Přechod k elektromobilitě dusí nezájem automobilek. Nenabízejí masové modely, řeší jen marži

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Téměř 28 procent prodaných elektrovozů patří do luxusního segmentu.

114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jura

Automobilkam elektromobily naridime a zakazniky posleme na prevychovu.

Ivo

Nejhorší na tom je ale to, že elektromobil není nijak ekologický a ve většině případů za sebou zanechá vyšší emise, než spalovací auto. Opravdu smutné.

Jouda

Prosím „mínusáře“ aby uvedl jasné a doložené argumenty, že Ivo nemá pravdu. Děkuji.

Y.K.

A to můžete nějak doložit? Čím se to tak stane? I v naší uhlené kotlině je polovina elektrické energie čistá.

*h8*

Není možné brát jen emise z „PHM“. Koukejte se na to optikou celého životního cyklu. Co takhle výroba baterií a dobývání potrebnych drahých kovů?

david

To psali na Autoforu? A vite treba jak ma EV opotrebovany brzdy, uz jen temito emisemi se lisi znacne.

Zkuste si stoupnout nekam k silnici k silnici a pak na sraz fanousku EV a reknete, kde a jak se vam dychalo.

Levák Bob

Nezájem automobilek? A není to spíš nezájem zákazníků? Není divu, že poptávku táhnou dražší auta (pořizovaná coby statusový symbol) a firemní flotily na západě (kde jsou firmy nuceny lovit ESG bobříky víc než u nás). Většina zákazníků, kteří se rozhodují podle užitné hodnoty vozu, se elektromobilům zdá se spíš vyhýbá – že se automobilky nesnaží dělat modely míjející se s poptávkou je jen logické.

Y.K.

To že to nedává smysl vám neznamená, že by v tom nenašel smysl někdo jiný. Nicméně těm co by i EV posloužilo zase neslouží nabídka, které se orientuje ne na praktické využití, ale na „luxus“.

Gablenz

Všechny ty operativní leasingy pro firmy stojí a padají na tom, že po ukončení nájmu se najde kupec ojetiny.
Pokud ojeté ex-firemní EV nikdo nebo skoro nikdo chtít nebude, tak jde celý systém do kytek. Tedy i teorie organizace T&E, že odbydu EV pomůže, když je nacpeme firmám.

Gablenz

*odbytu

digi

Tak to není teorie jenom nějaké TEV, ale i ministerstva dopravy… v rozhovoru viz https://plus.rozhlas.cz/kdyz-stat-dotuje-elektromobily-pro-firmy-podpori-i-soukrome-osoby-rika-sef-9157000 … takže z daní které platím se podpoří to že v budoucnu někdy si snad budu moci koupit ojetinu…. díky…

Vladimír Bílý

Tak titulek článku je slušný nesmysl. A co by jako automobilky jako měly řešit jiného, než marži? Vyrábějí to, na čem vydělají, čili fungují jako každý jiný podnikatelský subjekt. A proto levné malé auto dnes v podstatě nelze vyrobit také právě kvůli přísným ekologickým a bezpečnostním normám.

Ivo

No tak podle jejich webů řeší především ekologii což s elektromobily skoro vůbec nesouvisí.

Y.K.

Já jsem hlavně zvědavý, kdy evropské automobilky zjistí, že 2035 je najednou za dveřmi, nemají připravené ani konzumenty, ani výrobu na masivní produkci EV, Čína bude tlačit svoje produkty, protože ta, resp její výrobci si dávno vymezují pole a zdroje, netíží je dávno zajetý program spalováků.

Budou chtít pomoc od domovských států? Od EU? Budou plakat, že to bylo moc rychle a nestihli se připravit? Zatím se snaží co nejvíce zatvrdit a těm co by náhodou chtěli EV i tak to alespoň pořádně napálí.

Peeetr

Změnit europarlament a zákony bude daleko snazší, rychlejší a levnější. Ale už i do původního zákonu o pokutách pro automobilky byl vepsán rok 2026 jako revizní.
Takže nakonec ani roku 2035 nebudou určitě auta čistě na elektřinu tvořit víc jak polovinu prodeje nových.

