Příprava na ultradlouhé lety. Qantas začíná s testy, jak zvládnou lidé 20 hodin v letadle

Dreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: QantasDreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: Qantas

Australská letecká společnost Qantas dnes zahájí ostře sledované testovací lety, v kterých chce u cestujících ověřit, jak jsou schopni zvládnout

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Pane Sůro, mám pocit, že i ten druhý průzkumný let bude z New Yorku do Sydney, a až ten poslední bude z Londýna. Někde jsem o tom četl, pokusím se to najít, protože těch článků k tomu bylo více, ale myslím, že se nepletu. Oni původně psali, že druhý má býz z LHR, ale jak píši, někde jsem viděl změnu.

Tom

Viz text v článku

A second trial flight will go from New York to Sydney while the last will arrive in Sydney from London.

Zdeněk

Dvacetihodinový let musí být únavný i ve First Class, v turistické třídě to musí být přímo k nepřečkání. Ale s turistickou třídou se při těchto letech stejně nepočítá. Spíš by mě zajímalo, zda by bylo možné se během tak dlouhého letu i osprchovat. Pokud ne, neletěl bych. Čas sice jsou peníze, ale ušetřit pár hodin při přímém letu za tuhle cenu bych opravdu nemusel.

Jen tak

ve firstce je takovy let odmena 🙂

Xyz

úplne v pohode oproti tomu ísť v číne vlakom cez 24h bez miestenky, aj keď na moje busove rekordy cez 30h sa to nechytá, pravda tam boli piš pauzy

Michal

20 hodin je fakt hodně. Při letech do Austrálie jsem byl vždy rád za mezipřistání v Bangkoku či Singapuru. Člověk se protáhnul, provětral a za 2 hodiny pokračoval dále. Jsem zvědav jak moc to bude populární…ale přímé lety Londýn-Perth jsou prý ziskové, tak si to asi svojí klientelu najde.
Ten dreamliner v aboriginských barvách je prostě uchvatný. Jen 747 to slušelo více.

Nicky

Těch 20 hodin lidé zvládnou protože jim nic jiného nezbyde, ale v případě volby bych raději to mezipřistání (pokud by to nebylo dramaticky dražší).

Jen tak

přímý let je vždy dražší, než let s přískoky.

na této trase to bude platit dvojnásob.

Petr Whatever

Dříve se říkalo, že letadlo spotřebuje 3% paliva za hodinu, jen na to, že ho nese. V takovém případě by nějaké technické mezipřistání mohlo citelně snížit náklady.

Y.K.

Celá ta úvaha vám nějak hapruje.
Mezipřistáni to vždy zhorší, protože přistávací manévr (ne klesání), pojíždění a pak hlavně stoupíní zpět do letové hladinu vás stojí obrovské množství paliva.

Jediné co se zhorší při přímém letu je poměr užitečná vs neužitečná hmotnost (paliva je potřeba opravdu hodně a tak se do limitu vejde méně nákladu), což lze řešit orientací na movitější klientelu (méně míst vyšších kategorí)

Petr Whatever

Trochu jsem googlil – údaje o spotřebě na vezení paliva (carry) se pohybují 3-5 % za hodiny letu. Při dvacetihodinovém letu a té nejlepší spotřebě, co jsem našel, to znamená, že je 46% paliva (1 -(0,97^ 20)) spotřebováno na samotné vezení paliva. Dále jsem našel že při čtyřhodinovém letu je na taxi, take off, climb a descent u 737 potřeba zhruba 21% paliva, to znamená, že při pětkrát tak dlouhém letu, to mohou být zhruba 4%. Z čehož nevyplývá, že by váš bussines plán s bohatou klientelou, která zaplatí za nejkratší čas nemohl fungovat, to klidně fungovat může . Ale… Číst vice »

Martin V.

Ve vašem předchozím příspěvku jsem nepochopil, koho že to nese za ta 3 %. 🙂 Teď už je mi to jasné, ale bude to podstatně záviset na typu letadla, tedy hlavně jeho spotřebě. Třeba Singapore Airlines létaly v roce 2013 to New Yorku s A340-500 a nechali toho, kdežto dneska stejnou linku létají s A350-900ULR. https://www.airlineratings.com/news/worlds-longest-flight-now/ Spotřeba 8 t/h tenkrát a 5,3 t/h dnes je docela rozdíl. Pak i ta spotřeba na nasení samotného paliva bude jiná.

