Přehledně: Konec přímého zadávání na železnici. Kde budou dopravci bojovat o nové smlouvy
Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výkony bude muset obhajovat poprvé i Arriva. Přímé zadání půjde jen u výkonů do 500 tisíc kilometrů ročně.
Hlavně ať je pořádná sankce za kapacitu a NAD a odřeknutí spoje. A ne jak někde, že se vyplatí nedat nic, nebo neodjet, protože pokuta je nižší. Raději béčkem, než pěšky.
Kdy se konečně začne myslet i na cestující? Myslím tím zoufalou situaci při nákupu jízdenky. Jeli jsme v létě ze Starých splavů. Střídají se zde tři dopravci. jeden prodává jízdenky ve vlaku, druhý pomocí prodejního automatu, třetí v kiosku. A jízdní řád nečitelný. Co dělat? Nikdo neporadí, cestující, na tebe kašleme, poraď si nějak.
Kdy konečně bude tou hlavní osobou cestující a ne neschopní úředníci?
Přihlaš se do TV Nova a bude z tebe druhá Bába pod kořenem…
Mobil a SJT ?
Pokladny i personál dopravců v drtivé většině případů umí vydat OneTicket. A samozřejmě to lze online nebo přes appku.
Ano, proto většina lidí z mého okolí vezme raději auto. Když vidí cenu SJT, tak o jízdě vlakem přestanou zcela uvažovat….
Však to je stejné na nic jako ta jakoby soutěž u dodavatelů energií, zdravotních pojišťoven apod.
Víc firem víc generálních ředitelů a víc úřednického aparátu.
Na co je soutěž na několik let když pak stejně vítěz na konci roku řekne že prostě zdraží o 8,5%
Sice dvacet let zpoždění co už mohlo býti lépe, škoda ale že nemohou být smlouvy až na dvacet let (kvůli nižší ceně). A OneTicket spárovat na všechny druhy dopravy by bylo taky super 🙂
nemá to arriva až do roku 2027? že by byla soutěž v takovém předstihu u nás? tomu se mi ani nechce věřit, očekával bych její vypsání někdy v létě 2026
Hlavně ať jsou ve smlouvách opravdu citelné sankce za nevypravené vlaky, zpoždění, nedodržování standardů kvality atd. Pak ať soutěže vyhraje kdo chce…
hlavne at jsou nejake ty standardy kvality predepsany ve vyberku 🙂
Předpokládám že minimální požadovaná úroveň kvality je běžna součást takových soutěží, tedy zadávací dokumentace. Ale chápu že by bylo mnohem lepší, kdyby MD podobně jako kraje je stanovilo dopředu a pak je jen zmiňovalo v soutěžní dokumentaci.
Nic tak už nebrání barevné železnici a bez dominanta přes 50 procent.
Hlavně doufám,že se nedočkáme toho,že Jižní a Západní expresy začne jezdit ta firma provozující žlutý šrot!!
Žlutý, černý, tyrkysový nebo pruhovaný je úplně jedno. Žlutý v komerci jezdí za své a má relativně plné vlaky platících a vracejících se zákazníků a nikde jinde v závazku není horší než to bylo za modromoru. Takže klidně i veselá žlutá parta 🙂
Jen aby úředníci neztráceli klíč k otevírání nabídek jako u R9.
Docela zvědavej jsem na tu Ex36, protože za těch podmínek, které jsou
popsané v posledním ŽM, se tam snad nikdo nemůže přihlásit.
Já jsem zase zvedavej na Jihomoravský kraj, tam se zatím nikdo moc nehrne, respektive těžko sehnat někoho, kdo by to za těch podmínek odjezdil, sežene lidí a neprodělal 😃
Ono už se ví, kolik zájemců se přihlásilo?
Nikdo, respektive už se asi třikrát posunul termín a ani ten další nevypadá úplně jistě.
Hejtman bude muset do montérek.
Mohl byste to přiblížit pro nás, co nemají ŽM po ruce?
Prapodivné požadavky na zálohy, na výkony v nezávislé trakci, do toho očekávané výluky, brutto a netto smlouvy, atd. Je toho na tři stránky a docela zajímavé počtení.
