PŘEHLEDNĚ: Největší nákladní dopravci na železnici. Nejvíce roste na kolejích tranzit

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan SůraNákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Nákladní železniční doprava v Česku loni zaznamenala nepatrný nárůst, stále ale po kolejích jezdí v porovnání s kamiony zhruba čtvrtina

Nákladní železniční doprava v Česku loni zaznamenala nepatrný nárůst, stále ale po kolejích jezdí v porovnání s kamiony zhruba čtvrtina zboží. Pozici jedničky mezi nákladními dopravci na železnici drží i přes mírně klesající podíl ČD Cargo. Ukazují to statistiky z Ročenky dopravy a Výroční zprávy Správy železniční dopravní cesty.

Podle Ročenky dopravy loni vlaky přepravily v Česku 96,516 milionu tun zboží, což je meziroční pokles o 1,5 %. Přepravní výkon, tedy objem zboží násobený ujetými kilometry, stoupl o 1,4 %. Nejvíce pak rostl podle přepravního výkonu tranzit, za rok stoupl téměř o desetinu. Mezinárodní železniční doprava tvoří stále výkonem největší část železniční nákladní dopravy u nás. Data z výroční zprávy SŽDC ukazují, že v nákladní dopravě došlo k nárůstu výkonů oproti roku 2016 o 2,8 % u ujetých vlakokilometrů a o 1,7 % u hrubých tunových kilometrů.

Železnice ale v porovnání se silnicí stále ztrácí, i když přepravní výkon podle statistik loni na silnic klesl. Ten ale zahrnuje jen data o českých dopravcích, podle dat z mýtného systému naopak stále roste.  Přepravní výkon kamionů je proti železnici u nás trojnásobný.

SŽDC zveřejňuje pravidelně i podíl největších dopravců na dopravních výkonech. U nákladních dlouhodobě dominuje ČD Cargo, i když jeho podíl na trhu neustále klesá, loni k 63 %. Druhé AWT loni také mírně kleslo, naopak vzrostl podíl Metransu a Unipetrol doprava. Největší skok v první desítce vykázali za loňský rok zahraniční dopravci, především pak PKP Cargo a Rail Cargo Carrier patřící do skupiny ÖBB.

Pořadí největších nákladních dopravců na české železnici

 

Dopravce/podíl v % ukazatel, rok vlkm 2016 hrtkm 2016 vlkm 2017 hrtkm 2017
ČD Cargo, a. s. 63,98 64,81 63,01 63,21
Advanced World Transport a.s. 7,65 8,99 6,78 7,93
METRANS Rail s.r.o. 4,69 6,96 4,75 7,15
UNIPETROL DOPRAVA, s.r.o. 3,41 3,73 3,42 4,05
IDS CARGO a.s. 3,38 3,38 3,14 3,37
Rail Cargo Carrier – Czech Republic s.r.o. 1,59 2,22 2,04 2,98
PKP CARGO SPÓŁKA AKCYJNA 0,9 1,11 1,69 2,01
SD – Kolejová doprava a.s. 1,51 2,06 1,28 1,84
LTE Logistik a Transport Czechia s.r.o. 0,9 1,25 1,04 1,35
BF Logistics s.r.o. 0,86 1,14 0,89 1,24
ostatní dopravci 11,13 4,35 11,96 4,87

zdroj: výroční zpráva SŽDC

I když došlo v nákladní železniční dopravě k růstu, podle nákladních dopravců by mohlo po železnici jezdit mnohem více zboží. Dopravci ale narážejí na problémy s kapacitou. „Obecně kapacita hlavních koridorů je nedostatečná. Do Německa jezdí nákladní vlaky prakticky přes jediný přechod. Pořád opakujeme, že chybí kapacitní spojení například do Bavorska, ačkoliv všichni víme, že Bavorsko je nejbohatší z evropských regionů a D5 nezeje prázdnotou. Nákladní vlaky musí ustupovat osobním, v praxi se tak po české železnici pohybují kvůli častému předjíždění osobními vlaky rychlostí v řádu nižších desítek kilometrů za hodinu. K tomu začíná hrozit i fenomén přetížení dráhy, kde je jednoznačným favoritem na prvenství železniční stanice Praha-Libeň. Máme zde případy v návrhu jízdních řádů, kdy nákladní  vlak ze severoněmeckých přístavů do Prahy – Uhříněvse čeká i 6 hodin v Libni, než se dostane na druhou stranu stanice. Tentýž scénář ale bohužel hrozí i v budoucím uspořádání ŽUB, kde si koledujeme o totéž v případě stanice Brno-Židenice,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Nákladní železniční doprava v Česku v číslech:

Rok 2010 2013 2014 2015 2016 2017
Přeprava věcí celkem (tis. tun) 82900 83957 91564 97280 98034 96516
podle druhu přepravy
vnitrostátní 37078 37270 40656 42069 39692 38440
mezinárodní celkem 45822 46687 50908 55211 58342 58077
v tom: vývoz 19746 18812 18604 18838 19650 19661
dovoz 18790 20318 23372 27486 29138 28319
tranzit přes ČR 7287 7557 8932 8886 9555 10097
Veřejná přeprava věcí (tis. tun) 65550 58637 57430 55040 54198 53698
podle druhu přepravy
vnitrostátní 25784 22051 21285 24757 22693 23355
mezinárodní celkem 39766 36587 36144 30283 31505 30343
v tom: vývoz 17009 15302 12695 8882 10361 10875
dovoz 16541 16178 18333 16735 16374 15151
tranzit přes ČR 6216 5106 5116 4665 4770 4317
Přepravní výkon celkem (mil. tkm) 13770 13965 14574 15261 15619 15843
podle druhu přepravy
vnitrostátní 5714 5544 5617 5534 5325 5499
mezinárodní celkem 8056 8421 8957 9727 10293 10344
v tom: vývoz 3989 3781 3701 3867 4061 4127
dovoz 2069 2518 3078 3683 3911 3667
tranzit přes ČR 1998 2122 2178 2177 2321 2550
Přepravní výkon ve veřejné dopravě (mil. tkm) 11868 10587 9820 9240 9220 9147
podle druhu přepravy
vnitrostátní 4960 4397 3979 4491 4327 4478
mezinárodní celkem 6908 6190 5840 4749 4893 4669
v tom: vývoz 3519 3046 2413 1863 2061 2131
dovoz 1741 1772 2215 1813 1782 1529
tranzit přes ČR 1648 1373 1213 1073 1050 1009

zdroj: Ročenka dopravy

Tagy AWT ČD Cargo Metrans Rail nákladní železniční doprava PKP Cargo Rail Cargo Carrier Správa železniční dopravní cesty Statistiky dopravy 2017 Unipetrol Doprava
31 komentářů