Přesnost 88,8 procenta. České dráhy se pochlubily nejnovějšími čísly o zpožděních
Tabule s odjezdy vlaků v Kolíně. Foto: Petr Šolta
Podle generálního ředitele ČD jezdí jejich vlaky nejpřesněji za posledních 7 let.
Podle generálního ředitele ČD jezdí jejich vlaky nejpřesněji za posledních 7 let.
Jak se to vlastně počítá? Jako včasný je počítán ten spoj, který měl včasné příjezdy a odjezdy ve všech stanicích a zastávkách na své trase? Nebo stačí, aby měl včasný alespoň jeden odjezd nebo alespoň jeden příjezd? Nebo se počítá jen příjezd do cílové stanice? To by se pak dala vylepšovat statistika různými fintami.
Věřím jen té statistice, kterou si sám zfalšuji.
počítá se to jen podle cílové stanice. Pokud je zpoždění v cílové stanici < 5 minut, tak si uděláte čárku. Pak spočítáte počet čárek / celkový počet vypravených vlaků, případně x 100 abyste to měl v procentech.
Těch 88% není ke chlubení ale spíš hodně velká ostuda.
Železnice by vzhledem k tomu oddělené jízdní dráze, když už se s něčím jiným křižuje tak absolutní přednosti, absurdně omezené kapacitě kdy na poloprázdné trati nepovolí další vlaky atd. by měla být přesná téměř na 100%.
100 % za předpokladu že:
– neexitují závady
– neexistuje opotřebení
– nejsou výluky kvuli údržbě trati
– nejsou výluky kvůli prořezu dřevin vedle trati
– nepadají stromy na trať
– neexistují bouřky ani přívaly sněhu*
To už máme 6 nesplnitelnných podmínek, takže dál netřeba pokračovat.
*) ne, za povodeň, co strhla Juditin most nemůže automobilismus
Především to není nic chlubení pro dopravce, protože z 90 % o včasnosti nebo zpoždění rozhoduje provozovatel dráhy a stav dráhy.
Dost těch zpoždění, ale jde na vrub vlastníkovi dráhy, což je SŽ a taky přírodním katastrofám. A taky tam je věta: Dopravce upozorňuje, že pokud by se přihlédlo pouze k příčinám zpoždění vzniklým na straně Českých drah, pak by přesnost byla 98,9 procenta.
Aha tak nám štěstí asi na těch 11,1% spojů. Jedu vlakem tak jednou za dva roky a zpoždění je vždy.
Tak malá četnost nemůže mít v statistice vypovídající hodnotu. Pod úrovní statistické odchylky.
Problém je, že zpoždění do 5 min se ani na tabuli nezobrazují a pravděpodobně se ani nepočítají. Zpoždění do 10 min se na tabuli zobrazují jako 5 min atd. Takže s tím stejně šachují😂… Třeba na Vysočině jsou alespoň o dvě, tři minuty zpožděně snad úplně všechny vlaky. U takové Renesance je zpoždění 10 a více minut navíc pravidlem. Zpožděné jsou i všechny rychlíky..z Prahy, Brna, Českych Budějovic…. I když ČD a jejich zaměstnance často kritizuji, tak zrovna u těch rychlíků ale patří průvodčím a vlakvedoucím obrovský dík za jejich ochotu a přívětivost nahlašovat cestující na přestupy aby čekaly přípoje.
Prvvní věc – omlouvám se za delší příspěvek, druhá – tak nějak čekám mínusy, ale i přes to jsem si dovolil reagovat: „nahlašovat cestující na přestupy aby čekaly přípoje.“ – to je pravě problém. Mělo by se čekat jen na přípoje, kde to smysl má – to znamená, mezikrajské přípoje (přesněji – přípojný vlak není nějaká lokálka), nebo například neexistuje možnost cestovat jiným typem hromadné dopravy (například autobusem, snad každý kraj má stejný tarif pro vlaky a autobusy). Níže uvádím příklady, kdy by se mělo na přípoj čekat a kdy ne (ale ono je toho více, nejde se bohužel zavděčit… Číst vice »
Jenže pokud připoj ujede (a během 15 minut nejede další, co jsem tak vypozoroval, tak pro některé je hrůza čekat i půl hodiny) stává se dráha pro cestujícího nespolehlivá, příště zvolí jiný způsob dopravy, například svůj automobil. Navíc nevidím důvod nečekat i mezi vlaky osobními, navíc když je na trase hodinový, nebo klidně dvouhodinový takt. Dále ne všichni pojedou na IDS (u ČD dost lidí má třeba In kartu se slevou, a třeba i traťovou jízdenkou) dále různá omezení v IDS, donedávna třeba IREDO ani neumělo papírovou přestupní jízdenku bus – vlak. Ta samé Váš příklad se Vsetínem, až na… Číst vice »
Ano statisticky se bere, že vlak se zpožděním do 5 minut (včetně) je vlak jedoucí včas. Takže skoro 90% zas je slušný výsledek, klidně by kvůli statistice mohli říct, že za včas jedoucí budou považovat vlaky jedoucí zpožděný do 10 minut (jako jinde).
