Případů zakázaného projetí návěstidla dál přibývá, loni jich bylo 142

Návěstidlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNávěstidlo, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na české železnici se loni potvrdil nepříznivý trend, před kterým už na jaře dopravce varoval šéf Správy železniční dopravní cesty

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pirát

Jak znám pana Lehovce, kdyby on někdy usedl samostatně za řídící pult hnacího drážního vozidla, tak by s největší pravděpodobností statistika mimořádných událostí skokovitě vzrostla. Drážní úřad by si měl zamést před vlastním prahem! Licenci strojvedoucího vystavuje téměř každému, kdo si o ni požádá a neodradí ho první neúspěch u zkoušky. Všeobecná způsobilost strojvedoucího, kterou právě drážní úřad zkouší, je podle mého názoru absolutně k ničemu. Obsah testů připomíná spíše písemnou práci z fyziky na 2. stupni základní školy. Znalost infrastruktury (pravidel provozu na celostátní dráze) si pak paradoxně ověřuje sám dopravce. Kontrola této zvláštní odborné způsobilosti se namátkově provádí,… Číst vice »

DRABADURA

Podle mě bude mnohem bezpečněj, až převezmou řízení autopiloti – AŽD prej už na tom pracuje, tak snad to brzo nasaděj do mašin a bude po průserech. Strojvedoucí tady samozřejmě budou tvrdit, že je nejde nahradit a tak podobně, ale pravda je taková, že otázka není zda je hradit půjde, či ne, ale za jak dlouho to přijde. Proto je asi i logické, že noví mladí strojvedoucí nepřibývají, neb lidé tak nějak tuší, že práce spočívající v řízení dopravního prostředku je odsouzena k automatizaci.

K.L.

Povídala jedna starší paní výpravčí – růst počtu ZAZNAMENANÝCH projetí návěstidel souvisí se zaváděním nových zabezpečovacích zařízení, která tyto události ZAZNAMENÁVÁJÍ. Starší systémy toto NEZAZNAMENÁVALY, proto se spousta těchto událostí ututlala, takže ve skutečnosti se o žádný dramatický nárust nejedná, jen je jich více ZAZNAMENÁNO, což způsobuje onen nárůst v číslech.

Pako

Úplně přesně a navíc projetí třeba mechanického návěstidla, třeba jen o pár metrů nezjistíš. Ta statistika je stejně značně nedokonalá, je totiž projetí a projetí. Nebo spíš jen o pár metrů nedobrždění a nebo skutečně projetí jako projetí. A taky souhlas, že problém jsou telefony, čím chytřejší, tím horší ☺

železničář v důchodu

K.L.:
To je dobře použitelné při porovnávání stavů před delší dobou a v současnosti, ale při srovnávání stavu ve dvou po sobě následujících letech to už jako argument proti tvrzení o růstu počtu případů už zdaleka tak relevantní není – leda by právě v té době byl třeba uveden do provozu nějaký celý například 100 km dlouhý úsek „dálkoviny“ tam, kde do té doby byly jen „nezávislé mechaniky“ a „telefonika“.

Honza

Ono je to taky zapricineny nesmyslnym NV 589/2006 !!!! Odpocinek mezi smenami muze byt zkracen na 6h. To je proste nemyslitelny u povolani strojvedouci. Vezmete si priklad: Prvni den mate smenu napr. od 12:00 do 22:00, tedy kratka denni smena, ale druhy den nastupujete jiz ve 04:00 a jezdite treba do 15:00. Mate tedy tech zakonnych 6h odpocinku, ALE to jen na papire, protoze nez skutecne uvedete telo do spanku a vzhledem k tomu, ze nemuzete vstavat v case nastupu, tak spite treba jen 4h realne a pak mate jezdit do odpoledne!!! Chapu, ze nekterym strojvedoucim, prevazne dojizdejicim, tyhle dvoudennky… Číst vice »

Petr Šimral

Ale sami jste to prostřednictvím FS chtěli. Já bych ten samý problém řešil jinak: doba řízení max: 10 hodin za směnu nepřetržitě nebo 3 x max. 4,5 hodiny s pauzami minimálně 45 minut, směna max: 24 hodin. Mezi směnami smí být odpočinek nejméně 11 hodin. Rg jízda na konci směny se nazapočítává do délky směny, započítává se ale do celkových odpracovaných hodin.

