Přehledně: Stát posílí dálkové vlaky. Více spojů mimo špičku i rychlík do Českých Velenic
Ministerstvo dopravy představilo své plány, jak si představuje provoz dálkových vlaků, na které ročně přispívá více než čtyři miliardy korun.
Ministerstvo dopravy představilo své plány, jak si představuje provoz dálkových vlaků, na které ročně přispívá více než čtyři miliardy korun.
Na svých stránkách zveřejnilo první verzi návrhů jízdních řádů platných od prosince tohoto roku. Ve většině případů jde o navýšení počtu spojů zejména v okrajových časech. Zveřejněny jsou linky, u kterých ministerstvo dopravy počítá s přímým zadáním bez soutěže Českým drahám. Už dříve ministerstvo oznámilo například navýšení spojů na lince R8 mezi Brnem a Bohumínem.
„Jedná o prvotní představu objednatele o rozsahu zajišťovaných veřejných služeb. Konečná podoba se může změnit na základě jednání s dopravcem, dohod s regionálními partnery nebo při analýze konečné cenové kalkulace dopravce a ukazatelů státního rozpočtu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Tabulky předmětných marketingových jízdních řádů byly na konci ledna zaslány krajům, nyní probíhají jednání jak s regionálními objednateli, tak s Českými drahami,“ dodal Jemelka.
Z výsledků takzvaných tržních rozstřelů je patrné, že stát od příštího grafikonu v přepočtu na kilometr ušetří část peněz díky nižší ceně v soutěžích, proto si může dovolit objednat další vlaky. Není ale zatím jasné, o jakou cenu si řeknou České dráhy. Například na lince Ex2 si ČD řekly v soutěži o čtvrtinu nižší částku než stát platí dosud.
ČD potvrdily, že zvýšenou objednávku jsou připraveny pokrýt. „Je to reálné a rozhodně odjezdíme objednané výkony. ČD jsou připraveny zajistit všechny objednané a smluvně zajištěné výkony MD ČR. Navýšený rozsah dopravy zajistíme v rámci našeho vozidlového parku,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj zatím není cenu ještě možné komentovat. „Kalkulace bude předmětem jednání a bude vycházet jak z rozsahu objednávky tak z kvality a rozsahu vozby a požadovaných služeb, proto ji v současné chvíli není možné komentovat,“ dodal Šťáhlavský.
Na části linek ministerstvo dopravy navýší svoji objednávku zejména mimo špičku, některé zůstanou zcela bez změn. K redukci dojde v podstatě jen u rychlíků Praha – Jihlava. Pojedou jen jednou týdně.
Největší změny čeká především spojení na jih Čech. Stát přidá počty Jižních Expresů, nově začne vypravovat čtyři rychlíky denně do Českých Velenic. K navýšení spojů dojde například i spojení Praha – Brno nebo do Plzně či z Prahy do Ústí nad Labem.
Linka Ex1 Ostrava – Polsko/Slovensko
Bez změn. 5 vlaků denně do Polska, z toho čtyři začínající v Praze. Na Slovensko 7 párů denně spojů + 1 pouze do Návsí.
Linka Ex3 Praha – Brno – Břeclav
Původně linka až z Děčína je nově rozdělena do dvou linek (Děčín – Praha je nyní Ex5). Obsahuje expresní spojení Prahy s Brnem a Břeclaví, nikoliv rychlíky. Zachovává model zastavování railjetů v České Třebové a jejich projíždění Kolínem (až na okrajový spoj) a zastavování vlaků EuroCity do Bratislavy a Budapešti v Kolíně a průjezd Českou Třebovou. Nově navýšení spojů na 19 denně každým směrem. Od 4:51 do 20:51 v hodinovém taktu z Prahy, nově přidán pár spojů s odjezdem ve 20:51 z Prahy (pouze do Brna) Posunutý o pár minut později oproti stávajícímu jízdnímu řádu je vlak s odjezdem v 0.05 z Prahy zastavující ve většině stanic jako rychlík, přijezd do Brna ve 2.47. Zpět jede jako nový vlak ve 3:27 z Brna. Ve směru z Brna je hodinový takt od 5:38 až do 21.39.
Linka Ex4 Břeclav – Bohumín
Žádné změny. Nadále objednáno 5 vlaků denně každým směrem.
Linka Ex5 Praha – Děčín
Nové označení pro linku dosud vedenou jako Ex3 a pro spojení Prahy s Německem. V počtu frekvencí žádné změny, šest denně každým směrem. Vlak Eurocity do Lipska a z Lipska nově navržen jako končící v Děčíně.
Linka Ex6 Praha – Cheb / Domažlice
Západní expresy. V případě linky do Domažlic a dál do Mnichova zachování sedmi vlaků denně, do Chebu osm párů denně.Nově zavedený vlak ve 22:33 z Prahy do Plzně. Ve směru z Chebu dochází k posunu posledního expresu na 20:32, poslední expres z Plzně do Prahy pak pojede ve 22:00, celkem dojde k navýšení expresů mezi Chebem a Prahou na 9.