Martin V.

Sorry za dva překlepy: do New Yorku, a hlavně 8 t/h s A340-500 a 5,8 t/h s A350-900ULR.

Y.K.

To takto nejde vyčíslit, jinak to funguje u krátkých letů, jinak u dlouhých, každý typ má jiné hodnoty a ty se v průběhu letu mění (na začátku je letoun tak těžký, že ani nemůže nastoupat do max let. hladiny, na konci naopak už paliva mnoho nezbývá). Jsou na to výkonové tabulky a počítá se to. Co se asi dá říci, že s dnešními typy se to nevyplatí, protože množství nutného paliva omezuje užitečný náklad. Ono to není v historii poprvé. Původně měly lety spoustu mezipřistání, moderní proudová B707, 747 éra umožnila to co známe dnes a nikdo neuvažuje nad tím,… Číst vice »

MildaIV

Větší blbost jsem dlouho nečetl. Rád se vyjadřujete k věcem, o kterých nic nevíte?

Jen tak

Pozor… neřeším náklady – u těch je to podstatně složitější, a bez tabulek se nikdy nedobrereme výsledku.

reaguji na nickyho „dražší ceny letenek“ … že je to přesně naopak, než si myslí – lety s mezipřistáním jsou (v letenkových cenách) prakticky vždy levnější.

a speciálně na této trasi si qantas nechá přímý let zaplatit . rozhodně to bude dražší, než „přískokem vpřed“.

Aleš

V prvni ci business tride bych si prakticky ani nevsiml ze nejaky let vubec probehl. V turisticke bych to ale absolvovat teda nechtel, to je fakt.

Y.K.

No nevšiml, to nevím. 🙂 Dřepět na zadnici 20 hodin bude rozlamovačka na tělo i v bynysu.

Aleš

To nevsimnuti bylo samozrejme mysleno jako trochu nadsazka 🙂 Ale prave kombinace moznosti pohodlne sedet, lezet ci cokoliv mezitim v soucinnosti s fajn jidlem, pitim a IFE jsem presvedcen ze ucini cestovani i na tuto vzdalenost v mnou uvedenych tridach vcelku bezproblemove.

Y.K.

A tak jo, ono s přestupem je to v podstatě takové protažení se, ale člověk desítkám hodin sezení stejně neunikne.
Když chce člověk cestovat přes půl Zeměkoule, musí malé příkoří vydžet :-). First Class v Dreamlinerech Quantas bohužel (ne že by to byla moje cenová kategorie) nemá. https://www.seatguru.com/airlines/Qantas_Airways/Qantas_Airways_Boeing_789.php , takže na zkušebním letu válenda v suite nebude. 🙂

Aleš

I valeni se v „jen“ business bude urcite dostacujici :))

Y.K.

🙂

Dáda

Tvl 20 hodin let, to bych já asi nezvlád. Letěl jsem jednou USA, a to už bylůo „za hranicí“

Prngr

Ameriku jsem dal v businessu – to se dalo docela v pohodě.
Naopak nedávno Egypt 4,5 hodiny – a bylo to dost úmorné …
195 cm a už jsem starší, méně trpělivý

Dáda

byznys nebyznys, ,tak dlouho v „trubce, stálý monotónní hukot… já byl stašně rád když jsme přistáli a já konečně se šel projít… malej prostor, spát už se mi nechtělo. Zpět to pořešil prášek na spaní.

Karel

S flašou slivovice je 20 hod. v pohodě.😀😀😀

Pavel

Ale tu flašu musíte rozlít do několika 100 ml lahviček, jinak budou v pohodě akorát sekuriťáci po směně a vy si budete moct koupit nanejvýš tak předražený unifikovaný alkohol ve freeshopu.

Ivan

Na to bacha, po pěti panakach Whiskey se sice 10ti hodinový let do Nairobi hezky prospal, ale zas ta opička. Ona je opravdu mnohem horší po pití tam nahoře…

Par

To asi nejsou hladolety???

Vojta

nechystá Air Fischer přímé linky z Pardubic a Budějovic na Nový Zéland? T

Nekdo

to bohužel není možné. sloty na České Budějovice International jsou už všechny rozebrány, a dokonce i Qatar naposled ostrouhal, když měl zájem tam létat…