Dopravci Železnice

Přehledně: Jízdní řád pro nejdelší vlak. Balkán Expres vyrazí do Banátu

Vozy KDS, které nasadí na Festival Banát. Foto: Festival Banát
Vozy KDS, které nasadí na Festival Banát. Foto: Festival Banát

Letos s největší pravděpodobností nejdelší osobní vlak k vidění na české železnici vyrazí příští úterý v podvečer z Prahy. Podruhé s ním pořadatelé Festivalu Banát povezou návštěvníky již tradiční akce v Rumunsku, která se odehrává v části Banát s českou menšinou.

Vlak pro 1272 cestujících projede čtyři země. Po loňské premiéře, kdy měl na starost organizaci RegioJet, bude mít letos na starost jízdu speciálu Kladenská dopravní a strojní (KDS). Celkem poveze vlak 18 vozů.

Složení vlaku bude oproti loňskému roku výrazně odlišné. Rozdíl bude už v čele: vlak potáhne z Prahy až do Štúrova lokomotiva řady 365 společnosti IDS Cargo přezdívaná Belgičanka. Jde o modernizované lokomotivy řady 12 po SNCB, které na trh dodala společnost CZ Loko. IDS Cargo je prvním zákazníkem. Lokomotiva pojede do Štúrova, kde ji vystřídá stroj maďarského státního dopravce MÁV-START, v Rumunsku pak CFR.


Po loňských zkušenostech dojde ke změnám v řazení, vlak má být rozdělený do více zón podle toho, jak se lidé budou chtít během cesty bavit či naopak spíše spát. KDS zařazuje 2 lehátkové vozy Bc a vůz BR s barem. Hlavní část vozů dodají České dráhy: 7 vagónů řady B. ČD Cargo pak vyšle 4 lehátkové vozy Bc a 4 Bcee. Po celou dobu potáhnou vlak dvě lokomotivy, na českém území ještě Brejlovec.

Již během cesty budou na palubě expresu probíhat první koncerty kapel, které se rozhodly podpořit tento ojedinělý projekt,“ řekl pořadatel festivalu Štěpán Slaný. Organizátoři chtěli letos jet s dvaceti vozy, to ale nepovolili rumunští správci kolejí.

Festival Banát se koná už šestým rokem, má podpořit hlavně českou komunitu, která žije na úpatí transylvánských Karpat v šesti vesnicích. Ti odešli kolem roku 1823 z tehdejší rakouské monarchie. Díky naprosté izolovanosti a jazykové a kulturní svébytnosti si čeští krajané udrželi ojedinělou komunitu v těžko dostupné divoké přírodě pár kilometrů nad Dunajem.

Vlak míří do rumunské Oršavy, kde cestující po 15 hodinách přestupují na místní autobusy a lodní dopravu přes známou dunajskou úžinu Cazanele.

Na samotném festivalu se během čtyř dní vystřídá přes třicet kapel v čele s Emmou Smetanou, Terne Čhave, Vasilovým Rubášem, Zuby Nehty, Nylon Jail, vše pak doplní filmový festival One World, divadelní soubory a mnoho přednášek a besed v čele s Láďou Ziburou, Jankem Rubešem či Ondřejem Bankem.

Festivalový expres Banát odjede v úterý 14. 8. 2018 z pražského Smíchova po sedmnácté hodině. Zpět se vrací 19. srpna, na českém území bude 20. srpna.

Přesný jízdní řád poskytla Kladenská dopravní a strojní, přinášíme jeho plnou verzi pro cestu na českém území. 
Praha-Smíchov 17:13
Výh Praha-Vyšehrad 17:16
Praha hl.n. 17:20
Praha-Libeň +17:26 / 17:33
Praha-Běchovice 17:39
Úvaly 17:46
Český Brod 17:55
Poříčany 17:59
Pečky 18:05
Velim 18:10 /18:24
Kolín 18:29
Záboří nad Labem 18:36
Řečany nad Labem 18:43
Přelouč 18:48
Pardubice hl.n. 18:57
Kostěnice 19:05
Moravany 19:08
Uhersko 19:11
Zámrsk 19:16
Choceň 19:22
Brandýs n.O.předj.k. 19:26
Ústí nad Orlicí 19:34
Dlouhá Třebová 19:38
Odb Parník 19:39
Česká Třebová 19:43/19:54 DD
Odb Zádulka 19:58
Opatov 20:03
Svitavy 20:07
Březová nad Svitavou 20:19
Letovice 20:26
Skalice nad Svitavou 20:34
Rájec-Jestřebí 20:41
Blansko 20:46
Adamov 20:53
Odb Brno-Židenice z 21:04 3 21:07 95/81
Brno hl.n. 21:12/21:26
Brno-Horní Heršpice 21:30
Modřice 21:33
Hrušovany u Brna 21:40
Vranovice 21:45 viz níže
Šakvice 21:51
Zaječí 21:55
Podivín 22:00
Břeclav os.n. 22:08/22:10
Lanžhot 22:17
Lanžhot st.hr. 22:20

