Přehledně: Kauza Metrostav brzdí přes deset velkých státních silničních tendrů
Rekordmanem je zřejmě obchvat Chlumčan na D7, u kterého byly všechny nabídky odevzdány už v polovině ledna.
Zahajování velkých silničních staveb v režii státu se zaseklo. Velké tendry už řadu měsíců brzdí kauza referencí společnosti Metrostav Infrastructure (MI), rekordmanem je zřejmě obchvat Chlumčan na D7, u kterého byly všechny nabídky odevzdány už v polovině ledna. Podle původních plánů se měl začít stavět už loni, kvůli řadě dotazů byla ale uzávěrka několikrát posunuta a nyní to vypadá, že se nezačne ani letos.
Důvod? Hodnotící komise stále prověřuje reference a cenové nabídky. Podobná věta je uvedena u řady dalších tendrů, kde s nejnižší cenou přišla společnost Metrostav Infrastructure. Stejně tak zřejmě letos nezačne ani stavba D3 jižně od Českých Budějovic či obchvatu Krupé na D6. Nabídky se přitom uzavřely už v dubnu.
Mateřskému Metrostavu totiž byla loni nepravomocně zakázána účast v tendrech o veřejné zakázky. Výstavbu silnic a dálnic následně převedl do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých dálničních tendrů. A investor řeší zásadní otázku, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference. Konkurenční firmy mají jasno: nemá. Stejně tak jasno má – jen s opačným názorem – i Metrostav Infrastructure.
Klíčové proto zřejmě bude první rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Přímo v souvislosti s prokazováním kvalifikace Metrostav Infrastructure vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v současné době dvě správní řízení, a to o zakázkách: ŘSD ‚D1 rozšíření odpočívky Střechov km 52,0 – levá strana‘, Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje ‚II/385 Čebín – obchvat‘,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Precedentem může být právě případ odpočívky u Střechova, kde ŘSD v červnu dospělo k závěru, že Metrostav Infrastructure potřebné reference nemá. Padlo tak původní rozhodnutí, kdy ŘSD vyhlásilo Metrostav Infrastructure vítězem. Firma šla do tendru s cenou 127,9 milionu korun, když předpokládaná cena byla 176 milionů. Proti jejímu vyhlášení vítězem se následně ozvali s námitkami konkurenti. K ÚOHS pak případ pohnala MI.
„My si slibujeme stejně tak jako celý trh, že rozhodnutím vznikne platný judikát, ze kterého se budou odvozovat postupy v mnoha dalších výběrových řízeních, a to nejenom u ŘSD. Situace nás velmi mrzí, protože máme stavby, které jsou připravené, na které máme projekty, všechna vyjádření, peníze a už jsme u některých mohli několik týdnů stavět, a bohužel ty stavby stojí,“ řekl ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Ve skluzu přitom není jen ŘSD, nýbrž i kraje. Kraj Vysočina stále oficiálně na profilu zadavatele nezveřejnil vítěze zakázky na odkládanou stavbu jihovýchodního obchvatu Jihlavy, ačkoliv společnost Metrostav Infrastructure už začátkem srpna oznámila, že vítězem byla vybrána ona.
Seznam tendrů ŘSD, ve kterých nabídla nejnižší cenu společnost Metrostav Infrastructure (a zatím nebyla vyhlášena vítězem ani vyřazena). Pramen: ŘSD
D3 úsek Třebonín – Kaplice nádraží, cena z nabídky 1,878 miliardy korun (79 procent předpokládané ceny: 2,388 mld. Kč)
D6 kolem obce Krupá, cena z nabídky 1,543 miliardy korun (80 procent ceny předpokládané: 1,94 mld.);
D7 kolem obce Chlumčany, cena z nabídky 1,179 miliardy korun (68 procent předpokládané ceny: 1,73 mld.);
I/33 Jaroměř, obchvat
I/53 Znojmo – Lechovice
D10 Benátky nad Jizerou – Kbel, PHS, oprava vozovky a odvodnění
D10 LS Benátky n. J. – Tuřice, oprava povrchu vozovky
D35 Rekonstrukce CB vozovky km 288,7 – 292,8 vpravo
I/11 Ostrava – Vřesina, mosty ev. č. 11-136..1 a 11-136..2 – protihluková opatření
I/22 Strakonice, most ev. č. 22-038
I/34 Havlíčkův Brod, most ev. č. 34-045
I/34 Lásenice – Horní Žďár
I/38 Skuhrov, most ev.č.38-059