Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků

Pendolino v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPendolino v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V extrémním případě může dojít k omezení přímých vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Odebírat
Upozornit na
guest
668 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Jo a divím se, že není zmíněno okolí Nymburka. Ale možná je to jen seznam míst, relevantních pro osobní dopravu…

Tomáš Záruba

Tak schválně, kdy se přijde na to, že při takovémto prodlužování JD už by vlaky nestavící v Libni klidně mohly jezdit přes Zahraďák, když už to neznamená táhnout se až na okraj Prahy 40-60 km/h…

Hans1934

Situaci by pomohlo VRT v 1.fazi nejen do Poříčan ale až do Pardubic , pak můžete vymýšlet Poříčany – Brno , to stejne nebude funkční ani za 15-20 let..
Zas tady někdo slibuje nesmysly ohledně termínů

KarelzNádraží

Praha 9 nechce přesmyk? Tak bychom mohli vrátit železniční přejezd od Novovysočanské na Balabenku a stejně tak ten co je v prostoru nádraží Libeň a výpravní budovu použijeme tu starou naproti Aréně a hned ten přesmyk bude potřeba. Tak vážně byli jste se někdo nyní podívat na Praze 9? V okolí nádraží Libeň je to kombinace bývalých továren kde jsou služby a výroba těch co neprodali a ti co prodali tak jeden hnusnej panelák vedle druhého. Vysočany dávno nejsou to co bývaly takže pokud někdo psal něco o Unesco tak to fakt nevím co chtějí chránit a Praha 9 ta… Číst vice »

radim.jecny

A co to slavne ETCS za cca 100 mld, nepomuze? Ptam se pro kamarada..

Y.K.

ETCS nemůže vyřešit problém s tím, že v Libni nákladní vlaky kříží tříkolejnou hlavní trať a Ropid by rád v tomto kříživém směru zahustil i městskou linku.

KarelzNádraží

Tak malinko by tomu pomohlo pokud by Sko vykřižovalo u CDP a přijelo směr Hostivař k 3 nástupišti dozadu. Jenže to stále neřeší náklady které ten přesmyk prostě potřebují.

RadekR

Je nějaká možnost spojování souprav i mezi různými dopravci? Když vyjíždí RJ a CD z Prahy/Ostravy do půl hodiny po sobě, tak se to sjednocení do jednoho vlaku jeví jako docela logická možnost.

Leinad

Fyzicky jo, ale máme paragraf jedna. Když při ledovce uvázne elektrák ČD (namrzlá trolej), tak ho nemůže odtahnout diesel ČD Cargo, protože cargonauti neumí na pruvodčí opisovat srdíčka.

Franta Pepa Jednička

Pokud by uvázl na trati, tak samozřejmě ho z trati stáhne i ČDC na příkaz SŽ.

Honza St.

Nevyhneme se tomu. Ten tah se musí zčtyřkolejnit. Jediná možnost.

Pink

Nejsem mašinfýra ani závorář, ale když čtu takovéto články (mohu přihodit i články o trati Pha – Kladno s odbočkou na letiště a o tunelu Pha – Beroun), tak mi to připadá, že jsem v blázinci a ty články jsou psány dlouhodobě hospitalizovanými pacienty s těžkou diagnózou.

KarelzNádraží

Jo až SŽ Praze 9 zrekonstruuje radnici nebo postaví nějakou školu, školku tak pak možná bude přesmyk. Holt tu máme na radnici to tržní hospodářství.

LubosMarek

SŽ sama o sobě může chtít co chce. Jenomže ve finále to musí zainvestovat stát. Vše co se zde postaví je financováno z našich daní a z fondů EU. SŽ žádný zisk negeneruje.

KarelzNádraží

Praha-Libeň a přesmyk. Radnice která jde na ruku developerům. To dřív tam bude stát ještě jedna aréna. Přeci to nepovolí u pozemků kde chtějí stavět developeři byty. Zrovna Městské části Praha 9 bych to tam postavil na sílu a to to klidně SŽ i pomůžu s radostí oběhat.

KarelzNádraží

Kolikrát mne napadlo proč takový Vlašský expres a Slovácký expres nejezdí nějaký kousek spolu.

Vbb

Pred par lety to u nekterych vlaku tak bylo a teda nic moc. Val.ex lvuli tomu odjizdel o 15 minut drive.

mezera

Připomínky provozovatele dráhy k Návrhu jízdního řádu 2024/2025 uvádějí nejen Prahu Libeň.
Hrozí přetížení dráhy v úsecích:
– Praha – Český Brod
– Velim – Záboří nad Labem
– Ústí nad Orlicí – Česká Třebová
– Ostrava-Svinov – Ostrava hl.n.
– na odbočce Praha Balabenka
– Hradec Králové Slezské předměstí – Častolovice
– Předměřice nad Labem – Jaroměř
– Brno-Židenice – Brno hl.n.

xyz

Přitom u 2. a 3. bodu od konce za to nemůžou žádní soukromí osobní dopravci, ba tam těch vlaků jezdí už dlouho plusmínus stejně.

P. S. Kolik je to let od prvních plánů na elektrizaci Týniště n/O. – Solnice vč. nové výhybny mezi Týništěm a Častolovicemi, která by to přetížení eliminovala?

Jaaa

Myslíte, že výhybna je dostačující? Tam chybí celá dvojkolejka do Chocně…

xyz

Píšu o úseku Týniště – Častolovice, ne o úseku o řádek výše (HK – Týniště).

Tam samozřejmě souhlas s dvoukolejkou (kterou mmch. zdržuje kdo?).

Jaaa

Možná řešení? – Praha – Český Brod —- VRT, 4. paralelní kolej – Velim – Záboří nad Labem —- VRT, obchvat Kolína – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová —- VRT, 2 paralelní koleje, tunely kolem ÚnO neřeší – Ostrava-Svinov – Ostrava hl.n. —- 2 paralelní koleje – na odbočce Praha Balabenka —- ? paralelní koleje (!!!), ani to slavné NS2 neřeší, zatím neexistuje žádný návrh řešení. – Hradec Králové Slezské předměstí – Častolovice —- 2. paralelní kolej – Předměřice nad Labem – Jaroměř —- Trať v nové stopě (zase se neřeší) – Brno-Židenice – Brno hl.n. —- VRT, 2… Číst vice »

xyz

První dvě odrážky: zejména VRT Praha – Pardubice (zato VRT Praha – Brno by to vyřešila jen z malé části).
Třetí odrážka: naopak, paralelní koleje od ÚnO do Rudoltic by to přinejmenším z převážné části řešily
Poslední odrážka: Diametr
předposlední odrážka: Ironií je, že kvůli modernizaci úseku Předměřice – Smiřice tam byla delší výluka někdy v roce 2016 – ale zabetonování jednokolejky
Balabenka: do té má přitom být zapojena i VRT od Ústí

Alibaba

Že by řešení průšvihem?
Poslední kapka k přetečení byla ta městská linka?

A trochu mimo hlavní probírané téma:
Nevíte někdo na jako trati jsou zveřejněny odjezdy a příjezdy vlaků RegioJetu do stanice zahradní Město? v tabulkách trati 001, 220 a 221 nejsou. očekával bych to aspoň v tabulkách 001.

Jaaa

Tohle mělo dávno zaniknout, nejsme v roce 1980, aby se traťové a linkové vedení třídilo podle tabulek, co jdou vytisknout do knížky. :-/

Franta Pepa Jednička

A jak by to podle Vás mělo být tříděno?

Alibaba

Tak do knížky jde vytisknout cokoliv, mě jde o to, že tam není vše. A jak bude tabulka vypadat (šablona) je dneska v počítačové době skoro jedno.
Nikdo vás v současné době používat tabulky nenutí, počkejte si, až se to dostane do idosu. Z mého pohledu poskytují tabulky celkový přehled o celém provozu na trati.

Nemsek

Ono by stačilo keby SŽ neberie vlaky tak ako ich berie príklad ide 140 kmh rýchlik až do Kolína a za ním sa ťahá vindobona na 160(ktorá môže byt dávno preč) RJ ktorý ma 160 a môže byt dávno preč a uvoľniť trať lenže to by museli na SZ použiť mozog a zobrať vlaky ktoré sú rýchlejšie pred ten pomaly rýchlik aj za cenu spozdení ktoré aj tak dobehne v nasledujúcej stanici lebo ma vyrovnávaciu dobu

Jaaa

Když vono to není tak jednoduchý. Odstavit někde vlak může generovat delší a méně dostihnutelné zpoždění, než tahat všechny vlaky na max. 140 (což je grafikon Praha – Kolín).

LubosMarek

Bez si sednout na CDP a ukaž jim jak se to má dělat. Mají tam volná místa.

Daniel Jablonecký

„Ono by stačilo keby SŽ neberie vlaky tak ako ich berie“ – to je co za řeč? Keby neberie ako ich berie. Já teda vyrůstal za Husáka, slovenština zněla všude, ale tohle je snad nějaký ptydepe.

Karel

To by jaksi předpokládalo, že před rychlíkem do Kolína je pusto a prázdno. Jenže ono není.

Martin

Ohledne nakladnich vlaku, tak v Praze se nikdy nedostavel zel. prutah, v cele podobe mel umoznit vlakum od Kladna a Plzne nazjez v Hlubocepich na most inteligence, pres Krc, Malesice, Kyje, Pocernice do Kbel na Neratovice na pravobrezku…
To moc pruchodne dnes neni, ale to propojeni mezi Malesicemi na sever chybi jako sul…

Michal82

ČD se mohou připojit k vysoutěženému vyberku OBB na patrové Railjety. Vlaky pak budou mit vyšší kapacitu, nemusí pak jezdit tak často 5 ovozove soupravy jako ted. Na trat se pak vejdou a budeme jezdit pohodlnymi a peknymi soupravami..