Tak ten R Liberec – Pardubice budu sledovat jak dopadne. Chtělo by to vozidla vhodnější na podhorskou trať, klimatizaci. Kvalita se tam příliš nezvýšila a opožděných spojů je příliš. Zlepšit se to za současné situace nedaří.
Záleží cosi stát objedná, jsou někde požadavky, co mi ministerstvo objednává? Doufám že tam nebude specifikace typu „stačí dobytčák“ ale obdobně jako kraje bude chtít nějaký standart.
Tady jsou https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Financni-ucast-statu/Nabidkova-rizeni-na-vyber-dopravcu-v-dalkove-zelez
Jakákoli soutěžená linka, kde zvítězila Arriva s řadou 845, byla od začátku (tedy již od zadání) špatně. Tohle neměl zadavatel nikdy dopustit, protože to byla konzervace nekvality na dlouhou dobu. Doufám, že už se to nebude opakovat.
Objednatel ušetří a cestující to zvládnou. A vo to de.
Zvládnou to někteří. Další místo vlaku zvolí jiné způsoby dopravy. A to je škoda.
Když se přehnaně šetří, nelétají třísky, ale odcházejí cestující.
Objednatel vypsal požadavky tak, aby je splnila i tehdejší flotila národního dopravce.
To na věci nic nemění, naopak. Měl je vypsat tak, aby byla na linkách naděje na to, že se tam objeví moderní vlaky.
Pak mohl zadavatel zadat požadavek na nové vlaky. Ale on to neudělal aby tím ČD nebyly diskvalifikovány hned na začátku. Ostatně kdyby chtěl moderní vlaky, tak by zadavatel musel se rozhodnout poněkud dříve.
Národní dopravce by zvládl i nové vlaky jako je zvládl jinde
Dobrej vtip
Ale řeč je o tom že by je měl zvládnout sehnat za pár měsíců, tolik bylo času u rozstřelu na Tanvaldy a Švejky. V případě R14 a R27 (kde ČD zůstaly) uschnul inkoust doslova pár dní před vyjetím. To se nové vlaky shání těžko.
Myslíte ty nové vlaky do Kladna co nikdo nikdy a nikde neviděl?
Máš pravdu, mohl by tam předisponovat ty desira z rychlíků do Písku a na Rakovník.
arrive nefandim , ty jejich chcipaci mi k srdci neprirostly , ale mozna prave tim , ze arr mela moznost zacit za ,,par korun,, s 845 tady jezdit ji pomuze , aby z ni vyrostla ekonomicky silna firma , ktera v budoucnu nabidne i neco jineho nez tyhle olejnicky z reichu. jen at se nevydaji cestou student agentu.
Olejničky ze Studénky jsou daleko před nima…
Nebyl problém tam ponechat Desira jaká svět neviděl.
Spolu s tímhle měla ale přijít i oficiální aplikace kde by byla možnost zakoupit všechny jízdenky. Ideálně železniční i silniční. Jsem zvědav jak bude vypadat nákup jízdenky na R a navazující Os s jiným dopravcem. Než mi někdo bude psát o Idosu, vím o něm, ale jednoho dne se může rozhodnout, že to prostě z jakéhokoliv důvodu vypne a my tu budeme minimálně 5 let bez ničeho než se vypíše zakázka a zprovozní se to. Samozřejmě ať si má každý dopravce i svoje, protože naprogramovat aplikaci, kde bude mít i každý dopravce své specifické služby se nedá, ale mít na… Číst vice »
Mohu se zeptat co přesně si zasloužilo ty palečky dolů?
Vyhledávat spojení umí i OneTicket. Data bere z CRWS, což je zpoplatněné api IDOSu.
Právě zpoplatnění by měla být jistá garance fungování, druhou garancí je to, že se jedná o Celostátní informační systém JŘ (CIS JŘ), který běží na základě objednávky Ministerstva dopravy.
Oneticket je funkčností při nejlepším pochybná. Doufám tedy, že ten idos je nějak finančně pokrytý aby to prostě nevypli. Tak jako tak cením, že alespoň někdo není jen klikací opička a odpověděl.
Co je na tom pochybného, funguje úplně v pohodě. Hledáte problém tam, kde není. Oneticket je od Cendisu (MD). Nic garantovanějšího už neexistuje.