železničář v důchodu

Honza: Máte samozřejmě pravdu, ale jen připomínám, že třeba pro personál ve stanicích (strojvedoucí měli podmínky jen mírně jiné) ještě někdy před asi 20 roky stačilo přerušení směny v délce minimálně 3 hodiny a po přerušení mohl zbytek směny trvat ještě až 18 hodin – takže k menším zlepšením mezitím už také došlo, jen to jde hodně pomalu: je „divočejší“ doba a objevilo se množství různých rušivých podnětů, které tehdy buď vůbec ještě neexistovaly, nebo byly v počátcích a jen zcela marginální (MT, tablety s Internetem, atd., atd., atd.), a to vše jednotlivce vyčerpává a rozptyluje jeho pozornost mnohem víc,… Číst vice »

Gogo

Ve stanicích se sloužily denní směny od 6 do 18 a noční od 18 do 6, žádná přerušení se nekonala a sloužilo se denní, noční a dva dny volno.

Petr Šimral

Jako první důrazně všem doporučuji si přečíst příspěvek celý a ne jen tu část, která se zobrazí. Příspěvek je dlouhý 🙂 Statistika je věda. Jeví se mi, že nikdo pořádně neví, co s tím. A co s tím? a) statistika podle způsobu zabezpečení tratí 1) koridory s LVZ / podskupiny -MU při kódování / MU mimo kódování 2) tratě celostátní s LVZ (slabší provoz) / MU s kódováním / MU mimo kódování 3) tratě bez kódu b) statistika podle počtu návěstidel minutých strojvedoucícm c) nejsložitější statistika: počet návěstidel podle ujetých vlkm, kde je Stůj. Samostatnou kategorií je posun. Jak z… Číst vice »

Martin V.

Píše se, že skupina ČD má drtivou většinu výkonů. Dá se někde najít, kolik (zhruba) vlako-kilometrů má ČD a kolik aspoň ti největší další hráči na trhu (AWT, Metrans, RegioJet, Unipetrol…)? Jinak se to těžko srovnává.

Překvapuje mě, že nejvíc projetých je odjezdových. To je hlavně nedobrzdění, nebo se fíra stojícího vlaku najednou rozhodl odjet proti STŮJ? Oddílové bylo projeté jedno jediné, že by přeci jen ty barvičky LVZ (T.H.) k něčemu byly? Tam, kde to kóduje, pochopitelně.

Martin V.

Díky za odkaz. Tak to vypadá, že drtivou většinu výkonů má ČD pouze v osobní dopravě (91,76 % vlkm), ovšem podíl projetých návěstidel mají ještě drtivější, 96,5 %. U menších dopravců by to chtělo dělat statistiku aspoň za 5 let. Jeden nebo dva případy ročně se dají těžko statisticky zpracovat (třeba LEO má za loňský rok nulu, zato ale nabořenou soupravu z Přerova z minulosti). V nákladní dopravě mají ČD cargo podíl pouze 67,11%, podíl projetých návěstidel je ještě výrazně nižší, jen 52,6 %. Hůř je na tom druhý v pořadí AWT – při 6,76% vlkm mají 10,5% projetých návěstidel.… Číst vice »

Petr Šimral

Samozřejmě dá. Jmenuje se to Ročenka dopravy, pro rok 2017 by Vám to mohlo stačit, změny jsou nevýznamné.

sladlu

Stát vlastní nástroj s heslem „pomáhat a chránit“
Proč je vidím dávat pokuty jen s radarem?
Podle tohoto článku a mnoha dalších, by měli pěkné žně i u přejezdů

Pomůžou sobě a cestujícím ve vlaku a na zadních sedačkách

Y.K.

