Přehledně: Konec přímého zadávání na železnici. Kde budou dopravci bojovat o nové smlouvy

Elektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářElektrická jednotka Moravia. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Výkony bude muset obhajovat poprvé i Arriva. Přímé zadání půjde jen u výkonů do 500 tisíc kilometrů ročně.

130 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil Novotný

Hlavně ať je pořádná sankce za kapacitu a NAD a odřeknutí spoje. A ne jak někde, že se vyplatí nedat nic, nebo neodjet, protože pokuta je nižší. Raději béčkem, než pěšky.

franta

Kdy se konečně začne myslet i na cestující? Myslím tím zoufalou situaci při nákupu jízdenky. Jeli jsme v létě ze Starých splavů. Střídají se zde tři dopravci. jeden prodává jízdenky ve vlaku, druhý pomocí prodejního automatu, třetí v kiosku. A jízdní řád nečitelný. Co dělat? Nikdo neporadí, cestující, na tebe kašleme, poraď si nějak.
Kdy konečně bude tou hlavní osobou cestující a ne neschopní úředníci?

Michal M

Přihlaš se do TV Nova a bude z tebe druhá Bába pod kořenem…

PvvS

Mobil a SJT ?

Juraj

Pokladny i personál dopravců v drtivé většině případů umí vydat OneTicket. A samozřejmě to lze online nebo přes appku.

Erik85

Ano, proto většina lidí z mého okolí vezme raději auto. Když vidí cenu SJT, tak o jízdě vlakem přestanou zcela uvažovat….

MTl

Však to je stejné na nic jako ta jakoby soutěž u dodavatelů energií, zdravotních pojišťoven apod.
Víc firem víc generálních ředitelů a víc úřednického aparátu.
Na co je soutěž na několik let když pak stejně vítěz na konci roku řekne že prostě zdraží o 8,5%

***** Petr

Sice dvacet let zpoždění co už mohlo býti lépe, škoda ale že nemohou být smlouvy až na dvacet let (kvůli nižší ceně). A OneTicket spárovat na všechny druhy dopravy by bylo taky super 🙂

kix

nemá to arriva až do roku 2027? že by byla soutěž v takovém předstihu u nás? tomu se mi ani nechce věřit, očekával bych její vypsání někdy v létě 2026

Sova

Hlavně ať jsou ve smlouvách opravdu citelné sankce za nevypravené vlaky, zpoždění, nedodržování standardů kvality atd. Pak ať soutěže vyhraje kdo chce…

Broge

hlavne at jsou nejake ty standardy kvality predepsany ve vyberku 🙂

zyx

Předpokládám že minimální požadovaná úroveň kvality je běžna součást takových soutěží, tedy zadávací dokumentace. Ale chápu že by bylo mnohem lepší, kdyby MD podobně jako kraje je stanovilo dopředu a pak je jen zmiňovalo v soutěžní dokumentaci.

Dálkový cestující

Nic tak už nebrání barevné železnici a bez dominanta přes 50 procent.

Michal

Hlavně doufám,že se nedočkáme toho,že Jižní a Západní expresy začne jezdit ta firma provozující žlutý šrot!!

***** Petr

Žlutý, černý, tyrkysový nebo pruhovaný je úplně jedno. Žlutý v komerci jezdí za své a má relativně plné vlaky platících a vracejících se zákazníků a nikde jinde v závazku není horší než to bylo za modromoru. Takže klidně i veselá žlutá parta 🙂

Michal

Jen aby úředníci neztráceli klíč k otevírání nabídek jako u R9.

Zapa

Docela zvědavej jsem na tu Ex36, protože za těch podmínek, které jsou
popsané v posledním ŽM, se tam snad nikdo nemůže přihlásit.

Pako

Já jsem zase zvedavej na Jihomoravský kraj, tam se zatím nikdo moc nehrne, respektive těžko sehnat někoho, kdo by to za těch podmínek odjezdil, sežene lidí a neprodělal 😃

Kubrt

Ono už se ví, kolik zájemců se přihlásilo?

Pako

Nikdo, respektive už se asi třikrát posunul termín a ani ten další nevypadá úplně jistě.

Vrabec na střeše

Hejtman bude muset do montérek.

Vesper

Mohl byste to přiblížit pro nás, co nemají ŽM po ruce?