A to uvádění menšího než skutečného zpoždění, je z alibistického důvodu – možného krácení, tak aby neuvedli deset, cestující by si skočil na jedno, vlak zkrátil na sedm minut, cestujícímu by ujel, a ten by si pak stěžoval.
„o dvě, tři minuty zpožděně snad úplně všechny vlaky. “
Když se podíváte na weby typu https://www.mpvnet.cz/zlin/map , tak zjistíte, že takové zpoždění je zcela obvyklé u všech typů dopravy.
Predpokladané meškanie, ktoré vidíte na tabuli vôbec nemusí zodpovedať tomu zaevidovanému. To sa eviduje spätne a s presnosťou na minúty. Šachovať sa s tým dá len veľmi obmedzene a keby to niekto robil systematicky, tak by mu na to veľmi rýchlo prišli.
Velmi by mě zajímalo kdo ze zdejších odborníků má o dané tématice aspoň nějaký ponětí. Když čtu tuhle diskuzi, tak jsou tu samí klávesnicoví odborníci co o dráze ví asi to, že vlak má Wi-Fi. Odřeknutí vlaku? Jak a kde, menší škodu udělám pražákům, když pro poruchu odřeknu pár vlaků do Radotína (ku příkladu) než na osobáku s dvouhodinovým taktem, kde to bude všechny bolet.
Na tom osobáku s dvojhodinovým taktom to bude bolieť tak 10 ľudí, na tom vlaku do radotína tak 100. Meškanie by sa nemalo počítať za spoj, ale za počet ľudí v tom spoji.
Ještě by se ty odměny manažerů SŽ měly násobit počtem km nově postavených tratí v ČR. A dělit délkou postaveného zábradlí na nádražích…
Ono by stačilo kdyby ty hlavní tratě pořádně zmodernizovali.. ale jejich tempo je užovka 44.
Wieder klassische Argumente!
Zlé vlaky nesmí mít zpoždění ani sekundu ani kdyby na přejezdu stály dva kamiony, ale ubohé autobusky zdržované a ubližované kolonami a nehodami spoluobčanů v plechovkách za své pravidelné (někdy 100% pravděpodobné) zpoždění nemohou.
Fakt bizarní svět.
Tak vlak má těch styku se silnici celkem málo a provoz je řízen i z hlediska kapacity, tudíž by měl být přesnější a spolehlivější než busy.
Za stržený sběrač či projetí Stůj může kdo asi? Kanalizace?
A tím se chcete chlubit? Co to říct jinak – každý 10. vlak je zpožděný. To už je trochu objektivnější, ale ČD dělají vždy to, co je nejlepší PRO NĚ. Navíc, alespoň průměrný čas zpoždění u vlaků, co nedojely včas, vůbec neuvádí. Vlaky, co byly z technických důvodů odřeknuty bez náhrady pravděpodobně vůbec nepočítaly. A už jenom fakt, kolik těch vlaků vlastně je, udělat statistiku tak, že naházím všechny do jednoho pytle, je naprosto zavádějící. A mimo to, za současného počasí je mně zpoždění tak trochu ukradené. Respektive, vlaku s klimatizací jsem schopen odpustit i větší zpoždění a že vlak… Číst vice »
Zas tak moc těch odřeklých vlaků na chcíplou mašinu není. Pak bych tu statistiku ještě srovnal s Německem, kde ani nic jiného neumí. U nás se totiž zpravidla furt hledá náhradní mašina a to už v té statistice máte.