František

Když budou mít kratší vlaky, tak to na počet blokovaných úseku bude mít jaký vliv? Protože tady se nebavíme o tom, že by šli třeba z kilometru na 400m.

KarelzNádraží

Michal82 to myslel zřejmě tak, že pokud jede vlak co 15 minut tak by stačilo co 20, 25 minut, protože by se vešlo do 1 vlaku co do 2. Takže by se nechaly ušetřit v 1 směru 1-2 vlaky.

Stráťa

Railjety jezdí po 2 hodinách, a když do toho započítáme dálkové vlaky na Budapešť tak je to hodina, kam to ještě chcete natahovat?

Zapomínáte na jeden hlavní problém. Doba kdy stačily 2 rychlíky denně je dávno pryč, lidi dnes mají možnost volby. A když vlak jede v čase který se hodí železničářům a ne v čase kdy se to hodí cestujícím tak tím vlakem prostě nepojedou.

Hans1934

Přesně tak , pravidelný takt a přesnost …. Jinak auto

Redneck

Pravidelny tak je kazdych 15 ninut stejne jako kazdych 20 nebo 60.

Hans1934

K čemu to bude ?? Tam je podstatné, že to jezdí v pravidelném taktu Praha /Pardubice / Brno a pak na SK nebo AT..
Pokud toto nebude , tak už jedine autem zas

LubosMarek

Je snadné hodit vše na údajnou neschopnost SŽ. Ve skutečnosti je problém v tom že stát nevynakládá dost peněz na tyto projekty a pak zákony této země které umožňují že např spolek pro ochranu sysla dokáže zablokovat na pět a více let ii tu stavbu na kterou se horko těžko sehnaly peníze.

xyz

Peněz bude potřeba daleko více – na výstavbu mnoha set km VRT. Tzn. jestli už nyní se sehnaly „horko těžko“, pak je to k zamyšlení.

P. S. Např. modernizaci Brno – Přerov nebo elektrizaci t-323 oddaluje který „spolek na ochranu sysla“?

Caracas

P9 nemá se syslem nic společného

KarelzNádraží

Možná má společného to, že syslí od státu z rozpočtového přerozdělení za obyvatele kteří se stěhují do novostaveb které se na Praze 9 staví. Takže bych se ani nedivil pokud by tam někdo chtěl něco stavět a Praha 9 jim jako všude jinde šla na ruku.

LubosMarek

Sysel byl použit obrazně. Ve skutečnosti existuje stovky různých spolků, úřadů i jednotlivců kteří mohou docela úspěšně po dobu let blokovat stavbu důležitých staveb.

Luboš Beneš

Hlavně se o tom problemu ví roky a přesmyk se nestaví – to jde zcela na vrub SŽ. To je její starost.

Jaaa

Tyhle stavby iniciuje a schvaluje MD, tam hledejte krtka – Sosna.

Alibaba

Já jsem třeba v minulosti zaslechl, že peníze na přesmyk v Libni být nemůžou, protože by to podpořilo nákladní dopravu, takže se musí zavést osobní linka, a přes průšvih v kapacitě se může teprve ten nadjezd postavit.

none

Jsem rad, ze se u nas jezdi 200 😀 Hned je pulka problemu vyresena.

Petr

Snadná pomoc, netrasujte nové linky nesmyslně přes Libeň.
Nekompetentnost není problém ostatních.

Klemovak

Já stále čekám na 4 koleje Praha – Kolín. V Německu běžné, v Rakousku také směr Linec.

Jaaa

Bude VRT, to mají být ty další dvě koleje. Plus Hradec.

Že to celé bude fungovat jenom zčásti (nové spojení generuje novou poptávku) a ty další dvě koleje stejně nezbude než postavit, to je jasné každému příčetnému člověku (jako varianta k rozšíření se to dostalo i do napojení VRT na Poříčany), ale samozřejmě zase ne ministerstvu dopravy, kde teda mají sedět ti „odborníci“.

HLN

Přesně tak, ten úsek je přetížený více než 10 let a stát to nijak neřeší

Y.K.

Tohle stát řeší, projektuje VRT, která mu odlehčí. Čtvrtou kolej nikdo stavět nebude, protože to je jen vlhký sen – zkusil jste si to projet na mapě a podívat se čím vším to prochází? Měst obce. Neprůchodné.

Milan

Prostorově průchodné 4 koleje si dokážu představit tak v úseku Pečky-Poříčany… dvě vnitřní jako rychlejší výjezd směr Nehvizdy, kdy zastávkové vlaky dvakrát odstanicují už na vedlejších kolejích a nebrzdí rychlejší spoje, případně nemusí čekat na předjetí.

Y.K.

To už by možná bylo zajímavější podívat se na některé zastávky a propočítat, jestli by tam nešly dát dvě vnější koleje čistě pro zastavení Os (vzor VRT nebo japonské příměstské dráhy). Žádná složitá ani dlouhá stanice, 4 výhybky, čistě možnost předjet stanicující Os. Při těch intervalech co tam jsou by to mohlo mít význam.

Milan

Tak některé by určitě šly, ale vzhledem k odstupům mezi vlaky by to chtělo aspoň dvě zastávky za sebou. Dvě až tři zastavení na vedlejší koleji poskytují už celkem dost času pro předjetí rychlíkem a osobák to nenutí stát na jednom místě. Proto jsem jako příklad uvedl Pečky-Poříčany. Pečky jako výchozí bod takového úseku, 2 průjezdné koleje bez nástupiště, vedlejší koleje s bočními nebo ostrovními nástupišti, dále zastávka Tuklaty a za oddělením tratí Poříčany… cca 7 km, takže by to šlo i bez spojek. Na vnitřních kolejích je tak možné zvýšit rychlost. POkud by to tak šlo už z Velimi,… Číst vice »

Skeptik

Postavili si tam koleje, ale jezdili jim tam lidi.

p.n.

Myslím si že by se mohly vrátit alespoň Krakonoše na původní trať, přes Lysou nad Labem. Vést to přes hlavní koridor není ideální z toho důvodu že ta trať je přetížená opravdu velmi. Neříkám že trať přes Lysou volnou kapacitu má, ale ještě něco málo unese, hlavní koridor nikoliv. I když se jedná o 2 vlaky za hodinu, svůj efekt to mít může. Samozřejmě hovořím o stavu kdy bude aktivován systém ETCS a tedy rychlost 140 km/h, což by mělo být příští rok.

LubosMarek

Myslíte na tu rozkopanou trať kde z Mstetic do Čelákovic se bude ještě rok jezdit po jediné traťové koleji?

Turbo

Od změny jízdního řádu, tedy v prosinci, se dle návrhu vrací hradecké rychlíky na původní trať přes Lysou. Lysou budou projíždět….

LubosMarek

Ano asi na 6 měsíců do doby ukončení rekonstrukce úseku Přes Sadskou. Následně se v první změně GVD v březnu tyto rychlíky vrátí opět na svou trať přes Sadskou

smasska

Zdroj?

JanM

Pořád si někdo myslí že ČR nepotřebuje VRT? Přinejmenším ke snížení zátěže na trati Praha-Ostrava potřeba bude.

Frantisek

Jak VRTka, ktera vede do Brna pres Jihlavu pomuze trati na Ostravu?

Tam by uplne stacilo netahnout vsechno udolim orlice a postavit neco podel D35

Filip Jirsák

Třeba tak, že ty vlaky do Brna nebudou spotřebovávat kapacitu na trati, po které jezdí i ty vlaky do Ostravy.

Martin

Jenze bude zaustena do Libne (zatim), a nyni by bohate stacilo kdyby se prioritou stalo i prodlouzeni VRT na Hradec a Pardubice, vc. 4. koleje na Liben nebo rovnou prodlouzeni VRT na Z.Mesto…Pac pak vam odpadnou vlaky na nejzatizenejsich trati Praha-Kolin…
Pokud by se postavil i terminal u Kolina/Podebrad (nekde mezi) s napojenim na regionalni trat …Nymburk-Podebrady-Osek-Kolin-K.Hora-Caslav… tak to pomuze opravdu hodne…

Alibaba

Z Běchovic do Libně mají být kvůli VRT 4 koleje, takže dálkové vlaky velmi pravděpodobně budou jezdit po vnitřních a příměsto po vnějších.

Aby VRT výrazně pomohla, tak se musí postavit etapa do Světlé n.S. pak budou rychlé vlaky do Brna jezdit tudy, protože to bude už rychlejší než přes Českou Třebovou.

Y.K.

1. VRT do Brna pokračuje dále do Ostravy
2. Její část VRT Polabí je až skoro do Kolína poměrně souběžná se stávajícím koridorem, takže i nedokončená síť v této části hodně pomůže.

Frantisek

Takze od Kolina po VRT trati budou jezdit jako expresy? Protoze VRT podle mapky nema zastavku v Koline. A cesta spodem – krasny … diky zastavce v Jihlave a pak Bytesi bude cesta spodem trvat kolik? 2:30? Takze ti lidi co nebudou chtit jet po stavajici trati mirne nad 3h si priplati kolik?

Ja to nadseni, ze VRT vyresi vsechny problemy uplne nesdilim.

Jaaa

Zastávku ne, ale nájezd v Poříčanech.

Y.K.

Spodem to má mít jízdní doby 1:36 do Ostravy. Proč by to mělo trvat 2 a půl hodiny? Dnes spíše typicky 3:30, v nejlepším případě 3:12 ale nesmí být zpoždění, takže pořád poloviční čas.