V 21. století bych měl být schopný si v telefonu na pár kliknutí vyhledat spojení a koupit si odpovídající jízdenku na celém území republiky, ideálně přes celou Evropu
Procházení několika aplikací/stránek a hledání nejlepší ceny má taky něco do sebe. Navíc pak člověk zjistí zajímavé věci jako třeba že je levnější si koupit jízdenku na delší vzdálenost a prostě nejet dál než si koupit přímo do destinace.
Tentokrát palečky dolů za sarkasmus i když souhlasím s tím co má jen palečky nahoru? Fakt to tu miluju…
Pokud nejsou ve výstupní stanici turnikety(Británie) a pokud vůbec sleva na expressy platí i v courácích.
Zajímavé však je, že se nikdo nehrne do linek, kde jezdí klasická souprava tažená dieselelektrických lokotkou, asi to není žádná sranda provozovat a jezdit linky, kde není elektrická trakce, motoráky se vždy někde splaší,ale na tyto linky se nikdo nehlásí. Tak určitě modrým něco zůstane a ještě si je užijeme….. Je pravdou , že těchto lokomotiv je v Evropě jako šafránu.
Tam kde není elektrická trakce, tak v klidu můžou jezdit třeba nízkopodlažní jednotky… Desira, Sharky apod. Zrovna u těch rychlíkových linek dieselových linek by takové Desiro úplně stačilo… Shark by byl možná i lepší 🙂
Plácáš ptákoviny, vidím že jsi nikdy nejel Beno-,Jihlava, Zábřeh -Jesenik, a další trati , těch SHARKU by muselo jet 3-5 spřažených,aby stačili kapacitně a výkonově?? Tak to nechám odborníkům , na mnoha trati h i mimo vyjmenované, jsou pořádná stoupání…
Dnešní kapacita: 240míst 2.třída, 24míst 1.třída, výkon na dieselu cca 7kW/t
2xShark: 208míst 2.třída, 18míst 1.třída, výkon 8,9kw/t
Shark 120 na sezení 120 na STOJÁKA, , 5, VAGONU PO 80 -je 400 na sezení, tak nevím co je víc…….
Porovnávat sezení a na stojáka?
120 na stojáka v jedné jednotce Shark , tak to je večer na Nově jak ne funguje česká železnice.
jenže Martin psal 2x Shark
5vagonů jsou jen na posilách, normálně jezdí 4vagony a jen 2 z nich jsou po 80místech, pak je tam AB a Bbdgmee, tj celkem oněch 240míst.
Pořádná stoupání s kterýma mají ty staré, respektive původní škopky z ČKD co dělat.
Dávno místo škopků ČKD motory CATERPILAR…..
Joo? A že jsem si na Železnou Rudu nevšiml? Docela se tam s tím potýkají. Proto píšu staré, respektive původní, ne vše je CAT, na to pozor!
Brejle na Rudu jsou ještě luxus, to taková regioznova to má problém vyjet i za sucha.
Nebudu se zastávat šumperské pomsty (mám na tom najeto hodně km), ale často je to rukama, bez ohledu na typ vozidla.
A platí to i obráceně, nedávno jsem jel rychlíkem a vozy byly pěkně obuté, průvodčímu s úsměvem na tváři povídám „pěkně vám to dupe“ a od odvětil též s úsměvem „no jede trochu zprudka“.
Vjíždíme do první stanice a bylo mi to jasné – zase jeden střelec, co má na kraji peronu plnou rychlost (nechlubil se tady před časem jeden tzv. „elitní“ že tak jezdí?).
A pak sype v kopci ač to není nutné.
Rychlík Brno Jihlava vypadá obsazeně, ale jen do doby, než se člověk podívá do těch jednotlivých kupé. Ti cestující by se možná i do toho jednoho Sharka vešli.
Ona někdy nějaká taková linka prošla soutěží?
Tak skoro vsechny uvedené linky v článku ten diesel obsahují – Krumlov, Železná Ruda, Domažlice, České Velenice
To je myšleno tak, že žádný z objednatelů se nehrne do vypisování soutěží na takové linky? To je celkem pravda. Pak se ale nikdo nemůže ani nikam hlásit.
