Přehledně: SŽ chystá na letošek až 30 stavebních tendrů v hodnotě 60 miliard

Správa železnic bude letos hospodařit s rekordním rozpočtem ve výši 61,9 miliardy s možností navýšení až na 70,4 miliardy z úvěru EIB.

207 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimir

Za tyto penize není toho málo? Vždyť Smíchov se v tomto rozpočtu nezacne ani rekonstruovat. Párkrát jsem se setkal z polozkovou kalkulaci na rekonstrukci nádražní budovy a vše bylo min 3x dražší a u oken klidně mohu říct 5x než si je člověk schopný sehnat sám. Doteď lituji, že jsem si jej nevyfotil ani jednou.

Jan

Zdravím, mám jeden trochu off topic dotaz. Nevíte někdo jestli existuje interaktivní mapa české dopravní infrastruktury (silnice, železnice)? Jde mi např o možnost filtrovat (vizuálně) všechny silnice o 4 pruzích, všechny silnice 2 třídy nebo všechny železniční tratě o 2 kolejích atd.

Vtvt

2 a víc kolejné železniční tratě viz https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/kol.pdf

O silnice se nezajímám, tak bohužel neporadím.

Vtvt

Tolik pozornosti věnované minoritní formě pozemní motorové dopravy… Hm kolejová doprava v 2019 byla v poměru 1:6 vůči ostatním formám, tj. vůči silniční automobilové/busové dopravě (oskm). Ty miliardy ale nejsou kvůli odkazu Albatrosů a zveličeným báchorkách o lokálkách. Nýbrž kvůli moderní formě hromadné dopravy, která vyvažuje drahou infrastrukturu svojí nízkou energetickou náročností kvůli nízkému valivému odporu, jež se vyplatí při intezivním využití. V 2021 šlo do kolejové dopravy zhruba 100 miliard dotací (na 14 tisíc km tratí): a) 3% tratí (tram, metro) obstarávaly cca 51% pasažérského výkonu a spotřebovaly cca 20 miliard dotací od obcí/měst b) 22% tratí (transevroposké železniční… Číst vice »

Kování

D) můžete jmenovat ty tratě do kterých ty miliardy šli, nebo jste si to teď vymyslel?

Vtvt

https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753 plus např. výroční zprávy zejména SŽDC plus Registr smluv

xyz

Použitím konkrétních čísel s % je nyní už jasné, že umíte rozdělit, které tratě patří do těch „používanějších“ (5 % dotací) a které do těch – vašimi slovy – „zombie“ (údajně 42 % dotací). Do které kategorie patří, namátkou, tratě: – Klatovy – Železná Ruda – Střelice – Hrušovany n/J.-Šanov (eventuálně kde je předěl mezi „používanou“ a „zombie“ částí) – Náchod – Broumov – Kladno – Rakovník ? Protože hrubým odhadem mi vychází těch 5 % jako příliš nízké a těch 42 % jako příliš vysoké číslo co do financí na údržbu, resp. jedině teoreticky že by mnohé tratě s… Číst vice »

Vtvt

Nad tím, které tratě patří kam, jsem nepřemýšlel. V zásadě mě totiž zajímá, které jsou současné a budoucí transevropské tratě a také zajímají mě ty vedlejší tratě, které by mohly po zbytek života mého a mé rodiny zajišťovat pasažérskou dopravu. O nejméně používané tratě se nezajímám, neboť nenapadá mě žádné řešení, co s tím. Ale jsem jen laik, tož třebas odborníci vědí jak vyžijí bez státních dotací. Jde-li Vám o orientační představu, které tratě jsou relativně často používané viz počet vlaků ve špičkové dny v Mapách pro širokou veřejnost SŽDC. P.S. O 42% procentech dotací jsem nepsal, to jste nějak… Číst vice »

xyz

Pardon, skutečně.

Tak tím méně to sedí – že prý jen 5 % délky „ne TEN-T“ tratí je neperspektivních a 42 % délky tratí je perspektivních.

A i tady uvádíte 3 % pasažérského výkonu, u čehož by se mohlo zdát, že je myšlen v rámci železnice, ale vy coby základ, z nějž jsou ta 3 % počítána, berete kompletní kolejovou dopravu včetně MHD.

Vtvt

Nenapsal jsem to co tvrdíte, přečtěte si to ještě jednou, pomalu, v klidu.

A jestli pochybujete, tak není nic lehčího než po mě přepočítat uváděné údaje = zdroje jsou níže.

Zabralo mi to několik hodin, možná budete rychlejší. To zdaleka nejtěžší bylo najít zdroje

V každém případě budu rád, když propočet ověříte.

xyz

Perspektivnost je do značné míry subjektivní pojem, ke kterému máte jiný postoj vy, jiný já a jiný např. příslušné kraje objednávající dopravu.

Mimochodem výčet staveb v článku se týká snad výhradně tratí TEN-T, tzn. právě těch – i vašimi slovy – perspektivních.

Slosor

Zase na druhou stranu, je to skvělá zpráva pro páteř české ekonomiky – automobilový průmysl. 🙂

Vtvt

Dotaz na redakci = v té částce pro SŽDC je zahrnuto i x miliard pro SŽDC na nákup pozemků pod tratěmi od ČD?

Mluvilo se o 20 miliardách pro ČD = cca 500 Kč/m2… doufám, že taková zhůvěřilost neprojde, když za pozemek pro dálnici stát často nabízí něco kolem stovky, stopadesáti korun/m2.

https://zdopravy.cz/miliardovy-prodej-pozemku-ceskych-drah-jde-do-finale-transakci-se-spravou-zeleznic-resi-evropska-komise-82464/

A ty další miliardy za ušlé nájemné za pozemky, které ČD fakturuje na SŽDC, je taky zahrnuto v rozpočtu SŽDC?

Granja

Konverze Lyský průsmyk – Vsetín. Takže se současně v rámci prosté elektrizace udělá i úsek Ústí u Vsetína – Velké Karlovice, aby byly efektivně využity kapacity stavebních firem???

Vlaky

Ostrava – Frýdlant nic?

PetrD

Havířov taky nic 🙁

MilanSima

A to se ještě zkrouhly finance na údržbu. Takže tratě, které by ji potrebovaly jak prase drbání, se začnou pomalu rozpadat.