Co?

Rtep

Bylo by fajn si příště přečíst, o čem je článek.

X 1

Jsi trošku mimo mísu. 😉

Hanzí

Existuje nějaká předvěst, kterou vidím, pokud se zrovna nerýpu v mobilu, nebo neladím rádio, nebo se příliš nevěnuju vlakvedoucí a podle znaku této předvěsti jednám. Pokud jí prošvihnu jedu prostě tak jako bych viděl výstrahu. Že to někdo rve plnou tratovou do poslední chvíle až k vjezdu obzvláště při hodně špatných adhezních podmínkách s výmluvou že chce krátit zpoždění je sice hezké, ale důsledky někdy mohou být fatální. Každý nesem důsledky za svoje jedání, at je jakékoliv.

X 1

Pokud projedu předvěst a nejsem si jist co tam bylo, jsem debil.
Nicméně mohu dát Fahrschalter do nuly a čekám. Pokud se do pěti sekund nic nestane, jedu dál.
Pokud na předvěsti byla snížená rychlost pod 80 nebo dokonce výstraha, tak se ozve Zwangsbremsung, Zwangsbremsung, Zwangsbremsung ……… . Políbíš monitor před sebou a STOJÍŠ!
V 99% případů před hlavním návěstidlem.
Řekneš si, jsem debil, debil, debil…… . Zavoláš výpravčímu, že jsi debil a že PZB funguje a pokračuješ směrem k LZB Strecke.

Y.K.

Vidím zde několik faktorů:
1. rostoucí provoz zvyšuje pravděpodobnost projetí návěstidla
2. vyšší rychlosti v síti též zvyšují pravděpodobnost, že někdo nedobrzdí atp.
3. dále rostoucí počet moderních stavěděl a dispečerských systémů, které tyto události automaticky registrují

„Plácat AŽD výpravkou do hlavy“ za to že má tak neuvěřitelné zpoždění se zprovoznění ETCS a SŽDC v jedné řadě za laxní přístup v jeho zavádění, tolerování zpoždění a posouvání termínů bez sankcí.

Y.K.

A nerad bych viděl, že za něco též mohou rozptylovadla typu mobilní telefon…

Rtep

Obávám se, že právě tohle je jedna z nejčastějších příčin.

John

S tím ETCS je to bohužel začarovaný kruh v ČR nikdo neví, jak se z něho dostat. Aby mohlo být ETCS lv 1 nyní testován je zapotřebí nejvyšší rychlosti 120km/h po nějakou dobu. Pro osobní dopravu nevhodné, pro nákladní dopravu, je to rychlost dostatečná. Osobka nechce prodlužovaz jízdí doby. Jak z toho ven ? Jsem zvědavý, jak se to celé vyřeší. Budu potřeba zásah legislativy a to nevím, jestli se toho někdy dočkáme. Zlaté PZB/LZB !

Y.K.

Popravdě, to už SŽDC mohla tušit před 5 lety, že to drhne legislativně a dávno řešit či lobovat za změny zákonného rámce. Ne to zjišťovat až teď a jakoby překvapeně. Děsí mě někdy, jak laxně a až amatérsky k tomu SŽDC přistupuje (evidentně mají málo odborníků, co by moderní zabezpečovací technice rozumněli, někde ji nastudovali a dokázali tomu dát jednoznačný řád)

X 1

Y.K.
Žijeme v téměř sjednocené evropě.
Co brání aby sždc oslovila odborníky z Rakouska nebo Německa?
Ego? Nebo je v tom ochrana AŽD?
Nebo jen strach s mezinárodní ostudy. Kdyby zahraniční odborníci viděli, jak se u nás jezdí na „svaté oko strojvůdcovo“, tak by šly asi do kolen. Smíchy nebo strachy.