Zapa

Prapodivné požadavky na zálohy, na výkony v nezávislé trakci, do toho očekávané výluky, brutto a netto smlouvy, atd. Je toho na tři stránky a docela zajímavé počtení.

michal.s

Tak ten R Liberec – Pardubice budu sledovat jak dopadne. Chtělo by to vozidla vhodnější na podhorskou trať, klimatizaci. Kvalita se tam příliš nezvýšila a opožděných spojů je příliš. Zlepšit se to za současné situace nedaří.

Jarda

Záleží cosi stát objedná, jsou někde požadavky, co mi ministerstvo objednává? Doufám že tam nebude specifikace typu „stačí dobytčák“ ale obdobně jako kraje bude chtít nějaký standart.

Tomáš R.

Jakákoli soutěžená linka, kde zvítězila Arriva s řadou 845, byla od začátku (tedy již od zadání) špatně. Tohle neměl zadavatel nikdy dopustit, protože to byla konzervace nekvality na dlouhou dobu. Doufám, že už se to nebude opakovat.

Vesper

Objednatel ušetří a cestující to zvládnou. A vo to de.

Sova

Zvládnou to někteří. Další místo vlaku zvolí jiné způsoby dopravy. A to je škoda.

Granja

Když se přehnaně šetří, nelétají třísky, ale odcházejí cestující.

55p

Objednatel vypsal požadavky tak, aby je splnila i tehdejší flotila národního dopravce.

Tomáš R.

To na věci nic nemění, naopak. Měl je vypsat tak, aby byla na linkách naděje na to, že se tam objeví moderní vlaky.

zyx

Pak mohl zadavatel zadat požadavek na nové vlaky. Ale on to neudělal aby tím ČD nebyly diskvalifikovány hned na začátku. Ostatně kdyby chtěl moderní vlaky, tak by zadavatel musel se rozhodnout poněkud dříve.

Leštění

Národní dopravce by zvládl i nové vlaky jako je zvládl jinde

PvvS

Dobrej vtip

Twix

Ale řeč je o tom že by je měl zvládnout sehnat za pár měsíců, tolik bylo času u rozstřelu na Tanvaldy a Švejky. V případě R14 a R27 (kde ČD zůstaly) uschnul inkoust doslova pár dní před vyjetím. To se nové vlaky shání těžko.

Luboš Beneš

Myslíte ty nové vlaky do Kladna co nikdo nikdy a nikde neviděl?

Michal M

Máš pravdu, mohl by tam předisponovat ty desira z rychlíků do Písku a na Rakovník.

adamgolias

arrive nefandim , ty jejich chcipaci mi k srdci neprirostly , ale mozna prave tim , ze arr mela moznost zacit za ,,par korun,, s 845 tady jezdit ji pomuze , aby z ni vyrostla ekonomicky silna firma , ktera v budoucnu nabidne i neco jineho nez tyhle olejnicky z reichu. jen at se nevydaji cestou student agentu.

PvvS

Olejničky ze Studénky jsou daleko před nima…

Petr

Nebyl problém tam ponechat Desira jaká svět neviděl.

Dominik

Spolu s tímhle měla ale přijít i oficiální aplikace kde by byla možnost zakoupit všechny jízdenky. Ideálně železniční i silniční. Jsem zvědav jak bude vypadat nákup jízdenky na R a navazující Os s jiným dopravcem. Než mi někdo bude psát o Idosu, vím o něm, ale jednoho dne se může rozhodnout, že to prostě z jakéhokoliv důvodu vypne a my tu budeme minimálně 5 let bez ničeho než se vypíše zakázka a zprovozní se to. Samozřejmě ať si má každý dopravce i svoje, protože naprogramovat aplikaci, kde bude mít i každý dopravce své specifické služby se nedá, ale mít na… Číst vice »

Dominik

Mohu se zeptat co přesně si zasloužilo ty palečky dolů?

G....

Vyhledávat spojení umí i OneTicket. Data bere z CRWS, což je zpoplatněné api IDOSu.

Právě zpoplatnění by měla být jistá garance fungování, druhou garancí je to, že se jedná o Celostátní informační systém JŘ (CIS JŘ), který běží na základě objednávky Ministerstva dopravy.

Dominik

Oneticket je funkčností při nejlepším pochybná. Doufám tedy, že ten idos je nějak finančně pokrytý aby to prostě nevypli. Tak jako tak cením, že alespoň někdo není jen klikací opička a odpověděl.

Ares

Co je na tom pochybného, funguje úplně v pohodě. Hledáte problém tam, kde není. Oneticket je od Cendisu (MD). Nic garantovanějšího už neexistuje.

