LOT 3a leaderboard

Přehledně: Co se začne příští rok stavět. Nejdražší bude D1 u Přerova a uzel Pardubice

Deník Zdopravy.cz „vytěžil“ z aktuálního návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok přehled dopravních staveb, které by se

Zpět na článek
95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

redakci: Prosim, bylo by mozne zjistit, co presne je „I/42 Brno, most Otakara Ševčíka přes Ostravskou ulici“? Zda to je dokonceni predchozi opravy smer ke Gajdosove (ach jo) nebo projekce propojeni na ulici Belohorska (wow)? Na webu jsem nic nedohledal.

Daniel Bečvář

Obchvat Mikulova se v příštím roce určitě stavět nezačne, zrovna minulý týden ŘSD uvádělo rok 2021.

rory2k

Zřejmě ze staveb SŽDC vypadla Modernizace Praha – Ruzyně (včetně) – Kladno (mimo). To není dobré znamení…

J.L.

Netuší někdo, jak to vypadá s modernizací trati 180?

Romanero

Tak já bych věděl, kde se válí 6 miliard.. 😉

Dominik

Nevíte někdo něco blíž o té rekonstrukci žst. Holešov?

Vždyť ta byla celkem povedeně rekontruována ca před 10 lety, leda že by investovali do nástupišť, to mi ale přijde v této stanici zbytečné.

Jerry

Budova jo ale kolejiště je Holešově původní

Dominik

Chápu, jen mi to příslo zvláštní nazývat to rekonstrukcí žst. stejně jako tu Bystřici, která to potřebuje jako sůl.

Jerry

Bystřice každopádně.. a konečně i Vsetín.a Frenštát pod Radhoštěm se mnel dělat…. Ale nic se neděje

Mindrej Zebis

Nejvetsim nepritelem pro rozvoj dopravni inrastruktury jsou ekologicky neziskovky, ty skodej hned dvakrat: 1) Odcerpavaj z rozpoctu penize 2) za ty odcerpany penize soudne brzdej vsechny kroky pripravneho rizeni i samotnou stavbu

Asd

Největším nepřítelem je stát sám svou neschopností rychle a efektivně konat. Veškeré povolovací a schvalovací procesy má v rukou stát. Ať už se jedná o ŘSD, MŽP či soudy.

Gremli

Možná by stačilo jednoduché pravidlo – soudíš-li se, tak po tuto dobu nedostaneš žádnou dotaci. Pak by se s těmito spolky možná dalo řešit i něco konstruktivně…

xyz

“ soudíš-li se, tak po tuto dobu nedostaneš žádnou dotaci. Pak by se s těmito spolky možná dalo řešit i něco konstruktivně…“
Konstruktivnost docílená na základě zákonné restrikce. Zajímavý oxymorón. 🙂

Jaaa

Protože životní prostředí nemá pro člověka žádnou hodnotu a úředníci dotčených organizací se v žádném případě nesnaží protlačit nesmyslné varianty (aneb svah na D8 se nikdy nesesunul).

Gejza

Zajímavé by bylo udělat nějakou verzi přehledu jen s novostavbami. Bez všech těch PHS, rekonstrukcí mostů, rekonstrukcí (třeba I/53), GSM-R a TNS vypadá ten seznam (z hlediska prioritních staveb) dost tristně. A to ještě D0 511 je jen zbožné přání a kdoví, zdali i ten obchvat Přerova na D1 je reálný…

Gejza

Máte tam dvakrát „D7 Chlumčany zkapacitnění“. Nemělo by být místo toho jednou „D7 Louny, zkapacitnění obchvatu“?

Karel Zápotočný

Vždyť v roce 2020 se má začít stavět celá D4 – proč v seznamu chybí? A rekonstrukce železničního nádraží v ČB? Taky chybí. Proč?

