Hrozba soukromníky zabrala. České dráhy státu zlevnily o čtvrtinu

České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan SůraČeské dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra

Českým drahám zůstane provoz dálkových linek Ex2 z Prahy do Horní Lidče a dál na Slovensko a i rychlíků R18

Českým drahám zůstane provoz dálkových linek Ex2 z Prahy do Horní Lidče a dál na Slovensko a i rychlíků R18 z Prahy na Slovácko. V takzvaném rozstřelu ministerstva dopravy nabídly nejnižší cenu. České dráhy zvítězily s cenou  445 milionů korun ročně, což je o 153 milionů méně než doposud.

Oznámilo to ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Stát vybíral z nabídek Českých drah a RegioJetu. České dráhy požadovaly kompenzace ve výši 3,851 miliardy korun a společnost RegioJet ve výši 5,298 miliardy korun.  Cena je na devět let.

„Za tyto ušetřené peníze můžeme ještě více zkvalitňovat služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Pro ministerstvo dopravy jde o další důkaz, že oslovení více dopravců pro zakázku přináší velké úspory. I když vzhledem k pozdnímu vypsání soutěže byly České dráhy favoritem, protože u jiných dopravců se nedalo příliš čekat, že seženou tolik vozidel, nabídka je nakonec výrazně nižší než dosavadní cena.

Ministerstvo pro výběr oslovilo kromě Českých drah dopravce, kteří mu dali dříve alternativní nabídku: RegioJet a Leo Express. RegioJet se přihlásil do soutěže na Ex2 a R18, Leo Express na linku R8 Brno – Bohumín. „Nabídku na trasy Ex2 a R18 jsme vzhledem k nedostatečnému časovému prostoru k zajištění velkého množství vozidel nepodali,“ vysvětlil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík. Výsledky soutěže na R8 dosud ministerstvo nezveřejnilo.

Spojení linek Ex2 a R18 v poptávkovém řízení vytvořilo největší zakázku, kterou zatím ministerstvo dopravy na dálkové vlaky vypsalo. Dosud na obě linky platilo 600 milionů korun ročně, tedy sedminu celkového objemu peněz na rychlíky a expresy.

V případě linky Ex2 Praha – Vsetín – Slovensko jde o celkem osm párů vlaků denně (šest až na Slovensko, dva jen do Vsetína) a jeden rychlík z Prahy do Pardubic. Společně v jednom balíku soutěží ministerstvo i linku R18, což jsou vlaky z Prahy do Luhačovic/Veselí nad Moravou, jde o celkem devět párů denně mezi Prahou a Olomoucí, dál se počty liší podle cílové stanice a jsou víceméně shodné s letošním stavem.  Seznam objednaných výkonů je  možné stáhnout zde. Podle podmínek na vozidla museli dopravci nabídnout například i jídelní či bistrovůz.

Náklady státu na linku Ex2 loni stouply podle posledního výkazu ztrát linek dálkové dopravy na 425 milionů korun, ztráta přesáhla 200 korun za kilometr. Rychlíky linky R18 loni prodělaly 173 milionů korun. Obě linky jsou z velké části v souběhu s komerčními nedotovanými spoji.

České dráhy zlevnění komentovat nechtěly. „Naši nabídku jsme připravili přesně podle zadání ministerstva dopravy a tak, aby plně kryla veškeré náklady se zajištěním poptávaných přepravních služeb.  Žádné podrobnosti ke konstrukci nabídkové ceny s ohledem na probíhající soutěže z obchodních důvodů sdělovat nebudeme,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Výběr dopravců bude ještě pokračovat i zítra, kdy je uzávěrka pro podání nabídek na některé motorové rychlíky.  Kromě Českých drah stát oslovil také Leo Express a Arrivu.

Tagy České dráhy LEO Express linka Ex2 linka Ex2 Praha - Vsetín - Žilina linka R18 Praha - Luhačovice Linka R8 Brno - Bohumín Ministerstvo dopravy RegioJet
81 komentářů