Vtvt

No jo, holt patrně brzy dojde k převodu cca 60% sítě SŽDC na kraje. Neboť na těchto vedlejších tratích se odehrává pouze cca 3% přepravního výkonu pasažérské kolejové dopravy.

Možná budou převádět na kraje i další tratě. Ať už bude výsledek jakkýkoliv, tak dojde k vypnutí státních dotacích do naprosté většiny vedlejších železničních tratí.

MilanSima

Můžete ten gramofon už vypnout?

Vtvt

Nemůžu za to, že ve Vašem vidění světa se peníze „líhnout sami od sebe“ a kalkulačku lze ošálit siláckými/manipulativními řečmi.

Holt, např. miliarda do neprioritní tratě Lovosice-Louny je odstrašující příklad selhání SŽDC viz kontrolní závěr NKÚ.

Granja

Vy snad odtud jednou s tím flašinetem vyženete všechny.

MilanSima

Pro tisíce lidí v Ústeckém kraji ta trať smysl má. To, že vy tam nejezdíte neznamená, že ta trať smysl nemá.

xyz

https://www.nku.cz/assets/kon-zavery/k21036.pdf

NKÚ u té stavby kritizoval, že souběžně nebyl vyměněn most přes Ohři (došlo k tomu až o 3 roky později – při jiné výluce) + že „zpracovatel projektové dokumentace byl personálně
a majetkově propojen se subjektem poskytujícím služby technického dozoru investora“.

Nicméně není tam psáno nic o tom, že „miliarda do té tratě = odstrašující příklad selhání SŽDC“.

Vtvt

cituji: „S ohledem na 95% růst nákladů na realizace prioritních projektů existuje podle NKÚ riziko, že se nepodaří zajistit dostatek peněz na dokončení všech těchto projektů. “

Louny-Lovosice nebyla prioritní investice a přesto ji SŽDC zrealizovala.

To je odstrašující selhání.

https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/rekonstrukce-vybranych-zeleznicnich-trati-se-vyznamne-zpozduji-a-take-zdrazuji–naklady-na-prioritni-projekty-vzrostly-o-95–id12698/

xyz

Pletete investici z roku 2018 s růstem nákladů z roku 2022 (navíc údaj z úplně jiného materiálu než ten kritizující investici do t-114).

Ten údaj „odstrašující celhání“ do toho podsouváte sám, ačkoliv z vašeho předchozího příspěvku mohlo vyplývat, že jde o doslovný výrok NKÚ.

Vtvt

Ten průšvih, kdy 3,5 miliardy investic šlo do 4 nepriotních tratí byly spáchány za téhož náměstka pro modernizaci SŽDD, který dodnes řídí modernizace (investice) na SŽDC

JKan

Vami požadovaným spôsobom postupujú ŽSR čoho výsledkom je, že nie sú schopné vyčerpať ani ďaleko chudobnejšie rozpočty, pretože akýkoľvek externý vplyv na prípravu (problémy s ÚP, nejaké šikanózne odvolávačky,…) znamená kompletný zásek bez možnosti použiť náhradný projekt ak sa nestíha rozpočtový rámec… Takže hovoríte niečo o zlyhaniach a reálne to chcete ešte zhoršiť. Ďakujem pekne!

Vtvt

Jestli šlo o to utratit smysluplně peníze, tak SŽDC měla koupit pozemky pod svými tratěmi.

Nyní vlastník těch pozemků požaduje 20 milliard = 500 Kč/m2, značně přemrštěné = bude se vyvlastňovat, předpokládám

O tom, že stát nemá pozemky pod svými tratěmi v SŽDC věděli už před rokem 2016
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ceske-drahy-nasly-pod-kolejemi-miliardy.A161019_142849_eko-doprava_lve

JKan

To sú ale účelovo viazané prostriedky, ktoré na nákup pozemkov použiť jednoducho nejde. Bohužiaľ.

Vtvt

O jaké účelově vázané prostředky jde?

Prosím odkaz

JKan

Toľko času na Vás nemám, ale skúste sa pozrieť trebárs do rozpočtu SFDI, z akých titulov sa berú jednotlivé peniaze a potom si dohľadať, či idú použiť na nákup pozemkov pod stávajúcou infraštruktúrou bez toho, že by tam prebiehala nejaká investičná akcia…

Vtvt

Takže nevíte.

JKan

Viem, na rozdiel od Vás a toho zoznamu „zrušených“ tratí na Slovensku, ktoré v skutočnosti vôbec nie sú zrušené…

Vtvt

Já nikdy nepsal nic o zrušení.

Mě totiž rušení tratí vůbec nezajímá.

Zajímá mě, abych se jako pasažér mohl DLOUHODOBĚ spolehnout, že železniční doprava funguje udržitelně = nyní velké části železniční dopravy hrozí náhlé vypnutí dotací.

JKan

V tom prípade motáte vo svojich príspevkoch piate cez deviate.

Vtvt

Nemotám. Konstatně uvádím, že mě zajímají dotace do dopravy.

Jestli si někdo za své jezdí po kolejích tam a zpět je mi šumafuk.

JKan

On si ale v ČR čisto za svoje po koľajách nejazdí skoro nikto. Pozrite sa ešte raz do toho rozpočtu SFDI. Nie všetky dotácie na prevádzku sú naviazané na objednávanie ZDO…

xyz

To je celé zajímavé – NAVZDORY tolika škrtům v osobní dopravě na Slovensku, jí před nedávnem hrozilo značné omezení (vašimi slovy – dílčí VYPNUTÍ) dotací.

🙂

xyz

Mohl byste ozdrojovat ten údaj o 60 % sítě s jen 3 % kolejové dopravy?

Rád bych si i přečetl, které že tratě jsou do těch 60 % počítány.

Děkuji.