Hoermalmeister

V 21. století bych měl být schopný si v telefonu na pár kliknutí vyhledat spojení a koupit si odpovídající jízdenku na celém území republiky, ideálně přes celou Evropu

Dominik

Procházení několika aplikací/stránek a hledání nejlepší ceny má taky něco do sebe. Navíc pak člověk zjistí zajímavé věci jako třeba že je levnější si koupit jízdenku na delší vzdálenost a prostě nejet dál než si koupit přímo do destinace.

Kerao

Tentokrát palečky dolů za sarkasmus i když souhlasím s tím co má jen palečky nahoru? Fakt to tu miluju…

Leinad

Pokud nejsou ve výstupní stanici turnikety(Británie) a pokud vůbec sleva na expressy platí i v courácích.

Holík

Zajímavé však je, že se nikdo nehrne do linek, kde jezdí klasická souprava tažená dieselelektrických lokotkou, asi to není žádná sranda provozovat a jezdit linky, kde není elektrická trakce, motoráky se vždy někde splaší,ale na tyto linky se nikdo nehlásí. Tak určitě modrým něco zůstane a ještě si je užijeme….. Je pravdou , že těchto lokomotiv je v Evropě jako šafránu.

Fandík

Tam kde není elektrická trakce, tak v klidu můžou jezdit třeba nízkopodlažní jednotky… Desira, Sharky apod. Zrovna u těch rychlíkových linek dieselových linek by takové Desiro úplně stačilo… Shark by byl možná i lepší 🙂

Holík

Plácáš ptákoviny, vidím že jsi nikdy nejel Beno-,Jihlava, Zábřeh -Jesenik, a další trati , těch SHARKU by muselo jet 3-5 spřažených,aby stačili kapacitně a výkonově?? Tak to nechám odborníkům , na mnoha trati h i mimo vyjmenované, jsou pořádná stoupání…

Martin

Dnešní kapacita: 240míst 2.třída, 24míst 1.třída, výkon na dieselu cca 7kW/t
2xShark: 208míst 2.třída, 18míst 1.třída, výkon 8,9kw/t

Holík

Shark 120 na sezení 120 na STOJÁKA, , 5, VAGONU PO 80 -je 400 na sezení, tak nevím co je víc…….

Richard

Porovnávat sezení a na stojáka?

adamgolias

120 na stojáka v jedné jednotce Shark , tak to je večer na Nově jak ne funguje česká železnice.

Honza Gajdoš

jenže Martin psal 2x Shark

Martin

5vagonů jsou jen na posilách, normálně jezdí 4vagony a jen 2 z nich jsou po 80místech, pak je tam AB a Bbdgmee, tj celkem oněch 240míst.

Ares

Pořádná stoupání s kterýma mají ty staré, respektive původní škopky z ČKD co dělat.

Holík

Dávno místo škopků ČKD motory CATERPILAR…..

Ares

Joo? A že jsem si na Železnou Rudu nevšiml? Docela se tam s tím potýkají. Proto píšu staré, respektive původní, ne vše je CAT, na to pozor!

Luboš Beneš

Brejle na Rudu jsou ještě luxus, to taková regioznova to má problém vyjet i za sucha.

Han van Meegeren

Nebudu se zastávat šumperské pomsty (mám na tom najeto hodně km), ale často je to rukama, bez ohledu na typ vozidla.
A platí to i obráceně, nedávno jsem jel rychlíkem a vozy byly pěkně obuté, průvodčímu s úsměvem na tváři povídám „pěkně vám to dupe“ a od odvětil též s úsměvem „no jede trochu zprudka“.
Vjíždíme do první stanice a bylo mi to jasné – zase jeden střelec, co má na kraji peronu plnou rychlost (nechlubil se tady před časem jeden tzv. „elitní“ že tak jezdí?).
A pak sype v kopci ač to není nutné.

O.K.

Rychlík Brno Jihlava vypadá obsazeně, ale jen do doby, než se člověk podívá do těch jednotlivých kupé. Ti cestující by se možná i do toho jednoho Sharka vešli.

Kubrt

Ona někdy nějaká taková linka prošla soutěží?

Leštění

Tak skoro vsechny uvedené linky v článku ten diesel obsahují – Krumlov, Železná Ruda, Domažlice, České Velenice

Twix

To je myšleno tak, že žádný z objednatelů se nehrne do vypisování soutěží na takové linky? To je celkem pravda. Pak se ale nikdo nemůže ani nikam hlásit.

