Přesunem Výtoňského mostu získá Praha z jedné památky rovnou dvě, argumentuje SŽ

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPR

Na most navrátíme secesní prvky odstraněné při elektrifikaci a Praze ho darujeme, slibuje Správa železnic.

Pražští radní v pondělí odsouhlasili případný přesun Výtoňského mostu do nové lokality mezi Modřany a Velkou Chuchlí.

Přesunutí stávající ocelové konstrukce a její zachování v nové poloze pro nás otevírá nový prostor. Vstoupíme do jednání s orgány památkové péče a s ministerstvem kultury a zahájíme diskuzi na tom, jaké podmínky by z toho vyplývaly,“ uvedl krátce po rozhodnutí radních ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Podle něj by totiž přesunem mostu vznikly z jedné kulturní památky rovnou dvě – ocelová konstrukce a spodní stavba, tedy pilíře. Ty plánuje SŽ na Výtoni zachovat a postavit na nich nový tříkolejný most.

Výtoňský most přestěhujeme do Modřan, rozhodli radní. Krok však musí schválit UNESCO

To je skutečnost, která tady v Česku snad ani nebyla,“ uvedl Paidar a připomněl, že SŽ jako první investor v tuzemsku připravuje památkářský posudek HIA. Jeho vznik byl spolu se zástupci Prahy na jaře konzultovat v centrále UNESCO v Paříži. Na přípravu kroků pro vznik posudku si SŽ zaplatila za 2,85 milionu poradce.

Secese radního nadchla

Pavel Paidar zopakoval, že most je více než 120 let starý a z hlediska své životnosti není schopen zvládnout výhledovou zátěž železniční dopravy. „Horní ocelovou část mostu je zkrátka třeba vyměnit,“ uvedl Paidar.

Dodal, že přesunutí mostu umožní vrátit ho do původní podoby, jelikož jeho secesní prvky byly v minulosti kvůli elektrifikaci demontovány.

To potěšilo náměstka primátora pro památkovou péči Jiřího Pospíšila. Nicméně dodal, že ke konečnému rozhodnutí je ještě daleko a že klíčové bude posouzení orgánů památkové péče. Připomněl, že v každém případě musí most opravit stát a pak ho městu darovat, aby s ním nemělo další náklady.

Je to podaná ruka od nás vůči Správě železnic. Praha je připravená spolupracovat se SŽ na zachování této památky v nové lokalitě, pokud by to v té původní už možné,“ uvedl na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

V Kladně se také slibovalo…

Zastupitel a bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr však rozhodnutí radních silně kritizoval. „Památkovou ochranu železničního mostu nikdo nezrušil, ale Správa železnic se chová, jako by jeho odstranění byla hotová věc,“ upozornil Scheinherr.

Připomněl, že že kladenské nádraží se také přes všechny sliby o zachování nakonec zbouralo. „Usnesení Rady umetá cestu k tomu, aby stejně skončil i most,“ domnívá se politik. Radní by si podle něj měli uvědomit, že v ohrožení je zápis Prahy na seznam UNESCO.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

Zákon i loňské usnesení zastupitelstva mluví jasně. Rekonstrukce mostu je rychlejší a hlavně levnější řešení,“ konstatoval předseda strany Praha sobě.

Paidar připustil, že stále existuje hypotetická možnost, že řešení s přestěhováním konstrukce nebude památkáři schváleno. „Varianta zachování stávajícího mostu by nás vrátila o 5 let zpátky a to už by byla situace opravdu kritická. Jak z pohledu dopravy, tak z pohledu dalších kroků,“ nastínil Paidar.

Montáž v přístavu

Správa železnic plánuje vypsat v roce 2026 tendr na zhotovitele nového mostu a následně zahájit realizaci.

Podle Paidara by stavba nových trojkolejných konstrukcí a opravy a přesun starého mostu do Modřan běžely paralelně.

Krizová varianta na Výtoni: V případě nouze pomůže provizorní most

Zatím to plánujeme tak, že by to probíhalo ve smíchovských přístavech. Na pontonu by se přivezly nové konstrukce a paralelně by se odvážely konstrukce stávající, které by prošly obnovou,“ popsal Paidar.

Podle něj bude pro účely zatížení lávky pro pěší nutné vyměnit zhruba 5 až 10 % prvků mostu, což je výrazně méně, než by se muselo měnit pro železniční provoz.

Vizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRVizualizace přesunu konstrukce Výtoňského mostu do nové lokality. Zdroj: IPRArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnicUpravená podoba návrhu na nový Výtoňský most. Foto: Správa železnic
Tagy Správa železnic Vyšehradský most Výtoňský most
69 komentářů