Jiří 3

Má ten nejlepší zdroj, co může člověk použít

„Prostě mi věřte“ zdroj

Granja

aneb: „Co by vás tak nejvíce zajímalo? Jak to tady s těmi dezinformacemi vedu, v podstatě, respektive již dlouho.“

Vtvt

Jde o kombinaci zdrojů:
a) Ročenky dopravy, zejména za standartní období, tj. před čínským virem, tj. za rok 2019

b) Přednáška Ing. Pohla „Dekarbonizace železniční
dopravy“ na Česko-slovenské železniční konferenci, str. 5

c) Přednáška Ing. Pohla „Úlohy pro železnici při
dekarbonizace dopravy v ČR“ str. 30

d) Výroční zprávy SŽDC a její Ročenky

Vtvt

Plus „Mapy pro širokou veřejnost“ SŽDC pro vyčíslení elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratí členěných dle:
– transevropských
– ostatních celostátních
– regionálních železničních tratí.

Neboť tento údaj nikde veřejně uváděn není, aspoň jsem jej nenalezl. Tudíž jsem jej manuálně spočítal zejména pomocí Excelu a IDOSu

https://provoz.szdc.cz/Portal/ViewArticle.aspx?oid=594598

xyz

Odkazované mapy nehovoří nic o vytížení.

Nějaké údaje poskytuje tato mapa https://provoz.spravazeleznic.cz/portal/Show.aspx?path=/Data/Mapy/pocty_vse_22.pdf, ale jen o počtu vlaků, ne o celkových výkonech v osobní a nákladní dopravě.

O těch 60 % tratí s pouze 3 % výkonů si dovolím pochybovat přinejmenším v osobní dopravě.

Vtvt

Nemáte pravdu.

Kombinace výše uvedených zdrojů je podkladem pro vyčíslení, které jsem uvedl = na to jste se mě ptal.

Také se divím proč na jedno kliknutí nejsou tyto údaje k dispozici. A musí se hodně komplikovaně dopočítávat.

Lukáš Chytil

A když se o ty tratě bude starat kraj, tak tam bude dávat jiné peníze než státní? Vždyť to nedává logiku. Navíc neustále neberete v úvahu nákladní dopravu.

A přidám se ke kolegům, které že ty 60% jsou na vypnutí?

MilanSima

On Vám ale neodpoví. Píše jen o tom, co se mu hodí.

Jarda Š.

Když budou tratě převedeny na kraje, tak kraje většinu z nich uzavřou, protože dopravní obslužnost půjde levněji zajistit autobusy, které jezdí po silnicích, které kraj stejně udržovat musí, kdežto ty tratě by udržovat nemusel, kdyby si na ně neobjednal žádnou dopravu.

Ondra K.

Tak hlavně kraje nemají dostatek peněz ani údržbu těch silnic. A údržba tratí je daleko dražší než těch silnic.

xyz

Tím pádem na ně ale převedeny nebudou.

Proč by si kraj nechal do svých rukou převést něco, co by následně nechtěl udržovat?

Vtvt

Pane Lukáši, proč by to nedávalo logiku? Vy jste patrně myslel „Nikdy se to tak nedělalo“ a proto s tím nesouhlasím, ne? Kraje dostávají Rozpočtové určení daní a pevnou sazbu účelové dotace na krajské silnice ze SFDI. Podobně nechť se starají také o vedlejší tratě = logicky nebudou kraje utrácet peníze na provoz tratí, kde je minimální přepravní pasažérský výkon, je-li za trať alternativou silnice. A už vůbec kraje nebudou investovat do takových zombie železničních tratí. Jde-li o nákladní dopravu, tak logicky vycházím z údajů Drážního úřadu o provozu 4 tisíc kilometrů vleček, které myslím neberou peníze = co brání,… Číst vice »

xyz

Převedení vedlejších tratí (tedy infrastruktury) na kraje = stav s: – neefektivní existencí až 15 různých (nad rámec těch několika dalších, nestátních) provozovatelů dráhy, eventuálně s navzájem odlišnými předpisy – neefektivnostmi jako např. vlastní stavební/údržbová technika pro každého ze správců, přičemž reálná potřeba pro celou železniční síť u takového typu techniky může být nižší než je počet krajů; resp. i kdyby shodná s počtem krajů, tak při existenci jednoho velkého provozovatele dráhy, slouží jednotlivé stroje i jako záloha za sebe sama, zato pokud by měl každý provozovatel dráhy jeden stroj, tak by již byl sám o sobě bez zálohy –… Číst vice »

Vtvt

Proč by si kraje nemohli nakoupit služby od SŽDC?

Akorát rozdíl bude v tom, že kraje budou utrácet pouze a jen takovou metodou, že klíč pro utrácení bude nejvyšší vytížení tratí resp. pokud trať nemá alternativu dopravou na silnici (viz Bludov – Jeseník).

Tj. skončí nynější rozhazování SŽDC, kde utrací peníze také do málo vytížených tratí.

xyz

Trať Bludov – Jeseník nepatří mezi těch 40 %, které byste nepřeváděl?

Ona platí mezi těch „60 % tratí s jen 3 % výkonů“?

Oprava chyby v mém komentáři výše: samozřejmě „zato sousední KRAJ (ne trať) nikoliv“.

Vtvt

Nerozumím Vám co chcete sdělit.

Bludov-Jeseník předpokládám bude dotován Olomouckým krajem. Jak provoz kolejí, tak provoz železničního dopravce.

Alibaba

Protože SŽDC už neexistuje.

Vtvt

A k Vaší úvaze o řízení provozu = copak to tak nefunguje u letišť/ploch SLZ/modelářských letišť?

viz celostátní Řízení letového provozu vs. státní, krajské a privátní letiště.

xyz

To by ale znamenalo, že ten převod 60 % tratí na kraje byste chtěl jen zčásti, konkrétně bez pracovníků řízení provozu.

A co pracovníci údržby dopravní cesty? 🙂 Ti by taky zůstali centrální, nebo ti by byli za každý kraj (+ ještě navíc „za hlavní tratě nadále vlastněné státem“) zvlášť? 🙂

Vtvt

Podle toho jak by se rozhodly kraje.

Důležité je skloubit financování provozu kolejí a financování provozu dopravce do jednoho místa.

xyz

A provoz nákladních dopravců by byl „z jednoho místa“ jak?

Jakož i provoz regionálních vlaků na hlavních koridorech.

Pavel Nocar

Tak ty zase perlíš, to máte v ústavu povolený internet?

J.K.

