Přehledně: Když dvě koleje nestačí. Kde Správa železnic chystá navýšení kapacity
Nové spojení v Praze. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Na seznamu schválených studií je přidání třetí i čtvrté koleje na nejvytíženější úseky.
Na seznamu schválených studií je přidání třetí i čtvrté koleje na nejvytíženější úseky.
Tak co, kdo si začne stěžovat, že tunel ve Slavíči je již 100 let nachystaný, že by místo VRT měla vést třetí kolej tudy … přestože se do něj trolej nevejde.
to je fajn, že tu béčkový manageři sž plánují a těsně po dokončení opravy počernice – vysočany se začíná řešit zkapacitnění tj. další výluka
Zaujímavé. „Česká Třebová – Ústí nad Orlicí;“ – zrovna nedávno sa písalo o rekonštrukcii CT. Nič nebolo spomenuté o príprave záhlavia na 4 koľaje. Možno by boli iba po odbočku Parník, inak neviem ako by to tam vošlo. Časť úseku CT – Nemanice sa robila nedávno, teda znova sa bude rozkopavat…
Když se elektrizovala trať Praha – Čierna nad Tisou v 50. letech, tak se zvažovala varianta trojkolejky až do Třebové. Škoda, že to soudruzi tenkrát nezrealizovali (nebo neudělali alespoň přípravu).
Do Třebové jsou potřeba od západu 4 koleje. Dvě nové pro rychlou osobní a současné nechat pro zastávkové osobáky a nákladní vlaky přes den. Nákladní vlaky v noci po nové dvojkolejce. Vzor Melk: https://mapy.cz/s/kezolajane
A proto oslavujme kazdy otevreny kilometr dalnice. Je zcela zrejme, ze dalsich minimalne 20 let na nasi zeleznici nelze ocekavat jakykoliv kvalitativni systemovy posun.
“ jakykoliv kvalitativni systemovy posun“
Přípravu VRT do něj tedy nepočítáte, je tak?
Za tech 20 let se tu zadnou ucelenou VRT zcela jiste nesvezu. Tou dobou bude moje auto nejspis autonomni ridit za me, takze duvod lezt do vlaku bude roven nule. Navic VRT v rozmerech CR a poloze meho bydliste je mi stejne uplne k nicemu. Auto bude v case dvere-dvere prakticky ve vsech relacich stale efektivnejsi.
Nebude – z důvodu kongescí.
VRT plány igonorují města jako Liberec, Karlovy Vary…
Odborníci Dobré správy prohlédli…………
A proto rvou všude tříkolejky.
Ještě mají mnoho co dohánět.
Samozřejmě, tříkolejka do Poříčan stačí. Ráno jezdí vlaky do Prahy, odpoledne jezdí vlaky z Prahy. V sedle se na nulté štosují náklady, co se nevejdou do Malešic.
Na koridoru Praha – Pardubice 4 koleje, 3 koleje od Pardubice do Přerova, od Přerova do Hranic 4 koleje, od Hranic do Bohumína…..taky 4 koleje. Proto si myslím, že kdyby bylo rozšíření na více kolejí s rychlostí někde i 200km tak by VRT nebyla potřeba…protože se v naších byrokratických podmínkách bude těžko stavět.
To není o byrokracii, ale o penězích
To je o totalni neschopnosti ve vedeni SZ. Penez je dost rok co rok.
Čeká se na vydání posudku EIA https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP526?lang=cs
Až bude hotový, tak Správa musí získat územní rozhodnutí a pak může začít vykupovat pozemky. Stejný postup platí i pro silniční stavby.
Přerov – Hranice
Na 2 +2 koleje už to projednané máte skoro celé. Pokud si myslíte, že bude jednodušší zástavbou ve Slavíči protáhnou 4 koleje na 200 km/h namísto VRT za kopcem, tak netušíte která bije.
Zrovna tam by se těch 2x 320 + 2x 200 uživilo. I s nákladní dopravou.
Ano, v určitých izolovaných úsecích by to asi nebylo 200, ale 160 nebo i 130, nicméně většina té trati na 200 má. A výrazně by to pomohlo stabilitě služeb.
Tak to si to rád počtu, děkuju předem za vysvětlení. Když netuším která bije
Pohádky o mašinkách S14E27.
S těma sériema přidejte. Minimálně 24.
Takže se řeší zvícekolejnění aktuálně zmodernizovaných úseků, vymýšlí nesmyslné zvyšování rychlosti na 200 v Ejpovickém tunelu, ale mezi Plzní a Domažlicema se nechá jednokolejný 7sek. Bravo SŽ ….🤮
Už když se v roce 2009 dělala 3. kolej Libeň – Běchovice, bylo jasné, že ideálně by byly potřeba 4 koleje.
