Dopravci Železnice

Hrozba soukromníky zabrala. České dráhy státu zlevnily o čtvrtinu

České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra
České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra

Českým drahám zůstane provoz dálkových linek Ex2 z Prahy do Horní Lidče a dál na Slovensko a i rychlíků R18 z Prahy na Slovácko. V takzvaném rozstřelu ministerstva dopravy nabídly nejnižší cenu. České dráhy zvítězily s cenou  445 milionů korun ročně, což je o 153 milionů méně než doposud.

Oznámilo to ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Stát vybíral z nabídek Českých drah a RegioJetu. České dráhy požadovaly kompenzace ve výši 3,851 miliardy korun a společnost RegioJet ve výši 5,298 miliardy korun.  Cena je na devět let.

„Za tyto ušetřené peníze můžeme ještě více zkvalitňovat služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Pro ministerstvo dopravy jde o další důkaz, že oslovení více dopravců pro zakázku přináší velké úspory. I když vzhledem k pozdnímu vypsání soutěže byly České dráhy favoritem, protože u jiných dopravců se nedalo příliš čekat, že seženou tolik vozidel, nabídka je nakonec výrazně nižší než dosavadní cena.

Ministerstvo pro výběr oslovilo kromě Českých drah dopravce, kteří mu dali dříve alternativní nabídku: RegioJet a Leo Express. RegioJet se přihlásil do soutěže na Ex2 a R18, Leo Express na linku R8 Brno – Bohumín. „Nabídku na trasy Ex2 a R18 jsme vzhledem k nedostatečnému časovému prostoru k zajištění velkého množství vozidel nepodali,“ vysvětlil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Výsledky soutěže na R8 dosud ministerstvo nezveřejnilo.

Spojení linek Ex2 a R18 v poptávkovém řízení vytvořilo největší zakázku, kterou zatím ministerstvo dopravy na dálkové vlaky vypsalo. Dosud na obě linky platilo 600 milionů korun ročně, tedy sedminu celkového objemu peněz na rychlíky a expresy.

V případě linky Ex2 Praha – Vsetín – Slovensko jde o celkem osm párů vlaků denně (šest až na Slovensko, dva jen do Vsetína) a jeden rychlík z Prahy do Pardubic. Společně v jednom balíku soutěží ministerstvo i linku R18, což jsou vlaky z Prahy do Luhačovic/Veselí nad Moravou, jde o celkem devět párů denně mezi Prahou a Olomoucí, dál se počty liší podle cílové stanice a jsou víceméně shodné s letošním stavem.  Seznam objednaných výkonů je  možné stáhnout zde. Podle podmínek na vozidla museli dopravci nabídnout například i jídelní či bistrovůz.

Náklady státu na linku Ex2 loni stouply podle posledního výkazu ztrát linek dálkové dopravy na 425 milionů korun, ztráta přesáhla 200 korun za kilometr. Rychlíky linky R18 loni prodělaly 173 milionů korun. Obě linky jsou z velké části v souběhu s komerčními nedotovanými spoji.

České dráhy zlevnění komentovat nechtěly. „Naši nabídku jsme připravili přesně podle zadání ministerstva dopravy a tak, aby plně kryla veškeré náklady se zajištěním poptávaných přepravních služeb.  Žádné podrobnosti ke konstrukci nabídkové ceny s ohledem na probíhající soutěže z obchodních důvodů sdělovat nebudeme,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Výběr dopravců bude ještě pokračovat i zítra, kdy je uzávěrka pro podání nabídek na některé motorové rychlíky.  Kromě Českých drah stát oslovil také Leo Express a Arrivu.

81
Diskuze

avatar
18 Komentáře
63 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
30 Autoři komentářů
Alex, HavířovLukášBeryJan SůraBratt Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Tady je jasný důkaz toho, že ČD když chtějí, tak dokáží jezdit mnohem levněji než kolik dostávají dotací. A z těch přemrštěných dotací pak kryjí dumpingové ceny na trati z Prahy do Ostravy, Brna, Hradce Králové nebo Plzně….Ale na druhé straně když chceš cestovat např. z Brna do Strakonic nebo na Lipno, nebo např. z Pardubic do Liberce, tak se nedoplatíš….Ale ministerstvu to je samozřejmě jedno….. Proto mne na lince Ex2 až tak nevadí, že to zůstalo ČD. Tady jsou různé výhodné nabídky. Alternativním dopravcům přeji úspěch spíše na lokálních rychlíkových tratích (jako např. výše zmíněných), kde je ČD příliš… Číst vice »

jan
Host
jan

Stejně by mě zajímalo, jak chtělo ministerstvo něco soutěžit bez slovenské strany. Už vidím, jak tam Danko s otevřenou náručí vítá regiojet:-) A vozy by byly asi druhá věc.