Linka Ex7 Praha – České Budějovice – Rakousko/Český Krumlov
Výrazné navýšení expresního segmentu na jih Čech na jedenáct denně ze stávajících osmi. Posun vlaku z Prahy do Českého Krumlova o hodinu později na odjezd v 9 z Prahy ze stávajících osmi hodin. Do Rakouska mají pokračovat celkem čtyři spoje.
R9 Brno/Jihlava – Havlíčkův Brod – Praha
Největší změnou je téměř likvidace rychlíků mezi Jihlavou a Prahou, bude jezdit jeden pár v neděli, nic více. Dosud jezdil každý den jeden kromě neděle. Jinak bez změn.
Linka R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov
Celkem 16 vlaků z Prahy do Hradce Králové, šest z nich pokračuje dál do Trutnova. Přidán spoj ve 4.08 v pracovní dny z Hradce Králové, v 5.08 bude jezdit nově denně.
Linka R11A České Budějovice – Plzeň
Příprava na budoucí rozdělení rychlíkové linky Plzeň – Brno, dosud se ale počítá v příštím grafikonu s přímými vozy. Osm párů rychlíků jako ve stávajícím jízdném řádu.
Linka R11B České Budějovice – Brno
Jeden pár vlaků navíc, navýšení na osm párů denně. Přidání nového rychlíku s odjezdem z Brna už v 5.44, ve směru z Českých Budějovic prodloužen vlak původně jen do Havlíčkova Brodu s odjezdem kolem šesté večer až do Brna. Zrušení omezení jízdy některých rychlíků jen na určité dny.
R12 Brno – Šumperk
Dosavadní poslední spoj z Brna skončí nově s výjimkou neděle v Olomouci, nově je přidán také nedělní spoj z Brna s odjezdem po 21. hodině. Poslední rychlík ze Šumperku, který jezdil o víkendech, pojede jen v neděli. Zrušen je víkendový rychlík v 6:22 z Brna, nahrazen je v sobotu vlakem o hodinu dříve. Rychlík s odjezdem 11:16 z Brna by měl jezdit do Šumperka i o víkendu, stejně tak vlak ze Šumperka ve 12:10 by měl jezdit i o víkendu. Návrh počítá s novým rychlíkem s odjezdem před šestou hodinou z Olomouce, který nahradí současný spěšný vlak.
R14B Liberec – Ústí nad Labem
Stejný provoz jako dosud, celkem 9 párů spojů denně. Už v letošním jízdním řádu došlo k navýšení o jeden pár.
R15 Praha – Ústí nad Labem – Cheb
Přejmenování linky z R5 na R15 kvůli Ex5. 8 párů vlaků jako dosud, nově rychlík z Prahy do Teplic s odjezdem 21:35 z Prahy, v 17:05 v pracovní dny nový vlak z Prahy do Ústí nad Labem. Ve směru do Prahy nový ranní vlak ve všední dny z Teplic s odjezdem před pátou hodinou ranní.
R16 Praha – Klatovy
Provoz bez zásadních změn. Osmkrát denně Praha – Klatovy, patnáctkrát denně Praha – Plzeň.
R17 Praha – Tábor – České Budějovice
Velké změny, nově zavedené přímé spoje z Prahy do Českých Velenic, celkem 4 páry spojů. Odjezd prvního vlaku z Prahy posunu o hodinu až na půl sedmou, místo něj nové dva vlaky z Tábora do Českých Budějovic. Celkově mezi Prahou a Táborem17 párů denně jako dosud.
R19 Praha – Česká Třebová – Brno
Bez větších změn. Nový vlak s odjezdem v půl deváté večer pouze v úseku Praha – Česká Třebová, jinak osm párů spojů přes celý den v dvouhodinovém taktu.
R20 Praha – Děčín
13 párů spojů Praha – Děčín, o dva více do Ústí nad Labem. Navýšení o dva páry spojů ve všední dny každým směrem, do Ústí nad Labem o čtyři páry spojů ve všední dny.
R23 Kolín – Ústí nad Labem
Žádné změny, osm párů spojů jako dosud.
R27 Olomouc – Krnov – Ostrava
Přidání jednoho páru rychlíků, který nahradí stávající zrychlený osobní vlak v úseku Olomouc – Krnov, jinak žádné změny.
Ostatní rychlíkové linky buď bez změn kvůli dříve podepsané smlouvě mimo desetiletý kontrakt z roku 2009 (Brno – Břeclav – Olomouc, Pardubice – Liberec, Plzeň – Most) nebo MD už dříve zveřejnilo plán na jízdní řády (Ex 2: Praha – Vsetín – Slovensko, R18 Praha – Luhačovice, R8 Brno – Bohumín, motorové rychlíky Praha – Příbram – České Budějovice, Praha – Rakovník, Praha – Turnov – Tanvald, Kolín – Nový Bor).
Našli jste v přehledu chybu? Dejte nám vědět, budeme rádi.