Přehledně: Konec přímého zadávání na železnici. Kde budou dopravci bojovat o nové smlouvy

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Výkony bude muset obhajovat poprvé i Arriva. Přímé zadání půjde jen u výkonů do 500 tisíc kilometrů ročně.

Letošní Boží hod přinesl i jednu na první pohled zásadní změnu v byznysu osobních železničních dopravců. Skončilo přechodné období, na základě kterého mohly kraje a stát dosud zadávat smlouvy na železniční osobní dopravu zcela bez soutěže. To je už nově minulostí: s výjimkou menších výkonů je možné výkony zadávat pouze na základě soutěže.

Definitivně vstupuje v platnosti evropské nařízení 2016/2338 (původně 1370/2007), které stanovuje jedinou výjimku, kdy je možné zadat výkony ještě přímo bez soutěže. Jde o smlouvy do rozsahu 500 tisíc kilometrů ročně nebo hodnoty méně jak 7,5 milionu eur.  I proto řada krajů neschopných vypsat otevřenou soutěž letos finišovalo s uzavřením smlouvy bez soutěže. Šlo například o Liberecký, Moravskoslezský či Jihočeský kraj.

V praxi to příští rok znamená souboj o nejméně sedm zakázek, v některých případech už vypsaných. Přinášíme přehled těch, u kterých by se mělo příští rok rozhodnout o dopravci na základě soutěže.

Již běžící soutěže, kde teprve bude podána nabídka

Ministerstvo dopravy

Linka Ex36společná soutěž s Bavorskem na spojení Praha – Mnichov.
Soubor Ex6 a R16 – v prosinci vypsaný tendr na spojení Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Klatovy.

Jihomoravský kraj

Soutěž na provozovatele elektrických jednotek Moravia, termín podání nabídek na počátku příštího roku.

Které soutěže se vypíšou

Dieselové rychlíky – dosud Arriva, občas nazýváno jako soubor Big Diesel (Ministerstvo dopravy)
Balíček Jih – Jižní expresy a rychlíky z Prahy do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Českých Velenic (ministerstvo dopravy), dosud České dráhy
Středočeský kraj – Provoz elektrických jednotek EMU 400, rozdělení pravděpodobně do několika provozních souborů (dosud České dráhy)

Úspěšnost v soutěžích bude nově i kritériem pro hodnocení vedení Českých drah.

(V textu bylo původně nesprávně uvedeno číslo nařízení a limit pro možnost uzavření smlouvy přímým zadáním, za chybu se omlouváme)

Kupka: Odměny vedení ČD budou navázány i na úspěchy v soutěžích

Tagy 1370/2007 Arriva vlaky České dráhy Ex36 Ex6 Jihomoravský kraj linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy Středočeský kraj
130 komentářů