Berte to nicméně tak, že z počátku budou po dokončených úseích jezdit normální expresy a sjíždět na sjezdu Poříčany (a kompletích se možná nedožijeme).

xyz

Ale těch 1:36 h bude až „výhledově“ – poté, co se nad rámec modernizované dvoukolejné t-300 paralelně „výhledově“ vybuduje VRTka od Brna k Brodku u Přerova.

Do té doby to bude poněkud více (+ vč. potenciálně přetížené byť dvoukolejné t-300 zejména v úseku Brno – Vyškov).

Y.K.

Samozřejmě, že to je konečný stav, kterého se nedožiju a do té doby to bude více. Ale i ty hotové části pomohou.

xyz

Nebojte se, v Bíteši nebude přímo na VRT zastavovat vůbec nic. A i u Jihlavy to bude jen menšinový počet spojů.

Honza D

Brno bude z Prahy za hodinu, Ostrava za dvě.

Milan

I stávající trasa Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava bude využívat úseky VRT
VRT Praha nová trasa Vršovice-Zahradní Město-Běchovice
VRT Polabí jako obchvat od Běchovic až za Poříčany s napojením na koridor do Kolína
VRT Moravská brána Přerov-Ostrava
Podmínkou pro využití VRT je rychlost minimálně 200 km/h. Po dokončení celé trasy Praha-Brno-Ostrava ještě rychlejší spojení. Za předpokladu nové trasy Choceň-Ústí nad Orlicí a zavedení rychlosti 200 km/h asi nebude mezi trasami příliš velký rozdíl.

Milan

I stávající spoje Praha-Pardubice-Olomouc-Ostrava budou využívat úseky VRT
VRT Praha rychlejší výjezd Vršovice-Běchovice
VRT Polabí obchvat koridoru od Běchovic až za Poříčany s napojením do Kolína
VRT Moravská brána od Přerova do Ostravy
Podmínkou je minimální rychlost 200 km/h

krteček

Ono by se to vešlo, stačí vypustit ten nesmysl Vršovice – Úvaly. Ex1 každou celou v klasice a na závěsu by z Prahy do Olomouce vozila jednou Valašský a jednou Slovácký expres. Jen by se Ex1 přidalo zastavení v České Třebové a z Třebové ny za Ex1 jel třeba Sp do Olomouce. Ex2 každou půl z Prahy a mezi to RegioJet a Lea.

Franta Pepa Jednička

Však Ex1 zastavuje v Třebové, akorát by se z Ex1 stal Rychlík do Třebové, což cestující budou nadšení, že to zastavuje ještě v Přelouči, Chocni a Ústí. Navíc proč by to měl odnést jen Ex1, když jezdí na komerční riziko, , co kdyby se toto spojování nařídilo třeba RegioJetu?

Luboš Beneš

Už to vidím tu hádku jestli první půlka má být modrá nebo žlutá -:)))

krteček

Asi jsme se nepochopili, Ex1 by zastavoval v Pardubicích, pak v Třebové a pak v Olomouci, kde by měl pár minut pobyt pro odvěšení Valašský/Slovácký expres a pak tradá Ostrava. Obdobně zpátky ku Praze. Kvůli taktu by stálo za zvážení protažení slonů do Pardubic, aby byl aspoň hodinový takt na Praha-Kolín-Pardubice čímž by se odbouralo zastavování v Kolíně pro Ex1 i Ex2, což by díky panterům stálo za zvážení byť by to měl podobný model jako do Kralup a Ústí. Do Kolína dvojmo a do Pardubic sólo.

KarelzNádraží

To by se mne líbilo už jen kvůli tomu, že v Kolíně je na přestup asi 4 minuty. Navíc jen z 1 Ex nebo R co tam přijíždí v 2 hodinovém taktu. Co by bylo fajn pokud by to byl zdvojený Spěšný z Prahy který by mohl pokračovat do Pce jako stávající Os. 1 část by pokračovala do KH – Čáslav a 2 část hurá na Přelouč a Pce.

Franta Pepa Jednička

Stále to je ale pěkný nonsens zrušit zastavování v Kolíně a nutit cestující jezdit místo 20 minut skoro hodinu.

Franta Pepa Jednička

Slovácký expres je ale rychlík, ve chvíli kdy z něho uděláte nezastavující Ex, musíte stvořit novou rychlíkovou linku. Já bych byl spíš pro ujednotit si zastavování, tedy Slovácký Expres zastavování Libeň – Kolín – Přelouč – Pardubice – Choceň – Ústí – Třebová – Zábřeh – Mohelnice – Červenka – Olomouc – atd… A Ex1 a Ex2 Libeň – Kolín – Pardubice – Třebová – Zábřeh? – Olomouc – atd… Vyřazovat Kolín z expresní linky je akorát pěkný nonsens, že by cestující měli jezdit Pardubice – Kolín místo 20 minut 50 minut až hodinu? To je doufám, jen hodně špatný… Číst vice »

Jan

To už tu jednou bylo. Ono i lidiod Přerova dolů chtějí mít normální spojení s Prahou bez přestupu.

Franta Pepa Jednička

Chápu, ale není řešení zrušit bez náhrady Slovácké expresy a spojit je s Ex1.

Jan

Od Olomouce máte tři hlavní směry: Ostravu, ValMez a Přerov. Dokážte odůvodnit proč by se občané z jednoho z těchto směrů měli řadit do druhé kategorie výrazným zhoršením spojení s Prahou? Momentálně je vymetání děr kompromisně rozdělené.

Spíš to vidím tak, že stát by měl mít jasné a nediskriminační pravidla pro přidělovaní kapacity. Tj první závazková doprava, druhá pravidelná železniční doprava a pak až komerční jízdy pokud se vlezou. Třeba takový LE má kapacitu asi 240 lidí. Tohle je ve špicce, kdy jedou lidi v sedmivozových soupravách na stojáka opravdu plýtvání kapacitou.

Martin1

Neumět připravit kvalitní projekty, rozšířit a zefektivnit provoz, rušit místa pro případná křížování a pak si stěžovat na přeplněnou kapacitu, to je geniální. To u nás umí Správa železnic dokonale.
Nutno dodat, že to je i vina MD, které zastupuje stát a nechalo to lety dojít do takového extrému.

František

Navíc nový zabezpečení úplně neumožní mít vlaky víc na husto.

Aspoň se ti lidi co budou pak čekat na zpožděný vlak můžou kochat opraveným nádražím

Y.K.

První tvrzení je lež. Proč by to neumožnilo? Naopak s ETCS můžete mít kapacitu o něco vyšší, už nejste odkázaný na kilometrové oddíly s dvoukilometrovými vzdálenostmi nad 120 km/h.

Jaaa

Je rozdíl “můžete” a “bude v ČR implementováno”.

Y.K.

Jistě. Doufejme že bude.

Dušan

Bohužel nebude, pro SŽ je to přliš nebezpečné a odmítá konfigurací ETCS zvyšovat kapacitu.

Jaaa

Jj, tady si jedou tvrdě svoje zabezpečováci – ETCS si zcela zprivatizovali – a nikdo jinej do toho nesmí ani pípnout.

Y.K.

Tak to je zajímavý vhled. Koukám, že pohled na to, co je bezpečné a co nebezpečné je v SŽ značně pokřivený a tedy nevyužit možnost „levně“ zvýšit kapacitu (jakože ten zabezpečovač se instaluje tak jako tak), to je dost drsné.

none

Ja bych s tim hodnocenim pockal, az to budeme mit.

Alibaba

Jenže to by někdo musel kratší oddíly projektovat = dávat tam počítače náprav a mít ZZ připravené. A to se mám pocit neděje, ETCS (RBC) je navěšená na stávající zabezpečovačku a její oddíly.
ETCS L3 vzhledem ke smíšené dopravě je těžká budoucnost.

Y.K.

Tak samozřejmě, to je základ. Já bych jen rád upozornil, že pak to není problém se zabezpečovačem, ale problém se správcem infrastruktury, který neumí nebo nechce využit potenciál, který nová technika nabízí.

Pavel

Jestliže je největší problém v Libni, pak je řešením expresy vést mimo, z Běchovic přes Vršovice.

Pan průvodčí

Není. Z Běchovic na Hlavní máte dvojnásobnou tratovou rychlost bez zpomalení na 40 v Malešicích. Navíc podstatná část souprav jezdí Sv na odstavný, tudíž by jste možná odlehčil Libni, ale hodně přitížil hlavnímu, kde by musel proběhnout obrat lokomotivy a to nepřipadá v úvahu. Stačí bohatě už teď obraty lokomotiv na R/Ex do Plzně a Ústí. 😖

LubosMarek

Jak by ty vlaky projely přes Zahradní město když na těch dvou kolejích na Zahradním Městě po kterých lze jezdit tak na jedné z nich neustále stojí Regionova směr Posázavský pacifik? Neboť z Krče do Vršovic je dlouhodobě výluka a všechny vlaky Pacifiku jsou odkloněny právě na Zahradní Město.

LubosMarek

Jak byste to chtěl vést tama když v Malešicich je roztažen Regiojet na téměř všech kolejích. Tam je úspěch že projede Arriva městská linka a pár nákladních vlaků a i ty spíše jen v noci

LubosMarek

Navíc je vyčerpaná kapacita čtyřkolejného úseku mezi Vršovicema a hlavním nádražím. Proto ta nová městská linka je vedena z Vršovic na hlavní a dále do Úval jen . víkendu. V pracovních dnech je výchozí z hlavního nádraží.

Milan

VRT Polabí-VRT Praha-odstavné koleje pod Krejcárkem…. bohužel všechno je zatím pořád vzdálená budoucnost. Nejblíže jsou ty odstavy pod Krejcárkem na jaře 2027.