Martin K.
Host
Martin K.

Ze strany RJ elegantně řečeno, děkuji, ale nechci (ať už je důvod jakýkoliv). Ne že by tomu MD svými termíny, často šibeničními, nešlo naproti.

Otázka je, proč ČD jdou s cenou dolů, jsou snad na nule a přitom náklady na energie, mzdy, dopravní cestu jdou nahoru? Škoda, že tuto magickou formuli nebudou, z důvodu obchodního tajemství, zveřejňovat…

jan
Host
jan

Já si myslím, že pseudosoutěže ničemu nepomohly. Důsledek bude pouze takový, že se Ťokův dopravce dostane do problémů. Přece osobní dopravu dotovalo cargo. Takže ještě si stěžují, že jim neplatí.

noerf
Host
noerf

Jsem hlavně zvědav, jestli od prosince 2019 přestane MD objednávat vlaky na trase Praha – Brno – (Vídeň/Bratislava) přes Českou Trebovou.

jan
Host
jan

No já doufám, že ne.. Pak by se opakoval vyhazovací trik.

LK
Host
LK

Me prekvapuje, kolik diskutujicich je ochotnych k porusovani pravidel a) hospodarske souteze i b) pece radneho hospodare ze strany statu v zajmu zachovani stavu v minulosti uprednostnujiciho jedineho dopravce. CR se jednou vydala cestou trzniho hospodarstvi, kde je povinnosti organu statu (vcetne MD), ale i verejnych podniku (SZDC a RSD) jednat tak, aby k soutezi prispivaly, nikoli ji naopak blokovaly. Primarne musi jednat tak, aby to bylo hospodarne, efektivni a ucelne. A provozovat linku napr. starymi vagony, ktere jsou drahe na provoz, takze stoji vice na kompenzaci, skodi zivotnimu prostredi, lidem neposkytuji potrebny uzitek moderniho cestovani, zamestnanci diky nim ztraci… Číst vice »

jan
Host
jan

Aha, a jistí soukromí dopravci na ucpaném koridoru nemají zpoždění?
Udělejme si o tom referendum..

jan
Host
jan

porušování pravidel hospodářské soužtěže? péče řádného hospodáře? To jsou názory které tady slyšíme jen z druhé strany, kdo ví jak to s nimi je. A co poškození věřitele?

Bery
Host
Bery

Zajimave… neni nahodou ono zlevneni dano tim, ze driv byla kompenzace slev zahrnuta v cene a ted se vyplaci samostatne ? To by davalo hodne slusny prostor pro ono snizeni ceny. A ukazuje se, ze CD ceny vypocitavaji dle predpokladanych nakladu, ale soukromnik je urcuje dle sve vypocitavosti… a ted se prepocital. 😉

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Že bych manželce začal hrozit milenkou, která by mi vařila levněji? A potom se budu radovat z toho, že mi manželka uvaří o čtvrtinu levněji? Budu se placat po ramenou? Aneb firma v rukou státu bude státu jezdil levněji…

Jan Sova
Host
Jan Sova

Jo tak podle pana Ťoka se přidá ušetřená částka na spojích ? A kam je nandá, to už neřekl. Na koridor Praha-Ostrava už se ale nevejdou, leda by jezdily o půlnoci. No i když i tam by se „75-tkaři“ rádi svezli.

Jan Semela
Host
Jan Semela

Tak jestli čtu správně, tak bude zkrácen vlak Hradec Králové – Luhačovice, na Olomouc – Luhačovice. Sice protáhnou jeden pár ze Starého Města u Uh. do Luhačovic, takže pak není problém snížit cenu, když najedu denně o 96km méně.