No a jinak podle dřívějších plánů se mělo letos začít Plzeň – Stod via Nýřany a Plzeň – Horažďovice př. – tam je posun myslím rovnou o dva roky, zatím.

Obecně jestli se to posouvá kvůli penězům, tak se to bude dále navalovat a nevidím reálně třeba do roku 2030 stihnout ty Domažlice celé, když se min. ještě dva roky nekopne ani na prvním úseku.

Martin Peterka

Ty posuny nejsou kvůli penězům, ale z důvodu neschopnosti Správy železnic stavby připravit. Proto se bohužel také jen tak nedočkáme VRT.

Kování

Ale to víte že je to kvůli penězům, jen pro politiky je to lepší na někoho hodit a pak ho za to logicky nepotrestat.

Martin Peterka

Co je to za nesmysl? Správa železnic má na letošek nejvyšší rozpočet ve své historii.

MilanSima

Nutno ale znát reálnou hodnotu těch peněz. Inflace atd.

J.K.

To ano , ale ceny staveb dlouhodobě rostou ( zatímco na silnici klesají), viz ten pitomý samotný Smíchov za 4 miliardy, za to se dřív dělal úsek Rokycany – Plzeň s Ejpovickými tunely…

Ondra L.

Ano, budovani ceskeho zeleznicniho ostrovu pokracuje. A dokud tu v zeleznicni doprave ze strany politiku bude prevazovat mysleni „o kolik zkratime cestu z prahy do brna“, nic se na tom nezmeni.

Datel

Tak to je velmi ubohý seznam. A ještě smutnější je skutečnost, že ani tento neambiciózní plán SŽ nedodrží a některé zahájení staveb/tendrů letos nestihne.

Jirka

Tyniště – Solnice. To je doufám i s elektrifikací!

Jofrey

No to by se nic neutratilo, rozdělit na 2 akce

Pizzaman

Co jsem četl, tak by mělo být. hlavně kvůli Škodě auto, aby mohly zajíždět přímé vlaky v elektrické trakci až k závodu.
Až toto bude hotové, zavede Královéhradecký kraj přímé vlaky HK – Rychnov.

Lukáš Kníže

Super!!! 🥳🥳 Nenašel byste i článek, kde jste to prosím četl? Na netu se mi to nedaří najít.

Pizzaman

Zajisté. Třeba zde: https://zdopravy.cz/stat-nedodrzi-slib-skode-auto-lepsi-trat-do-automobilky-bude-pozdeji-35856/
Co se týče nasazení elektrických přímých vlaků HK – Rychnov, tak to bylo v tomto článku: https://www.hkcity.cz/2021/12/22/ceske-drahy-dodaji-na-hradecko-nove-regiopantery/

MTl

Jenomže v roce 2015 modernizovaný Rychnov a Častolovice včetně všech přejezdu má kabeláž která nemůže být pod trakci takže zase vše rozkopat a kabeláž vyměnit?

MTl

I přejezdy až do Týniště

cjirka

Je zajimave ten vycet porovnat s clankem ktery zde vysel minuly rok: https://zdopravy.cz/prehledne-co-zacne-letos-stavet-sprava-zeleznic-a-co-odsunula-az-na-pristi-rok-105498/ Snazil jsem se dopocitat, ze kolik celkove ty investice budou stat at pocitam jak pocitam, tak se ani zdaleka neblizim 62 Miliardam. Celkove tento rok maji zacit stavby za ca 25 Miliard. Nevim jak se plati faktury za stavby, ale pokud bych pocital priblizne kolik se proinvestuje za rok (velmi zhruba vydelim celkovou investici poctem roku – vim, je to asi hodne nepresne, ale pro nazornost to staci) a k tomu pripoctu stavby ktere uz zacaly drive a budou pokracovat v tomto roce, tak se dostanu taky… Číst vice »

Kování

Zbylých 37 jde na provoz a údržbu, na tom není nic složitého.

cjirka

https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753/
Dle tohoto clanku slo na provoz v roce 2020 18 miliard.
To by znamenalo ze provoz by stal 2x tak vice nez pred tremi lety. Je sice velka inflace, ale 100% mi prijde nejak moc.

a8n

To není přesné. Podle loňského schváleného rozpočtu šlo 14,4 miliardy na opravy a údržbu, a 7,5 na provozování dráhy, přípravu investičních akcí a ostatní výdaje (přejezdy, obnova MTZ, malé investice, …).
Letos má jít 18 miliard na opravy a údržbu, dalších 11,4 miliard na ostatní zmíněné.
Ostatně na stránkách SFDI je celý rozpočet k dispozici, můžete se jím prohrabovat dle libosti.

Vtvt

Pokud máte ambici hloubat nad tímto tématem, tak mj. zkuste mrknout na „Plán investiční výstavby“ SŽDC v jednotlivých letech.

MilanSima

Ten Smíchov se mění jak dubnové počasí. Mělo se začít letos, teď nejspíše příští rok. Všichni víme, co na dráze znamená slovo NEJSPÍŠE. Takže vlastně až rok 2025 😀

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Taky by to mohlo být VÝHLEDOVĚ.

Granja

Jako v Třešňové to metro, jak říkal pan Huml.

Radek

No, dělat ho zároveň se zdvoukolejněním mostu Inteligence by nebyl nejlepší nápad.

Luboš Beneš

Myslím že SŽDC na tom již pracuje, je to její styl….

Lukáš Kníže

Však mohou začít práce bez vlivu na propustnost nádraží a až se dokončí zkapacitnění Branického mostu, bude lze navázat s pracemi na Smíchově. Navíc pokud se nakonec opravdu zavře havarijní Výtoňský most, nepřijede ani tolik vlaků z hlaváku. 😅

Zesp

Takže vcelku ubohost a žádné překvapení. Jen defacto opravy, kde je to jednoduché a nákladná náprava Správou zanedbané údržby (Lipník – Drahotuše). Všechny složitější stavby opět odsunuty… Protože co třeba Brno – Přerov? Tam Správa už více jak 10 let stále drží neměnné stanovisko – za tři roky to opravdu začne! … A Nemaše? Tunely Ústí nad Orlicí? Zkrátka stavby, které by opravdu něco přinesly? Tam opět nic. Protože to už je asi Vyšší dívčí pro tu naši Správu. A na tom si opět vylámali zoubky… Takže nic zásadního českou železnici opět nečeká. Snad jen pár pohádek o imaginárních VRT,… Číst vice »

Apollo 17

Tak tendr se vypisuje až po získání stavebního povolení. Tomu předchází mnoho úkonů a povolení. Takže nikdo soudný nemůže očekávát žádná překvapení. 🙂

Jofrey

Na VRT je už úřad, tak pokrok tu je

kodl

Sorry, ale tento seznam je akorat k rozcileni, ci lidove receno nasr***.