Peeetr

Pozdě, ale přece.
Bude se hodně brblat, ale až se nevyhnutelně zopakuje pardubická nehoda v Praze, tak se to nakonec všechno nuceně zavede.

Milan Držmíšek

Dle mého je tento problém způsoben liberalizací dopravy v Česku, kdy noví dopravci hlavně osobní, chtějí působit pouze na hlavních rychlíkových tratích, což jsou koridorové a lokální tratě si vezmou pouze sporadicky, odkud nezřídka po čase odejdou pro nerentabilnost. Nákladních dopravců je taky jako máku, ale ty jezdí hlavně v noci, kdy osobní doprava není v takové míře, jako přes den. O důvodech, a co k tomuto vedlo, by se mělo bavit jinde s odpovědnými osobami.

František

A kdy byste chtěl nákladní vlaky? V ranní a nebo odpolední špičce?

Milan Držmíšek

Je vidět, že jste nepochopil podstatu mého komentáře, která o nákladní dopravě vůbec v mé reakci na tento článek nepojednávala. Zmínka o nákladní dopravě pouze doplnila podstatnou věc s vytížením udaného koridoru osobní dopravou.

Jaaa

Ne, je to prostě tím, že se skoro 70 let stavěly jenom silnice, dálnice a obchvaty a vlaky nic.

Víte jak strašně obrovský problém byl (a někde stále je) přidat do evidence nový úsek? Na SŽ na to prostě strašně dlouho vůbec nikdo nebyl zvyklý a vůbec se s tím v noha procesech nepočítalo.

Na rušení jo, to se zvládlo rychle…

Milan Držmíšek

Vzhledem k podstatě článku, který pojednává o hlavním koridoru z Prahy na Moravu, šlo by zvýšit kapacitu rekonstrukcí pouze vícekolejným provozem, což pochybuji o reálnosti této možnosti. Už jen vhledem ke znalosti prostředí okolo této tratě.
K dalšímu mohu pouze prohlásit, že rušit je daleko jednodušší, než udržovat.

Luboš Beneš

Ale není, na lokálky chtějí všichni (páč jsou dotovány, víme?) ale blokací výběrových řízení v historii a zadávání jednomu dopravci napřímo se konkurence neumožnila. A jediná konkurence kde můžete jezdit jsou rychlíky.

Honza D

Vyzobávání rozinek tady dlouho nebylo. 😁
Ostrava jsou komerční linky na riziko dopravce, který může přijít na buben. Na Os a R na objednávku kraje / ministerstva se snad ani nedá prodělat, jestli tedy dopravce v soutěži nepodstřelí krutým způsobem cenu.

Vesper

SŽ by měla vyhlásit vyčerpání kapacity ae všemi z toho vyplývajícímy důsledky. Třeba by se pak v některých hlavách pomazaných rozsvítilo.

Alibaba

Ale na druhou stranu by to taky nemuselo vedení politicky přežít.

olda

chudáci náklady, ti to zase odnesou

E 91.3

Michal Bartoníček: Co by se stalo, kdyby ROPIDu řekli ne?

To je jednoduché, jasnou odpověď dává zákon o dráhách: přestanou jezdit komerční vlaky, tedy zanikne spojení Prahy s Ostravou.
To není o nějakém chtění SŽ, to je jasně formulovaný §.

Michal Bartoníček

Děkuju za odpověď. Neměl jsem o tomto tušení.

Honza

V letecké dopravě funguje systém přidělování slotů na letištích i na tratích ve vzdušném prostoru. Ptám se s laického pohledu: je něco podobného i na železnici? Nějaký bod, kdy se řekne dost, víc vlaků už se nám na trať nevejde a tak nepojedou, pojedou později nebo jinudy?

Petr Šimral

Ano, je o tom celý článek. Čtení titulků nepostačuje 🙂

Honza

Článek jsem četl: „bude projednáno“, „jednou z možností je“, „dopravcům se to nejspíš nebude líbit“. Spíš mi jde o to, jak je to zakotveno procesně. Čekal bych možná direktivnější přístup a jednoznačnější způsob řešení.

mezera

Pravidla (jednoznačný způsob řešení) máme stanoven, ale až se začnou uplatňovat platná pravidla, tak „dopravcům se to nejspíš nebude líbit“. Článek na to dopředu upozorňuje.

Až nastane přetížení dráhy, možná již od 15. 12. 2024, pak přijde direktivnější přístup (homogenizace j.ř., snížení počtu vlaků, spojování vlaků či přizpůsobování časových poloh vlaků).

Y.K.

Je i není. Přiděluje se to jako sloty, ovšem tlačení do využívání přesně nich je volnější. Třeba letiště, když propásnete slot vás klidně nechá půl, čtřičtvrtě hodiny, ale i více čekat, až se uvolní „mezera“, na dráze se zpožděné a mimo slot jedoucí vlaky odbavují celkem chaoticky, což jsem vždy považoval za slabinu. To co jede po své čáře v grafikonu by mělo mít absolutní přednost, protože jede v přidělené kapacitě, vše ostatní se odbaví až bude místo. To by mnohokrát bolelo, ale vytvořilo tlak na dodržování GVD. Poněkud problém je v tom, že často ta zpoždění způsobí ten, kdo… Číst vice »

Honza

Děkuji za detailní vysvětlení a souhlasím s Vaším názorem.

Daniel Jablonecký

Takhle to funguje ve Švýcarsku.

mezera

Letecký přístup (když propásnete slot tak vás nechají čekat, až se uvolní „mezera“) na železnici uplatňovat asi nelze, neb se provádí optimalizace kolejiště. Často se počet existujících předjízdných kolejí snižuje na naprosté minimum. V některých stanicích není možno odstavit (či nechat čekat) nic, pokud má být umožněno plánované křižování či předjetí.

https://www.spravazeleznic.cz/stavby-zakazky/modernizace/konfigurace-kolejist/priklady-v-ramci-cele-cr

Jaaa

V jiných stanicích zase není možné ani křižovat. 🙂

Y.K.

To je pravda, ale zůstává otázka jak dávat prioritu přesně jedoucím vlakům, protože s přesně jedoucími vlaky je nejméně práce. Pokud to jezdí přesně, dá se z infra vymačkat opravdu hodně. Pokud ne, vznikají zadrhnutí začne se to zdržovat vzájemně, to co známe z každodenního života, ale co člověk dvakrát neuvidí třeba ve Švýcarsku nebo Japonsku.

Jeffer

Minimálne v prímestskej doprave je ten rozdiel v tom, že tie vlaky chceme vypravovať a nie dražiť sloty. Lebo keď to vykúpi diaľková, alebo nákladná doprava, tak pre ľudí, čo teraz jazdia denne prímestom zostane len jediná možnosť: jazdiť autom. A ďalšie autá sa do miest nevlezú.

rvt1

Zabít už tak přetíženou trať pomocí S61 je absolutní hovadina. Snad se ty jednotky nestihnou.

Ventura35

Ještě jsem neviděl jedinou fotku.

Roman

Tak snad S61 prostě nepusti ne? Hierarchie je snad jasná…

Kuba2

Právě, že je jasná a S61 je na pásce před veškerou komercí.

Martin

Jen jestli by to nešlo označit jako zneužití pravomoci úřední osoby 😀 Záměrně vyčerpat kapacity „objednávkami“ a zcela znemožnit komerci… to by mohlo skončit i mezinárodní arbitráží 😀

František

No pokud RJET do prosince nebude mít ty nové Pesy, což je dost možné, protože nikde není zatím ani fotka nějakého nového vlaku, tak pravděpodobně Regiojet nebude schopný linku provozovat a tím pádem se její start odloží.

a8n

845 je dost.

Adam Ř

Byla by to škoda, když už je zaplacená…. Ale tak mohli by místo jezdit v úsecích, kde ještě troška kapacity je (S65, Kralupy – Libeň – Zahraďáku – Krč, …)

J.K.

A třeba ty nová Baltic expresy nemůžou jet s něčím spojené? Aspoň z Prahy třeba, každá trasa dobrá…

Szony

Zrovna Baltic Express je státem objednaný Ex narozdíl od komerčních spojů

VTT

Ne, není možné je s ničím spojovat/rozpojovat v Ústí n. O.
Krom toho se jedná o náhodné výstřely, spojování s něčím by znamenalo poškození té linky dlouhým prostojem v ÚnO, i v časech, kdy zrovna BEx nejede.

Franta Pepa Jednička

1) proč by delší pobyt nemohly mít jen spoje kdy BEx jede?
2) na odvěšení od vlaku od Prahy by stačil pobyt 5 minut, včetně JZB, na přivěšení defakto také, samozřejmě musí jet obojí včas.

VTT

Pak to rozhází takt, včetně přípojů.
5 minut je tak na odvěšení.

Franta Pepa Jednička

1) tak by tedy všechny měli 5 minutový pobyt, když by to podle Vás rozházelo takt a přípoje. Nepřijde mi to nějak moc dlouho, považujme to za vatu a menší oběť, kvůli kapacitě infrastruktury. 2) Za 5 minut se to dá stihnout i s JZB. Ale dobře, tak ať máme rezervu, tak 7 minut pobytu. Zas tak složitý úkon to není. Osobní vlaky opravdu neodbržďují 3 minuty, odvěšení by provedl strojvedoucí ze zadního vlaku, a JZB taky on (nebo případně vlakvedoucí), bržděnku elektronicky garantovanou, aby s ní někdo nemusel dopředu a hotovo. Pětiminutové ostré obraty taky strojvedoucí musí stíhat, a… Číst vice »

PetrO

A co se tak podívat, jak to funguje v Zábřehu u vlaků do Šumperku/Jeseníku? Přední část má pobyt 4 minuty, zadní, včetně připojení nové lokomotivy, pak o pět víc, tedy celkem 9.

xyz

A v opačném směru, tzn. při spojování, je to ještě horší.