Bavím se o ČR, proč sem pletete jiné státy. A nevím, kde žijete, ale z mých zkušeností byl vlak vždy odřeknut bez náhrady. Hledání náhradní lokomotivy jsou pouhé výjimky.
Taky není zpoždění jako zpoždění. Je jasný, že 80, 120 a podobný minuty naštvou. Ale mimo těch 88,8% jsou i časy, co tlak nijak nezvednou. A i za ty zbylé 11,2% občas může počasí, občas sebevrah, občas auto co vjelo na přejezd. To je holt realita všedního dne.
Asi tak, vlakem najedu ročně cca 30tis km a ta větší zpozdeni jsou obvykle fuckupy SZ nebo nějaká nehoda či sebevrah. Nemůžu vinit CD z hledání sebevraha v obvodu stanice Kolín a na přilehlých tratích (nestačil to provést, jen nechal dopis). A to byly hezké 2hodiny v noci, příjezd o čtvrt na tři ráno mne fakt potěšil
Vy je sice neviníte, ale na nástupišti bude takových docela dost.
Asi jako tady.
Ono to možná vypadá hrozivě, když vychází 1 skokan co dva dni, ale zas těch vlaků je v síti okolo 9000 denně.
https://www.datovazurnalistika.cz/prilis-caste-sebevrazdy-skokem-pod-vlak/
Sebevrazi na železnici jsou český fenomén. Žádná okolní země jich – v poměru k počtu svých obyvatel – nemá tolik. S odhadovaným počtem 17,4 dokonaných sebevražd vlakem na milion obyvatel jsme v Evropě jedineční.
Vlaky se ruší obvykle kvůli nějakému průšvihu na trati, kdy vlak už ani nemá smysl vypravit nebo to ani technicky nejde – protože už má jen následující spoj vedený tou stejnou soupravou. Že by soupravu neměli vůbec, to je s výjimkou osoblazky spíš výjimka zpusobena nějakou poruchou či nehodou
Pár dní se pohybují kolem Šumperka a že bych jel něčím, co má pod 15 minut zpoždění?
Přesnost 88,8 procent. To mám ale smůlu, protože jezdím zrovna v těch 11,2 procentech.
Neboli hlavni problem = nedostatek kapacity. Na jednokolejkadh zalozni vyhybny omezujici prenos zpozdeni, na dvoukolejkach kratsi nasledne mezidobi.
Dlužno dodat, že u nás jsou v provozu i takové jednokolejky, které ekologická západní Evropa dávno zrušila, tím to srovnání máme samozřejmě obtížnější.
Za cenu jízdného by měli české dráhy jezdit úplně bez jakéhokoliv zpoždění, ba dokonce by měli jezdit dříve.
To jako že jízdné je vysoké?
Mno… Už jste někdy jel v cizině?
co sem taháte cizinu? tady je nějaká výše platů, struktura výdajů a výše ceny jízdenky . do ničeho se nepromítá ,,cizina,, . no a k té ceně , vám přijde normální chtít za tři kilometry cestování 18kč? a zpět? a ve čtyřech? dát 160kč za cestu s rodinou do města je opravdu nápad asociálního omlouvače české drahoty
Na krátké vzdálenosti se projevují vysoké fixní náklady – před pár lety někdo spočítal, že jenom vytištění jízdenky přijde asi na 6 Kč. A to nezaplatíte ani deci nafty nebo kWh elektřiny, ani haléř ze mzdy strojvedoucího. Dneska to bude určitě více než těch 6 Kč. Ty 3 km jsou srovnatelné s jízdenkou pro MHD, kde je běžná cena kolem 20-25 Kč.
V lednu jsem jel z Prahy do Jablunkova a zpět za 734 korun, pendolinem, autem by mě to na naftě stálo cca 1150.
A vagóny, elektřina, mašiny, nafta, koleje, trakční zařízení, to vše je u nás levnější než na západě?
Ano, máme nižší platy. Kolik procent nákladů CD to je?
Podívejte se, kolik stojí jízdné v ještě levné Itálii, odectete ten už nepříliš velký rozdíl platu a budete se divit.
