektroencefalogramem, který měří mozkové aktivity. Foto: Qantas

Australský dopravce už podobně zkoumal data o cestujících na trase Perth – Londýn, která je ale kratší o tři až čtyři hodiny. Lety z východního pobřeží Austrálie na východní pobřeží USA či do Evropy mají trvat kolem dvaceti hodin. Qantas si loni otevřené spojení z Perthu do Londýna pochvaluje, podle dopravce je vytížené více než z 90 % a od začátku je ziskové.

Poznatky z letu a chování cestujících chce Qantas využít i u dalších dlouhých letů. Aerolinka zveřejnila například výsledky průzkumu mezi více než pětistovkou cestujících na dálkových letech, jak reagují následně jetlag. Ta řeší například konzumaci alkoholu u tak dlouhých letů: podle studie sice pomáhá cestujícím rychleji usnout, spánek ale není nakonec tak kvalitní a únava je nakonec větší.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Pane Sůro, mám pocit, že i ten druhý průzkumný let bude z New Yorku do Sydney, a až ten poslední bude z Londýna. Někde jsem o tom četl, pokusím se to najít, protože těch článků k tomu bylo více, ale myslím, že se nepletu. Oni původně psali, že druhý má býz z LHR, ale jak píši, někde jsem viděl změnu.

Tom
Host
Tom
Host
Tom

Viz text v článku

A second trial flight will go from New York to Sydney while the last will arrive in Sydney from London.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Dvacetihodinový let musí být únavný i ve First Class, v turistické třídě to musí být přímo k nepřečkání. Ale s turistickou třídou se při těchto letech stejně nepočítá. Spíš by mě zajímalo, zda by bylo možné se během tak dlouhého letu i osprchovat. Pokud ne, neletěl bych. Čas sice jsou peníze, ale ušetřit pár hodin při přímém letu za tuhle cenu bych opravdu nemusel.

Jen tak
Host
Jen tak

ve firstce je takovy let odmena 🙂

Xyz
Host
Xyz

úplne v pohode oproti tomu ísť v číne vlakom cez 24h bez miestenky, aj keď na moje busove rekordy cez 30h sa to nechytá, pravda tam boli piš pauzy

Michal
Host
Michal

20 hodin je fakt hodně. Při letech do Austrálie jsem byl vždy rád za mezipřistání v Bangkoku či Singapuru. Člověk se protáhnul, provětral a za 2 hodiny pokračoval dále. Jsem zvědav jak moc to bude populární…ale přímé lety Londýn-Perth jsou prý ziskové, tak si to asi svojí klientelu najde.
Ten dreamliner v aboriginských barvách je prostě uchvatný. Jen 747 to slušelo více.

Nicky
Host
Nicky

Těch 20 hodin lidé zvládnou protože jim nic jiného nezbyde, ale v případě volby bych raději to mezipřistání (pokud by to nebylo dramaticky dražší).

Jen tak
Host
Jen tak

přímý let je vždy dražší, než let s přískoky.

na této trase to bude platit dvojnásob.

Petr Whatever
Host
Petr Whatever

Dříve se říkalo, že letadlo spotřebuje 3% paliva za hodinu, jen na to, že ho nese. V takovém případě by nějaké technické mezipřistání mohlo citelně snížit náklady.

Y.K.
Host
Y.K.

Celá ta úvaha vám nějak hapruje.
Mezipřistáni to vždy zhorší, protože přistávací manévr (ne klesání), pojíždění a pak hlavně stoupíní zpět do letové hladinu vás stojí obrovské množství paliva.

Jediné co se zhorší při přímém letu je poměr užitečná vs neužitečná hmotnost (paliva je potřeba opravdu hodně a tak se do limitu vejde méně nákladu), což lze řešit orientací na movitější klientelu (méně míst vyšších kategorí)

Petr Whatever
Host
Petr Whatever

Trochu jsem googlil – údaje o spotřebě na vezení paliva (carry) se pohybují 3-5 % za hodiny letu. Při dvacetihodinovém letu a té nejlepší spotřebě, co jsem našel, to znamená, že je 46% paliva (1 -(0,97^ 20)) spotřebováno na samotné vezení paliva. Dále jsem našel že při čtyřhodinovém letu je na taxi, take off, climb a descent u 737 potřeba zhruba 21% paliva, to znamená, že při pětkrát tak dlouhém letu, to mohou být zhruba 4%. Z čehož nevyplývá, že by váš bussines plán s bohatou klientelou, která zaplatí za nejkratší čas nemohl fungovat, to klidně fungovat může . Ale… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Ve vašem předchozím příspěvku jsem nepochopil, koho že to nese za ta 3 %. 🙂 Teď už je mi to jasné, ale bude to podstatně záviset na typu letadla, tedy hlavně jeho spotřebě. Třeba Singapore Airlines létaly v roce 2013 to New Yorku s A340-500 a nechali toho, kdežto dneska stejnou linku létají s A350-900ULR. https://www.airlineratings.com/news/worlds-longest-flight-now/ Spotřeba 8 t/h tenkrát a 5,3 t/h dnes je docela rozdíl. Pak i ta spotřeba na nasení samotného paliva bude jiná.