Stav zeleznice v CR je naprosto tristni a ubohy. Menime se zvysujicim se tempem v skanzen uprostred Evropy. Toto je naproste selhani.

Vtvt

No jo, desítky let šly peníze i do zombie tratí. Proč si v ČR žijeme na „vysoké noze“, když dotujeme 2x hustší železniční síť než v Německu? Pročpak z 3 tisíc km železničních tratí na Slovensku byly vypnuty dopravní dotace do spousty tratí (viz níže)? A proč v ČR kde je 9,5 tisíc km železničních tratí neproběhla ani tak drobná redukce jako na SLovensku? Kalonda ‐ Veľký Krtíš Rohožník ‐ Plavecký Mikuláš Jablonica ‐ Brezová pod Bradlom Nemšová ‐ Lednické Rovne Komárno ‐ Kolárovo Kozárovce ‐ Lužianky Zbehy ‐ Radošina Zvolen ‐ Šahy Lučenec ‐ Kalonda Katarínska Huta ‐ Breznička… Číst vice »

MilanSima

Ano, to už jste tady psal stokrát, kolik máme kilometrů tratí, a o slovenské železnici už jste psal také. Stačí t napsat jednou 🙂

Kování

To že těch zombie tratí nesla za 30 let a i miliarda.

Vtvt
MilanSima

Administrativně asi ano. Ale zarostlé tratě, kde nikdo nebyl leta spatřen ani s motorovkou, mají reálné náklady 0.

Vtvt

Ale houby. Proč lžete?

Vždyť je to naprosto primitivní si najít informace. Viz výsledek kontroly NKÚ „Peněžní prostředky určené na opravy a údržbu celostátních a regionálních drah“

https://www.nku.cz/scripts/rka/detail.asp?cisloakce=14/21

MilanSima

Proč bych lhal? Řekněte mi tedy, jaké jsou třeba reálné náklady na údržbu úseku Kralovice-Mladotice. Nebo Loket předměstí – Krásný Jez? Byl tam někdo za poslední dobu alespoň s motorovkou? O průjezdu traťovkou ani nemluvim, protože ta tam ani neprojede 😀

Vtvt

Zombie tratě je přes 60% sítě SŽDC.

Granja

Řekněte mi upřímně: Nemáte rád železnici jako celek nebo jen SŽ. Nemohu se stále v tom zorientovat.

Vtvt

Jezdívám vlakem, zejména dálkovým.

S SŽDC nemám nic společného krom toho, že procházím nádražími/ projíždím na tratích, které SŽDC spravuje.

MilanSima

Co znamená Zombie trať?

MilanSima

Takže nevíte, diky za odpověď 😀

Luboš Beneš

Budete se divit, ale dle SŽDC to jsou miliony…

MilanSima

Ano, ty tabulky jsem viděl. Ale zajímalo by mě, kolik peněz tam jde reálně. Údržba tratě? Žádná není. Provozní zaměstnanci? Logicky tam žádní nejsou. Náklady do budov patřící SŽ? Vybydlené a chátrající. Zabezpečovací zařízení? Žádné, a pokud ano tak vypnuté. Tak se ptám, kde jsou ty miliony co SŽ uvádí, reálně 🙂

Vlaky

Už je tu zase ten lhář

Apten

Zase disertačni práce? Otrava to číst .

xyz

Uvádíte jen údaje o osobní dopravě (a to ještě nepřesně, protože z Petržalky do Rajky se zase jezdí; možná i něco dalšího). Ne o infrastruktuře, o které je v tomto článku řeč (resp. jen malá část z uvedených tratí je skutečně neudržována či zrušena).

Lukáš Chytil

Komárno – Komárom silná nákladní doprava
Leopoldov – Sereď nákladní doprava
Bratislava Nové Město – Bratislava – Petržalka jezdí 671 cca každou hodinu + IC na hlavní, velmi silná nákladní doprava
Bratislava-Petržalka – Rajka velmi silná nákladní doprava + odklonová trasa pro EC.

Nějaké další nesmysly?

xyz

Ironií je, že tímto výčtem slovenských tratí bez osobní dopravy reagujete na příspěvek o údajném „českém skanzenu Evropy“, přičemž slovenská železniční síť je, navzdory tomu, že je „historicky řidší“ + mnoho tratí je bez osobní dopravy, ještě větším „skanzenem“ (daleko méně modernizovaných tratí, méně tratí s DOZ, méně tratí – byť hlavních – s peronizovanými stanicemi atd. atd.).

JKan

Už len jeden riadok (Čaňa – Hidasnémeti) svedčí o kvalite tejto informácie. Veď to je medzinárodná trať s prevádzkou EC vlakov. Drvivá väčšina tých tratí sa udržuje pre nákladnú dopravu, niekde bola v medzičase osobná doprava obnovená (Petržalka, Rajka, Banská Štiavnica,…), niekde je sezónna/príležitostná, ale reálne neudržovaných/zrušených tratí je z toho zoznamu len pár. Keď už nemáte informáciu overenú, tak sa pritom aspoň netvárte ako suverén.

Vtvt

Díky. Vycházel jsem zejména ze Studentských grantových projektů Fakulty dopravní ČVUT, které jsem namátkově ověřoval.

http://vlaky-sgs.fd.cvut.cz/data/vystupy-lt/zkusenosti-slovensko.pdf

JKan

To je jednak zdroj 10 rokov starý, jednak mi príde, že ste sa z tých dát snažil vyvodiť o dosť inú informáciu.

none

Správa železnic
@Spravazeleznic
·
1 600 km zmodernizovaných tratí, 1 200 bezpečnějších přejezdů, 800 km kolejí s ETCS, 300 opravených nádraží. Dnem i nocí se staráme, abyste dojeli do svého cíle bezpečně a včas. Děkujeme, že zůstáváte věrní železnici. Jsme 20 let s vámi a jedeme dál!