Podobně tak se to teď dalo čekat mj. v úseku Vysočany – Skály.
A proto, ze to je jasne uz 15 let, proto jsme ve fázi projednávání studie proveditelnosti. Tj. priprava ani nezacala, ale tak nejak nezavazne se bavime jak by to mohlo vypadat a jestli to k necemu bude. Takze v pripade SŽ nas ceka 10 let mluveni o tom jak je to strategicka stavba a ze ji potrebujeme hned, aby za 10 let byl slavnostne schvalen zamer na CPK MD a konecne se rozebehla samotna priprava… Ktera bude trvat dalsich 5 let (snad takhle rychle s aktualnimi zakony) a az vstoupi v platnost stavebni povoleni, tak mozna uz za dalsich pul… Číst vice »
Bude se někdy něco dělat s délkou stanicích koleji v zst. Zabori nad Labem, nevíte? Celkem často jsem přímým akterem situace, kdy jedeme až ke stanici plný knedlík, najednou zpomalení a objizdime v hlavních tratovych kolejích stojící Metrans bedny. Nás to stojí tak 2-3 minuty, počítám.
Tak jestli se takhle ztráta kapacity taky nějak hodlá řešit, děkuji.
Tento problém je i v Otrokovicích. Bedny se nikam jinam nevlezou než na první kolej, objíždění odbočkou teď, když je ve stanici provizorní SZZ a max. rychlost do odbočky 40, jde hodně poznat.
„ztříkolejnění (doplněním 3. traťové koleje) úseků Staré Město u Uherského Hradiště – Otrokovice“
Nejen u tohoto úseku, ale u tohoto specielně mě napadlo, kam to chtějí, zejména v intravilánech obcí (Huštěnovice, Spytihněv a hlavně Napajedla)….
Navíc tam by neměl být kapacitní problém, zejména poté, co EC budou, po dokončení VRT, přetrasovány přes Brno (což ostatně je i jeden proVRTkařský argument – že výstavba VRT sice bude nákladní, ale tím pádem se nebudou muset zkapacitňovat příslušné konvenční tratě, kterým VRT ulehčí).
Tato trať je a bude páteřní pro nákladní dopravu. Myslíme-li to s udržením, nebo dokonce rozvojem ND vážně, musíme ji k tomu i vytvořit patřičné podmínky.
Po elektrizaci trati ze St.Města u UH do Luhačovic / Bojkovic / Veselí nM naopak přibudou přímé vlaky z této trati do Zlína.
Obecně uvolněné místo po EC resp. Ex zaberou z velké části zahuštěné R, Sp a Os, které mají ve výhledu málokdy interval delší než 60/60, příměstské naopak ještě kratší.
To nebyl žádný argument pro VRT, jen výmluva, aby se nic nemuselo dělat.
Chce to trochu reálné vize, naše slavná Skáza Železnic zvládla za poslednich 15 let jen necelý 4. Koridor a uničovku, představa že v 30.letech tatáž instituce vybuduje VRT je vtipná, bohužel naprosto nereálná
Nikdo netvrdí, že to je úplně bezproblémové, ale většinou v mezistaničních úsecích je aspoň na jedné straně prostor 5-6 m pro další kolej.
Nejhorší jsou náhrady přejezdů…
Tak to udejme jak je to bezne jinde, koleje nebudou vedle sebe ale nad sebou.
Koho by dnes napadlo středem obcí (Huštěnovice, Spytihněv a hlavně Napajedla) stavět 4 pruh na 1/55 místo obchvatu?
Úsek Horní Počernice – Vysočany se dokončila komplet reko letos. Tedy až na most přes D0, ten se bude dělat za pár let, za dalších výluk, investice ŘSD, přece …
Mostní objekty, podchody, nic nemá přípravu pro 4 koleje.
To to fakt nešlo koordinovat? Přitom přes 10 let stará studie proveditelnosti na Lysá-Vysočany (na základě které se melodernizovalo) jako jednu z variant měla i čtyřkolejku v úseku Mstětice-Vysočany – vybrána tehdy nebyla.
Já už před pár lety, když se řešilo ztrikolejneni úseku Vysočany – odbočka Skály, jsem navrhoval pokračování ztrojkolejneni úseku až do Horních Počernic, dokonce si myslím, že až na malé výjimky by se že ztrikolejneni mohlo pokračovat až do Lysé nad Labem. Bylo by to dobré tehdy, pokud se prosadí rychlá dvoukolejna, moderní elektrizovana trať Praha – Lysá nad Labem – Milovice – Mladá Boleslav město – Liberec, a to kvůli zvládnutí dopravy osob, kde v úseku Praha – Lysá nad Labem dojde k souběhu vlaků jak z Mladé Boleslavi, tak i z Nymburka.