Tohle je skvělá zpráva, která sice měla přijít o pár let dříve, ale aspoň nyní. Ještě by to chtělo zajistit funkčnost ÚOHS, pro to aby toto mělo nějaký význam…
No to ani omylem, to co se aktualne deje u soukromych dopravcu dokazuje jak souteze jsou mimo kontrolu a konec primeho zadani (ktere stejne vyuzivali CD) znamena ze cestujici se budou muset neustale potykat s jinym dopravcem s jinou kvalitou sluzeb, casteji zhorsenou.
No to ani omylem, to co se aktualne deje u soukromych dopravcu dokazuje jak souteze jsou mimo kontrolu a konec primeho zadani (ktere stejne vyuzivali CD) znamena ze cestujici se budou muset neustale potykat s jinym dopravcem s jinou kvalitou sluzeb, casteji zhorsenou.
doporučuji lépe nastudovat platnou legislativu EU a neodkazovat na zastaralé předpisy. Nařízení č. 2016/2338, které novelizovalo 1370 uvádí pro železnici počet vlkm 500 000 nebo očekávanou roční hodnotu smlouvy 7500000 EUR. https://www.zakonyprolidi.cz/pravoeu/dokument?celex=32016R2338
díky, již opraveno
Chci se zeptat: bylo by možné vyrobit nějaký komplexnější soupis kdo kde má do kdy smlouvu? Nemyslím si, že by to mělo být formou článku, ale spíše nějaká záložka na vašem webu, kde by byl jakýsi seznam, průběžně aktualizovaný, případně s odkazy na smlouvy atd.
Nejde o mě, ale řada diskutujících se tu a tam ptá a i vaši čtenáři, kteří jen čtou, ale nediskutují se mne ptají, jak to je. Vy máte přece jen přehled a byla by to záslužná práce.
Děkuji.
Doporučuju panu Sůrovi si lépe nastudovat legislativu. Limit pro přímé zadání na železnici je 500 000 tis. km ročně nebo 7 500 000 EUR ročně.
https://esipa.cz/sbirka/sbsrv.dll/sb?DR=SB&CP=32007R1370
300 tisíc km. Nebo máte prosím odkaz na nějakou verzi, která uvádí 500 tisíc km?
Nařízení 2016/2338
1370 byla novelizována. Nyní je ve znění dle 2016/2338. Tam jsou limity pro železnici navýšené.
díky
Vážně 7 500 000 EUR? To by pak téměř vše šlo dávat přímo, ne?
Dnes se pohybují náklady na vlkm (součet kompenzace a tržeb) obvykle mezi 150 a 200 Kč.
7,5 mil. EUR je cca 185 mil. Kč. Takže lze v ČR napřímo zadat na jednu smlouvu něco kolem 1 mil. vlakokilometrů ročně.
Vůbec je pro mě zajímavé, že v této věci je pevný finanční limit, který jednak nebere ohled na různé finanční hladiny v různých státech a dále může potenciálně vést k tomu, že o to předraženější kontrakt bude „nabagrován“ bez soutěže, zatímco při soutěžení by se ten kontrakt třebas pod tuto finanční hranici dostal.
** Pardon, s tou hranicí to ode mě byla nesmyslná myšlenka (je to naopak – pod vs. nad). Ty různé cenové hladiny každopádně zůstávají v platnosti + ten argument s tou hranicí upravuji na: je mi s podivem tento limit, kdy eventuálně lze nějaký objem výkonů účelově rozdělit do většího počtu provozních souborů, aby každý jednotlivý byl „pod limit“ = nemuselo se soutěžit. Plus dále otázka, jak může objednatel vědět předem, za kolik do „nabagrovaný“ dopravce odjezdí a že tedy nebude potřeba soutěžit. Vždyť by to měl vědět až při jednáních, přitom už ale ten objednatel bude v tu chvíli… Číst vice »
Za mně určitě krok správným směrem . A řeči o tom že se to dá vždycky nějak udělat, např. stanovením podmínek někomu na míru, apod……….. Kdybychom takhle posuzovali vše, nikdy se nikam neposuneme, tedy určitě ne dopředu. Já nechci tvrdit, že se nikdy takový pokus nemůže v našich zeměpisných šířkách objevit, ale myslím si, že server Zdopravy.cz by byl jedním z prvních , kdo by na to upozornil. Zkrátka: Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.
Konečně.
To mělo být už dávno.
Držím palce soukromým dopravcům.
Ano, mělo to už být přinejmenším v roce 2009.