Lemmy

Asi proto, že D4 nebude stavět SFDI…

Ulafme

No, staveb na D35, těch tam tedy je!
A urychlenou dostavbu D35 přitom před volbami 2013 Babiš zmiňoval jako jeden z důvodů, proč vůbec vstupuje do politky. O šest let později má v rukách již šest let všechna potřebná ministerstva a ještě se ani nekoplo a nekopne ani v dalších minimálně dvou letech.
Tak prostě vypadá výstavba prioritní dálnice podle Prvního StBáka. Ale hlavně, že se dotace čerpají…

jirka

no Babis asi netusil co sedi za diletanty na urade. I tady obcas na chatu je mentalita jak v 19.stoleti

Asd

A proč ty diletanty jednoduše nevyhodí?

1975

…a ono územní rozhodnutí se vydává na ministerstvu? tak to jo.

MildaIV

Má většinu ve sněmovně a novela zákona, podle které by vznikl centrální úřad, který by schvaloval liniové stavby celostátního významu se řešila. Tím by se schvalovací proces těcht staveb nepochybně zrychlil. Nějaká neboha úřednice někde v prdelákově, která celý život schvaluje maximálně stavby rodiných domkú má najednou na stole dálnici nebo koridor. V jejím rozhodnutí pak hledají chyby zkušení právníci z nějakého ekohnutí. Samozřejmě ho tam často najdou a soudu nezbývá než rozhodovací proces vrátit na začátek.

Vrtal

Jo když jsem tady v jedné diskuzi psal že D35 skončí na dlouho před Vysokým Mýtem tak tomu moc lidí neverilo. A ejhle. Skutečně se další dva roky nejméně nezačne stavět ani poslední úsek k Mýtu ani obchvat Mýta. Tak to bude slušný. Už teď tam jezdí přes 20000 aut denně….

Vlaczech

No zatím to vypadá že se dřív začne stavět d35 mezi HK – Jičínem kde se už vykupují pozemky než úseky od Ostrova dál k Mohelnici

Zelenay

Bodejť, že i přes robustně rostoucí ekonomiku – čest podnikavým lidem a jejich zaměstnancům – má vláda země jiné priority, hlavně dávkový čerpací systém a investice jsou okrajová záležitost. Tak to chce nejpočetnější skupina voličů, tak se tedy i děje.
Krátko a díky konjunktuře i střednědobě to může fungovat..

Kubrt

A k tomu se ještě přidá fakt, že „stát“ v letech konjunktury – a tedy vysoké ceny stavebních prací – staví jak o závod a na léta útlumu už teď plánuje, že se ve výstavbě taky utlumí. Přitom by to mělo být přesně naopak – v letech ekonomického útlumu by měl stát stavět víc, aby jednak využil nižších cen, jednak dal vydělat stavebníkům.

Zelenay

Bych neřekl, že nějak stát moc staví, stavěl za těch vlád tzv. pravicových, od vlád ČSSD+ANO toto číslo kleslo, toky se přesměrovaly jejich levicovým třídním vyrovnáváním.
Vlastní stavění je vlastně náhodný proces, kde se co postaví, či nepostaví, stát plánovat nikdy neuměl.

Panda

Souhlas, navíc je ekonomická konjunktura + se staví často méně prioritní stavby (ty relativně jednoduše projednatelné) a/nebo ty s menším dopadem na rychlost/kapacitu (viz přehled SŽDC výše)… Bohužel u městských staveb (zejména Praha) je ten propad ještě výraznější…

1975

Jasně, rozestavěných 252km dálnic a silnic jsme měli vždycky. A teď ještě tu o Karkulce.

BoH

Sice se bojím, že toto přeroste v nepěknou diskusi, ale jak konkrétně tato vláda zvýšila dávky? 🙂

VRT

Dokonce bych řekl, že k průměrné mzdě ty a dávky důchody klesly.

