cargo

PŘEHLEDNĚ: Největší nákladní dopravci na železnici. Nejvíce roste na kolejích tranzit

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan SůraNákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Nákladní železniční doprava v Česku loni zaznamenala nepatrný nárůst, stále ale po kolejích jezdí v porovnání s kamiony zhruba čtvrtina

Zpět na článek
31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tina

Dobrý deň. Pozerám sa na čísla v prvej tabuľke a nejako mi nesedia. Pozriem si výročnú správu SŽDC a tam je uvedené, že tieto čísla vyjadrujú percentuálny podiel dopravcov na celkovom objeme vlkm a hrtkm. Mali by ste to opraviť, lebo celkové výkony ND na sieti ŠZDC vlani dosiahli 37,691 mil. vlkm a 35,118 mld. hrtkm.

jan

Když vidím ty stroje s nápisem „Advanced World Transport“ chce se mi smát. Bakala byl genius. Nebo vtipálek. Asi jako New world resources.

Démon

Když tu řešíme každou regionální trať a transport cestujících, nemůžeme se divit, že nákladní přeprava strádá. Není kapacita …

To

Sice máme jeden použitelný přechod do SRN, za to máme již „x“ memorand a studií, jak to změnit… stačí nám fakt málo

noerf

TO: Kromě Německa může být problém i Rakousko, protože se OBB prý snaží omezit náklady přes Dvořiště a teoreticky by do Rakouska mohla být zajímavá trasa při elektrifikaci přes Tábor, Třeboň a České Velenice. Variantou je také seškrtání vozů v závazku na koridoru a zajištění přípojů v uzlových stanicích (např. přípoj v Olomouci na Vsetín a Žilinu od spojů Praha – Ostrava) nebo použití jednotek s automatickými spřáhly a jejich dělení. Do jisté míry to samé co platí pro trať Praha – Ostrava, lze udělat i na trati Praha – Děčín s uzlovou stanicí Ústí nad Labem. A hned bychom… Číst vice »

T.H.

„protože se OBB prý snaží omezit náklady přes Dvořiště“
Jaké ÖBB? Jak omezit? Kdo to říkal?
„do Rakouska mohla být zajímavá trasa při elektrifikaci přes Tábor, Třeboň a České Velenice“
Čím by tato trasa mohla být zajímavá? Vede přibližně tam, co hlavní dvoukolejná magistrála z Břeclavi, co by mělo být přínosem elektrifikace přes Třeboň? Pokud to je vážně tak atraktivní, proč tam už teď něco nejezdí od Budějovic?

K.S.

Nojo, radiální síť hlavního města C.K. mocnářství. Stejně tak se dá uvažovat že by zajímavé bylo Znojmo, kam z Rakouska vede drát. Ale myslím že všechno krom KFNB je jenom jednokolejné, ne? Myslím že přes Budějovice se nejezdí mimo jiné protože se tam pořád staví.

Michal

Tak s dvojkolejností KFNB to není už to, co to bejvalo… 😁

A nejezdí se mimo jiné proto, že tam není moc co vozit, jsou to jednokolejky a přes kopce…

K.S.

Jak to myslíte s KFNB? V Rakousku mají výluky?

Dominik

Ano řešení by bylo, na koridor neměli vůbec pouštět soukromníky (v Osobní dopravě), dokud nebude navýšena kapacita a následně teda vlaky spojovat a ani není nutno soupravy s automatickými spřáhly, jelikož tolik souprav není. Avšak nastává problém při soupravách delších jak 7 (8), protože dva takovéto sloučené vlaky se těžko vejdou do stanic. Na Moravu by šlo spojovat vlaky směr Brno a Olomouc a v Třebové to trhat. Ani není nutno osekávat vlaky ve veřejném závazku ty jsou naopak nutny aby jezdili.

Radan Stift

Ono už silně na oněch dvou železničních jednokolejných dieselových přechodech do Bavorska omezují kapacitu tzv. noční klidný kdy výpravčí jdou ve 23 hodin domů a vrátí se ráno v 6. Bohužel tento fenomén se děje na Německé straně hranice. Kamióny se železnicí akorát smějí…..

železničář v důchodu

To se Němci asi naučili od nás – tady se dopravní výluky a klidy prosadily už dávno i na jinak dost významných tratích …

Jirka P.

Jeden přechod do Německa, tj. Děčín, je výsledkem politiky DB v 90. letech, kdy všechny ostatní přechody uzavřela nebo utlumila. Tehdy to nikomu nevadilo, automobilka byla jediná v Boleslavi o TPCA, D. N. Vsi nebylo vidu ani slechu, uhlí jezdilo přes 2. nejvytíženější přechod Domažlice. Jenže situace se prudce změnila SŽDC, ani DB Netz na to nereagují a dopravci vzdychají, ale ani oni moch nechtějí opustit elektrizovaný Děčín a tahat vlaky po sklonově méně zajímavých tratích dieslem…

T.H.

„tahat vlaky po sklonově méně zajímavých tratích dieslem“
Ony ty vlaky nejezdí pro potěchu a fotoaparáty šotoušků, ale kvůli přemístění zboží z A do B v závislosti na ekonomickém výsledku takového počínání. Pokud je jízda po „sklonově méně zajímavých tratích dieslem“ někudy přes Domažlice nebo Cheb dražší než kamiónem po D5, tak to prostě po kolejích nepojede – nezávisle na infantilní představě hloupějších jedinců, že jediné, co je k tomu potřeba, je „chtění dopravců“…

On

Mají krabice Metransu stát v Libni dle Jř nebo na dispozici protože Uhříněves resp. vlečka „nebere“? Ale jinak souhlas jeden použitelný přechod do Německa je žalostně málo a kapacita kolem Prahy a na koridoru do České Třebové už je v denní době prakticky vyčerpaná a nebo se jede přískoky.