Szony

Stanice Ústí nad Orlicí nějaké spojování a rozpojování vlaku na Lichkov neumožňuje musel by přes kříže na kolej 4 a otázka jestli by se vůbec vešel (4a kolej je blokována osobním vlakem do Králík)

Franta Pepa Jednička

Tak osobní do Králíků by byl až u posledního peronu, abychom 4 nechali volnou pro to spojování a rozpojování.

xyz

Při návratu té druhé soupravy na hlavní koleje (směr Česká Třebová) by došlo k nežádoucímu křížení protějšího směru – takovému, které by bez rozpojování nenastalo.

Tzn. „ušetřila by se trasa“ (mezi Prahou a Ústím n/O.), ale jiná trasa by v danou chvíli byla v opačném směru jízdy v Ústí blokována.

Alibaba

Zrovna v Ústí bych se toho nebál. Je pravda, že k tomu by sloužila jedna kolej (celá 4.SK), ale dalo by se.

Tomáš Alter

Kapacita úseku Ústí nad Orlicí – Česká Třebová bude v mnoha následujících letech také kritická, protože bude probíhat rekonstrukce uzlu Č.T. Představte si, až se začnou kopat výhybky na Parníku…

Alibaba

Tak je obecně škoda, že se při přestavbě uzlu neprotáhnou 4 koleje alespoň do dlouhé Třebové, aby se následně hrdlo zkrátilo jen na úsek Ústí-Dlouhá T.

marek hudec

bylo by mozno odkazovat na problem presmyku vs. postoj Prahy 9?
dekuji

Hroch

Jj, Praha 9 zatím s přispěním ROPID poráží zbytek republiky tak 10:0.

KarelzNádraží

Už předvedli i proč. Zájmy developerů jsou jim bližší než zájmy daleko větší části republiky. Nebo z toho jen nic nekouká.

Zdeněk Valenta

Tak k tomu spojování jenom. Proč jezdí z České Třebové na Prahu rychlík po 20 minutách s pěti vozy. Za mně – 12 vozů a jednou za hodinu a problém bude nejspíš vyřešen. Nebo 7 vozů každých 30 minut, to je už jedno. Možná by se našli varianty.

Franta Pepa Jednička

12 vozů jednou za hodinu je dnes už málo, za prvé kapacitně by to nestačilo, za druhé hodinový takt je dnes už málo.

JiP

Tak jednou za hodinu je asi malo, ale proc by 12 vozu nestacilo? Ono je potreba se trocho rozhlednou okolo sebe a uvazovat ze tech 12 vozu by byla patra, tak jak to funguje ve Svycarsku, ktere by prakticky vyhradne bez patrovych okamzite zkolabobalo.

Franta Pepa Jednička

Já beru současný vozový park, tam v dálkové vozbě žádná patra nemáme, a pochybuji, že by kterýkoliv dopravce teď udělal tak masivní investici, aby nakoupil dostatek pater, obzvláště, když má dost nových, či zmodernizovaných vozidel, kde se ta investice musí vrátit

Jiří Kocurek

Jakéže intervaly mají v tom Švýcarsku?

JiP

Klidne i hodinu ve spicce na tech nejdulezitejsich tratich.

xyz

Na nejdůležitějších tratích v CH to bývá půlhodina. Ba i na řadě vedlejších tratí.

Daniel Jablonecký

15′, 30′, 60′.

Jiří Kocurek

Takže 3x 5 vozů nahradíte 12 vozy. A ti lidé z chybějích 3 vozů pojedou nastojáka, protože za automobil by je šotouši odstřelili.

VTT

Těch 5 vozů je ve špičce jen Leo. Zato Jančura přešel plynule z fáze „třívozový vlak není vlak“ do fáze „přetěžuje peršingy příliš dlouhými vlaky“.

Pedro72

Ono je snadné přetížit Peršing, který byl původně dodaný pro nákladní přepravu, osobní vozbou 😀

VTT

Chtěl jsem říct, že některé Jančurovy vlaky jsou taky už pěkně dlouhé.

Daniel Jablonecký

Pro nákladní dopravu? A proto už z výroby šel jako řada 162 na max. rychlost 140 km/h? Co tam máte dál?

Jaaa

To byly nákladní mašiny na 140 do Itálie, ne?

VTT

Ale taky, musí jet po koridoru nejdřív 2xbrejlovec s 10 kotly a na blok za ním 123 se směskou s 8 vozy? Ty by se spojit nemohly?
(Očekávám odpověď, že nemohly, protože ty kotle jsou Unido a směska ČDC.)

Radim

Ano 😀

Franta Pepa Jednička

Teoreticky samozřejmě mohly, ale muselo by to fungovat operativně, protože jednou ta směska bude mít 100 metrů, podruhé 500 metrů.
Navíc ta směska může v Nymburce, v Kolíně, v Pardubicích a v České Třebové manipulovat, kdežto ty kotle budou přímá ucelenka, respektive , ta směska pojede v Třebové na vjezd, kdežto kotle přes osobní dál. Na spojování nákladů je moc proměnných a nebylo by to nic pravidelného, a takové řešení je polovičaté, ta osobka je v tomhle dosti lepší, a bylo by to pravidelné.

Daniel Jablonecký

Tak hlavně na koridoru pod dráty nemá co dělat brejlovec v čele nákladního vlaku.

Franta Pepa Jednička

Nejen na koridoru, ale kdekoliv pod dráty (a týká se to i osobky), evidentně to znevýhodnění dieselů pod dráty není zas takové, když se jim to stále vyplatí.

182-097

Vždyť u nás je prakticky problém domluvit i třeba spojení Lv vlaků někde na vyluce aby projely společně. Natož pak takovéto věci 😀

tomas.vachalec

Jak dlouho už nákladní dopravci mluví o zdvoukolejnění trati Kralupy – Neratovice a dál na Lysou a Kolín. MD to sice vzalo na vědomí, ale neprobíhá ani seriózní příprava. Další ukázka toho, jak je nákladní doprava “ preferována“.

Mengo

Presne tak. Hlavne ze se stale honi za VRT a sni jak bude stavet v kazde dire. Misto toho by meli zacit budovat dvojkolejne trasy na rychlost 160. Za 2 hodiny jizdy ujet cca 250 az 300 km na uzemi CR je znacna vzdalenost. A tuto rychlost by urcite dosahlo vyznamne procent dopravy osobni i nakladni a tim by se zvysila prujezdnost.

Jan Matoušek

Další kolej propustnost zvýší. Zvýšení rychlosti propustnost sníží.

Jiří Kocurek

Na 160 km/h dosáhne přesně 0,000 % nákaldní dopravy.

Pedro72

To jste to ovšem zaokrouhlil nahoru! 😉

Petr Šimral

Pozor. Právě koukám na výkres vozu Sggns(s) s brzdou Knorr KE-GPR-A (D) Ep pro rychlost 160 km/h při nápravové hmotnosti 16 tun.
Abychom se nedivili třeba nějaké náhradě leteckého carga na krátké vzdálenosti 🙂

Szony

Přesně tak, pokud chtějí budovat rychlé vlaky tak rychlost 200 km/h je více než dostačující pro ČR a z těch ušetřených peněz po nesmyslné VRT postavit nákladní koridory

Radim

Takže investujeme do stávajících tratí prachy, aby se tam mohlo jezdit 200 a pak postavíme „vedle“ další trať na 120 pro náklady. To je potom ale daleko levnější postavit „jen“ tu VRT a co nejvíc dálkoviny poslat tam

Daniel Jablonecký

Kolik si myslíte že ušetříte, když budete stavět trať na 200 km/h místo 320 km/h?

Alibaba

200 není dostačující, když v podstatě za ty samé peníze můžeme mít 320(350). A po rychlejší trati se pomaleji jezdit dá (například do kompletace celé sítě než se vyplatí i rychlá vozidla), opačně to nepůjde.

Daniel Jablonecký

300 km při max. rychlosti 160 km/h za dvě hodiny nikdy neuděláte. Takhle se nejezdí ani na CMK, pokud chcete konkrétní příklad.

Alibaba

Jaký je rozdíl mezi novostavbou dvoukolejkou na 160 a novostavbou dvoukolejkou na 320?
Ten, že za 160 vyhodíte stejný prachy jako za 320 a budete jezdit stejně pomalu jako před stavbou.

Petr Šimral

Nikoliv. Trať na 160 km/h bude podstatně dražší, protože musí vyhovět parametrům pro smíšený provoz. Například maximální sklon 12,5 promile…

Alibaba

Když já nevím, jak si to tihle zpomalovači 🙂 myslí, jestli to bude čistě trať pro osobní dopravu a nebo bude smíšená? 🙂
Ale je pravda, že 160 by se na trati se sklonem 30 promile s expresy taky jezdilo blbě, nedala by se využít energie rychlosti k překonání hrbů.

Blbl

Při 160 km/h nepotřebuje kolem trati plot u 360 km/h bohužel už jo!!

Pampeliška

ROPID a jejich linka k hovnu

Martin

Co čekáte u šotoušů, kde ani po silnici nezvládnou vymyslet rychlé tangenciální linky a kde i metrobusy jsou parodií z kategorie chalupoid? 😀

Daniel Jablonecký

Linku k hovnu z toho udělala hlavně neschopnost postavit zastávky tam, kde být postaveny dávno měly a za to ROPID fakt nemůže.

Martin

I bez těch mezilehlých zastávek to původně navržené trasování smysl dává. Už jen kvůli možnosti přestupu na další MHD a s možností vyhnout se celkově vytíženému centru, které i tak padá na hubu.

asdfghj

to zpomalovaní je totální fraška. Už loni byla po superdlouhých modernizacích prodloužená jízdní doba a teď jako znova?