BoH

Osobně si to také myslím. V podstatě snad jediný skutečný přešlap jsou slevy na jízdném, ale samotné sociální dávky nezvyšovaly (tedy kromě těch, které jsou navázané na minimální mzdu). Ano, zvedla se mateřská (což je ovšem myslím dobře), stejně tak platy státem placených profesí. A samozřejmě důchody, nicméně všechno z toho je potřeba postupně zvedat. Samozřejmě, můžeme diskutovat nad tím, zda není moc byrokratů (a zřejmě také je), nicméně to nejsou nezaměstnaní, tedy to nelze nazvat dávkomatem 🙂 … A když někdo řekne, že tato vláda neinvestuje (což ano, je pravda), tak koho volit, že bude investovat, ale bude investovat… Číst vice »

Zelenay

Dnes je zvykem poměřovat relativně, poměřovat k jiným apod., tím se zakrývá podstata. Nechci rozebírat jednotlivé body, fakt je ten, kolik vymlátí stát z lidu a kolik investuje je směšné číslo, horší než v létech po krizi 2008, zbytek se prodávkuje. Z tvrdých čísel je státní hydra násobně přerostlá, tečka. Chápu, tak je to v celé Evropě, vysoké dluhy jsou norma, takže mediálně relativně super – premianti třídy. 😀 Jen když někde něco kiksuje, politicko-úřední mašina se hrozí finančního kolapsu, zaklíná, že je třeba stimulovat, tisknout držet prachy na nulových úrocích. Tady říkám jediné, že poměr prodávkovaných tedy projedených peněz… Číst vice »

BoH

Dobře, tak mi prosím řekněte, kde konkrétně ušetřit. Ono je oblíbené mluvit o projídání, ale když se to vezme do důsledku, vyjde z toho „jeden mrtvý – tragédie, milion mrtvých – statistika“. Opravdu by mě zajímalo, kde byste ty peníze Vy vzal.

Zelenay

Nejsem idealista, těch jsou plné finanční hřbitovy. Současný stav státu odpovídá tomu, co nejvěrněji kopíruje požadavky lidí.
Fabulovat matrix je chiméra, kterou přenechávám jiným, já stát k životu nepotřebuji a jeho vnitroprocesy mě nechávají chladným, pouze jsem komentoval, že podíl investic do budoucnosti, k spotřebě dneška je velmi nízký a dále klesavý.
Konsekvence z toho ať si vyvodí každý sám. Rozumím ale i dnešním seniorům bez rodin, že je jim stav infrastruktury, po které nikdy jezdit nebudou u zádele a raději ten důchod a dostupné léky..

BoH

No ale pak je to samozřejmě těžké. Musíte vycházet nejen z ekonomické, ale i politické reality. Podle mě všude se dá trochu šetřit (například vrátit do původního stavu nesmysl s jízdným), ale je potřeba se na to dívat komplexně. Podle mě samotných peněz do investic není málo, ale musí se i s nimi zacházet účelně a měly by jít skutečně tam, kde je potřeba. V naší obci například rozvrtali velice kvalitní silnici, aby ji nahradili jakýmsi pokusným sajrajtem, na který si pak všichni stěžovali a povrch silnice opět vyměnili. Toto není hospodárné zacházení s penězi a myslím, že kdyby stát… Číst vice »

noerf

BoH: Možná by stačila jedna věta bývalého primatora Prahy pana Béma.“To co stála Blanka, dnes Praha prožere za rok.“ Nad touto větou by se stálo zamyslet, aby člověk pochopil, kam jsou peníze.
Koukněte se o kolik se zvýšili investice do dopravy a o kolik sociální výdaje státu za posledních 5, 10, 20 let.

Zelenay

No vidíte, až půjdou současní 30-tníci do důchodu, tak jejich poměry budou úplně nízké, jestli vůbec budou. Osobně bych si tipnul, že slovo důchod bude neopodstaněné a státní důchody budou jen jakási nuzná dávka.

jirka

napr. navysila mzdy ve skolstvi, v statnim aparatu. Ale performance nebo kvalita se vubec nezlepsila. Staci se podivat na uroven skolstvi, autoskol a stavebnictvi. Rusko-mentalita pred 30 lety

BoH

Co byste navrhl tam zlepšit? Jak navrhujete přitáhnout kvalitnější lidi, když se jedná o nejhůře placenou pozici, na kterou je potřeba vysoká škola?