Petr Tříska

Y.K. napsal: Plácat AŽD výpravkou do hlavy za to že má tak neuvěřitelné zpoždění se zprovoznění ETCS a SŽDC v jedné řadě za laxní přístup v jeho zavádění, tolerování zpoždění a posouvání termínů bez sankcí.“
Zpoždění na straně AŽD je bez diskuze, ale argument je trochu mimo, když tu máme minimum vybavených ETCS vozidel – ono to bez těch vybavených vozidel projetí stůj nezabrání!!

Y.K.

Je to pravda, ale dopravci těžko budou sypat miliony do vozidel a udržovat dané ATC v aktuálním stavu, když u nás stále není ready infrastruktura v nějakém souvislém úseku. Každopádně ano, už i dopravci by měli začít něco dělat (pomineme nákladní dopravce co už loko ETCS vybavené mají a stačí jim získat klíče.

Petr Šimral

Někteří i klíče mají. Ale ten zákonný rámec… Jednodušší asi bude postavit v CZ raketoplán a lítat s ním na Mars 🙁
Na Slovensku jsem poprvé pustil ETCS na lokomotivě v roce 2011, v Čechách v roce 2017…

Y.K.

Jj, na nekonečnou, zmatenou a nefunkční byrokracii jednou dojedeme. Držím Vám palce! 🙂

MiKi

A taky mi tu chybí, kolik z nich je nedobrždění u návěstidla. Typicky šturcy se stůj, cesťáky půlicí peron, kde strojvedoucí je nucen zastavovat těsně u návěstidla.

Jiří Tulipán

A teď jsem zvědav na místní odborníky, kteří popírají smysluplné využití veřejných financí na modernizaci tratě včetně zab. zař. bez snížení jízdní doby byť jen o jednu sekundu. Důkaz toho, že instalace moderního zab. zař. má smysl a při projetí 142 návěstidel nikdo nepřišel o život. V historii znamenalo jedno projetí několik zraněných a mrtvých. Projetí není jinak způsobeno pouhým nesoustředěním se na trať, ale i množstvím úkonů při odbavení vlaků ze stanice a špatný odhad adhezních podmínek při zpomalovaní na vjezdu do stanice.

Odborář proti

Celé je to pouze jedna strana mince. Pan Svoboda a SŽDC předkládá statistiku „projetí“ návěstidel a ukazuje na dopravce. Tlumočí to Drážní Úřad. Proč pan Svoboda nepředloží Drážnímu Úřadu statistiku závad jejich provozních zaměstnanců, výpravčích a dispečerů včetně DOZ? To by teprve byla šokující čísla. V celé problematice vyhodnocení pochybení není nepodstatné, že mnoho takzvaných Mimořádných Událostí si díky změně zákona šetří SŽDC samo, čímž se o nich ani mnohdy nedozvíme! Kdo je bez viny, ať první hodí kamenem, aneb, nejdříve by si pan Svoboda měl uklidit ve vlastním chlívku! Ps: To zveřejněné číslo v poměru k odjetým milionům kilometrů… Číst vice »

Y.K.

Ne, ne, ne! To číslo je špatné! Nebagatelizujte to prosím. Železnice není silnice. Až nebude štěstí na straně dráhy a budu z toho mrtví, bozdě bych honiti. Zvláště když jsou systémy co tomu umí hodně spolehlivě zabránit.

Standa

Velká cast těch projetí bude nedobrzdeni u návěstidla a jeho projetí v radu metru To není situace při niž by šlo o životy protože i když vjede do obsazeného useku, tak dalsi vlak není v bezprostřední blízkosti

Y.K.