železničář v důchodu

„jeden použitelný přechod do Německa je žalostně málo“
O tom debatujte nejdřív s Němci: likvidace pravidelné nákladní dopravy přes přechody Rumburk/Ebersbach a Cheb/Schirnding i Vojtanov už někdy v 1. polovině 90. let minulého století je výhradně jejich dílem – tehdy se soustředění nákladní dopravy na „labský koridor“ nejdříve formálně označovalo (z tarifních důvodů) jako „provozní odklon zátěže“, ale nakonec to tak zůstalo trvale (a asi už i tarifně).
Ale Česká Kubice snad ještě i pro nákladní dopravu aspoň nějak funguje, nebo ne?

Petr Šimral

Likvidace pravidelné přepravy přes neelektrifikované přechody byla jedině správná. Jak již psal výše kolega T.H., vlak může být jen tak drahý, aby se dal produkt prodat.

A v dieselu a s výrazným kilometrickým rozdílem to neprodáte, což DB pochopily docela brzo.

Stoupa

Dotaz: pomůže to, když bude trať cheb – Marktredwitz- Norimberg elektrifikovaná? Provoz je tam minimální a je to z velké části dvojkolejka. Jasně, do Bavorska je to oklikou, ale do zbytky Německa a dál by se to hodilo. Bo než předělají Domažlice do dvou kolejí až po Schwandorf a natáhnout dráty, uplyne ještě hodně vody.

Petr Šimral

Pomůže to. Poměrně výrazně. Ale nikoliv od Prahy, ale od Kolína, protože někdo dosti blbě betonoval třetí koridor v úseku Plzeň – Cheb.

Stoupa

Zajímavé. A co je na Plzeň – Cheb tak špatnýho? Sklon 9 promile, to už na Kařízek je 11. Pravda, mezi Pňovany a Lipovou chybí druhá kolej, mohli tam pár kilometrů druhé koleje doplnit. Obloukovitost taky poměrně vysoká.
Jinak prý Pegnitztalem neprojedou některé kontejnery díky profilu tamních tunelů. Je to pravda nebo pohádka?

železničář v důchodu

„A v dieselu a s výrazným kilometrickým rozdílem to neprodáte, což DB pochopily docela brzo.“
Jistě – a protože na naší straně dráty minimálně do Vojtanova byly už dávno, tak to byl problém právě Němců, kteří si je na své straně nevybudovali, čímž jej „elegantně“ přehráli na nás …

Petr Šimral

Není to problém Němců.

Je to dnes problém dopravců lhostejno z které země a výsledky nedostatečného rozhledu vidíme dnes a denně.
Ale zrovna trať přes Vojtanov by nikomu nechyběla kromě nesjízdnosti Děčína. Ve směru z Německa příliš velké stoupání a stejně vás vyvede akorát k Lipsku. Jinam nevede.

Trať Cheb – Markredwitz – Nürnberg a Marktredwitz – Regensburg, to by byla jiná liga. Ale opravdu jsem zvědav, jak si Němci poradí s tunely u Peggnitz.

Rado

Re. Petr Šimral Jeden čas se hovořilo o snížení nivelity tratě v tunelech. Ale nevím jak se k tomu DB netz postaví. Protože to jde i ruku v ruce s úpravami mostů. Hovořilo se o tom zejména v souvislosti s přepravami karoserií do/z závodu Evobus v Holýšově. V jaké je to nyní fázi však nevím, zkusím to zjistit. Ono je totiž Bavorsko i jako divize DB Netz velmi, velmi nevyzpytatelné. V samotné centrále v Berlíně, Bavorsko působí potíže, neb si dělá co chce. 🙂 Apropo, jak funguje kont. terminal v Hofu? Jak se tam dopravují kontejnerové vlaky? A v případě… Číst vice »

Stoupa

Zkuste tento odkaz:

https://www.bahnausbau-nordostbayern.de/

Ale typický problém dnešní elektrifiace: čekáme až do vyřešení posledního problému a pak teprve začneme. A že to trvá dlouho…

Přitom pokud jde jen o ty tunely, myslím že by tam ta trolej ani být nemusela. Dnešní last-mile nebo dokonce dual-mode lokomotivy si s tím poradí. Horší jskou sklonově náročné úseky. I když je stoupání do 10 promile, adhezně žádný problém, ale v dieselu je tam neskutečná spotřeba (=ekonomicky to pak nevychází))

železničář v důchodu

„Není to problém Němců.“ Je to problém Němců (a jejich priorit), jen ho (jak už jsem napsal dříve), „elegantně“ přehodili na nás: ty dráty tam nemají oni – my máme dráty do Chebu (= nejen až do Vojtanova) už dávno a dodělat je na státní hranici směr Schirnding – Marktredwitz nebyl pro nás rovněž problém už dávno, ale k čemu by nám dráty na státní hranici byly, když na její druhé straně žádné nejsou. Němci si zkrátka svůj problém „vyřešili“ tím, že na všech přechodech kromě „labského koridoru“ zastavili provoz – a protože na jejich straně nejsou už v „labském… Číst vice »

Petr

Není pravda, že silniční nákladní doprava klesá, klesají jen výkony českých dopravců. Ročenka dopravy totiž nezahrnuje výkony zahraničních dopravců na českých silnicích.

železničář v důchodu

A není také ještě chyba v hlavičce první tabulky vedruhém sloupci čísel („hrtkm 2016“) = nemá tam být „hrtkm 2018“?

železničář v důchodu

Aha – takže díky za upozornění: blbec jsem já, že jsem hned nepochopil správně, že „2018“ tam ještě být nemůže …

Tomáš

LTE CZ a LTE SK treba na sieti SŽDC spočítať.