Jan Sova

řekl bych, že obecně nejhůře placeným místem s vysokoškolsky vyžadovaným vzděláním je úředník. Učitelé mají vyšší průměrné mzdy.

BoH

Nevím, jak je to se zaměstnáváním úředníků, ale předpokládám, že na většinu pozic není potřeba diplom. Alespoň si u této administrativní práce nedokáži najít důvod, v čem by měl být takový úředník vzdělaný…

jirka

Ceske skolstvi je zaostale od 1.stupne. Vetsina Vysokych Skol je katastrofa. Jeste si dobre pamatuju jak se z uredniku stali na konci 90.let VS-absolventi. Stat jim financoval VS ze statniho budgetu.

A co zlepsit? zacit se musi u ceskeho jazyka jehoz pravidla jsou na urovni 18.stoleti a vubed neodrazi potrebu nasi doby. Rec je obraz mentality. A az se zmodernizuje jazyk tak se da neco menit.

A prilakat kvalitni lidi? Jsem cely zivot v Korporatu a Cesi bohuzel nejsou sto konkurovat ani Slovakum. A to nekteri maji za sebou i 2 VS

BoH

Abych řekl pravdu, většině věcí nerozumím. Nerozumím, co má být katastrofa, nerozumím, v čem mají být Slováci lepší. A už vůbec nerozumím, jak chcete modernizovat jazyk, aby najednou bylo lidstvo chytřejší…

jirka

vicemene kazda Vlada nakonec splni co si volici zadaji. Rok 1945 -1983 to byla Ceska volba. A nasledky tu mame dodnes.

Lemmy

Plánovat SOKP 511 Běchovice – D1 na rok 2021 je celkem odvaha, ale i tak 👍

1975

No, pravda, záleží, jak dlouho bude pani z úřadu Prahy 22 v lázních…

VRT

Praha – Vysočany – Mstětice, Čelákovice (mimo) – Lysá nad Labem?
Vypadalo, nebo už s tím nepočítají?

Lektor

Druhá jmenovaná stavba už začala, ta první by ještě do konce roku měla začít.

XXXD

Minimálně úsek Čelákovice – Lysá se už oficiálně začal dělat. Viz https://zdopravy.cz/dalsi-nezdvihaci-most-pres-labe-szdc-se-pousti-do-useku-lysa-celakovice-27784/
Modernizace úseků, které ještě opravou neprošly, pravděpodobně už také oficiálně začaly.

VRT

No ale asi dost formálně…

Robert Šalda

Na technologické budově odbočky Káraný (fakticky výhybny) se již pracuje. Minimálně základy snad i hotové.

VRT

Nicméně jak koukám, koleje skutečně 20/21.

Laik

Fakt, že jsme nebyli a nejsme schopni prostavět peníze z Evropské unie je jedna z největších chyb všech našich vlád.

BoH

Hmm… jak kde. U nás je například nesmyslných cyklostezek odnikud nikam spousta 🙂 Hlavně, že se betonuje…

xyz

Paradoxně díky tomu „neprostavění peněz na velké projekty“, došlo k čerpání na náhradní projekty – tedy řadu tzv. „revitalizací“, „odstranění propadů rychlosti“ atd. Na projekty, na které by se (přinejmenším v daném časovém období) nedostalo, pokud by se peníze vyčerpaly na ony velké projekty typu odsun Brna atd.

VRT

Taky díky tomu vypadají lokálky lépe než hlavní tratě. Jestli to je dobře, toť otázka.

xyz

„Taky díky tomu vypadají lokálky lépe než hlavní tratě“
Připomenu, že jde mj. o „lokálky“ jako např. Bludov – Lipová Lázně, Zastávka u Brna – Třebíč, Klatovy – Železná Ruda atd.

