Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků

Pendolino v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPendolino v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V extrémním případě může dojít k omezení přímých vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Správa železnic poprvé (SŽ) s předstihem upozornila, že kapacita některých úseků tuzemské železniční sítě je přetížená a hrozí, že se všechny požadované vlaky na tratě v novém jízdním řádu nevejdou. Kritickým místem bude především pražská stanice Libeň, kde naroste provoz kvůli nové lince S61 z Prahy do Úval.

Seznam hrozícího přetížení dráhy zveřejnila Správa železnic na svých stránkách společně s návrhem nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci. „Kromě konkrétních úseků jsou dále vypsány i provozně rizikové situace v návrhu jízdního řádu, které bude chtít Správa železnic s objednateli dopravy a dopravci rovněž projednat. Zároveň zde již uvádíme také navrhovaná opatření, aby k přetížení dráhy nedošlo,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Dopravci a objednatelé dostali tento týden pozvánku na jednání se Správou železnic, na kterém mají najít cestu z takové situace. Návrhy na řešení od Správy železnic nebudou zejména dopravci a objednateli přijaty zcela jistě kladně. V praxi budou znamenat omezení.

Zpomalení Praha – Kolín o 7 minut

Jedním z návrhů je takzvaná homogenizace jízdního řádu. Jde o zpomalení rychlejších vlaků na úroveň pomalejších. „Již v současné době je toto opatření uplatňováno například na traťovém úseku Praha – Kolín, kde jsou vlaky dálkové osobní dopravy zpomaleny až o 5–7 minut,“ uvedla Správa železnic.

V seznamu navrhovaných opatření je i snížení počtu vlaků nebo nasazování kapacitnějších souprav. To má vést ke zvýšení efektivity využití dostupné kapacity sítě při současném uspokojení rostoucí přepravní poptávky. V návrzích je i spojování vlaků různých relací na společné části trasy do jednoho delšího vlaku tak, aby při průjezdu kritickým úsekem byla využita pouze jedna trasa. Správa železnic nevylučuje ani možnost, že bude přidělovat kapacitu v jiných časech, než dopravci chtějí. Nemusí jít o minutové rozdíly, ale i v řádu několika hodin.

Hlavní problém: Libeň

Kritickým místem je na české železnici zejména stanice Praha-Libeň. Od nového jízdního řádu má dojít ještě k dalšímu zhoršení. Praha se totiž rozhodla přetrasovat novou plánovanou linku S61 namísto přes Malešice do Běchovic přes Libeň až do Úval. Jistou nadějí je ještě hrozící zpoždění dodávek nových jednotek od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro RegioJet, který na lince bude jezdit. Už při oznámení plánů na tuto novou linku ostře protestovali zejména nákladní dopravci.

Řešením situace v Libni je vybudování takzvaného přesmyku, proti němu ale dlouhodobě bojuje Praha 9.

Nová pražská linka S61 bude jezdit odklonem po koridoru až do Úval. Chybí zastávky

Pokud by nedošlo k dohodě, nastupují pravidla pro přidělování kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní dopravy v závazku veřejné služby. Od nástupu konkurence na české železnici je spojení Prahy a Ostravska mimo závazek, přednost by tak dostaly osobní vlaky objednané státem a kraji a nákladní expresy.

Tagy přetížený koridor přidělování kapacity na železnici S61 Správa železnic
668 komentářů