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Kdyby Ex2 a R18 na úseku Praha – Přerov spojili do jednoho vlaku, tak by se ušetřilo mnohem více. Bylo by to max. 10 vozů, to snad ty šroty typu 151 po rovině ještě utáhnou. Kdysi byly běžné 15 i více vozové rychlíky a jezdily v pohodě a s mnohem menšími zpožděními jak dnes. Dnes už to dokáže jen ten nenáviděný RJ 1021 a 1020. V Přerově by se na tento zdvojený vlak napíchla zezadu 363 směr Žilina a při šikovnosti železničářů by byl pobyt max 7 minut. Zpět by to trvalo asi trochu déle, ale hlavně by se ušetřilo… Číst vice »

Pibik
Host
Pibik

ČD pěkně vycukli, RJ se přihlásil účelově jen aby byl další účastník, ale aby to nezískal a ČD přišly o pěknej ranec. Uvidíme jak je soukromníci vycuknou (nebo vycucnou) jinde. 😀 ČD s tím blokováním brzy dojede k privatizaci.

Bery
Host
Bery

Prave, ze nevycukli… i pri cene o 25% nizsi na tom budou lepe, nez pred tim, protoze v predchozi cene byla zahrnuta kompenzace slev, ktera se nyni plati zvlast a tu slevu ma v prumeru az 40% cestujicich. 😉

Arnošt
Host
Arnošt

Aby se nakonec všichni ti, kteří se dnes radují, jak se ušetřilo, nedivili, až jednoho dne některé vlaky nevyjedou. Dnes už je velký nedostatek strojvedoucích a průvodčích. Těmito kroky lze těžko očekávat, že porostou platy a lidí bude čím dál víc z dráhy odcházet. Situace nakonec dopadne jako v autobusové dopravě, kde se kvůli nedostatku řidičů ruší spoje ve velkém. Hlavně že se ušetřilo….

Marek (jiný)
Host
Marek (jiný)

Má řeč. Bohužel někteří hájí, že nejdůležitějších je 25% dolu.

Jan1203
Host
Jan1203

Ono je především otázka, kolik se přesně ušetří, zda-li vůbec. Částka 600MKč je odvozena ze stavu bez kompenzací slev pro studenty a důchodce, takže logicky ztráta při zahrnutí kompenzací by měla být menší. Kolik budou dělat kompenzace na obou linkách, to zajímavá otázka.

A když v budoucnu některá vláda kompenzaci slev zase zruší, bude ztráta a tím i dotace zase vyšší – z objektivních důvodů:)

Bery
Host
Bery

Ano, konecne nekdo, kdo pochopil jak to je. 😉

Bohdan
Host
Bohdan

„Aby se nakonec všichni ti, kteří se dnes radují, jak se ušetřilo, nedivili, až jednoho dne některé vlaky nevyjedou.“

Souhlas. Mame pro to i pekny termin – „zavod ke dnu“. Ostatne, nizkonakladove letecke spolecnosti by mohly vypravet.

Karel IV
Host
Karel IV

Divím se te částce u RJ, když ještě nedávno tvrdil, že to zvládne bez dotací…. (Mimochodem kde je těch 70 vozů aktuálně?)

https://ekonomika.idnes.cz/jancura-bude-jezdit-do-ziliny-i-do-uherskeho-hradiste-p0n-/eko-doprava.aspx?c=A150601_081710_eko-doprava_suj

Daňový poplatník
Host
Daňový poplatník

Jo jo, papír aj Internet snesou všechno. Plány jsou jedna věc, realita druhá.

petr.r
Host
petr.r

RJ má momentálně 127 vagonů a do hradiště nejezdí po domluvě s leoexpresem. O jakých 70 vagonů píšete, to mají být k těm 127?

Bratt
Host
Bratt

Pane „manažére Regiojetu“,píše se do Hradiště.Slovanské kmeny obývali kdysi hradiště-to je prosím něco jiného….
Váš přehled o počtech vagonů napovídá,že máte k vedení RJ velmi blízko,děláte něco jiného než lapíte u PC a chválíte RJ?

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

A ty zase děláš něco jiného než jen kritizuješ RJ? Podle sebe soudím tebe…..