A ne že „my, drážní odbory, nesouhlasíme se soutěžemi, které by vypisoval dočasný ministr úřednické vlády“, o několik měsíců „my, drážní odbory, souhlasíme s 10letými smlouvami pro ČD, podepsané (tím samým) dočasným ministrem úřednické vlády“ či „my, Kraj Vysočina, jsme podepsali 10leté smlouvy s ČD, protože jiní dopravci neměli zajištěn přístup k nástupištím přes prostory ČD“ (ještě že o tomto „problému“ nevěděli v Šumperku, Sokolově, na trati č. 149, atd. atd.).
… a úplně jsem zapomněl na „nynější 10letá smlouva s ČD je poslední, které se dají nabagrovat bez soutěže; za 10 let už se bude soutěžit“ (zajímavé, že snad všechny kraje si „všimly“ konce 10letých smluv cca v posledním roce, ne dříve) nebo „10letá smlouva dává stabilitu financování a jistotu uplatnění moderních vozidel, která tím pádem budou moci být v masivní míře pořizována“ (čteno tehdy porůznu v Obzoru či v různých „diskusích“). Či (též tehdy z Kraje Vysočina) „Regiojet je pro nás nedůvěryhodný; vůbec se nezajímá o dálkovou dopravu, ale tlačí se do dopravy regionální, asi kvůli dotacím na vozidla“… Číst vice »
Dobře nastaveno, už se těším na více rychlíků R22, R14 a R21 pod pokličkou RegioJetu a Arriva vlaky si můžou jezdit po regionální železnici jako Os… RegioJet by měl vyhrát soubor západ R16, Ex6, rychlík směr Morava R13,R19,R18,R12 a R11 + soubor Jih by RegioJetu také slušel… V Rumburku skoro nikdo nezná žluté vlaky R22 je ArrV ale po soutěži kdyby vyhrála R22 dopravce RegioJet by už všichni byli nadšeni že hořící vlaky už do Kolína jezdit nebudou, že pojedou raději žlutým… Koneckonců další rychlíky které bych viděl pro RegioJet R20,R15 a další Ex vlaky do soutěže+ komerční RegioJet IC/RJ… Číst vice »
Jel jsi někdy R8 BRNO-BOHUMIN v podání RJ?? TAK AZ TU ŠPÍNU A HNUS ZKUSÍŠ. TAK NEBUDEŠ PSÁT NESMYSLY ŽVÁSTY, AT TO JEZDI KDO CHCE, ALE MA TO Alespoň TU ÚROVEŇ ,kterou si tato linka ZASLOUŽÍ….
vyčistěte si klávesnici. zasekává se vám capslock
Holík má pravdu, ale to Vy jako člověk, který možná i spí ve žlutém povlečení nepochopí.
Nepochopím lidi, kterým se zasekává capslock. O tom je můj příspěvek.
Projel jsem doma povlečení:
3x modré
2x zelené
2x oranžové
1x fialové
1x žluté
až budete chtít přijet na inspekci, dejte vědět, pořídíme si doma kvůli vám nějaké speciální
Háá, žluté – on to věděl! 😀
Joooo míst zelenejch hořících vlaků žlutý hořící vlaky jooo
Ps: už dlouho nebyl článek že by arrivácký borůvky hořely
Nic proti RJ a Jančurovi, ale že vy jste jeho zaměstnanec 😁.
Pán má problém s pokladními v Rumburku, pokud se nepletu.🤔😄
Více rychlíků pod pokličkou? To se vám pomotal jeden idiom s významem jiného. Zkuste příště místo pokličky taktovku a nebo se na idiomy radši úplně vykašlete.
Monopol pro žluté vlaky je to nejlepší, co se může na české železnici stát.
Ušetří se za výběrové řízení a železnici nám budou závidět minimálně v Evropě.
A možná i v Ugandě,
Big Diesel se týká pouze arriváckých rychlíků nebo i R25 (GWTR) a R27 (ČD)?
Týká se jen Arrivy, smlouva s GWTR na provoz R25 byla prodloužena do roku 2031.
R27 by měly jezdit ČD do prosince 2027.
A pak má R27 převzít do objednávky Moravskoslezský kraj. V rámci provozního souboru Bruntálsko.
MSK to bude objednávat i v úseku Moravský Beroun – Olomouc, který je v Olomouckém kraji?