HLN

Jinak by manažeři Skázy Železnic přišli o prémie…

asdfghj

To by mohl být náznak, že by si i papaláši mohli uvědomit význam čtvrté koleje….

Robert Pražák

Neprůchozí. Výkupy pozemkú, někdy by určitě muselo dojít i k vyvlastnění, soudy, odvolání, predělávání kolejišť v nácestných stanicích,… Prostě jenom sehnat razítka a papíry by bylo na deset let a možná víc.

Daniel

U silni a dálnic podobný problém není?

NightmareFreddy

Jenže jak se ty dálnice a silnice dlouho staví. Navíc pokud máte novou stavbu, tak můžete určitým způsobem operovat, kudy povede. Pokud máte přidat další kolej, tak pozemky jsou jasně dané…

Nose Peak

Zkuste si postavit novou silnici středem obce. Jakékoliv. Dálnice se až na výjimky staví v nové stopě, ne rozšiřováním původní cesty…

Jiří Kocurek

Dálnice vede středem Kolína?

Jiří Kocurek

Přesněji: Ulici Pražskou a Jaselskou tam rozšiřovali na 4 pruhy, namísto stavby obchvatu?

dopravák

Však ta další kolej nemusí nutně vést v celé délce trati. I kdyby byla jen v těch „méně problémových“ místech, tak by to výrazně pomohlo.

Honza

Braessův paradox v praxi…

Y.K.

Dálnice neprochází vnitřky obcí a měst, takže je to obrovský rozdíl. Taky na nich nejsou stanice, které by se musely totálně překopat. Koridor je de-facto jako silnice první třídy. Jako dálnice je VRT a žádnou ještě nemáme.

xyz

Přinejmenším Ejpovický tunel + nemalá část koridoru Benešov – Ševětín spadá do novostaveb srovnatelných s „dálnicí“ a ne se „silnicí 1. třídy“.

Petr Šimral

Čekal jsem, kdy první diskutér vytáhne záchvěv rozumu na 40 km sítě…

Tak ještě tak 2000 km… Kudy vede cestička, babičko???

xyz

Tak ono záleželo i na původním stavu – ten byl na původní t-220 či trase přes Chrást tak nevhodný, že se to vyřešilo novou trasou.

Jiné úseky byly trasované už samy o sobě tak dobře, že se tam rychlost dala navýšit buď ve stávající stopě, anebo (viz zejména ČT – Zábřeh) s lokálními přeložkami.

Mmch. zrovna u ČT – Olomouc taky nedivím důvod, v čem by nemělo jít o „dálnici“, ale jen o „silnici 1. třídy“.

Y.K.

Ani jedna z těchto staveb nemá problém s kapacitou, není a nebude to souvislý úsek (nejdelší má 18 km?), takže to je fakt dost problém srovnat s dálnicí.

Daniel Jablonecký

A víte, že je mezi poloměrem oblouku u dálnice a poloměrem oblouku u železnice při stejné maximální rychlosti hodně velký rozdíl? To se to pak mnohem snáz projektuje i v relativně zastaveném území.

jfp

Jenže všichni furt uvažují horizontálně. Proč někde neuvažují vertikálně? Silnice a železnice nad sebou se občas buduje, třeba na mostech. Tak proč nepřidat takto koleje v těch nejkritičtějších místech? Buď 2 koleje zahrabat (mělký vybetonovaný výkop zase taková darda není ve srovnání s klasickým tunelem), nebo přidat estakádu nad.

Petr Šimral

No, zajímavý nápad. Jak vyřešíme současné podjezdy a nadjezdy, které na tratích máme? A samozřejmě výluky během takové stavby?

pěškobus

V podzemním patře uděláme přejezd!

Martin

Tak když v Norsku či Monaku můžou mít pod zemí i kruháče… 😀

Rušňovodič Peter

Neue Unterintallbahn.

František

Myslím, že toto řešení by muselo vést k segregaci nákladní a osobní dopravy v lepším případě, neboť sklony ramp a jejich hlavně vystoupání by vyžadovalo kilometry kolejí vedle stávající trati a určitě s větší osovou vzdáleností koleje než jsou obvyklé 4 až 4,75 m, což by vlastně způsobilo, že zábor území by byl v místě tvorby dvou úrovní kolejí ještě větší, než když přidám další kolej. Navíc pokud mi stačí jen jedna navíc, tak budu řešit jen na jedné straně u jedné koleje, prostě řešení je velice nešikovné, trojkolejnou trať od Libně do Poříčan ani raději neřeším.

Alibaba

Mostní a tunelové konstrukce jsou obecně drahé proti trati na zemním tělese.

František

Jak to, vždyť máme „liniový“ zákon, takže by to mělo být pomalu okem mrknutí hotovo.

Luboš Beneš

Kdyby se začalo, tak už mohlo být vyvlastněno, ale my zatím jen 30 let diskutujeme.

KarelzNádraží

Tak minimálně úsek od Libně do Běchovic pamatuje stále na ochranné pásmo ještě z doby kdy železnice neexistovala. V některých místech jsem se divil kam, až šahají pozemky SŽ například u zastávky Praha – Kyje plánovaly snad nádraží.

Martin

A on někdo někde říká, že je zbytečná?

Akorát lidi bydlící okolo si budou stěžovat na hluk 😀 A všelimožně to blokovat… samozřejmě, že v každé fázi řízeni se stejnými argumenty.

Y.K.

Tak hlavně než nalít stovky miliard do jedné koleje navíc je fakt lepší je narvat do VRT a dálkovou osobní dopravu tam odklonit. Mnohem větší užitek po všech stránkách.

Dušan

Je vtipné, že v tom odkazovaném dokumentu není pojem „přetížení“ blíže vysvětlen, ale když se kouknu sem – viz níže:
https://provoz.spravazeleznic.cz/Portal/ViewArticle.aspx?path=/J%EDzdn%ED%20%F8%E1d/TTR%20%96%20Timetable%20redesign%20project/Kapacitn%ED%20strategie%202027/Kapacitn%ED%20strategie%20TTR%202027_k%20p%F8ipom%EDnk%E1m.pdf
Strana č. 24 (horní obrázek)
, tak vidím, že to „přetížení“ kopíruje červeně obarvené úseky, které jsou dneska již přetíženy (!) – čili ne, že to teprve hrozí, ono to dneska fyzicky už naopak je – a úroveň kvality dopravy je hodnocena jako nevyhovující.
Fyzicky to znamená výraznější nárůst tzv. předpokládné hodnoty zpoždění.

Jindřich Kuchař

Já bych se trochu zastal toho, že jezdí krátké vlaky co pár minut mezi Ova – Pha. Díky tomu je možno dojet tak akorát na schůzku, ze schůzky zase přijít na nádraží a za chvíli něco jede. Pokud by to po změně znamenalo čekat 2h na spoj, tak začíná auto dávat smysl.

JiP

Jenze aby jezdily vlaky co 2 hodiny nikdo neplanuje, to je uplne opacny extrem, ale aby jeli zasebou behem 20 minut tri pidivlacky schudne zkratka take neni.

xyz

V situaci, kdy u komerčních spojů jede každý dopravce „po svém“ vč. povinné rezervace míst, stejně nemáte záruku, že ten časově nejbližší spoj bude volný.

Mmch. 2 h čekání by to ani po změně rozhodně neznamenalo.

Jindřich Kuchař

Já jen že to je další parametr, který bude třeba vzít v úvahu. Jasně, D1 je kapitola sama pro sebe, ale její rekonstrukce snad jednou skutečně skončí, čemuž u tratě Ova-Pha nevěřím.

Martin

Už teď opravují i úseky po rekonstrukci. A stále musí probíhat nějaká údržba. Představy, ẓ̌e teď tam dvacet let budete bez omezení drandit jsou dètinsky naivní.

A na kolaps D1 stačí i zúžení kvŭli sečení trávy 😀

Martin

Váš uspěchaný a na krev postavený timemanagement není validní argument pro nesmyslně krátmé intervaly na dálkových tratích.

Ono i u toho auta kdybyste měl platit za kažé užití cesty a ne ten „výhodný“ roční paušál, tak byste přemýšlel jinak. A klidně si ty dvě hodiny počkal.

peter

Jasne, 2 hodiny cesta tam, 2 hodiny cakania cesta naspet a ked idete pracovne, tak pol dna stravite cakanim len na vlacik. Su aj ludia, kde ich pracovny cas stoji viacej ako 100 kc/hodinu takze tyho pol dna na nakladoch moze predstavovat kludne 5 miestnu ciastku. Ma fascinuje, ako vsetci obhajcovia vlakov ignorujete taku drobnost – spotrebnu dan z paliv, ktorou sa plni fond dopravnej infrastruktury a z neho idu peniaze aj na vlaky. Fakt by napr. zaujimalo, ako by ste sa krutili kebyze sa cena listka zdvihne len o splacanie tej 13 mld. pozicky, ktora je spominana v druhom… Číst vice »

Jiří Kocurek

Oni ignorují i to, že vlaky za naftu platí taky… a chtěli by litr za dvě stovky.

František

Nejsem šotouš, ale rozhodnutí státu, že si půjčuje především právě na železnice, což mě udivuje, je to v EU v rámci TEN-T preferovaná a čistá doprava, tudíž příspěvky z EU na železniční infrastrukturu na rozdíl od dálnic jsou k mání. Naopak se domnívám, že ČR propásla zcela příležitost prvních 15 let tohoto století, kdy EU ještě na dálnice východním zemím přispívala, postavit co nejvíce dálnic, takže nyní je musíme postavit bez dotací za své, též se nám jako bumerang vrací zpět „modernizace“ dálnice D1 (Praha – Brno) místo výstavby dálnice D35 v souběhu. Momentálně to pociťují motoristé při rozšiřování D1… Číst vice »

KarelzNádraží

Nepropásla jen se to utratilo za rozhledny, cyklostezky a rekonstrukce polních cest.

