Přesun brněnského nádraží začnou řešit i poslanci. Ve studii chybí nákladní dopravci

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBrno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jedno z největších železničních témat posledních let – stěhování či nestěhování brněnského hlavního nádraží z centra –  doputovalo i na

Jedno z největších železničních témat posledních let – stěhování či nestěhování brněnského hlavního nádraží z centra –  doputovalo i na půdu Poslanecké sněmovny.

Jen pár týdnů před definitivním verdiktem vlády budou dnes od 15:30 problematiku přesunu řešit členové podvýboru pro dopravu. K jednání dojde jen dva dny před tím, než se sejdou nákladní dopravci se Správou železniční dopravní cesty a zástupci ministerstva dopravy kvůli připomínkám dopravců sdružených v organizaci ŽESNAD.cz.

V podvýboru pro dopravu je z 18 členů jediný zástupce z Brna: bývalý primátor a zastánce přesunu Roman Onderka.

Nákladní dopravci v ŽESNAD.cz patří aktuálně k nejhlasitějším kritikům přesunu, neboť jsou pro zachování oddělené dopravní cestu pro nákladní vlaky.

Do studie proveditelnosti, která přesun nádraží řešila, přitom neměli šanci promluvit. SŽDC poprvé oficiálně potvrdila, že se jich vůbec neptala, i když denně Brnem projede nebo v něm začne 50 až 70 nákladních vlaků. „SŽDC neoslovila nákladní dopravce o stanovisko k obsahu studie,“ odpověděla SŽDC na žádost o informace, kterou zveřejnila na svých stránkách.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové vycházeli železničáři z podkladů z Dopravní sektorové strategie ministerstva dopravy, podklady k místní nákladní dopravě poskytla společnost ČD Cargo. „Na základě těchto podkladů byly stanoveny výhledové potřeby nákladní dopravy v železničním uzlu Brno. Poskytnutí těchto podkladů bylo postačující pro zpracování studie proveditelnosti a nebylo nutné vyžadovat další dodatečné podklady nebo konzultace,“ uvedla Šubová.

Podle ní pak byly jednotlivé návrhy studie proveditelnosti posuzovány ministerstvem dopravy, odbornými složkami SŽDC a unijní agenturou JASPERS. „Projednání s nákladními dopravci nebylo vyžadováno,“ dodala Šubová. Studie nepočítá ani s rozvojem komerčních vlaků.

Jiného názoru byla ale minulý měsíc centrální komise ministerstva dopravy. Ta správě železnic uložila, aby ještě zapracovala připomínky nákladních dopravců. Teprve poté se má znovu sejít a doporučit ministru dopravy, jaké stanovisko má vybrat a donést na vládu.

Přesun už dříve schválili jihomoravští a brněnští zastupitelé, konečné slovo bude mít vláda. Premiér v demisi Andrej Babiš minulý týden v Brně prohlásil, že se mu přesun zdá drahý.

Tagy Podvýbor pro dopravu přesun brněnského nádraží SŽDC Železniční uzel Brno Žesnad.cz
18 komentářů