Marana_CZE

Tohle je skvělá zpráva, která sice měla přijít o pár let dříve, ale aspoň nyní. Ještě by to chtělo zajistit funkčnost ÚOHS, pro to aby toto mělo nějaký význam…

Na haku

No to ani omylem, to co se aktualne deje u soukromych dopravcu dokazuje jak souteze jsou mimo kontrolu a konec primeho zadani (ktere stejne vyuzivali CD) znamena ze cestujici se budou muset neustale potykat s jinym dopravcem s jinou kvalitou sluzeb, casteji zhorsenou.

Na haku

No to ani omylem, to co se aktualne deje u soukromych dopravcu dokazuje jak souteze jsou mimo kontrolu a konec primeho zadani (ktere stejne vyuzivali CD) znamena ze cestujici se budou muset neustale potykat s jinym dopravcem s jinou kvalitou sluzeb, casteji zhorsenou.

zub

doporučuji lépe nastudovat platnou legislativu EU a neodkazovat na zastaralé předpisy. Nařízení č. 2016/2338, které novelizovalo 1370 uvádí pro železnici počet vlkm 500 000 nebo očekávanou roční hodnotu smlouvy 7500000 EUR. https://www.zakonyprolidi.cz/pravoeu/dokument?celex=32016R2338

Han van Meegeren

Chci se zeptat: bylo by možné vyrobit nějaký komplexnější soupis kdo kde má do kdy smlouvu? Nemyslím si, že by to mělo být formou článku, ale spíše nějaká záložka na vašem webu, kde by byl jakýsi seznam, průběžně aktualizovaný, případně s odkazy na smlouvy atd.
Nejde o mě, ale řada diskutujících se tu a tam ptá a i vaši čtenáři, kteří jen čtou, ale nediskutují se mne ptají, jak to je. Vy máte přece jen přehled a byla by to záslužná práce.
Děkuji.

Řiditel

Doporučuju panu Sůrovi si lépe nastudovat legislativu. Limit pro přímé zadání na železnici je 500 000 tis. km ročně nebo 7 500 000 EUR ročně.

T448

Nařízení 2016/2338

Řiditel

1370 byla novelizována. Nyní je ve znění dle 2016/2338. Tam jsou limity pro železnici navýšené.

Štěpán

Vážně 7 500 000 EUR? To by pak téměř vše šlo dávat přímo, ne?

Řiditel

Dnes se pohybují náklady na vlkm (součet kompenzace a tržeb) obvykle mezi 150 a 200 Kč.
7,5 mil. EUR je cca 185 mil. Kč. Takže lze v ČR napřímo zadat na jednu smlouvu něco kolem 1 mil. vlakokilometrů ročně.

xyz

Vůbec je pro mě zajímavé, že v této věci je pevný finanční limit, který jednak nebere ohled na různé finanční hladiny v různých státech a dále může potenciálně vést k tomu, že o to předraženější kontrakt bude „nabagrován“ bez soutěže, zatímco při soutěžení by se ten kontrakt třebas pod tuto finanční hranici dostal.

xyz

** Pardon, s tou hranicí to ode mě byla nesmyslná myšlenka (je to naopak – pod vs. nad). Ty různé cenové hladiny každopádně zůstávají v platnosti + ten argument s tou hranicí upravuji na: je mi s podivem tento limit, kdy eventuálně lze nějaký objem výkonů účelově rozdělit do většího počtu provozních souborů, aby každý jednotlivý byl „pod limit“ = nemuselo se soutěžit. Plus dále otázka, jak může objednatel vědět předem, za kolik do „nabagrovaný“ dopravce odjezdí a že tedy nebude potřeba soutěžit. Vždyť by to měl vědět až při jednáních, přitom už ale ten objednatel bude v tu chvíli… Číst vice »

omar

Za mně určitě krok správným směrem . A řeči o tom že se to dá vždycky nějak udělat, např. stanovením podmínek někomu na míru, apod……….. Kdybychom takhle posuzovali vše, nikdy se nikam neposuneme, tedy určitě ne dopředu. Já nechci tvrdit, že se nikdy takový pokus nemůže v našich zeměpisných šířkách objevit, ale myslím si, že server Zdopravy.cz by byl jedním z prvních , kdo by na to upozornil. Zkrátka: Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod.