PetrH

Spotřební daň z paliv je +- ve výši rozpočtu ŘSD. Tzn. dálnice a silnice 1. třídy.

KarelzNádraží

Pokud si uděláte dobrý timemanagment cesty tak váš čas může stát klidně i 7 místnou částku. Je to o tom chtít, jak říká moje slečna Když se nechce je to horší než když to nejde.

Air Traveller

Ale on samozrejme validní je, a to víc, než si myslíte.

Pokud chcete lidi dostat do vlaků, musíte jim nabídnout kvalitní službu – a tím se nemyslí kafe zdarma.

Tím se myslí intenzita spojení. na 2h takt (ktery teda naštěstí nikdo nechce, ani SZ) nikoho nenalákáte.

Luboš Beneš

A pak taky slušné vozy….

Jiří Kocurek

„roční paušál“

To asi nebude spotřební daň z paliva, že? A opravdu je i tahle daň příjmem státu, stejně jako DPH.

Petr

Škoda, že se o tom ví až teď. Kdyby bylo známo, že chybí kapacita, mohla se při rekonstrukci trati do Úval (i jinde směrem na Kolín) přidat 4. kolej.
Ten přesmyk je samozřejmě problém – úplně by zkazil panorama Libně a hrozilo by její vyškrtnutí z UNESCO.

Johnny Cash

Sama se nepřidá. A jak vyřešiti vzácné biotopy v Klánovickém lese?

Zlámalík

Ty biotopy tam vznikly až stavbou železnice. A jedna kolej navíc je nějakých 5 metrů, to se tam dneska najde jen podél obslužné komunikace, takže by se zábor ani nemusel zvětšovat.

Johnny Cash

To všichni víme. Ale co dál?

František

Dál už jen začít stavět………..

Daniel

Zajímavé, a v té přetížené Praze, neredukovali tam náhodou nedávno koleje? Spousty seřazovacích stanic a vleček je fuč. To samé v Brně, neřeší se tam 100 let optimalizace? Jo a na silnicích se staví různé úlevy řidičům v podobě obchvatů, průtahů, nových dálnic, nešlo by třeba i na železnici kapacitu řešit přidáváním kolejových obchvatů a průtahů? A za poslední, přetíženou D0 u Prahy a D1 u Brna také řeší ŘSD omezováním počtu vozidel? První krok byl asi zákaz předjíždění kamionů ale jinak nic moc.

Jan Matoušek

Kolejový obchvat. To zní moc hezky. Doufám, že jste příznivcem VRT, neprotestujete proti nové kolejové stopě do Mladé Boleslavi, chcete postavit tunel pod Ještědským hřebenem i Červenohorským sedlem, chcete přidat kolej na Výtoňský most a už hrabete tunel mezi Prahou a Berounem.

Martin

A kde se redukovaly koleje v tom smyslu, že by to omezovalo průjezdnost? 😀

Daniel

Zanedbání údržby na Výtoni? Redukce stanice Rrajhrad? Některé pražské spojky? Žižkov?

VTT

Z toho, co jste napsal, je relevantní pouze Výtoň. Pražské spojky se neredukovaly (nebo tedy která?), zrušení zbytečného Žižkova průjezdnost neomezuje, Rajhrad není u Prahy.
Naopak, nákladům přibude jedna kapacitní dvoukolejka přes Čelákovice, takže můžou jezdit tam a ne přes Poříčany.

Petr Šimral

To je super nápad.
a) místo skoro roviny to vezmeme přes kopec…
b) místo odbočení podsmykem v Běchovicích směr Malešice a rozplet to vezmeme přetíženou Libní křížem
c) ve směru na Kralupy to vezmeme jednokolejnou spojkou z Hrabovky a na Negrelák
d) samé výhody a sociální jistoty…

VTT

Jenže ta osobka nikde jinde jezdit nemůže (lidi z Úval fakt potřebují vlak po 011), náklady můžou aspoň tohle.
A ani ešusy po čtvrthodině už nestačí.

Petr Šimral

A jak nákladní vlak překříží stále plnější tři koleje v Libni?

Já nezpochybňuji, že osobní doprava v Praze a okolí jezdí plná. Já zpochybňuji Váš kapacitní nákladní nesmysl s tratí Lysá – Praha.

Jeffer

To záleží na tom, koľko z toho, čo preložíte v Uhříněvsi ide ďalej kamiónom (tzn. do Prahy a StČ kraja) a koľko sa prekladá na ďalší vlak. Lebo na tú druhú možnosť je škoda mrhať kapacitou v okolí Prahy. Inak povedané, do mesta by mali jazdiť len tie náklady, ktoré v ňom zostanú. Ten zvyšok by sa mestu mal vyhnúť. Takže už len zostáva k (nedokončenému) diaľničnému obchvatu postaviť ešte obchvat železničný, no… Áno, radšej vymením tranzitný kontajnerák za 50 tranzitných kamiónov na diaľnici, ako dochádzkový ešus s 500 ľuďmi za 400 áut, ktoré sa snažia dostať do Prahy a… Číst vice »

Petr Šimral

Aha 🙂 a) není v nákladní dopravě jen Uhřiněves, pokud jste si nevšiml. Překládka je cca 50 / 50 % a pokud by se do Prahy vozila jen ta část přecházející na silnici, tak nevyjde výsledná cena produktu a šlo by to na silnici komplet v celé trase… b) za Malešicemi jsou České Budějovice a Rakousko, Beroun, Plzeň, Cheb, Sokolovská pánev. A toto všechno se nějak přes tu Libeň a Malešice musí dostat, kde máme S49 a odstavné nádraží Regiojetu a Arrivy. Takže je docela milé, jak myslíte na chudáky cestující z Úval, ale rozhodně to není o čtyřech stovkách… Číst vice »

Luboš Beneš

A co zvýšit kapacitu ešusů?

Alibaba

Tunel na Výtoni neměl zanedbanou údržbu, ale doplatil na sabotáž ze strany památkářů.

Tomáš Alter

A víte, kdy ten most (nikoli tunel) dostal poslední nátěr? Já si to sice pamatuju, ale byl jsem tehdy docela malej kluk a teď jsem už starej dědek 🙂 Přitom ochranný nátěr je u ocelových konstrukcí tou nejzákladnější formou údržby.

Alibaba

Kdy dostal poslední nátěr tady padlo v jedné diskuzi věnované přímo tomuto mostu, ale moc si nevzpomínám, 60-70 léta?
Jenže nátěr to stejně nespraví, ocel je na konci životnosti (má nakmitáno hodně cyklů), některé detaily nýtované konstrukce jsou na odpis, nešly natřít ani v minulosti, takže aby se natíral most třeba okolo roku 2000, když se počítalo z jeho výměnou, by bylo plýtvání.

Luboš Beneš

Tam se to řeší tržně. Prostě 10km skáčete hodinu.

Marana_CZE

Nevěděl by někdo, proč se neuvažuje o odklonění rychlíku z Kolína (Velkého Oseku) přes Nymburk a Lysou do Prahy? Je odbočka Balabenka více přetížená než Libeň? Část kapacity by to ušetřilo a navíc jízdní dobu by to zásadně nezvýšilo.

Franta Pepa Jednička

A náklady budou jezdit kudy? Trasu přes Nymburk nyní i přes den z velké části využívají náklady, které by zas akorát víc díky tomu stály.

Pepisu

Takový plán v novém GVD je.

VTT

Nebo tudy můžou jezdit náklady místo poříčanské trati.

vbb

Delší jízdní doba a rozkopané Mstětice – Čelákovice.

Radekr

Já si myslím, že je to docela nevyhnutelné. Když si vezmete, že např. z Olomouce jedou ráno okolo 7 do Prahy tři spoje (6:51 RJ, 7:11 CD a 7:17 CD), tak by se něco spojit dalo a dopravci se asi budou muset domluvit, protože jinak jim nezbyde místo. Jinak co se příměstské dopravy týče, tak třeba před Londýnem se vlaky taky spojují a do centra dojedou jako jeden. Samozřejmě ne všechny, ale setkával jsem se s tím poměrně často.

V.N.

Tak ono to fungovalo i kdysi. Ostravan a Slovenská strela jeden čas jezdily spojené z Prahy do České Třebové a tam se rozpojily. Ostravan jel na Ostravu a Slovenská strela na Bratislavu. Také tehdy chyběla propustnost, kvůli nákladním vlakům.

Johnny Cash

Dokonce se rozpojily za jízdy. Dosud nepřekonaná technologie.

vbb

Také Valašský ex jezdil spojený se Slováckým exem.

Co se týče spojování příměsta, tak u nás se před léty taky v Poříčanech spojovaly vlaky od Kolína a od Nymburka :-).
U jednotek to jde (většinou) podstatně lépe než u klasiky.

Sova

Jak se v takové situaci řeší zpoždění? Na výjezdu z Prahy by to asi mohlo fungovat, ale že by se před vjezdem do Prahy spojovaly např. tři dálkové linky (ještě k tomu třeba různých dopravců), tam bude skoro vždy něco zpožděné.

Musely by se vyvatovat JŘ tak, aby zpoždění bylo opravdu výjimečné. Což by nebylo na některých linkách špatné i bez spojování, ale v součtu s časy nutnými na to spojování/rozpojování by se mohla železnice stát časově nekonkurenceschopnou…

v.sp

Laická otázka – musí být kapacita dráhy symetrická? Tedy stejně do Prahy, jako z Prahy? Před Libní jsou tři koleje, za Libní se dělí směry na Masaryčku a Hlavák.
A tedy spojovat vlaky výchozí z Prahy, kde je čas / ONJ, a naopak do Prahy je vozit zvlášť?