(To jen aby si někteří méně znalí nemysleli, že reálně jde o skutečné lokálky typu „kde jezdí po celý den sólo 810“ atd.)

Kubrt

Tak koridor v Libochovicích tu definici lokálky na bázi 810 skoro splňuje 🙂

xyz

Tam lze spekulovat o opačném postupu – „revitalizace“ části této tratě (komplexní rekonstrukce proběhla jen v úseku Libochovice – Radonice nad Ohří, ale O. K., chápu, že každý z oněch „náhradních projektů“ byl zastropován cca miliardovým rozpočtem) měla za cíl mj. takové zkrácení cestovních dob, aby se tato trať vymanila z pozice „lokálka“ do pozice „meziregionální spojnice“. Mimochodem, v Ústeckém kraji snad žádná z oněch velkých staveb (těch, jejichž nerealizace nakonec měla za následek vznik těchto menších, „revitalizačních“ projektů) nebyla předpokládána, tzn. Ústecký kraj si tímto snad i polepšil. (+ Taktéž na jeho území díky tomu došlo k „odstranění propadů… Číst vice »

VRT

Galerie toho nejlepšího z české železnice: https://www.facebook.com/zabradlomanie/

xyz

„Galerie toho nejlepšího z české železnice“

V případě zastávky Bystřička či žst. Stará Paka (z těch míst, která jsou na odkazovaných stránkách) zábradlí jednoznačně přispívá k bezpečnosti.

Naopak dva schody bez jakéhokoliv opěrného bodu (natož zábradlí) ze švýcarského nádraží (viz další z fotek) nejsou ničím následováníhodným.

A hlavně:
– Náklady na výstavbu zábradlí činí jen minimální část celého rozpočtu staveb.

– V některých případech je toho zábradlí o to víc vlivem toho, že v předmětné stanici byla vybudována poloperonizace s centrálním úrovňovým přechodem; kdy jinou – a dražší – variantou by bylo „méně zábradlí, ale s podchodem“.

LKB

Radsi podchod nez zabradli. Rozhodne zvysuje bezpecnost vice.

Tomáš Záruba

Podle mě je to jedno. Opravit je to potřeba kompletně všechno, a z historického hlediska je fuk zda to bylo to či tamto o pár let dříve nebo později. A situace aspoň donutila některé nejmenované na MD připustit, že se na železnici smí investovat i jinam, než jen do koridorů – tohle samo o sobě je dle mě velké pozitivum celé věci.

Most

Nevidím tam D49 Hulín-Fryšták. Buď to začnou stavět ještě 2019 nebo až po 2021 ? Tragédie.

bennyx

Stavba už byla zahájena před lety… Nyní je pozastavena, proto není uvedena jako zahájen stavby…

Ondra

ok, díky za vysvětlení, taky mě trklo že to tam není, přitom já už bych tam tu dálnici fakt docela potřeboval 🙂

Karel

Pro autora: nevíte, jak to bude s přestavbou hlavního nádraží v Mladé Boleslavi? Už se o tom mluví tolik let a pořád nic se neděje, na regionální železniční uzel je to tam tragédie. Ale nevím, jestli to náhodou nemá v gesci město, které to by to tak financovalo.

Radovan Komínek

Nenašel jsem v přehledu I/67 – Karviná, obchvat, která se momentálně soutěží s plánovaným začátkem stavby v roce 2020 dle https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/359/infoletak_s67-karvina-obchvat.pdf. Je to tím, že nejsou přidělené finance nebo se v návrhu rozpočtu SFDI uvažuje začátek už v roce 2019?

Zuzana.klusova@pirati.cz

To by mě také zajímalo, nezjistil jste něco?

a8n

V návrhu je se zahájením 10/19.

Vladimír Bílý

To SŽDC je je trága! Vidím tam dobře za dva roky k zahájení všeho všudy jedinou novostavbu tratě cca 1 km Boskovické spojky? To nejsou schopni zahájit ve 2021 ani ten tunel u Chocně?