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Když už jsi takový detailista (lépe řečeno byrokrat), tak s velkým H je pouze Uherské Hradiště, jako název města, ale nikoliv jen hradiště, to je jen podstatné jméno, s malým h……

Pavel
Host
Pavel

No milé děti a teď pohádka o tom, kdo to zaplatí. Ne, to už nebude pohádka, spíše balada o navýšení cen jízdného, zatímco „babišovi 75procentní“ si budou pískat, daňový poplatníci to zaplatí několikrát. Ať žijou plné dálnice naštvaných lidí, bez nároků na jakékoliv úlevy…..

petr.r
Host
petr.r

proč vzpomínáš dálnice, když lidi přešli z aut na vlaky.

noerf
Host
noerf

Spíše je otázka, na jakých linkach nazenou těch 200 milionů. U Regiojetu se dá od prosince spíše předpokládat expanze do Českých Budějovic nebo do Ústí nad Labem, kde bude jezdit regionální dopravu.

Elb
Host
Elb

Co že se dá očekávat od prosince?

noerf
Host
noerf

Elb: Od prosince 2019.

Daňový poplatník
Host
Daňový poplatník

Ať žije konkurence! Daňový poplatník je nadšený!
Ví někdo čím chce LE jezdit Brno – Bohumín?

Elb
Host
Elb

Těžko říct, jestli to vůbec ví on sám.

petr.r
Host
petr.r

psal, že soupravama s číny.

Elb
Host
Elb

Ty soupravy ještě nikdo nikdy neviděl, smlouva platí od prosince 2019, kdy mám pocit, že se jednalo o jednotky jedné velikosti, které moc neodpovídají představě MD o rozličných kapacitách podle dnů, svátků.

Pavel
Host
Pavel

Z Brna hl.n. do Slatiny 810, pak přestup na minibus na letiště, pronajatými L410 od Van Air z BRQ do OSR, odtamtud pak další 810 přes Studénku, Svinov, hlavní nádraží až do Bohuníma.
Nebo jinak, ale musel by vědět o něčem, co je k dispozici.

coudy
Host
coudy

Z článku: Pro ministerstvo dopravy jde o další důkaz, že oslovení více dopravců pro zakázku přináší velké úspory.
V případě RJ by to byla úspora cca 9 milionů což není tedy žádná sláva. Jestli on nemá na mysli že bude jezdit levněji než ČD že sníží cenu jen o 100Kč 😀

Daňový poplatník
Host
Daňový poplatník

No že by už na Ministerstvu pochopili co přináší konkurence? No hurá, daňový poplatník je rád. Jen houšť a větší kapky!
Ví někdo čím chce LE jezdit Brno – Bohumín?

petr.r
Host
petr.r

coudy, nevím co ti není jasný, RJ se přihlásil jen a jen aby udělal dobro pro lidi, on vůbec o tu linku nestál jen stál aby se slevnila státu. Prostě novátor železnice.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

A další příběh o pohádkovém podnikateli, kterému jde jen o blaho všech. 🙂

petr.r
Host
petr.r

podívej se, tohle není pohádka, stačí jak on vybírá autobusy a vlaky, napiš, proč vůbec dal v astře ty displeje do tych sedaček? pro veverky?

Elb
Host
Elb

Nezasvěcený člověk by si mohl pomyslet, že tohle někdo píše tendenčně, aby fanoušci Rj vypadali jako trotlové, ale vzhledem k vytrvalosti, a velmi obtížnému napodobování podobných komentářů dlouhodobě vězte, že tenhle člověk skutečně existuje.

petr.r
Host
petr.r

tak co novátor udělal špatnýho pro cestující? To tě naučili kde, když někdo má pravdu tak ho otravovat aby tu pravdu neříkal?

Kirschner
Host
Kirschner

Kde se na zlínsku nachází nějaký ten ústav pro choromyslné. Tam to musí být super pobyt. Jídlo, teplo, vycházky, volné jízdenky na žluté vlaky a imrvére na internetu na stránkách zdopravy. Jo to je panečku život.

Pavel
Host
Pavel

Tento ústav je v Kroměříži. Párkrát za den tam jezdí autobusy RJ, ale vlaky jsou nejblíže v Olomouci.

petr.r
Host
petr.r

které nesmí brát cestující do zlína a obráceně.

Kirschner
Host
Kirschner

A oni mají chovanci tohoto ústavu možnost volně cestovat, hlavně tedy vlaky společnosti RegioJet (protože jsou nejlepší,jak jinak) sem a tam jen tak, nebo to má nějaký řád?