Sorry jako, argument že jsem socka či kolenovrt a tak mi to stát musí zálohovat, je extrémně hloupý a ú tech, co tohle mají financovat z daní, zpusobuje neodolatelne nutkání platit příště co nejméně a podobně soudruhy zkusit vzít u huby
poměr cena/výkon nevychází u ČD vůbec dobře
A kde to mají v podmínkách pro přepravu cestujících, aby dorazili včas jinak musí vrátit peníze?
A proč by neměly mít? Nikdo nechce, aby cestujícím platily za každou minutu, ale nějaká rozumná kompenzace by tam být měla a ne vracet cestujícímu od hodiny 25%.
Těch 25 % od hodiny zpoždění si hlavně nevycucali z prstu, ale to jsou směrnice EU, kterými se řídí i další státy…
Ale jsou tam tuším omezeni, např minimální cena jízdenky, ne? Minimálně bývalý…
Když si připočítáme měsíční náklady na vlak a auto jasně vyhrává vlak.
Záleží ako ďaleko, ako často a v akej veľkej skupine jazdíte a ešte na takej drobnosti: ako ďaleko je váš začiatok a koniec cesty od najbližšej stanice. Od parkovacieho miesta je to obvykle do 100 metrov.
Jakého dopravce, co jezdí bez vždy zpoždění, byste v ČR preferoval?
Statistika je krásná věc. Když se kouknu na linku Ostrava – Praha, tak se často stane, že ráno vlak nabere cestou zpoždění 15 minut a do Prahy přijede na čas, protože to z Pardubic (Kolína) stáhne. A někdy jede na čas a pak se v Kolíně pět minut ztratí.
Jde ve sdělení „… pokud by se přihlédlo pouze k příčinám zpoždění vzniklých na straně Českých drah…“ o přihlédnutí k příčinám (vzniklým na straně ČD) anebo ke zpožděním bez ohledu na příčiny (oněch zpoždění vzniklých na straně ČD)?
Jestli to chápu dobře, tak 13% všech zpoždění je těch prvotních způsobených vinou ČD. Nicméně pokud takové zpoždění vznikne na jednokolejné trati či na tratích s ostrým obratem, tak z těch 27% zpoždění, co je způsobeno sledem vlaků, je jistě velká část způsobena právě tou primární příčinou zpoždění jednoho vlaku a tak by se takové zpoždění mělo také počítat do do zpoždění způsobených dopravcem.
No nějak to Šťáhlavský opindat musel… 🙂
Podle hlášení ve stanicích je nezřídka i sebevrah hlášen jako zpoždění z provozních důvodů dopravce.
A vlastně je to pravda. Problém není v dopravní cestě, ale ve svévolném zastavení vlaku strojvedoucím dopravce. : – ).
Pro zajímavost. Busy v Brně na určitých linkách totálně ignorují jizdní řád a každý spoj má 5-20 min. zpoždění. A tak se stává, že půl hodiny nejede nic, a pak za sebou 4 autobusy se stejným číslem. A přitom je spousta jedinců, kteří touto „dokonalou“ busdopravou chtějí nahradit vlaky na regionálkách.
A ještě mi v článku chybí srovnání s RJ. Ti když se dostanou s přesností nad 50% budou rádi.
Jste na fetu, či jiné látce narušující vaše myšlení? Autobusy/trolejbusy/šaliny v Brně opravdu mívají na některých linkách zpoždění až 40 minut, ale proč neřeknete, že to jsou specifická místa (tomkáč, gajdošova, podjezd u hln pro šaliny 8/9/10/12), kde to je kvůli koloně? Hlavně to absolutně vyjmout z kontextu! Mimochodem, kdy jste zpožděným autobusem, kvůli křižování s protějším autobusem? (R11 reference)
Ano, ještě jsem chtěl doplnit zpoždění šalin. (Trolejbusy nepočítám, jezdí po asfaltu). Max. zpoždění šaliny jsem zažil asi 3 minuty. Nepočítám mimořádné události, jako bouračky na kolejích, či ledovku.
Nevím jestli jste mimo realitu vy nebo já, ale já tvrdím, že nejrychlejší cesta skrz Brno je bezkonkurečně vlakem (ano využívám jako MHD) a pak s odstupem motorka, nebo skútr, a pak zase s odstupem vše ostatní.