zpět 20.8.
Lanžhot st.hr. 01:10
Lanžhot 01:13
Břeclav os.n.01:18/01:20
Podivín 01:28
Zaječí 01:32
Šakvice 01:35
Vranovice 01:40
Hrušovany u Brna 01:44
Modřice 01:51
Brno-Horní Heršpice 01:53
Brno hl.n. 01:58 /02:04
Odb Brno-Židenice z 02:09 120/100
Adamov 02:19
Blansko 02:26
Rájec-Jestřebí 02:30
Skalice nad Svitavou 02:35
Letovice 02:42
Březová nad Svitavou 02:48
Svitavy 02:58
Opatov 03:02
Odb Zádulka 03:05
Česká Třebová 03:08/03:10
odb Parník 03:14
Dlouhá Třebová 03:17
Ústí nad Orlicí 03:20
Brandýs n.O.předj.k. 03:27
Choceň 03:31
Zámrsk 03:35
Uhersko 03:39
Moravany 03:42
Kostěnice 03:44
Pardubice hl.n. 03:50
Přelouč 03:57
Řečany nad Labem 04:02
Záboří nad Labem 04:08
Kolín 04:15
Velim 04:20
Pečky 04:24
Poříčany 04:28
Český Brod 04:32
Úvaly 04:40
Praha-Běchovice 04:49
Praha-Libeň 04:57 /04:59
Praha hl.n. 05:04 /05:11
Výh Praha-Vyšehrad 05:16
Praha-Smíchov 05:18

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
cernys
Host
cernys

Mám rád váš server, ale „….jet s dvaceti vozy, to ale nepovolily rumunští správci kolejí….“ To tluče do očí

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Tak díky za ty časy průjezdu,půjdu se podívat na nádraží a zamávat na šťastnou cestu….Naše krajany je třeba v chudém Rumunsku určitě podpořit v jejich náročné práci zejm.v zemědělství…..

A.R
Host
A.R

Jen se zeptám… To ten vlak staví opravdu v každé pr*eli nebo to jsou časy kudy tamtudy bude projíždět… Díky za odpověď

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Nějak rozdílné informace: potáhne to tedy 1, 2, nebo 3 lokomotivy?

Milan
Host
Milan

„Po celou dobu potáhnou vlak dvě lokomotivy, na českém území ještě Brejlovec.“
1) proč dieslový Brejlovec, když je trasa na českém území elektrifikovaná?
2) proč na českém území letos tři lokomotivy, když minulý rok táhl vlak jeden Vectron?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

1) „Brejlovec“ bude generátorem elektřiny pro napájení soupravy, kterou „Belgičanka“ napájet neumí (jak už ostatně napsal někdo dříve = stačí pořádně přečíst komentáře).
2) Nebudou (nikde) tři, ale dvě – ta věta „Po celou dobu potáhnou vlak dvě lokomotivy, na českém území ještě Brejlovec.“ je napsaná tak neobratně, že její výsledek je zavádějící, protože „Brejlovec“ bude tou druhou lokomotivou, která ale ve skutečnosti vlak nepotáhne, ale bude pouze napájet soupravu elektřinou – co a k čemu na vlak dodají další spolupracující železniční správy, to autor zjevně při psaní textu nevěděl.

Petr.R
Host
Petr.R

to bude sranda jestli zapojí brejlovca bez altíku

Milan
Host
Milan

Já jsem komentáře četl, ale není mi stále jasné, proč dávají zrovna dieslovou lokomotivu. To skutečně není pro tuto i mediálně sledovanou jízdu k dispozici žádná elektrická lokomotiva, která by mohla napájet vagóny?