Lektor

A jak byste si to představoval, když stavba byla schválena teprve letos?

Rýpal

Koukám, že do 3kV se mohutně investuje. Buď je konverze celé sítě na AC hodně daleko (a první vlaštovka Nedakonice – Říkovice jaro nedělá), nebo prostě potřebují utratit prachy. 🙁

Kamui

No nevím, když ve Stéblové má vzniknout střídavá napaječka.

Dominik

Jenže vedle bude mobilní část na stejnosměr, a tak to může klidně dalších 20 let fungovat.

IGCT

Rychlý přechod na AC by způsobil, že by nebylo čím jezdit.

Dominik

Naštěstí je daleko, jelikož na koridoru přijdeme o možnost pracovat pod napětím, což při hustotě provozu je zatím docela důležité.
A znamenalo by to i velký problém pro dopravce, myslím si, že odhad, že ju Pardubicím se střídavina dostane tak kolem roku 2035 (když brzo) není zas tak daleko od pravdy.

Kamui

Ono je možné opravovat 3kV trolej pod napětím? Pokud ano tak to máte můj respekt, já bych tam teda nevlezl ani za nic.

Dominik

Nejde dělat vše takto, ale například laníčko ano, má to samozřejmě svá pravidla (místa, kde je zákaz jsou označena, např. pod mostem, je takové obvyklé místo), ale jinak se jedná o bezpečnou práci (jedná se o práci na potenciálu).

Robert Šalda

Rostoklaty a Balabenka se budou přepínat až na konec, takže těch dvacet let to může ještě fungovat. Když vidím to tempo jak se ta konverze rozbíhá…

Ten_z_Bíliny

A co Choceň – Ústí nad Orlicí?

Dušan

Bude se dělat obnova v původní stopě, což je bráno i jako výchozí stav pro ten upgrade na 4 koleje..na ten se teď soutěží DÚR, ale vzhledem k tomu, že to teprve musí projít procesem EIA a kdo ví, čím ještě tak je to celé zatím ve hvězdách…

johny

Co uzel Třebová? Neví tu někdo? Plán byl 2019 a pořád nic, a není ani ve výhledu na příští dva roky i když jsem ho na seznamu čekal.

BoH

Není nad úžasné plánování. Místo toho, aby to udělali v roce 2021, kdy (pokud si dobře pamatuji) proběhne rekonstrukce trati Brno – Blansko, tak to raději udělají rok poté, když tam zase bude jezdit více vlaků …

johny

9, 5mld? To bude dražší než pardubky? To se mi nezdá..

Dominik

Vzhledem k velikosti Třebové si nemyslím, že to je až tak moc.

noerf

Co prosím znamená zkrátka SSÚD u dálnic?
Jinak na rekonstrukci vlakového nádraží v Českých Budějovicích si ještě evidentně pár let počkáme. Přitom je to historická budova, která v současné stavu České Budějovice hyzdí.

Jan Sůra

Středisko správy a údržby dálnic. Doplnili jsme do textu, díky za upozornění.

Pan Elák

Můžete prosím ještě doplnit zkrátku PEÚ? Nemůžu to nikde najít. Díky

Kubrt

Předelektrizační úpravy – v žargonu SŽDC důkladná oprava trati, včetně zabzař. Ty vlastní elektrifikace – napájení, sloupy, troleje – je už jen taková třešínka na dortu, hlavní akce jsou ty PEU 🙂 Často to pak vypadá, že elektrifikace je jediná cesta, jak v tuzemsku zkulturnit železniční trať.

Jan Sůra

Lépe bychom to nepopsali, díky:-)

XXXD

„Jinak na rekonstrukci vlakového nádraží v Českých Budějovicích si ještě evidentně pár let počkáme. Přitom je to historická budova, která v současné stavu České Budějovice hyzdí.“

Takových věcích posetých po celé ČR jsou stovky, takže co byste čekal.