A to jsem prosím pouze popsal realitu, a mínusy z alternativního vesmíru kde je vše dokonalé se jen sypou.
Křižování z autobusem..to jsi vymyslel sám?.. píčoviny
Křižování s protijedoucím busem nebo čímkoliv jiným je zcela obvyklé při světlech na opravě jednoho jízdního pruhu silnice.
Proč si tedy nestěžujete, že dochází k úmyslnému nedodržování jízdního řádu?
Přenastavená metrika odměn vedení ČD a najednou je přesnost více jak 98%, zbytek je mimo zavinění ČD. Jaká to náhoda…
Mazat med kolem pusy jim jde dobře, ale pořád jim jaksi nedochází, že tu jsou pro lidi a ty to vnímají jinak. Zpoždění na drahách je běžná záležitost a když se kohokoliv zeptáte, tak vám neřekně „ČD jezdí na čas, jen občas mají zpoždění“. Jak říká můj otec, ukázaná platí.
No a přesvědčit se můžeme sami kdykoliv na: https://grapp.spravazeleznic.cz/
proč je tento diskutující označen zeleným nickem? nebo aspoň mně se tak zobrazuje
Nejste jediný
asi zeleňák
Tak já vám to řeknu. ČD jezdí na čas a jen občas mají zpoždění:). Dokonce bych řekl, že je to pro mě tak jeden z dvaceti vlaků
Není on náhodou problém v tom, že ČD toho většinou se zpožděním moc nezmůžou? Pak se akorát říká „no jo, České dráhy“, takže ČD už radši vyvěšují letáky typu „omluvte zpoždění kvůli SŽ“…
dost slabé číslo
Sorry jako, ale to je proste malo. At uz jsou duvody jakykoliv. S tim bysme se nemeli spokojit.
to by museli nádražáci pracovat a to ke pro ně sprosté slovo
Proč píšete o někom, koho neznáte, a na základě nějakých subjektivních dojmů ho soudíte?
diskutér kan – vzkaz: PODLE SEBE SOUDÍM TEBE!!! zcela jednoduché a zcela plně vystihující pracovní morálku diskutéra „kan“, čím se asi tak kan pracovně zabývá???, z dráhou asi nic pracovně společného mít nebude
Jak ovlivnite výluky SZ.. a jejich absolutní systém náhodných výbuchu. Nebo když vám pod vlak skočí blázen..nebo auto na přejezdu.. pád stromů atd.
Pod jiným článkem se divíš rozsáhlým povodním a řešení ND, zde už máš plno pindů úplně naopak u taktéž neovlivnitelných situací 🤮
Však říkám, ještě začít řešit zpoždění autobusových dopravců. To by teprve bylo číslo.
A kdepak má autobus standartně popisované zpoždění? Já mám u vlaků nejspíš smůlu, že v polovině cest se trefím do těch deseti procent zpožděných vlaků. Navíc mít se současnou technikou jízdní doby parních vlaků a ještě mít zpoždění je spíše na zamyšlení než chlubení.
To je dobré ne? Na D1 u Brna máte od začátku srpna pravděpodobnost 100%, že postojíte v koloně, tedy naberete zpoždění.
Btw, pokud je na D1 i jen 15 min. zpoždění už je rychlejší jet vlakem, a ještě ušetříte za palivo.
Bereš krizový scénář busu a ideál vlaku. Proto mrtě brňáků preferuje bus? A pokud cestují dva lidi tak vychází finančně téměř vždy auto.
Beru realitu. U Brna je zdržení 30-60 min, každý den od 10 do 18 hod. Což na trati z Ostravy do Prahy přes Třebovou opravdu každý den není. Takže beru průměr a průměr, včera, dnes i zítra.
Pokud řidič není z provozu a chování řidičů na D1 zcela na nervy.
Ty jizdni doby jsou bez výjimky vizitka spravy železnic.
Taky se prodloužily jízdní doby. Ostrava hl. n – Břeclav se jezdívalo za 1:45, teď je to 1:54 (a často ještě se zpožděním), takže očekávám ještě větší prodloužení jízdní doby, aby měli manžeři SŽ prémie.
