Přehledně: konec tarifu ČD a další nové vlaky. Jak se změní veřejná doprava v Moravskoslezském kraji
Nově začne tarif ODIS platit i v dálkových vlacích na Slovensko a do Návsí.
Nový jízdní řád, který začne platit v neděli, přinese v Moravskoslezském kraji změnu hlavně v odbavování cestujících. Kvůli nové smlouvě s dopravcem uzavřené bez jakékoliv soutěže končí v kraji uznávání většiny tarifu Českých drah a v čistě vnitrokrajské dopravě bude platit jen tarif ODIS.
Rozsah regionální dopravy zůstává stejný, také tarif pro příměstskou dopravu se nezmění a jízdné nepodraží. Mění se naopak ceník MHD v Ostravě.
Dochází k menším úpravám jednotlivých vlaků s ohledem na poptávku po přepravě, zajištění přípojů a technologické infrastruktury. Pravidelný provoz vlaků také ovlivní významné investiční akce Správy železnic, zejména modernizace nádraží Havířov a rekonstrukce koridorové tratě v úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše.
Od prosince 2023 bude do provozu nasazeno 5 nových jednotek řady 650.2 RegioPanter, které budou zajišťovat pravidelný provoz zejména na linkách S3 (Ostrava – Hranice na Moravě) a S9 (Ostrava – Český Těšín). Jde o nízkopodlažní vozidla vybavená WiFi, zásuvkami pro dobíjení elektroniky, 1. třídou, kamerovým systémem, technologií pro sčítání cestujících a také prodejními terminály jízdného, které akceptují platební kartu a ODISku.
Celkem bude v novém jízdním řádu nízkopodlažními vozidly zajištěno přes 70 procent dopravních výkonů. Připojení k internetu prostřednictvím sítě WiFi bude zajištěno v 90 procentech objednávaných vlaků.
Rozšíření prodeje jízdenek ve vlaku
Dojde také k rozšíření terminálů na prodej jízdenek. Od prosince bude prodejními terminály vybavena většina souprav na linkách S1(Ostrava – Opava), S3 (Ostrava – Hranice na Moravě), S6 (Ostrava – Frýdlant n.O./Frenštát p.R.), S8 (Studénka – Veřovice), S10 (Opava – Rýmařov), S15 (Krnov – Jindřichov), S32 (Suchdol n.O. – Fulnek) a S33 (Suchdol n.O. – Budišov n.B.). V průběhu let 2024 a 2025 bude prodejními terminály jízdného osazena většina vozidel provozovaná na regionálních linkách v integrovaném dopravním systému ODIS.
Významnou změnou je integrace vlaků dálkové dopravy na trase Ostrava – Návsí do ODIS. Jde o rychlíky, IC a EC vlaky provozované ve dvouhodinovém intervalu Českými drahami v relaci Ostrava-Svinov – Bohumín – Karviná – Český Těšín – Třinec – Návsí. Linka ponese označení R62. Tímto bude umožněno cestovat všemi vlaky ČD v této relaci (tedy jak osobními vlaky linky S2, tak i rychlíky R62) jednotně v Tarifu ODIS. V regionální dopravě dojde k prodloužení vybraných vlaků linky R61, které nyní končí v zastávce Ostrava-Stodolní až do stanice Ostrava-Svinov a opačně. Dojde tak k rozšíření nabídky přímého spojení z Českotěšínska a Havířovska do stanic Ostrava-hlavní nádraží a Ostrava-Svinov, kde cestující mohou přestoupit na návazné vlaky dálkové dopravy.
Víkendový režim provozu v mezisvátečním období
Z důvodu nižší přepravní poptávky v období mezi Vánocemi a Silvestrem bude na základě požadavku Moravskoslezského kraje jako objednatele regionální železniční dopravy omezen provoz ve dnech 27. – 29. 12. 2023 na víkendový režim. Během těchto tří pracovních dnů tak pojedou i turistické spoje jedoucí obvykle pouze o víkendech. Toto omezení je zahrnuto do všech jízdních řádů a vyhledávačů spojení.