Nose Peak

Starosti rozvinutého světa. To se nás netýká. Auto, které si průměrný Čech koupí v roce 2035, už bylo vyrobeno a aktuálně s ním německý důchodce jezdí na nákup a do kostela…

Vít

Mám ideální podmínky pro elektromobil. Mám kde nabíjet, jezdím jen krátké vzdálenosti max do 200km za den, běžně spíš za týden. Ale nechci velké SUV v ceně přes míč. Stačí mi kompaktní vůz. Až bude stát 500k ,tak se s radostí zbavíme fosilních miláčků. Velmi chybí solidní vůz za dobré peníze. Dacii spring nechci.

Bernard L.

Letos má přijít Citroen C3 s cenou do 25 tisíc euro ( https://ev-database.org/car/2039/Citroen-e-C3 ), příští rok stejný Fiat Panda a jiný Volkswagen ID.2.

Ta auta (snad) přijdou. V současné době je pro Vás snad jen Renault Twingo ( https://ev-database.org/car/1270/Renault-Twingo-Electric )dosti omezující, protože má extrémně malou baterii a nemá rychlodobíjení či skladový Fiat 500 ( https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh ), ten je zase takový moc malý.

Dachs

Mluví se o cíli (na němž některé automobilky již prý „usilovně“ pracují) dostat EV odpovídající segmentu C k prodejní ceně 25 tis. EUR, samozřejmě „od“. Je to zvláštní, u segmentu pod, tedy nižší třídy, bychom čekali daleko větší útok, neboť Fiesta, Fabka, Rio, C3, Polo… se kvůli ideologickému progresivismu najednou nevyplácí vyrábět a jsou vyřazovány. Jinými slovy, že vývoj a nabídka půjde hlavně z tohoto směru a EV nahradí nejdříve to, co je určeno pro město, jízdy kolem komína, co může fungovat jako přibližovadlo do 20 km vzdáleného okresního města, atp. Cena „do 25 tis. EUR“ pro tento segment B… Číst vice »

Petr

Ani jedno z uvedených nejsou kompaktní vozy. Jste o třídu níže.

cenek

A jak budete jezdit na dovolenou:-) další auto?

FrantaM

ano, takto to má spousta lidí včetně mě, kteří mají dům za městem. Jedno rodinné dieselové kombi a k tomu druhé auto na kratší trasy (hodně se jezdí okolo dětí), které plánujeme příští rok nahradit levným nebo ojetým elektro.

Stráťa

Letadlem?

panda

Nejlépe letadlem na elektriku.

Ivo

Volím raději letadla na kerosin, přece jen je to ekologičtější řešení.

rom

dnešní elektromobily nemají s cestou do dalmácie problém. pokud si rodina běžně dělá přestávky a nikam se nežene, tak nepozná rozdíl.

Orada

No tak to bych si dovolil vam oponovat… ale klidne to vyzkousejte a pak nam dejte vedet, jak dlouho jste jel a kolik pauzicek jste udelal 😊

eLzyx

já letos pojedu Teslou na dovolenou až do Istanbulu. Bude to spíše roadtrip, kdy se plánuji zastavit v Budapešti, chci si projet v Rumunsku Transfagarasan, chvíli pobýt u Černého moře a pak ten Istanbul. Zpátky bych to vzal podél pobřeží Jaderského moře, pak Slovinsko a Itálii.
Na tento způsob cestování je EV naprosto dostačující. Samozřejmě, pokud bych jel jen do Instanbulu … raději poletím. Ani spalovákem bych to nejel.

percula

Asi ano, pokud bude elektrina na dobíjení, nebo pojedete a budete dobíjet jen když svítí sluníčko? Vždyť za pár let bude elektrina chybět nejen v Čechách ( Viz varovani CEPSu).

Ivo

Já nevím, ale běžná přestávka na vámi uváděné cestě s dětmi je tak 5 minut na jedno natankování a toť vše. To podle mě elektro nedá.

Radek

Ne každý lapne v létě celou rodinu, naskládá ji do octávie a tradá vyvalit se do Chorvatska. Kupodivu se dá dovolená trávit i jinak.

Vít

Na dovolenou jezdíme letecky a na letiště dojedu. Nedělá mi problém každých 200km zastavit na půl hodiny s fosilem, s elektrickým vozidlem bude alespoň důvod si odpočinout.

Ivo

U řvoucího auta a nabíječky. To mi bude hezký odpočinek. 🙂

FrantaM

Spring letos vyjede v nové verzi, která má být výrazně lepší než ten křáp teď.

Vít

Však kdyby to bylo k něčemu, tak bych se nebránil, ale současná verze je tragická

david

Krasny a do 500k sezenete jaky spalovak, dacii? I Yaris s automatem a nejake vybave je za 600k.

Pokud bychom sli na velikost Golfu, tak Cinani za 800k nevypadaji tak zle .. napriklad proti Corolle ci Golfu za stejne penize.

Radek Šindel

Tak třeba Kona, E-Golf se do půl mega dá v pohodě pořídit. https://www.sauto.cz/inzerce/osobni/volkswagen/e-golf

Vít

Jasně že dá, ale myslel jsem nové

Romanero

Výroba se přizpůsobuje těm, co si můžou dovolit chodit pro auta do autosalonu. To jsou podnikatelé, boháči a firmy. Rodiny chodí do bazaru, kde pak marně vyhlíží poslední MPV za rozumné peníze.

Radek

Všichni řeší elektromobily a nikdo neřeší nabíjecí stanice a stání pro ně,bydlím v paneláku a široko daleko nic.Tahat prodlužku z tretího patra je blbost.Se spalovákem si zajedu na benzinku,doplním nádrž a jedu,otázka 10 minut,vrátím se zpět ,zaparkuju a hotovo.Včíl mudrujte.

Micky

A kde parkujete spalovák? Na benzince?

Jiří Kocurek

Ne, proč? On se spalovák dotankovává 4 až 6 hodin jako se dobíjejí elektrobusy ve vozovně?

Jiří Kocurek

V autobusové vozovně opravdu není potřeba mít tankovací stojan u každého stání. Stačí 2 stojany, přijede, dotankuje, odjede a odstaví.

Elektrobusy se ale nedají doplnit taky rychle, proto je potřeba „dobíjecí stojan“ u každého stání.

Ovšem kdo chce bít psa, ten už si klacek najde, ikdyby byl sebekřivější.

Micky

Tak proč řešit parkování pro ně? Viz příspěvek: „nikdo neřeší nabíjecí stanice a STÁNÍ pro ně“.

Bernard L.
Nose Peak

No vidíte. U nás na sídlišťu je wallbox zvenku na kotelně. A kolem pusto, prázdno…

Y.K.

To jaksi není důkaz. Naopak je to důkaz toho, že jedna zásuvka v okolí je věc na kterou by někdo chtěl spoléhat a nákupy EV nepodpoří. Potřeba je funkční systém a ne tuhle jedna, v sousední čtvrti druhá.

Jirka

V Brně jsou postavené taky sloupky s přípravou na zvýšení počtu jakmile bude víc aut. Je zbytečný to stavět teď na sídlišti v počtu 20 kusu

Y.K.

S tím se dá souhlasit, myšlení v tomto se pomalu posouvá, ale určitě to je zásadní brzda rozvoje EV ve městech.

David

Jo aha, takze pak tim autem vozite vakciny po africe pro lekare bez hranic?

Neda se to auto pak uplne nahodnou nabit kdyz jede nakoupit? Do prace? Ci nekam jinam? I na chalupe se da auto treba pripojit misto cirkularky nebo michacky.

Hans

Běžně vidím stávat elektromobily na sídlištích. Ono se dá také nabíjet na firmě. Většina denních jízd je podle statistik kolem 20km. Svého času nabízel VW aplikaci která simulovala provoz s modelem ID3. Vyzkoušel jsem, že by mi s rezervou stačilo nabíjet jednou týdně. Druhá věc je vyšší cena na veřejných nabíječkách oproti nabíjení s wallboxu a cena samotného elektromobilu. To už při tak malém nájezdu moc nedává smysl. Spousta lidí by tak uřčite raději sáhlo po dostupné EV ojetině. Jenže odkud se budou takové ojetiny rekrutovat, když současný mainstream v EV jsou obludná SUV?

Kebab

To je za mě největší problém současného elektromobilu, když pomineme ideologické bláboly z obou stran. Jako jediné auto je pořád nedostatečně univerzální a pro průměrného člověka drahý, jako ojetina příliš riskantní a tam, kde by fungoval dobře z hlediska parametrů a jeho limity by nebyly na překážku, tedy na krátkých trasách a při malém nájezdu, tam absolutně nedává smysl finančně. Dokud se tohle nezmění, žádná revoluce v pohonu se konat nebude.

Vladimír

Tento píše článek neví nic o tom jak funguje trh s elektromobily mimo EU. Např. male auto v segmentu C, tedy velikost VW golf se jmenuje id.3 a stojí po celém světě různě. V SAE cca 500.000kc , v Číně 440.000 Kč a v Evropě 999.999 Kc. V Evropě,

Vladimír

V Evropě není problém, že by nebyly auta, ale problémem jsme my, že to kupujeme za tyto peníze. Osobně si zarizuji dovoz aut přímo z USA a nebo ze SAE. Auta jsou tam vyrazne levnější a přitom se vyrábí tady u nás. Evropan je hrdý, že si kupil automobil a vycaluje za nej nesmysl, ale všude ve světě se ale auto bere jako spotřební zboží. Prostě nám zde chybí střízlivý postoj a kritické mysleni, místo toho máme sny a emoce, takže platime za predrazenou bídu.

Micky

Nebo že bychom neuměli smlouvat?

cenek

Jediné v čem mohla evropa trochu uspět mohl být disel hybrid. Maly disel na dlouhé cesty. A nějaká drobnější baterka do města. Nepochopili to, takže je čína sežere. Pokud ji tu pustí.. S válkou..

tarten

Spojení nevýhod elektromobilu a nafťáku. Smrdí to, ale veze to baterku těžkou jako kráva.

Jiří Kocurek

Ani ne. Spíš naopak. Diesel může jet v optimálním režimu, kdy se zátěž motoru nemění a baterka kapacitou stačí na 5 km jízdy, tedy 10x lehčí. Diesel má totiž problém s regualcí spalovacího procesu při náhlých změnách zátěže. Neumí dávkovat vzduch do válce tak přesně jako benzínový motor, v poměru k palivu. Jenom je takový kombinovaný pohon docela drahý, takže se to vyplatí fakt málokde. DPP nakoupil hybridy, očekávají snížení spotřeby o 1/4 při nárůstu TCO o zhruba 3 %, byl tu o tom článek. PS: Kdyby to šlo mechanicky, tak se v Brejlovci řadí kvalty jak v 810 a… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ten článek o hybridech DPP je tady: https://zdopravy.cz/dpp-poprve-nakoupi-hybridni-autobusy-vypsal-soutez-na-dodavku-az-140-vozu-109951/

„Při současných cenách nafty se provozní náklady hybridních autobusů od konvenčních již tolik neliší, při započtení vyšších odpisů jsou zhruba o 3–5 % vyšší než u klasických dieselových autobusů s nejmodernějšími motory“

Daniel

Samozřejmě tam trh exisuje. Lidi co na to mají, můžou doma nabíjet, a pak korporace, které potřenuji honit CO2 reduction targety. Je třeba to nechat na trh, ten si poradí. Pro lidi v bytech tohle ještě dlouho nebude alternativa.

Ivo

Takže uděláme vše pro pocit, že něco děláme i když výsledné emise jsou stejné? Super!

cenek

Takže a)
Dotují boháčům luxusní vergly. Které stejně vůbec díky hmotnosti a spol nejsou ekologické. Jen na papíře.
b) Evropské automobilky se snaží jen zoufale dělat auta s „přidanou hodnotou“, protože v těch levných díky obšancovaným baterkam a součastkám tuší, že nemají šanci s Čínou.
Elektromobil má racionální smysl jen do města a kolem komína. Ten se ale jak se píše neprodává. Prodává se pravý opak.. Zvrácené.. Dotační..

Jiří Kocurek

Byl tu článěk nebo rozhovor(?) s provozovatelem dodávkového rozvozu po Ostravě a okolí. Všecky má už elektrické, na rozvoz by nic jiného nekoupil.
Netuším ale, jestli na to dostal nějaké dotace. Spíš nikoliv.

cenek

Tak rozvoz ano. Jenže finanční stránka se stejně projeví po 10 letech.. A neplatí spotřební daň! a dph.. !!

pavel.mertlik

Jak že neplatí DPH?

cenek

Tak myslím si, že se první navavalí spotřební daň a z toho pak DPH.. Takže..

Otakar

U rozvážek to dává smysl, ty auta zase tolik nenajedou, ale neustále startovat/vypínat motor je oser, případně nechat jej furt běžet …

MHD

Škodovka přece nabízela lidové elektrické Citigo…nechápu, že se to mezi většinou ekologicky smýšlející populace nechytlo a výrobu pro nerentabilnost zastavili, přitom to měl být hotový kasovní trhák.

Milan

To se mezi lidmi chytalo, jenže podle vyjádření tehdejšího představenstva se musely začít vyrábět auta s vyšší marží, a ta drahá baterka se lépe cenově schová do aut s cenou přes mega.

cenek

Zařízli ho, takže vlastně nic konkurenceschopného neumí. Kromě těch „s přidanou hodnotou.“

Jiří Kocurek

Asi to bude tím, že „většina ekologicky smýšlející populace“ je nafouklá bublina a realita je taková, že cílových zákazníků je příliš málo na velkosériovou výrobu.

PS: Majitelé elektromobilů v ceně 5 Fabiií jsou v pozici sytého, který nevěří hladovému. „Proč nemají v Bruntálu tramvaje jako v Praze?“, diví se nědko, protože zná jen velkoměsta.

Nose Peak

To Citigo vůbec není špatný. Ve městě je to raketa, jezdí se s tím na jeden pedál, baterka víc než dostatečná. Ale holt se Konzern rozhodl jinak, tak si musíme počkat, až nám to sem doveze čínský soudruh…

René

Ono se to chytilo, ale pouze za cenu do půl mega a v tom případě Škoda prodělávala na každém kusu 200 tisíc 🙂

Hala D

Pohled autora moc nechápu. Ale dovedl mě k geniální myšlence. Automobilka, která dostatečně brzy nevymyslí levný elektromobil do pár let zkrachuje. Předražený auta nikdo kupovat nebude. Myslím, že i spalováky se neustálým zdražováním dostávají na hranici toho, co je většina schopna akceptovat.

Jan Sůra

Do vašich úvah úplně nezapadají fakta: prodeje nových aut rostou.

Hala D

Pravda nelze to brát tak komplexně. Škodovka se drží dobře a je to dáno oblíbeností značky a věrnými zákazníky. I já mám Škodovky rád. Přesto je třeba inovovat, mluví se o tom, že asijští výrobci elektroaut a Tesla jsou 5-10 let před konkurencí. A k těm zavedeným značkám, Porsche, Ferrari a spol taky nemají problém s odbytem, ale tam je to dané vysoce kvalitním zpracováním.

Jan Sůra

Jde o data za celý trh. Acea.be máte komplet statistiky za celou Evropu, která vaše moudra jaksi nepodporují. Stačí diskutovat na základě faktů, ne pocitů.

noerf

Prodeje nových elektroaut rostou že dvou důvodů: 1) v určitých segmentech je to móda 2) některé organizace si zřídili nabíječky a pořídili elektromobily, aby ukázali, jak jsou ekologické Ale stále jsem zvědav, co bude průměrný občan ČR se stářím vozidla 8 – 20 let pořizovat? Protože vozidla po osmi letech budou mít baterky na konci životnosti. U služebních vozidel to bude otázka, jak často a kam jezdí. Pokud bude stát auto v garáži u nabíječky a třikrát týdně s ním někdo pojede 300 km, tak v pohodě. Pokud bude mít dotyčný auto doma, tak už jsem zvědav, jak účetní budou… Číst vice »

Jan Sůra

Rostou prodeje aut, nepíšu o nárůstu prodejů elektroaut.
https://www.acea.auto/files/Press_release_car_registrations_full_year_2023.pdf

tarten

Koho ale zajímá růst oproti pandemickým a čipově krizovým rokům? Na čísla 2017-2019 to nemá.

Levák Bob

Rostou, ale z jakého základu? Víte, jak je to s tou statistikou, kterou si člověk sám nezfalšuje: rok 2022 – 9,25 mil., rok 2023 – 10,5 mil., ale rok 2019 – 13 mil. Propad se sice po třech letech zastavil, ale i tak jsou prodeje proti době před covidem o 20 % níž.

https://www.acea.auto/figure/new-passenger-car-registrations-in-eu/

eLzyx

proč by baterie po 8 letech byla na konci životnosti? Mám téměř 9 letou Teslu s 230k km a baterie má jen o 8% menší kapacitu.

Diesel raider

Protože skutečný stav baterie neukazuje procento snížení kapacity. Už to pochopte.

tomas-6273

Je otázkou nakolik je to umělé nafouklá bublina. Kolik z těch nových aut je „nakoupených“ na dealery, leasingovky, ale ve skutečnosti stojí na odstavných parkovištích. Z těch leasingových co jezdí, kolik z nich skončí na odstavném parkovišti až klienti přestanou platit splátky. Neříkám, že nárůst aut/autovraků v ulicích není vidět, ale částečně to může být i na úkor nevyužívání garáží a obecně větší ignorance/arogance k dodržování pravidel silničního provozu. Stačí se projít kolem garážových osad. Cca 10% kdysi využitých je zarostlých.

Jan Sůra

Prosím o fakta, ne pocity na základě zarostlých garáží.

tomas-6273

To přece není pocit, to je fakt. Část vozového parku se z garáží přesouvá do uliční sítě. Je to bohužel přesně opačně než by tomu mělo být. Počet autovraků v ulicích se také neustálé postupně zvyšuje – to je prostě fakt. Dobrý zdroj dat je portál MDČR dataovozidlech.cz Stejně tak se zvyšuje plocha autovrakovišť. Z těmi odstavnými auty na parkovišti dealerů/leasingovek je dobré si porovnat satelitní snímky napříč časem. Nezpochybňyju data o zvyšování prodejů nových aut, ale podle mě to nejde vnímat tak zjednodušeně a je třeba to vidět víc do hloubky. Stejně tak se jsem si porovnal účetní závěrky… Číst vice »

tomas-6273

O fíglech se statistikami prodeje aut pojednává níže uvedený článek z roku 2018. „Velkou část těchto vozů si ale nikdo nekoupil. Dostaly jen poznávací značky kvůli novému měření emisí. Vozidla se starým schválením k provozu musela být prodána do konce srpna.“ Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/evropa-je-plna-zlevnenych-aut-dealeri-se-snazi-udat-desitky-tisic-prebyvajicich-kusu.A180921_131021_ln-auto_pkk „Kde tato mimořádně prodávaná auta jsou, ukazují například autobazary. Jen na evropském inzertním serveru Auto Scout 24 je nyní v nabídce 115 tisíc aut s takzvanou denní registrací. Jde prakticky o nové, letos vyrobené vozy, které dostaly jen značky, aby se stihla registrace kvůli emisím nebo aby si dealer či importér mohl udělat čárku za splnění svých… Číst vice »

Jan Sůra

Rok 2018. Jsme v roce 2024.

martin hodek

Ono na tom také není nic k chápání. Je to úplně jednoduché. Malá auta kupují spíše méně movití. Movitější koupí velká. Malé elektro auto je drahé, takže ho méně movití nekoupí. Automobilka se chová racionálně a proto malá drahá elektro auta, které nikdo nekoupí, prostě nenabízí. Automobilka prostě ví lépe, než nějaký pisálek, na čem vydělá a na čem ne. Úplně stejné je to i s malými auty se spalovacími motory. Kdyby prošla přísnější verze euronormy, tak by se přestala vyrábět, protože by je to zdražilo natolik, že by se stala neprodejnými. U velkých a drahých aut by bylo zvýšení… Číst vice »

Dusanh

Říká vám neco pojem marže? Která je u auta střední třídy o dost větší, než u auta nižší třídy?

MHD

O montovnách vyrábějících výhradně levná auta v Kolíně, Nošovicích, Žilině jste už slyšel?