Jarda

Konečně.
To mělo být už dávno.
Držím palce soukromým dopravcům.

xyz

Ano, mělo to už být přinejmenším v roce 2009.

A ne že „my, drážní odbory, nesouhlasíme se soutěžemi, které by vypisoval dočasný ministr úřednické vlády“, o několik měsíců „my, drážní odbory, souhlasíme s 10letými smlouvami pro ČD, podepsané (tím samým) dočasným ministrem úřednické vlády“ či „my, Kraj Vysočina, jsme podepsali 10leté smlouvy s ČD, protože jiní dopravci neměli zajištěn přístup k nástupištím přes prostory ČD“ (ještě že o tomto „problému“ nevěděli v Šumperku, Sokolově, na trati č. 149, atd. atd.).

xyz

… a úplně jsem zapomněl na „nynější 10letá smlouva s ČD je poslední, které se dají nabagrovat bez soutěže; za 10 let už se bude soutěžit“ (zajímavé, že snad všechny kraje si „všimly“ konce 10letých smluv cca v posledním roce, ne dříve) nebo „10letá smlouva dává stabilitu financování a jistotu uplatnění moderních vozidel, která tím pádem budou moci být v masivní míře pořizována“ (čteno tehdy porůznu v Obzoru či v různých „diskusích“). Či (též tehdy z Kraje Vysočina) „Regiojet je pro nás nedůvěryhodný; vůbec se nezajímá o dálkovou dopravu, ale tlačí se do dopravy regionální, asi kvůli dotacím na vozidla“… Číst vice »

risa.informace

Dobře nastaveno, už se těším na více rychlíků R22, R14 a R21 pod pokličkou RegioJetu a Arriva vlaky si můžou jezdit po regionální železnici jako Os… RegioJet by měl vyhrát soubor západ R16, Ex6, rychlík směr Morava R13,R19,R18,R12 a R11 + soubor Jih by RegioJetu také slušel… V Rumburku skoro nikdo nezná žluté vlaky R22 je ArrV ale po soutěži kdyby vyhrála R22 dopravce RegioJet by už všichni byli nadšeni že hořící vlaky už do Kolína jezdit nebudou, že pojedou raději žlutým… Koneckonců další rychlíky které bych viděl pro RegioJet R20,R15 a další Ex vlaky do soutěže+ komerční RegioJet IC/RJ… Číst vice »

Holík

Jel jsi někdy R8 BRNO-BOHUMIN v podání RJ?? TAK AZ TU ŠPÍNU A HNUS ZKUSÍŠ. TAK NEBUDEŠ PSÁT NESMYSLY ŽVÁSTY, AT TO JEZDI KDO CHCE, ALE MA TO Alespoň TU ÚROVEŇ ,kterou si tato linka ZASLOUŽÍ….

libor706

Holík má pravdu, ale to Vy jako člověk, který možná i spí ve žlutém povlečení nepochopí.

Michal M

Háá, žluté – on to věděl! 😀

Matěj

Joooo míst zelenejch hořících vlaků žlutý hořící vlaky jooo

Matěj

Ps: už dlouho nebyl článek že by arrivácký borůvky hořely

MilanSima

Nic proti RJ a Jančurovi, ale že vy jste jeho zaměstnanec 😁.

Zapa

Pán má problém s pokladními v Rumburku, pokud se nepletu.🤔😄

Daniel Jablonecký

Více rychlíků pod pokličkou? To se vám pomotal jeden idiom s významem jiného. Zkuste příště místo pokličky taktovku a nebo se na idiomy radši úplně vykašlete.

jal

Monopol pro žluté vlaky je to nejlepší, co se může na české železnici stát.
Ušetří se za výběrové řízení a železnici nám budou závidět minimálně v Evropě.
A možná i v Ugandě,

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Big Diesel se týká pouze arriváckých rychlíků nebo i R25 (GWTR) a R27 (ČD)?

Pozorovatel

Týká se jen Arrivy, smlouva s GWTR na provoz R25 byla prodloužena do roku 2031.

Vid

R27 by měly jezdit ČD do prosince 2027.

T448

A pak má R27 převzít do objednávky Moravskoslezský kraj. V rámci provozního souboru Bruntálsko.

xyz

MSK to bude objednávat i v úseku Moravský Beroun – Olomouc, který je v Olomouckém kraji?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ano, o tom vím, právě proto jsem se ptal, abych se ujistil

Jirka

Takhle to tu mělo být už před dvaceti lety….