Luboš Beneš

Pokud tedy zcela správně umístěná hákovnice nezastaví opakovaně dopravu na koridoru na desítky hodin. Díky správo.

Karel

Co má hákovnice společného s investicemi?

kodl

Ten vycet tech projektu je vtip? Prijde mi nejaky hubeny a lehce bezvyznamny az na par vyjimek, potvrzujicich muj predchozi vyrok.

kodl

Zajimalo by mne, kde statni kasa planuje vzit stovky miliard Kc na VRT.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

1. ty stovky budou rozložené do 30 let
2. na většinu bude spoluúčast EU
3. po roce 2030 už dojde k útlumu stavby dálnic
4. snad už v té době bude v Dlážděné sedět kompetentní vedení
5. dojde na rozbití monopolů

Kování

1. A nic jiného se stavět nebude?
2. On už existuje nějaký takový příslib? V roce 2027 se mimochodem předpokládá že ČR přestane být příjemcem dotací ale naopak plátcem.
3. Ty nepostavené se už stavět nebudou? A ani nebude probíhat jejich rekonstrukce?
5. Myslíte ty celoevropské?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Člověče, sledujte to trochu…

Standa

Za 4. Nic ? 😁

Kování

Sny zase tolik nestojí. Soukromníka nic protože nepřipravuje to na co nemá peníze. A stát bohužel něco jo, i když ví že na stavbu nemá, ale v globále to není tak hrozný.

Lukáš Chytil

To nemáte pravdu.
Soukromník (alespoň ti fundovanější) mají připraveno několik scénářů.

A byste se divil, kolik projektů do šuplíku jsou někteří soukromníci schopni vymyslet.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Historicky bezprecedentní dostatek financí narazí na neschopnost Sabotáže železnic ochromené monopoly projekčních a stavebních firem.
Nádhera!

Kování

Jaký bezprecedentní dostatek financí? Nechybělo moc a zastavovaly se rozestavěné stavby. Např. Vsetín. I ten letošní rozpočet je především na financování rozestavěných staveb. Chápu že PR ministerstva dopravy tvrdí něco jiného, ale nesmíte všemu věřit.

W14

Pokud by se ta stavba na Vsetíně opravdu zastavila, tak by to byl mírně řečeno průšvih (zbourání budov bych teda pochopil, ale to že vytrhli i kolej/e, bez toho, aniž se vědělo, zda na to ty dotace dostanou, tak to mi hlava fakt nebere, a to jsem byl u SŽ zvyklý na daleko větší bordel). Jinak ono evidentně si s dotacemi si minulý rok nelámalo hlavu více organizací (např. Brno by mohlo vyprávět s tou svoji náplavkou, rozbourali co se dalo, pak to na 3 a půl měsíce nechali tak, a až pak se tam stavební firma vrátila, a až… Číst vice »

Jan

Toto je na odvolání celého vedení SŽ. Po tolika letech poměrně stabilního období bez větších personálních změn v nejvyšších patrech nebyli schopni připravit z hlediska povolování klíčové stavby české železnice a představí nám společně s chlubením o rekordním rozpočtu takovýto ubohý výčet. Jakožto pravidelný čtenář Zdopravy bych měl pro redakci podnět. Připravte pro nás článek ohledně toho, zda SŽ aktivně připravuje klíčové stavby, anebo pouze přešlapuje na místě a zda má nějakou metodiku pro výběr priorit. Myslím tím zejména stavby na rameni Praha – Kladno, Plzeň – SRN, Brno – Přerov, Otrokovice – Zlín, Veselí n. L. – ČB, tunely… Číst vice »

Pizzaman

Krásně sepsáno! Ano, musí se vyvolat tlak z řad veřejnosti, že nám to není lhostejné.
Navíc tu máme krásný příklad vedle stojící organizace ŘSD, u které si můžeme říci “ono to sakra jde!” Tak proč to samé nepřenést na oblast železnic. Je to v zájmu všech.

Granja

Obávám se, že u ŘSD se to, kromě jiného, tak výrazně rozjelo i z důvodu hrozby omezení finančních toků na výstavbu dálnic po roce 2030. Proto je ten železniční seznam tak ubohý, proto zavření úst prostou elektrizací, proto jen některé rekonstrukce…

Kování

Tak především je problém z penězi, takže na přípravu nikdo moc netlačí, když ví že na to nikdo nedá peníze.

Martin Peterka

Problém s penězi máte na mysli nejvyšší rozpočet v historii Správy železnic?

Kování

Já taky chodím na oběd s historicky nejvyšší stravenkou v historii a přesto za ten oběd doplácím nejvíc v historii. Víte co je inflace koruna ztratila za dva roky třicet procent. To znamená že letosn8ch

Granja

Z komunální politiky je zkušenost, že projekty je nutno mít připravené. Stavební povolení lze opakovaně prodlužovat. Jakmile se zjeví peníze, ohlásím připravenost, vytáhnu projekt a jdu stavět.

Ondra K.

Každý projekt postupně stárne, a po určité době je nutno jej aktualizovat. Takže je rozhodně vhodné mít nějaké hotové a povolené projekty v zásobě, ale nesmí se to přehánět.

Pavel

Se začtěte do knížky Babišovo Palermo, kde je pěkně popsáno, jak se Faltýnek pěkně v pozadí staral o „koleje“ za posledních x let. Pak se nedivte, proč je stav takový, jaký je.

Dušan

„Tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole“ – hm, a co finance, jsou ? Přece to bylo vyřazené, protože to má malý vojenský přínos nebo ne – viz níže ?

Dotační titul „Military mobility (vojenská mobilita)“
— Omezení na TEN – T/ vojenskou síť
— II. výzva urychlená 06 – 09/2022
— Předložena stavba „Rekonstrukce ŽST Brno – Královo Pole“
— Způsobilé náklady/dotace: 2,4 mld./1,2 mld. Kč
— Realizace stavby: 04/2023 – 06/

Výsledek výzvy: leden 2023
Závěr: Dotace zamítnuta – malý vojenský přínos (!!)