Propojení linek S1 Opava – Ostrava a S9 Ostrava – Český Těšín o víkendech
Na trati 321 bude o víkendech a svátcích vedena většina vlaků linek S1 Opava východ – Ostrava-Svinov a S9 Ostrava-Svinov – Český Těšín bez přestupu v relaci Opava východ – Český Těšín. V jízdním řádu bude propojení linek řešeno prostřednictvím poznámky „přímé vozy“.
Nové večerní spojení Praha – Ostravsko vlakem IC 549 Ostravan
Bude zaveden nový vlak IC 549 v trase Praha hl.n. (20:19) – Ostrava-Svinov (23:40) – Ostrava hl.n. (23:48) – Bohumín (23:57), od kterého budou navázány přípoje ve směrech Opava východ, Havířov, Frýdek-Místek a Frýdlant nad Ostravicí.
Změny na jednotlivých linkách ČD v Moravskoslezském kraji
Trať 271 Bohumín – Přerov (– Olomouc): Na lince S3 Bohumín – Hranice na Moravě bude v pracovní dny zaveden nový vlak Os 3317. Pojede ze Studénky v 15:33 přes Ostravu-Svinov (příj. 15:46) do Ostravy-Kunčic (příj. 16:05).
Trať 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou: Na této trati budou vždy v pátek během školního roku kapacitně posíleny dva odpolední vlaky do Suchdola nad Odrou. Cílem je zajistit přepravu studentů. Půjde o vlaky s odjezdem z Oder v 13:35 (Os 13345) a s odjezdem z Vítkova ve 14:09 (Os 13309).
Trať 321, úsek Ostrava-Svinov – Ostrava-Stodolní – Havířov – Český Těšín: Spěšné vlaky Sp 1619, 1623, 1627 (linka R61), které dosud začínaly jízdu v zastávce Ostrava-Stodolní, budou nově výchozí už z Ostravy-Svinova s odjezdem v 13:51, 15:51 a 17:51. V opačném směru budou do Ostravy-Svinova prodlouženy vlaky Sp 1620, 1624 a 1628 s příjezdem v 14:09, 16:07 a 18:07. V obou směrech vlaky zastaví taktéž ve stanici Ostrava hl.n.
Trať 323 Ostrava – Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí / Ostravice: Ve stanici Frenštát pod Radhoštěm nově nebudou nutné v časech cca 7:45 a 8:45 přestupy mezi vlaky linky S6 z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského Meziříčí. U vlaku Os 13106 (Frýdlant nad Ostravicí 5:49 – Valašské Meziříčí 7:00) dojde ke kapacitnímu posílení soupravy.
Tratě 321 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín a 323 Ostrava – Frýdek-Místek – Valašské Meziříčí: V souvislosti se zavedením nového dálkového vlaku IC 549 Ostravan (Praha hl.n. 20:19 – Ostrava-Svinov 23:40 – Ostrava hl.n. 23:48 – Bohumín 23:57) budou zhruba o 10 – 20 minut posunuty odjezdy posledních večerních vlaků z Ostravy-Svinova, resp. Ostravy hl.n. směrem do Opavy, Havířova a Frýdku-Místku. Přípojné vlaky od IC 549 pojedou takto:
Ostrava-Svinov (23:48) – Opava východ (00:23) – Os 3440,
Ostrava-Svinov (23:46) – Ostrava-Kunčice 23:58 – Havířov (00:11) – Os 2851,
Ostrava hl.n (23:46) – Ostrava-Kunčice (00:00) – Frýdek-Místek (00:18) – Os 3174,
Frýdek-Místek (00:20) – Frýdlant nad Ostravicí (00:33) – Os 3184.
Ve směru do Frýdku-Místku je z vlaku IC 549 nutné přestoupit již ve stanici Ostrava-Svinov a následně ve stanici Ostrava-Kunčice.
Tarif na železnici v Moravskoslezském kraji
V souvislosti s přechodem na nové smluvní uspořádání s dopravci na železnici v Moravskoslezském kraji dochází od 10. prosince i ke změnám v tarifu. Pro cestování regionálními vlaky v rámci Moravskoslezského kraje bude nově nabízen primárně Tarif ODIS. Při nákupu jízdenky u pokladny, v prodejním terminálu ve vozidle, u průvodčího ve vlaku, v eshopu ČD či v aplikaci MůjVlak bude cestujícímu primárně nabídnuto odbavení v Tarifu ODIS, alternativně pak jízdné v celostátním tarifu SJT (One Ticket). Pro maximální využití integrovaného jízdného ODIS doporučujeme cestujícím pořídit si ODISku, která pro pravidelné i občasné cestování nabízí nejvýhodnější jízdné, popř. mobilní aplikaci ODISapka. Celosíťové produkty dopravce ČD (Aplikace IN100, Celodenní jízdenka, Skupinová víkendová jízdenka, Letní skupinová jízdenka, Jízdenka na léto, režijní výhody aj.) a mezinárodní jízdenky budou i nadále uznávány.
