LOT 3a leaderboard

Pardubický kraj chce platit vlaky do Prahy, rozzlobil tím stát i nákladní dopravce

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Pardubicích. Foto: Jan SůraJednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Pardubicích. Foto: Jan Sůra

Sedm přímých vlaků odjíždí mezi sedmou a osmou hodinou ranní z Pardubic do Prahy. Pardubickému kraji se to ale zdá

Sedm přímých vlaků odjíždí mezi sedmou a osmou hodinou ranní z Pardubic do Prahy. Pardubickému kraji se to ale zdá málo a chce provoz za peníze daňových poplatníků ještě rozšířit o další spoj v tuto hodinu.

Pardubický kraj chce provoz mezi oběma městy rozšířit o ranní vlak v 7:15 z Pardubic, který by stavěl ještě v Přelouči a Kolíně a podvečerní v 17:45 z Prahy. Jezdil by každý pracovní den. K tomu ještě chystá několik spojů o víkendech. Vyplývá to z dopisu, který Pardubický kraj poslal Hlavnímu městu Praze a je zveřejněný na stránkách výboru pro dopravu pražského zastupitelstva.

Podle materiálu by mělo jít o vlaky provozované společností Leo Express.  Už dříve kraj oznámil zavedení přímých vlaků z Prahy do polské Vratislavi, ve všední dny jde ale o zcela nové spoje, které mají jezdit mezi Lichkovem a Prahou.

„Celá záležitost je v tuto chvíli stále v jednání, a proto bychom neradi jednotlivé součásti jednání komentovali,“ řekl mluvčí kraje Dominik Barták.

Pokud plán projde, Pardubický kraj bude zřejmě prvním, který začne objednávat i dálkové spojení. To je dosud v režii ministerstva, mezi Prahou a Pardubicemi jezdí velká část vlaků zcela bez závazku na komerční riziko.
Pražští radní už plán na další vlaky ve všední den odmítli, Středočeský kraj do uzávěrky neodpověděl.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové je objednávka Pardubického kraje v relaci Pardubice – Praha pohledu Ministerstva dopravy zcela nestandardní, stát však nemá právní nástroje, jak plánům zabránit. „Při tvorbě právního předpisu však nebylo předpokládáno, že by některý z krajů nad rámec své kompetence objednával dopravní služby v oblasti dálkové dopravy s nadregionálním charakterem, která dle zákona přísluší Ministerstvu dopravy,“ uvedla Rezková.

Podle ní z kraje nepřišel žádný podnět, že by nabídka spojení mezi Prahou a Pardubicemi byla nedostatečná. „V této souvislosti je vhodné připomenout, že stát kraji přispívá ze státního rozpočtu na regionální železniční dopravu, aby bylo možné zajistit regionální dopravní služby v požadovaném rozsahu, a zde naopak kraj vstupuje do oblasti, která není jeho typickou kompetencí. Nabízí se tedy otázka, zda je důvodné kraji poskytovat ze státního rozpočtu finanční prostředky na regionální dopravní obslužnost,“ dodala Rezková.

K navýšení má dojít paradoxně na trati, kde v tuto chvíli nejsou další vlaky potřeba: z pohledu osobní dopravy neexistuje nikde tak husté dálkové železniční spojení. Další vlaky mohou zahustit ještě více už teď přetížený koridor. Na něj si stěžují zejména nákladní dopravci.

Z pohledu ministerstva dopravy je krok Pardubického kraje nešťastný i z důvodu vedení předmětných dopravních služeb na trati 010, která je již nyní zejména v blízkosti Prahy vytížena vlaky osobní i nákladní dopravy na hraně své kapacity. Pro SŽDC nyní bude velmi obtížné při tvorbě jízdního řádu koordinovat na předmětné dráze všechny vlaky, u nichž bylo ze strany dopravců požádáno o kapacitu. Objednávka Pardubického kraje tak může mít velmi negativní dopady i mimo osobní dopravu, například na mezinárodní nákladní vlaky,“ dodala Rezková.

Nápad Pardubického kraje velmi udivil i sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Úsek z Pardubic do Prahy patří mezi nejvíce vytížené  v celé zemi. Nákladní vlaky zde musí často čekat hodiny, aby mohly  projet, protože musí dát přednost vlakům osobní dopravy. Nápad přidat  ještě další spoje na této trase považujeme za velmi nešťastný. Spojení Prahy a Pardubic je už teď nadstandardní,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Podle mluvčího Leo Express Emila Sedlaříka jde o prodloužení regionální linky. „Obdobně mnoho vlaků ze Středočeského kraje končí v Praze. Toto rozšíření navíc nepočítá s alokací kompenzací. Jedná se o služby pro lidi z Pardubicka, aby se mohli bez přestupu dostat až na Orlicko. Zároveň tím chceme umožnit turistům z Prahy návštěvu a přímý spoj do regionu Orlicka a Dolní Moravy a také přímý spoj do Vratislavi,“ dodal Sedlařík.

Tagy LEO Express objednávka dálkové dopravy kraji Pardubický kraj přetížený koridor Top trať 010
136 komentářů