Martin V.
Host
Martin V.

Sorry za dva překlepy: do New Yorku, a hlavně 8 t/h s A340-500 a 5,8 t/h s A350-900ULR.

Y.K.
Host
Y.K.

To takto nejde vyčíslit, jinak to funguje u krátkých letů, jinak u dlouhých, každý typ má jiné hodnoty a ty se v průběhu letu mění (na začátku je letoun tak těžký, že ani nemůže nastoupat do max let. hladiny, na konci naopak už paliva mnoho nezbývá). Jsou na to výkonové tabulky a počítá se to. Co se asi dá říci, že s dnešními typy se to nevyplatí, protože množství nutného paliva omezuje užitečný náklad. Ono to není v historii poprvé. Původně měly lety spoustu mezipřistání, moderní proudová B707, 747 éra umožnila to co známe dnes a nikdo neuvažuje nad tím,… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

Větší blbost jsem dlouho nečetl. Rád se vyjadřujete k věcem, o kterých nic nevíte?

Jen tak
Host
Jen tak

Pozor… neřeším náklady – u těch je to podstatně složitější, a bez tabulek se nikdy nedobrereme výsledku.

reaguji na nickyho „dražší ceny letenek“ … že je to přesně naopak, než si myslí – lety s mezipřistáním jsou (v letenkových cenách) prakticky vždy levnější.

a speciálně na této trasi si qantas nechá přímý let zaplatit . rozhodně to bude dražší, než „přískokem vpřed“.

Aleš
Host
Aleš

V prvni ci business tride bych si prakticky ani nevsiml ze nejaky let vubec probehl. V turisticke bych to ale absolvovat teda nechtel, to je fakt.

Y.K.
Host
Y.K.

No nevšiml, to nevím. 🙂 Dřepět na zadnici 20 hodin bude rozlamovačka na tělo i v bynysu.

Aleš
Host
Aleš

To nevsimnuti bylo samozrejme mysleno jako trochu nadsazka 🙂 Ale prave kombinace moznosti pohodlne sedet, lezet ci cokoliv mezitim v soucinnosti s fajn jidlem, pitim a IFE jsem presvedcen ze ucini cestovani i na tuto vzdalenost v mnou uvedenych tridach vcelku bezproblemove.

Y.K.
Host
Y.K.

A tak jo, ono s přestupem je to v podstatě takové protažení se, ale člověk desítkám hodin sezení stejně neunikne.
Když chce člověk cestovat přes půl Zeměkoule, musí malé příkoří vydžet :-). First Class v Dreamlinerech Quantas bohužel (ne že by to byla moje cenová kategorie) nemá. https://www.seatguru.com/airlines/Qantas_Airways/Qantas_Airways_Boeing_789.php , takže na zkušebním letu válenda v suite nebude. 🙂

Aleš
Host
Aleš

I valeni se v „jen“ business bude urcite dostacujici :))

Y.K.
Host
Y.K.

🙂

Dáda
Host
Dáda

Tvl 20 hodin let, to bych já asi nezvlád. Letěl jsem jednou USA, a to už bylůo „za hranicí“

Prngr
Host
Prngr

Ameriku jsem dal v businessu – to se dalo docela v pohodě.
Naopak nedávno Egypt 4,5 hodiny – a bylo to dost úmorné …
195 cm a už jsem starší, méně trpělivý

Dáda
Host
Dáda

byznys nebyznys, ,tak dlouho v „trubce, stálý monotónní hukot… já byl stašně rád když jsme přistáli a já konečně se šel projít… malej prostor, spát už se mi nechtělo. Zpět to pořešil prášek na spaní.

Karel
Host
Karel

S flašou slivovice je 20 hod. v pohodě.😀😀😀

Pavel
Host
Pavel

Ale tu flašu musíte rozlít do několika 100 ml lahviček, jinak budou v pohodě akorát sekuriťáci po směně a vy si budete moct koupit nanejvýš tak předražený unifikovaný alkohol ve freeshopu.

Ivan
Host
Ivan

Na to bacha, po pěti panakach Whiskey se sice 10ti hodinový let do Nairobi hezky prospal, ale zas ta opička. Ona je opravdu mnohem horší po pití tam nahoře…

Par
Host
Par

To asi nejsou hladolety???

Vojta
Host
Vojta

nechystá Air Fischer přímé linky z Pardubic a Budějovic na Nový Zéland? T

Nekdo
Host
Nekdo

to bohužel není možné. sloty na České Budějovice International jsou už všechny rozebrány, a dokonce i Qatar naposled ostrouhal, když měl zájem tam létat…

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce