umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Další (ne)zdvihací most přes Labe. SŽDC se pouští do úseku Lysá – Čelákovice

Budoucí most přes Labe v Čelákovicích. Vizualizace: SŽDC
Budoucí most přes Labe v Čelákovicích. Vizualizace: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech zahajuje práce na rekonstrukci úseku Lysá nad Labem – Čelákovice. Jde o optimalizaci mezistaničního úseku, jejíž hlavní součástí je výstavba nového železničního mostu přes Labe nedaleko Čelákovic.

Zakázku získaly společnosti Eurovia, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha, cena činí 1,47 miliardy korun bez DPH. Odhadovaná cena při vypisování zakázky byla 1,284 miliardy bez DPH. S financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Connecting Europe Facility).

Náplní stavby bude rekonstrukce železničního svršku a spodku, proběhnou také úpravy nástupišť v zastávce Čelákovice-Jiřina, železničních přejezdů, mostů, pozemních objektů pro technologii, přístřešků pro cestující, trakčního vedení či sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Hlavním cílem je podle SŽDC odstranit nedostatečnou kapacitu dráhy pro narůstající počet přepravených cestujících a zvýšit traťovou rychlost až na 140 kilometrů za hodinu (dnes 100 km/h). „Klíčovou součástí stavby bude výměna mostu přes Labe, který nevyhovuje současným potřebám železniční dopravy zejména kvůli svému šířkovému uspořádání,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Starý most u Čelákovic bude nahrazen novou nosnou konstrukcí, úprav dozná i spodní stavba. Po přestavbě bude mít most podjezdnou výšku pro lodě minimálně 5,25 metru (dnes 4,7 metru), stavebně bude připraven na podjezdnou výšku sedm metrů. Jinými slovy bude připraven jako zdvihací most, zatím ale nebude osazen zdvihací technologií. Bude tak sdílet osud železničního mostu v Kolíně, který je na tom už několik let stejně. Labe má být podle plánů splavné pro velké (i kontejnerové) lodě až do Pardubic, nedaří se ale prosadit zdymadlo u Přelouče.

Most přes Labe v Čelákovicích. Pramen: SŽDC/dokumentace EIA
Most přes Labe v Čelákovicích.
Pramen: SŽDC/dokumentace EIA

S ohledem na vysoký rozsah osobní dopravy ve špičce je součástí stavby zřízení definitivní odbočky Káraný, která rozdělí dnešní úsek mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi na dva. Hlavní stavební práce začnou v březnu příštího roku, kdy se předpokládá zahájení dlouhodobých výluk. Konec stavby se pak plánuje na listopad 2021, do konce května 2022 budou probíhat dokončovací práce. Ještě letos by se měla postavit technologická budova odbočky Káraný společně s potřebným zabezpečovacím zařízením. Odbočka zůstane zachována i po stavbě pro zmírnění vlivu výluk při udržovacích pracích.

Příští rok začne rekonstrukce obou traťových kolejí v úseku Lysá nad Labem – Káraný a spodní stavba definitivního mostu přes Labe i provizorní mostní konstrukce. V roce 2021 se pak bude pokračovat v úseku Káraný – Čelákovice.

Stavba je součástí chystané rekonstrukce celého ramene od Prahy po Hradec Králové, jehož jednotlivé úseky jsou v různé fázi přípravy. Přestavbou už prošla stanice Čelákovice. Trať slouží mimo jiné i jako objízdná trasa k prvnímu koridoru.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Další ukázka diletanství SŽDC za pasivního přihlížení MD – od Káraného trať k mostu klesá, pak k zastávce v Jiřině stoupá. Od projektanta mám potvrzené, že zde z hlediska nivelety vychází luxusní řešení na výšku mostu 7 metrů. Toto řešení má jedinou nevýhodu – vyšší opěrnou zeď na čelákovické straně, která by prý „hrozně stínila“ několika domkům u tratě. A „odborníci“ na SŽDC si s tím nedokáží poradit, raději postaví polovičaté řešení, aby v případě potřeby (toť otázka!) za další peníze ho museli nákladně přebudovat.

Martin V.

Ale 7 metrů se třeba v Německu na nově rekonstruovaných průplavech nikde nepoužívá. Mittellandkanal a Elbe-Havel-Kanal v severním Německu mají nové mosty právě na 5,25 m. Na Labi je to obvykle víc, protože je to řeka s proměnlivou hladinou a počítá se od nejvyšší plavební hladiny. V Čelakovicích rozdíl mezi obvyklou a maximální plavební hladinou asi velký nebude, když je most jen 1300 metrů nad jezem. Ale pokud trať k mostu klesá za ním zase stoupá, tak je to škoda. U nás bych využití pro podjezdnou výšku 7 metrů viděl v úseku Hřensko – Mělník – Praha. Ne pro kontejnery,… Číst vice »

Daniel Mach

Tak nízký most? Nezapomněli to konzultovat s Pražským hradem? Až sem budou jezdit čínské lodě z Dunaje a Odry, budou muset náklad překládat. Xakru!

Jarda

K tomuto úseku je více podrobností v následujícím článku:
https://www.koridory.cz/optimalizace-tratoveho-useku-lysa-nad-labem-mimo-celakovice-mimo/#

Pro všechny fanoušky vyšších rychlostí doporučuji prostudovat situace – přímá před Lysou má cca 3 km, z obou stran oblouky, takže je úplně jedno, jestli 140 nebo 160. A nějaké přeložky v bažinatém terénu se spoustou přírodních rezervací by sice stavbu hodně prodražily a oddálily, ale vzhledem k vedení trati přes Čelákovice by to ani moc nepomohlo. Takže jako oprava stávající, převážně příměstské trati super, no a VRT doprava v dalekém výhledu holt pojede jinudy.

MRC

Okey, díky. 🙂

František

Rychlá dálkové doprava stejně musí jinou cestou, tady už by ubírala kapacitu pro stejně tak potřebnou, ne-li potřebnější nákladní a krajskou osobní dopravu, zejména vlivem rozdílnějších rychlostí.

Probe

Proc vrt v dalek vyhledu?

Martin V.

Není mi jasné, jak to myslí s tím mostem. Místo dvou souběžných ocelových konstrukcí bude jedna pro oba směry na úplně nové spodní stavbě? A po dobu výstavby někde vedle provizorium? Současná spodní stavba je nepoužitelná?

Odbočku Káraný si mám představit jako dvě trvalé rychlé (80 km/h?) kolejové spojky v širé trati?

železničář v důchodu

Také mě zarazilo, proč se i v textu píše o (jednom) mostu, když je to, pokud vím, „dvojmost“ = dvě samostatné konstrukce – logicky se tak buduje naprostá většina mostů na dvou- a vícekolejných tratích, protože při jakékoli poruše (nejen bombardováním za války) jednoho mostu je velká naděje, že bude možno i nadále provozovat aspoň jednu kolej.

Martina

Proč to trvá všechno tak dlouho bydlím kousek od toho mostu a nic se od zastávky Čelákovice Jiřina až k mostu nedělá

MRC

Proč se téměř každá ocelová konstrukce nahrazuje novou ocelovou konstrukcí, jen tady se má jednat o prakticky nový most?
A proč se ta trať zazdívá rychlostí pouze 140km/h?

Ví se to, nebo zas navrhování nekompetentní osobou v SŽDC?
Takhle to budou zas akorát utopene peníze.

Alespoň ta propustnost…

Tomáš

Zazdívá, nekompetentní…. pro silná slova nechodíte opravdu daleko. Co se tak nejdřív podívat na mapu a zamyslet se, kolik je asi tak reálné z tohoto úseku „vymáčknout“, a pak až napsat svůj příspěvek 😉

Jakub

Studoval jsem projektovou dokumentaci a než by se příměstské vlaky rozjely po Čelákovickém oblouku (100 km/h po modernizaci) a mostu (110/120 km/h) na 160 km/h, tak by zase zastavovaly v Lysé. Potenciál vyšší rychlosti by využilo max. Pendolino.

Mrc

Případné rychlíky na Hradec by rychlosti nevyužily? Nebo jak? To se to z těch 120 na 160 rozjíždí tak dlouho?

Jakub

Jsem z Lysé a jezdím tu denně. ten rovný úsek má pouhých 4.15 km. Pak následují oblouky. Někdo tu psal, že 200 km/h by v Ejpovických tunelech nemělo smysl, že zrychlení by bylo pouze pár vteřin. Tu by byl rozdíl ještě menší.

Nevím, proč ty mínusy. 140 km/h je v podobných úsecích i na I. koridoru.

železničář v důchodu

Ty zbytečně vysoké rychlosti na krátkých úsecích soustavně vnucují ti, kdo nemají ani potuchy o rozdílech v údržbě a jejích cenách – ani mizivý skutečný efekt pro cestující a naopak cena zbytečně vyplýtvané energie je přitom nezajímá …

Mrc

Bydlím kousek odsud a nevěřím, že by z toho nešlo vytáhnout 160… Nekomponentní – uznávám, možná silné slovo, ale proč se to řeší takhle, když to jde určitě lépe, a do budpucna lépe?

Vbb

No tak nevěřte. Fyzika a ekonomika na to mají vlastní názor, a na rozdíl od vás relevantní.

rušňovodič Peter

Ahoj, vraj nejaký úsek medzi Lysou a Vysočanmi má byť autoblok, ktorý to bude a koľko oddielov?

Jakub

Ano, oddíly by měly být snad dva (spojka u Káraného se zachová).

55p

To mě trochu překvapuje, psalo se kdysi na KR, že už se nové úseky s národním zabezpečovačem a tedy i autoblokem nebudou zřizovat, ale bude se čekat na Godota, tedy pardon, ETCS.

a8n

AB nerovná se LS.

rušňovodič Peter

AB je na českej železničnej sieti pomerne slušne rozšírený, ale minimálne do budúcna by mal podľa mňa byť aspoň na trati Beroun – Praha. Aj ja som to na kreporte zachytil, diskutujúci tam uviedol, že novozavedený AB na úseku B Slatina – Blažejovice bude posledný. Jedná sa o nátlak EÚ, alebo je to rozhodnutie českého úradnictva?

Josef Kubeš

A protože chybí jakákoliv koncepce v plánování dopravních staveb, tak třeba nevíme, kudy povede trať na Liberec. A protože jedna uvažovaná varianta vede právě přes Lysou a Milovice, mohli bychom v případě schválení takové trasy přidat rovnou jednu kolej, zvýšit více rychlost. Jenže my koncepci nemáme, zabetonujeme to na 140 km/h, přestože to má být alternativa k trati 011 a jezdí tudy vlaky do Hradce, který by si spojení pod hodinu s Prahou také zasloužil a pak budeme brečet, že kapacita bude na hraně jako třeba na 221. No ale hlavně, že máme jízdné za žebračenky, ale uvažovat trošku dopředu,… Číst vice »

D.S.

Myslím, že dálková doprava směr východ by podle zveřejněných plánů měla být řešena novostavbou Běchovice – Poříčany.

VRT

Liberec je na severoseverovýchod. Tam si novou tratí do Poříčan nepomůžeme.

D.S.

Ta trať je plánována jako pilotní VRT u nás s možným začátkem výstavby v roce 2025. Zda je to reálné nechám stranou. Nicméně tato trať bude řešit i směr HK. Jistě by se se na ní dal napojit i Liberec s tím, že by bylo možné vést i přímé vlaky Liberec – Morava mimo Prahu.

a8n

Tam si pomůžeme novou tratí na Ústí, až bude za sto let stát.

VRT

Za 300 let! Nebudeme troškařit.

Jakub

Tam žádné časové úspory oproti dnešnímu koridoru nenastanou. Pokud bude Nymburk – HK na 160 km/h, proč by se posílala dálková vrstva (počítám objednávaná na rychlost 160 km/h) přes VRT na 300 km/h a posléze zatěžovala jednokolejnou trať přes Sadskou, kde tou dobou bude možná konečně konstantní rychlost 100 km/h?
Počítám, že jako odklonová trasa to bude fungovat, nicméně se zastavováním v Lysé se u R počítá odpočátku modernizace, jinak by se H. Počernice – Čelákovice nenavrhovala s přeložkou na 160 km/h.

D.S.

Stejně se bude, alespoň dlouhou dobu, jednat o izolovanou VRT s uvažovaným pokračováním právě na Hradec a Polsko. Stejně tak se dá předpokládat, že po dokončení modernizace trati do Hradce bude zavedena expresní vrstva.
Logické by mi připadalo protažení VRT s první fázi až někam k V. Oseku.

Martin V.

Já jsem v tom prvním úseku VRT na 300 km/h implicitně předpokládal rychle pokračování dál podél D11 na Velký Osek (a napojení na reko směr HK) a potom spojku třeba na Týnec nad Labem (v minimální variantě, která mi jakž takž dává smysl). Mít 20 km tratě na 300 km/h a pak úzké hrdlo (kapacitní i rychlostní) v Kolíně, to nedává žádný smysl. Ale možná to jsou jen moje „šoto sny“ a zůstane u demo verze VRT do Poříčan…

KAREL

S uvažovaným pilotním úsekem rychlých spojení mezi Prahou a Poříčany se už prověřuje sjezd z rychlé trati u Poříčan směrem na Sadskou a zdvoukolejnění přímých úseků na Nymburk. Převedeny by sem byly právě jak HK rychlíky, tak případně další od Mladé Boleslavi, kam trať zatím ekonomický stále vychází i jako dvoukolejna a elektrifikovana. Je to nyní součástí prověřováni.

Michal J.

Jakože trať přes Sadskou, která je v současnosti deklasovaná motoráčky a nesmyslně vedenými rychlíky, které ani nezastavují v Poříčanech, má být v budoucnu dvoukolejná? Kde se o tom mohu dočíst více?

KAREL

Oficiálně zatím nikde. Neoficiálně ve studii pilotního projektu. Počítají se různé varianty, tak to neberte jako hotovou věc. Nicméně mělo by to význam i pro uvažováne budouci zrychlení železničního spojení na Jičín. Co se týče Prahy a Mladé Boleslavi, tak zde již ekonomickyvychazi Bezdecinska dvoukolejna spojka a napojení MB od východu, včetně případně elektrizace. Tudíž pokračování směrem ku Praze je logické a vychází rovněž ekonomický příznivé. Jestli to bude přes Lysou nebo právě přes Sadskou a dále po trati rychlého spojení na rychlost min 250 avyse, to se ještě ukáže.

Jakub

Jak by takový spoj Praha – Mladá Boleslav vypadal? To by musely jezdit vlaky na alespoň 200 km/h, aby se to vyplatilo… A musela by být elektrifikována i trať Nymburk – Mladá Boleslav. V té době by už ale mohla být postavena také Všejanská spojka, prostřednictvím které by se vlaky dostaly po modernizované trati přes Lysou stejně rychle do Prahy.

VRT

Liberec přes Lysou je dopravní nesmysl. To jsme si ukázali už mnohokrát.
Proto 2 koleje a 140 v pořádku. Do Liberce je potřeba nová trať.

Lukáš F.

Bohužel se ale žádná taková neplánuje, VRT do Polska má vést přes Hradec 🙁

Jiří Kouba

Dopravní konference, která to nedávno probírala, pokud vím takové rozhodnutí ve výstupech neměla…

František

Asi zase potřebují nějaké argumenty pro další zářez do krajiny ve formě novopečené VRT do Poříčan, tak tam hypoteticky vrazí i ten Liberec, aby to „vyšlo“. A bude se vesele dál jezdit hlavně po dálnici.

Strojvůdce Příhoda

….které se ale NIKDY nedočkáme, nehledě na to, že by šlo o ekonomický nesmysl. Smysl má pouze salámovou metodou (spojka Milovice – Všejany), částečným zdvoukolejněním trati z Všejan do Mladé Boleslavi a Turnova alespoň udělat železniční trať přijatelnou i pro osobní dopravu a umožnit její další vylepšování. Ale i tomu se SŽDC vehementně bránila a proto dodnes trať z Milovic do Všejan není a trať mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví je „vylepšována“ tak, aby tam nic takového zavést nešlo. Jistě, lze si spřádat šotosny o VRT, ale to v našich podmínkách, kde je třeba udělat předně jiné věci (například další… Číst vice »

VRT

Soroš?

Souprava

Nn, Junker.

VRT

Ajo!

Strojvůdce Příhoda

VRT a Soupravo, pohoňte si svá poškozená ega, ale jisti si můžete být jen s tím, že žádná VRT trať tu hned tak nebude. Na to, aby tu nějaká někdy vznikla v následujících dvaceti až třiceti letech, by se na ní již muselo pracovat. A to se krom opakovaných studií stále neděje.

VRT Praha – Liberec je pochopitelně nesmysl, do města se sto tisíci obyvateli se VRT nikde nebudují, ale to jste zjevně ve své zabedněnosti ještě nepostřehli. Tak šup ze skořápky ven, ať ten svět trochu poznáte:-):-):-).

Jakub

Jako malá země máme opravdu hodně tratí a s modernizací se musí postupovat systematicky. Proto plně souhlasím s postupem #1 vytížené tratě a koridory, #2 nákladní koridory, #3 vše ostatní.

Pracuji na MD

Nemate pravdu, mame pana Sosnu, nejlepsiho stratega zeleznice od Olsanskeho namesti do konce vesmiru

Partneři


Czechtoll

pst
podcast