Jiří Kocurek

martin píše: „malá drahá elektro auta, které nikdo nekoupí, prostě nenabízí.“

Kolín. Už je tam jenom Toyota a vyrábí … chvíle hledání… Agyo a Yarris. Což je buď benzín nebo benzínový hybrid. Prorože jako elektromobil se to nevyplatí.

NEbohatý člověk spíš sáhne po elektrickém skútru a auto vytáhne 2x týdně, když potřebuje nakoupit a nejbližší prodejna je 6-10 km.

martin hodek

Vy máte problém s chápáním psaného textu? Jak je to v rozporu s tím, co píšu?

cenek

Pouze uměle. Tzn. Pouze v Evropě..

Daniel Drnec

U těchto článků si vždy říkám, kde bere autor myšlenky (T&E) to přesvědčení, že levné elektromobily na trhu nejsou, protože automobilky radši vyrábí dražší modely, a ne proto, že malý levný elektromobil v současnosti v Evropě vyrobit nejde kvůli nákladům…

Martas

Problém je, že do, podle nich cenově dostupného auta, se nevejde ani Fiat 500e 🙂. A to že Fiat 500 je hodně nekvalitně vyrobené auto (omlouvám se těm, kdo ho milují, ale během týdenní zápůjčky mi tam upadly 2 věci). A i 650 tisíc není zrovna lidová cena, za to máte pořád Oktávku a nebo si koupíte Dacii a ještě máte na pořádnou dovolenou přes půl světa.

Petr

Hlavně kdo by dal 2 roční výplaty za auto, které co 300 km musí na hodinu zaparkovat k nabíječce. Jde to úplně proti nejmodernějším trendům rychlé dostupnosti a nízkých jednorázových nákladů.

To dobíjení považuji za podobně znepříjemňující faktor jako je u veřejné dopravy nutnost chodit na zastávku a potřeba řídit se jízdním řádem.

Gouda

To je tak trochu naivní článek. Automobilky samozřejmě mají enormní zájem vyrábět bateriové elektromobily, je to pro zdaleka nejvýdělečnější možnost. Proto jejich lobby taky přesvědčila politiky, aby bateriovou elektromobilitu uzákonili jako jedinou možnost. Konec malých a levných aut s tím pevně souvisí. Je to dnes už klasická strategie omezení vlastní nabídky s cílem donutit zákazníka koupit mnohem dražší výrobek s mnohem horšími vlastnostmi a kratším životním cyklem. V digitálním věku se takto chovají všechny oligopoly, jako jeden muž enshittifikují svou produkci. Lidé zatím vzdorují, kupují poslední zbytky normálních nových aut, ojetá normální auta rostou na ceně. Ale automobilky vsázejí na… Číst vice »

ABCD

Spousta zajímavých podnětů. Každopádně jedna rodina ovládající koncern byla papežštější než papež (EU).
Tedy minimálně jedna rodina/koncern – asi jich bylo více. Teď z toho trochu ustoupili, ale docela by to do sebe zapadalo.
Koneckonců není to charita.

adamgolias

kdyz se zacala Dacia rozpinat , docetl jsem se , ze pro Skodu neni levne auto cesta. Levne auta ze pry vyrabet nebudou , ze jejich vize je stredni trida nebo jak to nazyvaji . Tedy auto za pul mega. Kdyz vyvazeji nadpolovicni produkci tam , kde je nakup v lidlu levnejsi o tretinu a vyplata vyssi dvojnasobne tak mohou byt v klidu. a tady si auto koupi i za utopicky vysokou cenu ten , kdo na to ma. skoda ze s sebou strhly i jine , kteri by byly s cenami níže. jenze kdyz nejprodavanejsi znacka neumi a nechce… Číst vice »

Martin Verner

Moc pěkná agitka.
Jen tam trochu chybí aspoň nějaká data nasvědčující tomu, že by lidi ty „masové modely“ kupovali. (Ono kdyby ta poptávka existovala, někdo na ní už bude dávno vydělávat, ne? Tak nějak ten trh funguje…)

Jiří Kocurek

Však vydělává, ale na levnějších modelech by nevydělal. To je celé sdělení.