Ona je snaha plánovat jízdní doby tak, aby se pokud možno ideálně vše sjelo a rozjelo v uzlech v jeden čas. Je tedy možné, že expresní vrstva jak před Břeclaví, tak před Ostravou dejchá na záda regionálce, která dojíždí do taktovýho uzlu v jeden čas. V Břeclavi je v cca L:00 velký přestupní uzel, před EC tam jede asi 8 minut Moravan a před Moravanem cirka čtvrt hodiny S9.
Pane, zvedla mě ze židle slavná Břeclav. Minutové (ne)přípoje mezi regionální a mezistátní dopravou je v tomhle uzlu přímo legendární. Zkuste si přistoupit od Přerova na Brno či naopak. A budete žasnout. Minutový nepřípoj zřejmě prosadila místní nádražka. 😁 Regionální brněnská doprava předpokládá, že všichni používají pouze region. Ideálně navíc všichni ráno do Brna a odpoledne ven. SŽ samozřejmě zcela alibisticky nic, protože to tak přece objednali. 😁
Možná i kvůli těm nepřípojům „od Přerova na Brno či naopak“ vznikly současné Moravany, ne? Tahle vazba se nemá kde pokazit…
Je to tak. Nicméně jako cestující pořád víc ocením spolehlivější JŘ i když o pár minut pomalejší. Nic lepšího v našich podmínkách není reálné…
Cestující očekává rychlost a přesnost a protože se ani jednoho od českých drah nedočká tak jezdí autem.
Jj, štatistika je pekná vec, hodina meškania EC140 v nedeľu v luxusnom voze pre 21. storočie Bdmtee je bežná realita. Najprv sa vysypala zabezpečovačka v Bohumíně-Vrbicích (45 minút na Svinově) no a potom sa ten vlak niekoľkokrát pomaly plazil medzi Červenkou a Zábřehem (viac-menej ten zvyšok). Možno by to chcelo meškanie počítať na minúty. V prvom kroku počet cestujúcich vystupujúcich v stanici z vlaku (aspoň podľa lístkov) × mešanie vlaku v tej stanici, v ďalšom kroku potom až do cieľovej stanice cestujúceho, tj. vrátane ujdených prestupov. To že osobák s tromi ľuďmi dôjde načas tú hodinu plného nedeľného EC do… Číst vice »
Poštěstilo se mi v tu neděli z Mostů u Jablunkova do Svinova, v Bohumíně jsme trčeli 65 minut. Holt Čekej Debile.
To je toho, dálnice bývá často uzavřená i 3 hodiny. Holt Čekej blbý řidiči.
Jistě a za vámi uvedené zpoždění může dopravce?
Keby ste si to prečítali, tak tam príčinu väčšiny meškania píšem. Ako cestujúcemu je mi jedno, či „indiáni ukradli koľajnice“, „čím viac samovrahov, tým menej samovrahov“, alebo mašina nejde, lebo „byla chebná elektrónka é třenáct z podniku Katóda Holomóc.“ Tam som len nakrknutý, že som o hodinu neskôr v Praze a ešte mám šťastie, že prestupujem len na MHD. Ako šotouša ma to zaujíma a tak pozerám po nete a snažím sa zistiť čo najviac. Takže z netu (mimořádnosti ČD), viem o poruche zabzař. v Bohumíně a z pohľadu z okna o zásahu PČR pri trati niekde okolo Mohelnice. Mimochodom… Číst vice »
Vás přístup je obdobne moudrý, jako vynadat bankéři, že je zavřená pobočka, protože nejde v celém městě elektrina.
Cestujícími může být příčina jedno, ale zde se bavíme trošku na jiné úrovni, protože o konkrétním dopravci a situaci
Jet z toho bordelu na Slovensku, tak taky mam zpozdeni, chapu, ze se tomu vlaku nechce.
Jak může za zabezpecovacku dopravce?
Toto se líbí uživateli Winston Churchill!
😀
Kolik procent z těch 1 093 002 spojů, jelo skutečně včas a ne dle metriky ČD „vřas“?
A v které zemi se počítá jako zpožděný vlak i ten, který má více než minutu?
V Japonsku.
a vo Svajciarsku tri minuty.
Inac je tych 5 minut docela standard.
To vysvětlujte někomu, komu ujel navazující autobus.Přípoje IDS většinou neumí.
Jaké to překvapení, když jsou PKI manažerů SŽ nastavené přesně na tento parametr.