Případů zakázaného projetí návěstidla dál přibývá, loni jich bylo 142

Návěstidlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNávěstidlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na české železnici se loni potvrdil nepříznivý trend, před kterým už na jaře dopravce varoval šéf Správy železniční dopravní cesty

Na české železnici se loni potvrdil nepříznivý trend, před kterým už na jaře dopravce varoval šéf Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Je jím nárůst počtu případů projetí návěstidla zakazujícího jízdu. Loni se takových případů událo 142, když předloni jich bylo 126 (v roce 2016 – 116). Čísla dnes na výroční tiskové konferenci prezentoval Drážní úřad, jejich zdrojem je SŽDC.

Celkem logicky nejvíce takových chyb připadá na skupinu Českých drah, která má drtivou většinu výkonů na tuzemské železnici. V osobní dopravě ČD se událo 82 nedovolených projetí, meziročně o 20 více.

Statistika projetí návěstidla podle dopravců. Pramen: DÚ, SŽDC

Statistika projetí návěstidla podle dopravců.
Pramen: DÚ, SŽDC

Drážní úřad obecně spatřuje možné příčiny v pouhém formálním přístupu ke školením strojvedoucích, nedostatku strojvedoucích a také v činnostech, které odvádějí jejich pozornost. „Máme podezření, že se strojvedoucí ne vždy věnují sledování tratě a řízení vozidla. Sleduje třeba mobil,“ uvedl Jan Lehovec, ředitel sekce provozně-technické DÚ. Úřad spatřuje řešení například v zavedení zabezpečovače ETCS, jehož instalace má ale v tuzemsku letité zpoždění, a také v kontrole strojvedoucích systémem MLS (Monitoring licence strojvedoucích).

MLS by měl mimo jiné zajistit, aby strojvedoucí dodržovali povinný odpočinek a nejezdili bez přestávky pro různé dopravce. Rovněž o tomto systému se mluví dlouhá léta, pro odpor dopravců ale není jeho používání povinné. Už tak polovičatý dozor nad strojvedoucími padl loni na jaře, když jej zrušil regulátor na popud MBM Rail. Drážní úřad se proto snaží prosadit jej do zákona, loni byl jen v prohlášení o dráze. „Evidujeme trend, že si hlavně malí dopravci půjčují strojvedoucí bez ohledu na jejich odpočinek,“ řekl šéf DÚ Jiří Kolář. Novela zákona o drahách, která dá kontrole strojvůdců právní rámec, by podle něj mohla začít platit nejdříve v lednu příštího roku.

Data drážního úřadu ukazují na stárnutí populace strojvůdců. Průměrný věk je 48,6 roku, téměř 11 procent z 9565 strojvedoucích je v důchodovém věku (1034 nad 65 let). Nejstarší aktivní strojvedoucí se narodil v roce 1942 a je jediným s tímto rokem narození. Nejvíce strojvedoucích (334) se narodilo v roce 1961. Strojvedoucích do 30 let (s rokem narození 1989 a dále) je 10,6 procenta (1014). Z celkového počtu je 51 žen. Průměrný plat v oboru je podle statistik IODA.cz zhruba 40 tisíc korun.

Stříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Klesá i počet zájemců o tuto o profesi, tedy rovněž i počet nových držitelů licence. A to přesto, že jejich úspěšnost u zkoušek roste. To je dáno i tím, že v roce 2016 ministerstvo dopravy snížilo počet možných pokusů z nekonečna na tři. Adepti se tak připravují poctivěji. Loni nově licenci získalo 471 lidí, předloni 548. Celkem uchazečů bylo loni 661, předloni 866.

Zájem o profesi strojvedoucího. Pramen: Drážní úřad

Zájem o profesi strojvedoucího.
Pramen: Drážní úřad

Tagy Drážní úřad projetí návěstidla strojvedoucí
41 komentářů