Daniel Jablonecký

Mělo, ale i tak buďte rád. Podívejte se na Slovensko, jak to tam vypadá.

Vesper

I soutěž lze vypsat tak, aby vyhrál ten kdo byl určen.

Ivan

Vždy to jde nějak udělat.

tondovo

Od toho máme Antimonopolní úřad. Jestli funguje dobře, to je jiná věc.

Gogo

Jak „funguje“ Antimonopolní úřad vidíme na cenách mobilních operátorů. Navíc když vám kontrola od Ropidu řekne že ke žlutému dopravci nesmí chodit,

Fliczek

Bych si dovolil upozornit, že kontrola z Ripidu, ale případně i jinde, k tomu má rozhodně jiný důvod. Jsou stanoveny nějaké počty kontrol, podle závazků. Bylo by divné, kdyby na oranžového na jedné lince v kraji chodilo třikrát víc kontrol než na modrého ve zbytku kraji. A taky záleží, jestli jezdí RJ pod nějakou smlouvou s Ropidem, aby ho mohl kontrolor kontrolovat? Nenašel jsem žádnou takovou linku…?

Daniel Jablonecký

Nejezdí. Žádná taková linka není. Ani železniční ani autobusová.

Daniel Jablonecký

Co by tam taky dělala? Pro Prahu RJ zatím ještě nejezdí.

Twix

Linka R23 je objednávaná MD ale platí v tom i PID tarif. Co to ale znamená pro kontrolory Ropidu netuším.

platamond

Také je důležité si uvědomit, že jde pouze o „nové smlouvy“, prodlužování většiny současných je ještě možné, záleží, kdy přesně byly uzavřeny. Např. Praha nemůže s ČD prodloužit, ale Stč.kraj ano!

Leštění

Kde má něco Praha podepsáno s ČD?

marcel.stancl

Tak to budeme chodit pěšky u nás funguje systém, že když je určen vítěz soutěže tak se všichni odvolají výsledek 0. Celé se to protáhne tak, že se mezitím zavede provizorně NAD (Náhradní autobusová doprava) a tak to občas zůstane. Odnesou to tratě typu Varnsdorf – Rybniště.

xyz

Trať Varnsdorf – Rybniště byla jedna z prvních, které se soutěžení týkalo – od 12/2010 tam na základě soutěže začal jezdit Trilex s Desiry, později i s RS1.

O 10 let později se tam „nabagrovalo“ bez soutěže do rukou ČD, a.s., se šukafony.

Gogo

Ono to chce dělat ty soutěže s dostatečnou časovou rezervou, a ne že si v březnu vyhlásíme soutěž na dopravce od prosince.

Michal M

Ovšem přesně tyhle – v podstatě páteřní – tratě čekají na drobné inovátory, kteří ačkoliv byli doposud přehlíženi a pouštěni jen k drobným údržbářským pracem, ještě zasáhnou do dějin železnice průlomovými myšlenkami a činy.
https://pralinka.venku.cz/stancl/

Naskocivyskoci

Kdyz vidim IDS JMK tak doufam, ze kopnou CD do haje…

platamond

Možná jste to nepostřehl, ale soutěží se jen personální agentura, která má i licenci dopravce – vlaky jsou kraje, odbavení si určil kraj.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Zrovna tam je úplně jedno, kdo to vyhraje

3PO

V čem konkrétně jsi se současným dopravcem nespokojen?Pokud ti vadí integrovaný dopravní systém,nebo cokoliv s nim spojené,tak to asi změna dopravce nevyřeší.Ten přece odjezdí to,co má nasmlouvané.

Naskocivyskoci

Vite jak by se to krasne procistilo? kolik lidi sedi na ruznych mistech jen diky trafikam apod? To stejne je GR CD – rekl bych, ze tam do dneska funguje system, ktery fungoval za komancu..
Muj tatinek byl ten a ten a ja jsme to a to

3PO

To chàpu.Také mě tohle neskutečně štve.Tím víc,že když národní dopravce ztratil cca třetinu výkonů,management zůstal beze změn.Nicmémě,situace na GŘ nemà nic společného s IDS JMK,protože tam je dáno všechno smlouvou od vozidel až po jízdné.Takže je v podstatě asi jedno,jaký dopravce jezdí.Tedy pro cestující.

blume

A proc?

Pepa z Depa

Pokud vám něco vadí na IDS JMK, tak musíte plakat na adrese Nové Sady 30, Brno, Kordis.

Není zač.