Pro cestujícího se tedy mnoho nezmění. Pokud cestuje na jednorázové jízdenky, odbaví se i nadále na pokladní přepážce ve stanici, kde sdělí svou cílovou stanici a obdrží automaticky jízdenku v Tarifu ODIS. Pokud stanice nemá otevřenu pokladnu, může se cestující odbavit prostřednictvím žlutého validátoru (je-li jím stanice či vozidlo vybaveno), resp. u průvodčího ve vlaku. Pokud cestující využíval k nákupu jízdenek e-shop ČD nebo mobilní aplikaci Můj vlak, může si v ní jízdenky kupovat i nadále – budou automaticky vydány v tarifu ODIS. Samozřejmě je možné využít i mobilní aplikaci ODISapka, která umí prodat jízdenku u konkrétního vyhledaného spojení v rámci ODIS, včetně přestupu na autobusy či MHD.
Autobusová doprava
K zásadním změnám nedochází ani v rámci regionální autobusové dopravy. Byly provedeny pouze změny v závislosti na požadavcích jednotlivých cestujících, zaměstnavatelů a také v souvislosti se změnou jízdních řádů železniční dopravy. Jízdní řády autobusů se změnily také v souvislosti s nutností úprav vzhledem k hustému provozu individuální automobilové dopravy ve vybraných relacích, kde docházelo k výraznému zpožďování jednotlivých spojů. Taktéž bylo reagováno na změny v přepravě studentů v situacích, kdy již bylo nutné některé spoje posílit. Jde mimo jiné o posílení relace z Ostravy do Krmelína, Staré vsi nad Ondřejnicí a Brušperka po 14. hodině a také o posílení relace mezi Frýdkem-Místkem a Třincem,
Změna v oblasti přepravy zavazadel a jízdních kol:
Od 10. prosince 2023 jsou kola a koloběžky vyjmuty z nároku na bezplatnou přepravu jako zavazadla k 24hodinové, 3denní a dlouhodobé časové jízdence.
Kola, elektrokola, koloběžky a elektrokoloběžky s průměrem kola menším než 12 palců (30,48 cm) se nově přepravují bezplatně, pokud mají průměr kola větší než 12 palců, je přeprava zpoplatněna:
V tarifní oblasti REGION jednorázovou jízdenkou pro kolo ve výši 40,- Kč nebo 24hodinovou celosíťovou jízdenkou v ceně 100,- Kč.
V tarifní oblasti OSTRAVA XXL přestupní 60minutovou jízdenkou pro kolo ve výši 15,- Kč nebo 24hodinovou jízdenkou v ceně 50,- Kč.
Tarifní úpravy v oblasti REGION
V tarifní oblasti REGION se ceny jízdného nemění, pouze je rozšířena nabídka dlouhodobých časových jízdenek o 365denní, resp. 12měsíční i u slevových kategorií, kde doposud nabízena nebyla (děti, studenti, důchodci a občané nad 65 let).
Přeprava psů a zavazadel je nově zpoplatněna částkou 15,- Kč.
Úprava cen v oblastech OSTRAVA XXL a MĚSTO
V tarifní oblasti OSTRAVA XXL dochází k zavedení 10minutové nepřestupní jízdenky v ceně 23,- Kč. Přestupní jízdenka bude nově stát 30,- Kč, přičemž se prodlužuje doba na přestup na 60 minut. V oblasti OSTRAVA XXL dochází také k úpravě cen 3denních a dlouhodobých časových jízdenek.
K úpravám jízdného dochází rovněž v tarifních oblastech MĚSTO Opava a MĚSTO Třinec.
Zdroj: tiskové zprávy Moravskoslezského kraje a Českých drah