Jouda
Host
Jouda

K dispozici jsou jich stovky……..jen ji na ten účel musí bohulibě někdo uvolnit…..čili neuvolnil…
Kapiš to ? A je to akce KDS , IDS pomáhá , ČD půjčují vozy….tak je logické, že se to poskládalo z toho, co mají tyto společnosti k dispozici. Mohla se půjčit dvousystémka s kabelem…Jenže tu už by si nechal její vlastník sakra moc zaplatit. A rozpočet tohoto festivalu není nafukovací.
Nebo si myslíte, že jim ČD a ČDC půjčilo vozy grátis ?? No to ani náhodou.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Když už tu depeši kopírujete, tak alespoň můžete smazat věci, které s časy nemají nic společného (viz třeba Vranovice nebo brzdící procenta)

K.S.
Host
K.S.

Myslím že krom brzdících procent je to ideální pro šotouše co se o tom dozví na poslední chvíli aby věděli kdy jim to projede za chalupou.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Půjdu se podívat alespoň na nádraží a zamávat jim za dobrý nápad ohledně naších krajanů v Rumunsku.Škoda,že nejedou vlaky dva s odstupem cca 1 dne,jel bych také.Někdo zde píše,že „bude sranda rozjet 18-ti vozový vlak s tím šrotem….Za svého mládí jsem bydlel na Slovácku a na „Ferdinandce“byl běžně k vidění např.v roce 1972 R „Polonia“ z Varšavy na jih,v letní sezoně 16-18 vozů s jednou parní mašinou,buď 475.1 nebo Rudý ďábel 476.1 depa Přerov.Později jezdila 1 berta,rychlost na stoupání od Moravského Písku sice nic moc,ale jelo se….možná ta „berta “ bude ještě k něčemu dobrá…..

Johnny Gomezz
Host
Johnny Gomezz

neodesli z R-U – jen se presunuli v ramci R-U jinam – kde jim naslibovali kvalitni pudu o velkych rozmerech. Tak se nechali zlakat – jenze s nima vyje=bali – protože dostali nekvalitni velmi kamenitou pudu v horach…

Byl to jeden z několika zpusobu jak dostat české obyvatelstvo z Cech a uvolnit tak prostor germanizaci…

Tom
Host
Tom

Přesně tak, jen malé upřesnění, v tu dobu se nejednalo o R-U, nýbrž o Habsburskou monarchii, R-U vzniklo až po Prusko-rakouské válce v rámci rakousko-maďarského vyrovnání v roce 1867.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

S tou germanizací je to asi nadměrná podezřívavost: 1. Tenkrát šlo o zaplnění – obsazení volného prostoru, a hodili se k tomu lidé z celé monarchie různých národností, např. česky i německy hovořící. 2. Pokud se z tehdy přehuštěných českých nebo moravských vesnic část lidí nechala zlákat, žádný prostor pro germanizaci se tím samozřejmě neuvolnil. 3. Germanizace se tehdy dělala prostě jinak: němčina jako hlavní úřední jazyk, jako hlavní jazyk středoškolský a částečně vysokoškolský, jako jazyk lepší společnosti, kulturní. V některých oblastech např. Krušnohoří nebo Jizerských hor příchozí německy hovořící měnili poměry národností, ale že by někde germanizace byla zrovna… Číst vice »

poiuz
Host
poiuz

To bude sranda rozjet 18 vozovou soupravu s tím šrotem :D.

Petr.R
Host
Petr.R

Proč, belgičance bude pomáhat brejlovec.

Apollo 17
Host
Apollo 17

Hlavně bude asi napájet topný kabel,který budou potřebovat vozy Bcee.Belgičanka topit neumí(je to jen nákladní mašina).Jinak rozjet vlak o hmotnosti 900 tun(těch 18 vozů) nebude problém i bez pomoci Brejlovce.

výpravčíXY
Host
výpravčíXY

S jakým šrotem. „Belgičanka“ je rekonstruovaná e. lokomotiva s docela slušným výkonem, běžně vozící nákladní vlaky s dvojnásobnou zátěží, než bude tento rychlím.

poiuz
Host
poiuz

Jenomže s nákladem se nezastavuje co cca 6 minut.

jouda
Host
jouda

Pán myslí, že se staví všude. 🙂