Ano, o tom vím, právě proto jsem se ptal, abych se ujistil
Takhle to tu mělo být už před dvaceti lety….
Mělo, ale i tak buďte rád. Podívejte se na Slovensko, jak to tam vypadá.
I soutěž lze vypsat tak, aby vyhrál ten kdo byl určen.
Vždy to jde nějak udělat.
Od toho máme Antimonopolní úřad. Jestli funguje dobře, to je jiná věc.
Jak „funguje“ Antimonopolní úřad vidíme na cenách mobilních operátorů. Navíc když vám kontrola od Ropidu řekne že ke žlutému dopravci nesmí chodit,
Bych si dovolil upozornit, že kontrola z Ripidu, ale případně i jinde, k tomu má rozhodně jiný důvod. Jsou stanoveny nějaké počty kontrol, podle závazků. Bylo by divné, kdyby na oranžového na jedné lince v kraji chodilo třikrát víc kontrol než na modrého ve zbytku kraji. A taky záleží, jestli jezdí RJ pod nějakou smlouvou s Ropidem, aby ho mohl kontrolor kontrolovat? Nenašel jsem žádnou takovou linku…?
Nejezdí. Žádná taková linka není. Ani železniční ani autobusová.
Co by tam taky dělala? Pro Prahu RJ zatím ještě nejezdí.
Linka R23 je objednávaná MD ale platí v tom i PID tarif. Co to ale znamená pro kontrolory Ropidu netuším.
Také je důležité si uvědomit, že jde pouze o „nové smlouvy“, prodlužování většiny současných je ještě možné, záleží, kdy přesně byly uzavřeny. Např. Praha nemůže s ČD prodloužit, ale Stč.kraj ano!
Kde má něco Praha podepsáno s ČD?
Tak to budeme chodit pěšky u nás funguje systém, že když je určen vítěz soutěže tak se všichni odvolají výsledek 0. Celé se to protáhne tak, že se mezitím zavede provizorně NAD (Náhradní autobusová doprava) a tak to občas zůstane. Odnesou to tratě typu Varnsdorf – Rybniště.
Trať Varnsdorf – Rybniště byla jedna z prvních, které se soutěžení týkalo – od 12/2010 tam na základě soutěže začal jezdit Trilex s Desiry, později i s RS1.
O 10 let později se tam „nabagrovalo“ bez soutěže do rukou ČD, a.s., se šukafony.
Ono to chce dělat ty soutěže s dostatečnou časovou rezervou, a ne že si v březnu vyhlásíme soutěž na dopravce od prosince.
Ovšem přesně tyhle – v podstatě páteřní – tratě čekají na drobné inovátory, kteří ačkoliv byli doposud přehlíženi a pouštěni jen k drobným údržbářským pracem, ještě zasáhnou do dějin železnice průlomovými myšlenkami a činy.
https://pralinka.venku.cz/stancl/
Kdyz vidim IDS JMK tak doufam, ze kopnou CD do haje…
Možná jste to nepostřehl, ale soutěží se jen personální agentura, která má i licenci dopravce – vlaky jsou kraje, odbavení si určil kraj.
Zrovna tam je úplně jedno, kdo to vyhraje
V čem konkrétně jsi se současným dopravcem nespokojen?Pokud ti vadí integrovaný dopravní systém,nebo cokoliv s nim spojené,tak to asi změna dopravce nevyřeší.Ten přece odjezdí to,co má nasmlouvané.
Vite jak by se to krasne procistilo? kolik lidi sedi na ruznych mistech jen diky trafikam apod? To stejne je GR CD – rekl bych, ze tam do dneska funguje system, ktery fungoval za komancu..
Muj tatinek byl ten a ten a ja jsme to a to
To chàpu.Také mě tohle neskutečně štve.Tím víc,že když národní dopravce ztratil cca třetinu výkonů,management zůstal beze změn.Nicmémě,situace na GŘ nemà nic společného s IDS JMK,protože tam je dáno všechno smlouvou od vozidel až po jízdné.Takže je v podstatě asi jedno,jaký dopravce jezdí.Tedy pro cestující.
A proc?
Pokud vám něco vadí na IDS JMK, tak musíte plakat na adrese Nové Sady 30, Brno, Kordis.
Není zač.