Sova

Asi nemusí, nicméně §1…

vbb

Slovácké a Valašské exy se před několika léty taky spojovaly jen některé a jiné ne (aspoň tuším).

Radekr

Myslím, že je i spousta spojů v podobné časové relaci, které vyjíždí z oblasti kolem Ostravy.

Avlaky

Spoje 3 dopravců nelze spojit, max RJ a ČD

Ale Pendolino a flirta spojit funkčně nelze

KarelzNádraží

Už jen, protože flirt tak trochu neklopí 🙂

Michal

Já bych v této situaci viděl několik perspektivních řešení:
1. Koncese na linky, které jsou mimo závazek
2. Pořízení patrových jednotek pro dálkovou dopravu
3. Nezavádění nesmyslu S61 nebo její proložení s S1 při zachování současného počtu spojů

xyz

Z pohledu provozovatele infrastruktury nedává logikuk,a by byl brán rozdíl na to, jestli ten který spoj je či není v (z jeho pohledu „nějakém“) závazku.

Nicméně realita je už z dřívějška jiná (např. rozlišování, jestli ten který spoj „v závazku“ je objednán krajským úřadem či nějakým městem/spolkem a podle toho i zveřejnění/nezveřejnění v KJŘ či nesnaha/snaha tu kterou trať prodat).

František

Co rušení OS vlaků, který jezdí do zastávek v polích? Menší obce fakt může do krajského města vozit autobus a 810 nemusí blokovat trať při expresy a nákladní vlaky. Na dálnici taky není sjezd u každé obce.

XP3

Když na trati z Prahy do Poříčan najdete na pravidelných vlacích turnusově nasazenou 810, tak vám předem gratuluji.

Martin

Ve směrech, kam jede ta 810 zas takový problém s kapacitou dráhy není.

peter

Prosim vas, ved to je na ctiuhtrhanie. Kde idu kolaje, tam ich musi hoblovat vlak.

Precitajte si diskusiu pod clankom, kde diabol Borecky si dovolil nahradit vzduchovozic vlak o 4 rano vzduchovozicom autobusom.

Sova

1. Že by celou dálkovku jezdil RJ je děsivá představa 🙁

Jozef

RJ = RailJet. To by bolo super, keby „celou dálkovku“ jazdil RailJet.

Johnny Cash

1. Policky neprůchodné, ať žije liberalizace, mantra na všechno.
2. Největší dopravce si nové netrakční jednotky pořídil do dálkové dopravy. Nejsou ani dvoupodlažní ani nízkopodlažní a nedají se dvě spojit dohromady, protože by se to nikam nevešlo.
3. Přestat blbnout s bukanýrskými nesmysly.

Mrc

Ale to že se nikam nevejdou spojené dohromady značí něco jiného, než že je to chyba dopravce… Nechybí náhodou dlouhá nástupiště?..

Johnny Cash

Půlkilometrová? To nemají nikde. Jen v bývalém Sojuzu.

Projektant

Zas tak daleko nemusíme
https://mapy.cz/s/kulobenaje
https://mapy.cz/s/pudoluvebe
(ale samozřejmě je to jen ojedinělá záležitost a nikdo to plošně zavádět nebude, pro dálkovou dopravu je standardem 400 m)

Nemel

Ve Folkestone v UK má nástupiště délku 791 metrů, nejdelší nástupiště světa je pak v Indii ve stanici Huballi Junction – má 1 400 metrů.

František

Ty patrové vlaky by byly zajímavé. Například v Německu mají všechny vlaky IC dvoupatrové a celkem to funguje. Bohužel to zatím vypadá, že budou přicházet jenom samé nové „jety“ :D. Proložení S61 s S1 je blbost. V podstatě to tu máme už teď, S1 na Masaryčku a S7 na hlavák. Spousta lidí tady na S61 nadává, že je to nesmysl a že ty 2 vlaky za hodinu v každým směru budou moct za celkovou přetíženost Libně. Když ale nebydlíte na východ od Prahy, tak opravdu nevíte, o čem mluvíte. S61 tu je potřeba, jako sůl. 4 vlaky za hodinu jsou… Číst vice »

xyz

Dnes už se dá jen spekulovat nad tím, že kdyby MD už před cca 15 lety dalo část dotovaných výkonů Regiojetu či LE, tak tito by možná nevstoupili do nedotované konkurence na hlavních tazích a tím pádem by to nedospělo k nynějšímu přetížení. Dalšími faktory jsou trestuhodnosti jako např. neexistující 4. kolej Praha-Libeň – Praha-Běchovice (když už se tam před 15 lety dělala ze 2 kolejí konečně třetí, tak to už tehdy bylo nedostačující) či neexistující Hlízovská spojka atd. Nicméně s rozpojováním/spojováním souhlas – základem by měly být dvoupodlažní 200m jednotky s možností spojování. A pokud by rozpojovaly až na… Číst vice »

Johnny Cash

Zkuste to navrhnout za 40 let.

xyz

Za 40 let (resp. o dost dříve) budou dle Dobré správy hotové kompletně všechny VRTky, které (rovněž dle Dobré správy) vyřeší i kapacitu konvenčních tratí = už nebude potřeba toto navrhovat.

Luboš Beneš

Tomu tady ale nikdo nevěří.

František

Přetížení Prahy si plánujeme bohužel sami. Například na letiště Václava Havla jedině přes hlavní nádraží, při očekávaném obratu 20 mil. cestujících za rok, bych si uměl představit samostatnou kolejovou cestu mimo Libeň a centrum Prahy, a to třeba i odbočkou na VRT v Nehvizdech, tolik do budoucna. Nikdo mi snad nechce tvrdit, že hlavní mezinárodní letiště v ČR využívá jen Praha a Středočeský kraj, to by pak bylo letiště regionální. Nyní, jak jsem pochopil, je třeba najít urychleně schůdné řešení pro přesmyk v Libni, aby nečinilo problém UNESCO. Jenže a s tím se setkávám u projektantů dopravní infrastruktury celkem často,… Číst vice »

KarelzNádraží

Ráz Vysočan, Libně i Hloubětína je dávno v čoudu. Byl jste tam teď někdy? Žiju tady 52 let a můžu Vás ubezpečit, že radnice Prahy 9 a developeři z tohoto místa dávno udělali úplně něco jiného a to jednu velkou noclehárnu. Takže co by zde mělo Unesco chránit si jaksi neumím představit. Ten přesmyk to už nevytrhne a ani nezachrání. Takže jestli tam bude je zcela, ale zcela jedno.

Luděk

Sorry, ale srovnám s mým dětstvím (cca 1990 – 2000): Vlaky Břeclav – Praha, Ostrava – Praha, Brno – Žilina měly deset vagónů. Všechny na sebe navazovaly, prostát nebo si posedět na kožence z Perova do Žiliny byl zážitek. Dneska z Olomouce jede v jeden okamžik na Prahu pět vlaků a každý má pět vagónů. Z Ostravy do Žiliny jezdí EC se čtyřmi vagony z toho jeden je I. třída a druhý pro maminy s dětmi, dámský oddíl, odddíl pro inkontinenty a bůhví pro keho dalšího..

Honza

Ano, je to ranní 546. Někdo holt potřebuje být v Praze už o půl desáté dopoledne. Vás teda štve, že dneska už na dálkové trase několik hodin nestojíte v uličce nebo v čem je problém?

Jeffer

To si pamätám – posledný spoj, ktorým sa dalo dostať na východ Slovenska bol Vsacan niekedy krátko popoludní z Prahy a to sa muselo dúfať, že sa v Žiline stihne Považan. Ďalšia možnosť bola až so štvoricou nočákov. Inak skôr cez deň Košičan a Odra a potom pár náhodných výstrelov s prestupmi v Přerově, Bohumíně, alebo kde všade ešte.

MOS

Vlaky stojí, auta jedou ! Na letiště již brzy !

Jaaa

Vlaky stojí, auta taky. Neschopnost ministerstva dopravy je už legendární.

Daniel

Auta jedou ale rychlostí 20-30km/h, a to se vyplatí.

Vavrroch

Biodžetem a gigatrolejbusem!

Martin

No jinak situace se nam jeste zhorsi, pac linky na Brno planovane vzdy budou jezdtit pres Liben i po stavbe VRT…

Honza

Až to bude celé hotové, tak se přesune 90 % dálkových vlaků tam. I do té Ostravy přes VRT to bude rychlejší přes Brno. A Pardubice nebudou potřebovat větší frekvenci vlaků než např. Kolín. Např. při otevírání zrekonstruovaného uzlu Pardubice se uvedlo, že denně projde stanicí Pardubice přes 20 tis. cestujících. V Kolíně se uvádělo v roce 2019 přes 19 tis. Pokud tomu tak je, tak se nemůžete divit, že ROPID k tomu přistupuje, jak přistupuje. Nelze tady upřednostňovat pouze dálkové vlaky Praha – Pardubice- Brno (Ostrava) a dál nic. Ale jinak souhlas, že Libeň by chtělo vyřešit. Třeba i… Číst vice »

xyz

Nedá se spekulovat nad tím, jak se soukromí dopravci rozhodnout. Je klidně možné, že nadále budou jezdit přes Pardubice.

No a při rozpojování/spojování + (po švýcarském vzoru) bez komerčních spojů (pozor, toto se nerovná „vše pro ČD“!) by i bez VRTky mohl být počet vlaků jedoucích přes Pardubice střídmější.