R.L.m.

Ty jo, a že by MO začalo finančně podporovat rozvoj silniční a železniční sítě v rámci svých výdajů na obranu … hmmmm … asi bychom tak snáze a lépe dohnali náš spojenecký závazek v NATO (2% HDP(?)) … 🤣

V. K.

Takže letos z velkých staveb v zásadě nic. Je vidět, kde má ministerstvo automobilové dopravy svoje priority.

Jan z Rokycan

To není ministerstvem, to je neschopností Dlážděné Správy.

Dan

Rozpočet až 130 miliard a zkrácení jízdních časů nikde. To je tak na to to zavřít a založit znova

none

Hele, alespon se da obcas dojet skoro vcas…

Huh

Na některých tratích opravdu jen občas…

Radim

Ta konverze na střídavinu ze Střelné do Vsetína se mi nezdá, jedině by to bylo bez stanice Vsetín. Protože si opravdu nedovedu představit, jak by se střídavinou živily 460 co tam jezdí.

Tomariero

Během letoska budou nahrazeny pantery.

Radim

A jo vlastně, měly by. Díky

Richard

A jednokolejny provoz u Horniho Lidce zustane?, ten zesuv svahu tam uz je docela dlouho, skoro 2roky? 🙂

Výpravčí

Zdravím, nejdříve v roce 2024….

Dušan

Pramen MDČR ?? Zdroj: Rozpočet SFDI schválený PSP ČR (vč. již zesmluvněných RO a ZŘ) zahrnující aktuální RO a ZŘ schválené Výborem SFDI k datu 31.12.2022 viz níže https://kz.sfdi.cz/exporty/export_evid_m330.xls: a) Akce s předpokládaným zahájením v roce 2023 – ETCS státní hranice Německo – Dolní Žleb – Kralupy n Vlt. – Realizace systému Jednotného záznamového prostředí ŽDC – Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov – Výstavba lávky v ŽST Praha-Smíchov – Optimalizace trati Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo) – Prodloužení podchodu v ŽST Hořovice – Rekonstrukce výpravní budovy ŽST Čáslav – Rekonstrukce trati v úseku Kyjice – Chomutov – Rekonstrukce výpravní budovy v žst.… Číst vice »

Pája

Otrokovice – Zlín – Vizovice opět nic? Jj, slibem nezarmoutíš. Už ani prezentace ve městě nejsou, ještě v létě se na nich SŽ chvástala….

Jiří 3

Odloženo o zhruba 5 let. Dle informací od posunky v Lípě i o 10 let.

Dom

Velká ostuda kraje/města, že víc nelobuje. Tím je zablokováno i autobusové nádraží, kde se Zemek směje s kouskem opravené fasády kraji a mezitím inkasuje těžký prachy za každý průjezd. Kraj by měl rozvázat původní memorandum, aby se začalo stavět aspoň autobusové nádraží. Šílené, že by to tak vypadalo v roce 2035.

Kování

Tak co vím tak Zlín bojuje spíše proti stavbě než pro stavbu.

kodl

Vypada to, ze opet nic. Jiz deset let se zacina za dva roky. Klasika. A takovy je zivot v krajskem meste Zlin.

Vlaky

Výhledově 😀

Luboš Beneš

Stejně jako trať do Kladna a na letiště….již brzy….

Cjirka

Ja jsem mel za to, že se v tomhle roce mela rekonstruovat i stanice Havířov….

Tak to jsem pak zvědav na rozpočet v roce 2024, ten bude muset být dvojnásobný oproti letosku, když všechny velké stavby začnou příští rok.
Hlavně by mě zajímalo, kdy se začne něco dít i s tratí mezi Brnem a Přerovem, tam se má podle plánu začínat na prvním úseku v roce 2024. To stejné Nemanice Ševětín a Plzen- Stod.
No uvidíme. Budeme věřit.:)

Petr Suchý

Plzeň – Stod má v roce 2024 začít pouze druhá stavba, tedy modernizace současné trati. Ta předpokládám bude mnohem méně finančně náročná než první stavba, kde se bude stavět dvojkolejka v nové stopě.

Pepik

Havířov odložen kvůli $$$

cjirka

No prave ze kdyz si spocitam kolik vsechny ty investice stoji, tak se ani zdaleka neblizim 60 miliardam….Nebo nevim jestli pocitam spatne.

Kování

Nesmíte sčítat provoz a investice.

a8n

Havířov ve schváleném rozpočtu je.

Kování

Takže jinými slovy letos nezačne skoro nic, a když odečtu provozní věci jako zázemí pro HZS tak je to ještě méně. Taky škoda že je zde vypsána sotva polovina z těch slibovaných 30 a to včetně těch co už bylo vypsáno v loňském roce jako Kolín nebo Karlštejn.

Dom

Ten Lipník – Drahotuše: Co na tom bude trvat 5 let, viz info na SŽ? Vždyť do je strašný.

Radim

Já hlavně nechápu co se tam má rekonstruovat. Je to ve 100x lepším stavu, než většina tratí. Mohla se tam „jen“ dodělat ta odbočka a konec.

Granja

To by mě také zajímalo. Ví někdo proč je ten úsek zralý na rekonstrukci? (Samozřejmě bez narážek o nejvyšším zatížení v ČR – mám na mysli skutečný technický stav trati, zda hrozí pomalé jízdy.)

Kování

Výluky jsou osekané na minimum, tak to trvá dlouho.

adamgolias

to je pořád stejný , co se 2,5 roku rekonstruuje mezi poříčany a velimí? drnca to porad stejne , misto plynule jizdy osobni vlaky stoji v peckach i ve velimi takze v nekterych pripadech je jizdni doba delsi nez pred reko. a to jeste nezacali rejpat žst pečky . pro ty , kteří mají pocit že je hotovo , zajeďte se podívat na silnice v okolí tatcú a v. chvalovic. desitky nakladnich aut neustale vozi hromady tam a zpet a svincik na vozovce je vsudypritomny . dva a pul roku. 10 km. 21.stoleti , mechanizace , stroje , . doba… Číst vice »

Martin Peterka

Takže z velkých investičních akcí začne letos pouze jediná: Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Smíchov nic, Masaryčka nic, Ruzyně – Kladno nic. Přitom u všech těchto staveb uváděla SŽ ještě před pár měsíci zahájení v roce 2023.