Tak já samozřejmě neřeším jednotlivé případy, od toho je tu DI. I když nejde o životy, jde často o peníze (viz řada případů najetí do šturcu). Mě jde hlavně o postoj a přístup k tomu, že se tyto incidenty stávají. Podle mě by se měli řešit do naprostého detailu a najít hlavní i přidružené příčiny (jako to dělají v letectví) a najít slabé místo v systému. Zatím se sprdne a o peníze připraví fíra a systém a jeho slabiny zůstavá nedtčen. Postoj typu „ale zatím to furt není tak špatný“ vede pomalu k naprosté degradaci, protože vždy může být hůře… Číst vice »

Odborář proti

Na silnici je také nespočet systémů, kamery, retardéry, radary, kruhové objezdy (a navazující přechody pro chodce) a mrtvejch je na stovky! Rozdílje v tom, co způsobujete jako člověk záměrně a co omylem, neúmyslně. S tím nedobrzděním, ano není toho málo. Na vině je neurčitý stav lpění kola na kolejnici, jiným slovem, nepřizpůsobení stylu jízdy stavu a povaze vozovky 🙂 Můžeme tak donekonečna vylepšovat systémy řízení provozu, systémy bezpečnosti, ale s institutem adhese a odhadu stavu povrchu kolejnice bojovat neumíme! Například po celou dobu jízdy nemáte s brzděním problém a pak při posledním zastavení vjedete na nádraží v Praze (hl.n.) kde… Číst vice »

Y.K.

Jenže železnice je mnohem citlivější. Je to hromadná doprava. Jedné bouračky na D1 si nikdo nevšimne, strážka vlaků s 5 mrtvými bude téma na hodně dlouho a železnici jednoznačně poškodí.

Adhezní podmínky jsou jistě často problém, ale prosím nedělejme, že je tato země něčím extra vyjímečná. Železnice jezdí po světě v nejrozličnějších podmínkách. Že tu máme absenci vlakového zabezpečovače (kterým LS není) i při dnešních rychlostech a jednomužce je špatně.

Odborář proti

No vždyť taky díky adhesním podmínkám projíždějí šturci též v Německu, nebo ve Francii, železničním mocnostem v porovnání s náma! Železnice je citlivější? to snad na silnici neprobíhá hromadná přeprava? Jedna bouračka autobusu na okresní silnici, nic nepřivolávám, a malér je na světě! A to nemusím mluvit o o vjezdu autobusu, mickobusu na železniční přejezd v době dávání výstrahy, že! PS: Srážka vlaku (s mostem) s více než pěti mrtvými zde byla, ač nerad připomínám pád mostu ve Studénce. Dodnes bez určení viníka, viníků! To železnici nepoškodilo? Železnice je dlouhodobě bezpečná doprava. K určování míry bezpečnosti a odpovědnosti za vznik… Číst vice »

T.H.

Dokud nebude v ČR opravdu fungující zabezpečovač hodný svého jména, ne jenom ukazovátko barviček LVZ fungující navíc jen na omezené části sítě, bude k projetím návěstidel docházet a ministerské by-passy se zadáváním čísel licencí na tom nezmění VŮBEC NIC . Žádná statistika o tom, že návěstidla projíždějí neodpočatí strojvedoucí, neexistuje a celý „MLS“ vzniká jen kvůli potřebě ministerstva vypadat v dané věci akčně. Vždyť speciálně proti 82 projetím v rámci skupiny ČD přece zadávání čísel licencí (ke kterému daly podnět hlavně ČD, aby jim SŽDC dělala „policajta“, zda jim strojvedoucí nezanáší) nijak nepomohlo… P.S. Počty projetých návěstidel rostou také kvůli… Číst vice »

Honza

Tvrzení, že dříve k projetí návěstidel docházelo podstatně méně je hloupé. Ještě nedávno se dalo takové projetí kde nebyla žádná škoda jednoduše ututlat. A takových incidentů je nejvíce. Teď už to kvůli novému zab.zař. nejde, tak proto ty čísla, které nová zabezpečovačka požaluje. Já si myslím, že jich bylo dříve naopak více.