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Píšeš z Kroměříže, z vlastní zkušenosti?

Kirschner
Host
Kirschner

Úplně jste mně dojal, asi začnu plakat. Vidím svatozář nad hlavou majitele RegioJetu. Teď ještě tu o Červené Karkulce. 😁

Pavel
Host
Pavel

On má vlastně Petr pravdu, i když ji podal svérazným způsobem. Jančura podával nabídku hlavně proto, aby ČD musely snížit cenu. Každá ztráta konkurence se počítá.

petr.r
Host
petr.r

správně, já sice píši trochu, že to pochopí možná kdo má lepší chápání, ale nedomyslel jsem, že tady budou i ti co nemají psychotesty a nepochopili, že zub není za zub, ale za oko.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

No sláva. Hned je mi to jasnější.

Bery
Host
Bery

Proto podal nabidku o pul miliardy vyssi ? Aha, tak to jo…

bkp
Host
bkp

Tak to dopadá, když se nechce. Kdyby se začalo od Adama, a nepřemýšlelo, jak to přihrát ČD, nemuselo to být o 1/4, ale 2/3…

Elb
Host
Elb

Tak ona ta snížená cena muže být vlivem více faktorů, velkého nárůstu cestujících, tím myslím poměrně dost vysokou zaplněnost objednávaných spojů směr Olomouc, které ne zřídka kdy bývaly/bývají kapacitně podstřelené, úspory v provozu, třeba menším posilováním v exponované dny na vlastní náklady, levnější údržba/efektivnější využití vozů novým pražským soustruhem, přeturnusovaním na provoz dražší 380, která to ale třeba podraží jinde. Nevím jak moc, ale určitě i toto mohou být věci, se kterými se kalkuluje.

noerf
Host
noerf

Elb: Vzhledem k mezirocmimu růstu doplatku na ex2 mezi roky 2016 a 2017 je to zajímavá teze.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Neříkal Jančura, že dokáže jezdit levněji? Nebo to myslel tak, že od státu si vezme více a cestující sveze levně, zatímco ČD jdou nebo půjdou (asi) cestou levně pro stát, draze pro cestujícího. Každopádně ať jezdím jak jezdím, ČD jsou levné i pro cestujícího. Tož sú z teho jelen.

petr.r
Host
petr.r

ano čd jsou levné pro cesujícího, ale největší problém je v tom, že konkurence je levnější.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

To nějak nevychází, zatím to je tak že ČD jsou levnější než konkurence. Možná jste myslel asi kávu ne? Tu mají opravdu levnou, pokud ji koupili v makru, tak kelímek vyjde na 30 haléřů.

petr.r
Host
petr.r

nevím na jaký ceník se díváte, ale co už, jen vám připomenu kolik stála jízdenka otrokovice- praha před příchodem soukromníků, jestli nejste zaslepenec nemusím říkat jak se zlepšila kvalita cestování.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Taky je to jen na oko. Zub je pak chycen na mimokoridorové trati, kde ČD nemají konkurenci a zvyšují ceny každý rok. Zkuste se někde projet, třeba Otrokovice – Břeclav bez jakékoliv slevové karty ČD. Ta cena není dvakrát levná.

Navíc kolik spojů toho dne na trase Otrokovice – Pha vypraví ČD a kolik RJ nebo LE ?
Mají tak trošku jiné náklady.

Lukáš
Host
Lukáš

Což jste ale úplně vedle, protože čím víc spojů, tím menší vedlejší náklady, jelikož se to rozdělí na víc spojů. Ještě nějaké moudro?

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

ČD jsou levné? Tak to asi vlakem nejezdíš? Je to nejdražší veřejný pozemní dopravce jaký v tomto státě existuje. Leckterý autobusoví dopravci, a to i ty na autobusové poměry silně předražené ČSAD Havířov a ČSAD Vsetín jsou levnější jak to ČD. Autobusoví dopravci na Vysočině nebo v Jižních Čechách jsou v některých pásmech levnější snad i o 50 procent. O vlakových to platí totéž, všichni co jezdí, jsou levnější. Stačí se podívat na ceníky a srovnat jakoukoliv vzdálenost, jak 10 km, tak 50 km, tak 100 km i více.