adamgolias

to je stejna blbost jako cena za guláš. za 500kč si ho koupí dva lidi za den , zisk 900kč. za 200kč bude hospoda alespo. na obed z poloviny plna. dve hodiny. dvacet lidi zisk 2000. ale vic prace. kolik lisi s prijmem zamestnavatele inzerujicim v cechach( tedy s nabidkou platu 35t hrubeho) si muze koupit plech s televizi za 800000? ve mnozstvi je sila. to co ted na trzich v eu je regulacemi dotacemi a jinymi ohybaci pokriveny trh. trzni prostredi by automobilky donutilo vyrabet to , co chteji lidi , ne to chteji oni. lidi chteji spolehlive auto… Číst vice »

Alibaba

Hele, ojetiny jsou ta nejekologištější auta, ta už byla dávno vyrobena (což je prý největší ekologická stopa na autě). A při současném mixu elektriky to se zlem v podobě CO2 taky není slavný.

FrantaM

Tak to je opravdu překvapení :-D. Takže se soustředíme se na 2,5 tunová SUVčka, kterými jezdíme po městě a děláme jak jsme eko, ignorujeme emisní a environmentální stopu při výrobě, nemáme vůbec vyřešené jak to budeme parkovat v garážích a parkovacích domech, náklady na palivo jsou srovnatelné jak u dieselu Elektromobil bohužel nyní ani v příštích letech nebude mít smysl jako univerzálně použitý vůz pro většinu lidí. Ano, pro střední třídu a bohaté, kteří mají dům, ještě druhé jiné auto a hlavně si to mohou dovolit, je to dostupná možnost. Ale pro normální lidi, kteří třeba žijí v bytě, nemají… Číst vice »

Bez přezdívky

Zatím. Jakmile tu bude solidní elektromobil okolo půl mega a spadne trochu dolů cena elektřiny, už si to koupí i zapřísáhlí odpůrci – bude to prostě levnější.

PvvS

Dokud nebude infrastruktura dostupná ve větším, tak těžko. Na sídlištích je nereálný postavit dost nabíječek.

55p

Neříkejte lidem, že to nejde… protože oni tomu stejně nebudou věřit, zkusí to… no a dokážou to.

Jiří Kocurek

Ano, zkusí to. Jenže pak přijdete k ČEZ Distribuce a čekáte jestli vám posílí linku nebo neposílí linku. A čekáte.

Prostě to nejde udělat hned a 9 žen dítě za 1 měsíc nedonosí, takhle to nefunguje.

Jiří Kocurek

Ještě dodám, že stejný problém zažijete, když budete chtít namísto uhlí elektrokotel, tedy +15 kW příkonu na přípojce rodinnného domu. Trafo támhle na sloupu, takhle to vypadá na vesnicích https://www.svetenergie.cz/data/web/energetika-zblizka/distribuce-elektricke-energie/sloupova-prihradova-nebo-vezova-transformacni-stanice/photos/196820139.jpg by se muselo vyměnit.

Jiří Kocurek

Ale notak, skútr nikdy nebyl výhradně luxusní zboží. Elektrický si dneska kupuje kde kdo, až by mě zajímalo, jaký je poměr prodaných skútrů do 50 ccm benzín vs. elektrovozítka do 4 kW výkonu.

J.M.

máme tu Dacia Spring od 576 400,-. Pak to srovnáme s MG4 nebo MG5 začínající kolem 800k, ale i tak to má hrozné dojezdy. Číňani mají vybavení pomalu jako elektro auta evropských výrobců, které se pohybují kolem 1,2 mega. Čína evropské značky semele, pokud nezačnou dělat normální el. auta.

Filip

A to nezačnou protoze nedosáhnou na Technologie za cenu na jakou dosáhnou čínští výrobci kteří navíc na rozvoj dostávali uplynulé roky velmi štědré dotace na každý vyrobeny kus nikoliv jen prodaný. Čína má pod kontrolou nejen těžbu ale i zpracování suroviny. Bohužel současná enviromentalni a sociální pravidla a ceny energii vám vůbec nedovolí udělat konkurence schopny zpracovatelský průmysl , vždy budete o několik set procent v EU dražší . Takže Čína drží EU hezky za pytlik

FrantaM

Dacia Spring je vtip, který nechcete.