Na druhou stranu, vzhledem k tomu, že se tyhle pohádky správné správy dostanou do realizace tak po roce 2050, tak se pak přitom udělá i velká oprava dotčeného úseku.
Dokonce ta 4-kolejka vyšla ekonomicky efektivní…
No Uhříněves Zahraďák taky není zrovna fousatá stavba. I když tam to spíš chápu jako možnost bezkolizně projet z krče do terminálu, jestli to teda chápu správně.
Kdysi nás v předmětu silničních staveb učili, že komunikace se staví s předpokládanou intenzitou dopravy v průběhu třiceti let.
U plánů SŽ mám pocit, že předpokládaný rozvoj a případnou rezervu nepočítají. Protože jinak by navrhovali místo tři koleji rovnou čtyři. Jednak vznikne rezerva z hlediska výluk při opravách, také je neustálá poptávka po růstu příměstské dopravy, což omezuje půjezdnost nákladních vlaků městy.
A jak odhadneš počet vojenských transportů po železnici? Nevím ani kterým směrem pojedou a přes které hraniční přechody?
Odhadnu, že než pojedou nejbližší vojenské transporty po přechodech, tak žádná z těch staveb nebude postavená.
Ne, že bych je chtěl nějak hájit, ale ono mezi lety 2010 a 2019 došlo k takovému nárůstu dopravy, který MDČR odhadovalo až někam na třicátá léta. Prostě odhady a realita jsou různé věci. Taky bych ale byl radši, aby se stavělo velkoryseji.
Ona je i potiz, ze kazda takova stavba se setkava s lokalnim odporem blizkych obci, ci primo pamatkaru ve mestech. Vidime, co vsechno se deje kolem vysehradskeho mostu a to uz svou planovanou zivotnost prekracuje o nekolik dekad. Vim, ze kdyz se v Praze delalo nove spojeni, uz tehdy se vedelo, ze to kapacitne nestaci, presto se povazovalo za velice riskantni toto omezene reseni z hlediska sance zoskat vsechna povoleni. A protoze blizkost frekventovane trati ma vliv na cenu pozemku a domu na nich (kdyz tam neni zrovna zastavka, tak ten vliv je negativni), tak do toho stoura uplne kazdy… Číst vice »
Proto je potřeba tyhle aktivisty eliminovat příslušným zákonem. Jenže naším politikům to vyhovuje, stačí pak říct snaha byla, ale aktovisti nám do toho hodili vidle…
A ty neodpovídající odhady nárustu provozu se využívají pořád. Proto je takový problém protlačit každé navýšení kapacity železnice.
Hmmm tak jako když se podíváme na tu jednu kolej mezi Staňkovem a Blížejovem, tak je asi zbytečný se divit.
Samozřejmě že ve studiích pracujeme s výhledem. A někdy se ukáže, že nám nestačí 2 koleje, ale 3 už ano. A 4 koleje by sice byly prima, ale budou málo využité a o to víc uslyšíte z druhé strany, že “se to tam nevejde” že “chybějící kapacitu vyřeší VRTka” a že “stejně nejsou peníze” nebo naopak “proč těch koleji rovnou neuděláme 6” a “proč ta trať není na 320 km/h když to stavíme na sto let”… SP dlouhých vlaků (740m) je založena na středoevropském multimodálním modelu nákladní dopravy v horizontu 2055, pokrývajícím územní od Baltu k Jadranu a od Nizozemí… Číst vice »
Znáte bajku o otci, synovi a oslu? Ať cestují jakkkoliv, tak je to vždycky špatně.
Občas je to k vidění i u silničních staveb. On ten odhad na těch 30 let byl možná původně správný, ale když polovina toho času uplyne ještě než se kopne do země, tak pak jsou logicky nové stavby za dalších 10 let plné. Spíš to vypadá, jako kdyby ty odhady zapomněli během dlouhých let příprav aktualizovat.
Obecne to je problem celeho naseho stavebnictvi liniovych staveb. Vse je poddimenzovano uz na papire. Kdyz Japonci staveli prvni trat Shinkasenu, tak kapacita byla nastavena na budouci narust cestujicich v horizontu 50 let provozu. A 1000x se jim to vratilo. To nase poddimenzovavani a nasledne jeste casto polovicate dobastleni je ten nejdrazsi zposob staveni navic majici fatalni dopad na funkcionalitu v prubehu toho bastleni.