Přesnost 88,8 procenta. České dráhy se pochlubily nejnovějšími čísly o zpožděních

Tabule s odjezdy vlaků v Kolíně. Foto: Petr ŠoltaTabule s odjezdy vlaků v Kolíně. Foto: Petr Šolta

Podle generálního ředitele ČD jezdí jejich vlaky nejpřesněji za posledních 7 let.

V první polovině roku jezdily vlaky Českých drah s přesností 88,8 %. Dopravce upozorňuje, že pokud by se přihlédlo pouze k příčinám zpoždění vzniklým na straně Českých drah, pak by přesnost byla 98,9 procenta.

Tím by byla spolehlivost srovnatelná s hodnotami v jiných evropských zemích.

V letošním roce se nám daří jezdit mnohem přesněji a spolehlivěji než v uplynulých letech, a to přesto, že na železniční infrastruktuře stále probíhá řada velkých stavebních prací a množství dalších omezení a výluk,“ uvedl ke statistikám generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Celkové plnění jízdního řádu bylo podle něj o jeden až jeden a půl procentního bodu vyšší než nejlepší hodnoty v uplynulých sedmi letech. „Ve srovnání s loňskem jezdíme dokonce o více než čtyři procentní body lépe,“ říká Krapinec.

České dráhy v 1. polovině roku vypravily 1 217 296 vlaků, z toho včas jelo 1 093 002 spojů. Za vlaky jedoucí včas jsou považovány vlaky s průměrným zpožděním do pěti minut.

Měřeny jsou veškeré časové údaje jízdního řádu, tedy časy odjezdů z výchozích stanic, v nácestných stanicích časy příjezdů i odjezdů a příjezdy do konečných stanic vlaků. U mezinárodních vlaků jsou dále měřeny časy průjezdů státní hranice.

Důvody zpoždění se různí

ČD uvádějí, že ze všech případů zpoždění na ně připadá odpovědnost za zdržení vlaků pouze ve 13 % případů.

Za 19,4 % zpožděných vlaků může provozovatel dráhy a 67,7 % zpoždění vzniká z ostatních důvodů,“ uvádí mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Nejčastěji dojde podle něj ke zpoždění v důsledku sledu vlaků (27 %), například při křižování vlaků na jednokolejných tratích. V Česku je jich oproti zahraničí více, na železniční síti tvoří zhruba tři čtvrtiny.

Velkorysé náhrady při zpožděních a jistota pro cyklisty. Na železnici začala platit nová pravidla

Druhou nejčastější příčinou zpoždění vlaků je pak podle něj čekání na přípoj (20,6 %). Třetí příčinou zdržení vlaků jsou výluky, ty se podílejí na zdržení vlaků ve 14,1 % případů.

Dráhy dlouhodobě upozorňují na podíl zpožděných vlaků přijíždějících ze zahraničí. V rámci všech zpožděných vlaků se jedná o 4,5 % spojů, přestože v celkovém počtu je mezistátních spojů relativně malý počet.

Problémy v Německu

S velkými zpožděními bojuje například německý státní dopravce Deutsche Bahn. Ten sice během července mírně zlepšil přesnost svých dálkových vlaků, stále ale zhruba čtyři z deseti vlaků nedojedou včas či do šesti minut od plánovaného jízdního řádu.

Kvůli zpoždění vlaků z Německa musely reagovat i švýcarské dráhy SBB. Dopravce se rozhodl nespoléhat na mezinárodní vlaky od severních sousedů a velkou část spojů z Německa nahradil na švýcarském území svými soupravami s nutností přestupu v Basileji.

Tagy České dráhy zpoždění zpoždění vlaků
101 komentářů