Bram

Ruzyně – Kladno nemá stavební povolení.

Daniel

Zastávka – Střelice je taky posunutá?

Kování

Ta už začla vloni, resp v listopadu.

Daniel

Jo, říkal jsem si, jestli se do toho započítavají přípravné práce, díky.

Jirka

Na 2024.

Původní Pražák

Opravdu jsou tohle investice, které zvýší kapacitu železnice? Jako laikovi se mi to moc nezdá.

G-man

Přesně to napadlo i mě. Nula bodů. Kromě Solnice, která to má v názvu, ale to je lokálka, tam je to pro jednu firmu. Naopak kompletní reko Drahotuše – Lipník tu kapacitu na 2. TK silně omezí. Doopravdy bída. A to ještě, co si budeme povídat, optimalizace a rekonstrukce je jen uvedení tratí do normovaného stavu, ve kterém samozřejmě mají být.

Petr

Těch staveb je na 61,9 miliardy podezřele málo.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Asi plánují hodně zábradlí, protihlukových stěn a přejezdů od AŽD.

Radek

Je to výběr redakce.

David

Snad to nepůjde na lokálky a šoto tratě, ale na tratě, ktere pak někdo bude využívat.

Frantisek

On by i ty lokálky využíval, kdyby k tomu byly podmínky, například zlepšení parametrů daných tratí a zvýšení kapacity navazujících hlavních tratí. Pokud naopak investujeme do dalších silničních kapacit, vyšší využití kolejí nečekejme. Dalším problémem pak může být přílišná centralizace.

David

A za těch 60mld očekávate teda kolik osobo kilometrů navíc?

U dálnic by za to bylo nějakých 50-60km s 20-30k auty denně.

Granja

Dálnice vs. lokálka – zajímavé srovnání.

adamgolias

🤣

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#potenciál #810 #814 #kýblnafty

David

#rezijka#cestovaniskolem

Bram

#rozvrtanekoleno, #rizekschlebem, #pivonastoleckupodoknem

XXXD

No ono to zlepšení parametrů je ten problém. Když se například do Mšenky dají stovky milionů korun a vede to jen udržení provozuschopnosti ve stávající stopě bez omezeních, tak to moc žádné nové cestující nepřinese. A dávat do takových tratí ještě víc (řádově miliardy), aby se udělaly i přeložky, které by už vedly ke zrychlení je dost neúměrné počtu obyvatel, kteří by potenciálně tuto trať pak využívali.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#potenciál #stačíupravitjízdnířád

Jelen

Žádné šoto tratě neexistují. A i do lokálek má smysl investovat, pokud to má vést k jejich zlepšení a zatraktivnění.

Jarda

a kolik půjde do elektrizace?

Petr

Kde se vezmou ty kapacity. Dopadne to stejně jako vždy. Buď to bude drahé, nebo to nebude mít kdo udělat.

Vtvt

Připomenu, že v 2011 až 2020 byly průměrné investiční dotace pro SŽDC cca 17 miliard ročně.

Jan T.

Průměr nic neříká, radši bych viděl graf nebo tabulku po jednotlivých letech a započítání inflace, abychom viděli ten vývoj v čase.

Frantisek

Kromě toho samotná výše vkladu sama o sobě neříká nic o účelnosti jeho vynaložení. Konzervace nevyhovujících parametrů obklopená zbytnými ‚ozdobami‘ možná vypadá ve statistikách hezky, ale…

Vtvt

Tak zpracujte přehled dle Vašich požadavků. Nic Vám nebrání.

mgr.pavel

Takový (užitečný) přehled bych ale zrovna očekával od dopravního serveru, ne? 😉

Vtvt

Když jsem pročítal výročky SŽDC, tak mi výše částek investičních dotací v jednotlivých letech 2011-2020 nepřišla nějak informačně přínosná vzhledem do budoucna. Z mého pohledu je tedy tento přehled zbytečný, neboť mě zajímá budoucnost.

Jestli by to bylo zajímavé pro lidi ponořené do minulosti, to neumím posoudit.

Jan Sůra

Absolutní částka investic je v případě SŽ naprosto nic neříkající suma. Neřešme částky, řešme zlepšení. Proto jsme tolik prostoru věnovali 4. koridoru, proto jsme věnovali tolik prostoru Olomouc – Uničov. To jsou akce, které přinášejí skutečné zlepšení cestujícím, nejen dodavatelským firmám Správy železnic. Poměřovat investice do železnice jen podle peněz je jak setkání mužů s malými penisy a jejich hádka, kdo ho má většího.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Amen!

Granja

Co máte proti tomu, že za ty peníze daňový poplatník dostane viditelnou/hmatatelnou přidanou hodnotu?

Petr

No prima, a Přerov – Brno zase nic 🙁

Dušan

Název: Modernizace trati Brno-Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov Fáze zadávacího řízení: Příjem nabídek https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_12143.html Stručný popis předmětu: Předmětem zakázky je zpracování projektové dokumentace stavby pro vydání stavebního povolení (DSP) Harmonogram: 08/2024 – 10/2027), 5.dílčí plnění, Autorský dozor projektanta při realizaci Stavby; Zhotovitel se zavazuje provádět autorský dozor ode dne zahájení realizace stavby do ukončení realizace stavby v předpokládané délce 38 měsíců Pohledem z okna – pokud se v roce 2023 teprve (!) soutěží zpracování DSP, tak tendr na zhotovitele nejdřív 2024 a první kopnutí do země 2025 nejdřív – takže se vůbec nedivím, že to není v seznamu staveb… Číst vice »

a8n

Pro úsek „Modernizace trati Brno-Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín“ už je rok a půl zadaná DSP a jako jediná stavba má územní rozhodnutí, je tedy oproti 5. stavbě v přípravě dál.

Dušan

OK, dík za info.

Modré zábradlí

A začneme úseky, které přinesou nejmenší zlepšení, místo nejužšího hrdla…