Pražské letiště odbavilo deset milionů cestujících. Ve srovnání s Vídní je přibližně na polovině
Terminál 2 pražského letiště. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Pro srovnání, branami vídeňského letiště prošlo během prvních osmi měsíců téměř 20 milionů pasažérů.
No když k tomu připočteme absenci vlaku na letiště, předražené taxi služby a snad už to skončilo ale přemrštěné směnárny a absenci runwaye tak ten růst bude mít svůj limit.
To mi přijde docela slušné a celkem adekvátní poměr, vzhledem k tomu, že Vídeň má mnohem výraznější podíl dálkové dopravy včetně transferové, a i na Evropské lety má mnohem hustější spádovou oblast včetně jižní Moravy a okolí Bratislavy.
Domovské regionální letiště aeroklubu ČSA se srovnává s Vídní? 🙂 To opravdu?
Jo. Z neznámých důvodů mají pocit, že jejich regionální letiště je něco víc…..
Prijde mi, ze prazske letiste plni presne svoji praci. Pro prilety – linky po Evrope celkem slusne, cestujici z jinych kontinentu az na vyjimky prestoupi. Pro odlety – spadove pro Prahu a vetsinu Cech. MSK leta z Katowic, Morava z Vidne, pro zapadni Cechy muze byt zajimavy Mnichov, pro vychodni zase Wroclaw nebo i ta Viden (napr. z Pardubic na PRG hodina vlak+cca 45 min kodrcani vs. VIE 3 hodiny na Hbf a 15 min vlak na letiste). Dlouhodoba tendence je jasna – odklon od kratkych linek ve prospech vlaku. Tady ma smysl slapat co nejvic do vystavby kvalitniho zeleznicniho… Číst vice »
A silničního také.
Ale hus, za 20 let bude prvne paralelni draha… asi pro tech 30 dalkovek ktere se otevrou …
Tak koukám, že v diskusi už padli všechny důvody proč regionální letiště v Praze, bez síťového dopravce, bez vlakového spojení a s malým spádovým regionem nelze srovnávat s mezinárodním letištěm třeba ve Vídni. Tak už jen přeji hezký den.
Praha přece nesoutěží s Vídní, ale nanejvýš s Krakovem – https://zdopravy.cz/ostra-navsteva-sefu-ryanair-praha-nema-strategii-smartwings-neni-konkurence-177721/
Pár důvodů tu myslím ještě nepadlo – z VIE létá spousta německých cestovek, což je další výhoda. Navíc se tam slušně parkuje (Tiger, Mazur) a pro lidi z Moravy je to i časově jasná volba – dostanou se tam výrazně rychleji než do PRG. No a když přičtu i levnější letenky do různých destinací a nepředražené ceny občerstvení, mám jasný výběr a Praha to nebude.
Amen.
Ač Pražák musím konstatovat, že Praha proti Vídni je stále provinční město
co se týká letiště, tak neoddiskutovatelně ano…. co taky čekáme, když národní letiště je umístěné uplně blbě v západním rohu republiky a navíc v podstatě za stínem metropole – takže dostupnost naprosto otřesná, kromě lidí z Karlových Varů
Tak VIE je pro zbytek Rakouska taky vlastně dost blbě umístěné letiště, protože jak z jihu tak ze západu musíte přes Vídeň. Akorát to tak nebolí, protože je tam dobré kolejové napojení, které umožňuje přímé dálkové vlaky ze západu.
Na co bychom v Praze potřebovali nějaký přestupní letecký hub? To by bylo dobré jen pro egomasturbaci leteckých šotoušů. Navíc Schwechat tedy rozhodně není ve Vídni a nejbližší práh dráhy je od Štěpánského náměstí 15,28 km, Zatímco Ruzyně leží v Praze a nejblížší práh přistávací dráhy je 9,98 km od Staroměstského náměstí. Letiště nemá ve městě co dělat. Ruzyňské letiště by mělo být zrušeno a nahrazeno novým letištěm někde u Nymburku nebo u Mladé Boleslavi.
Tyhle nesmsly se uci na nejaky specialni skole? nebo to fakt nekdo zvladne vymyslet?
Urážka, to je panečku argument. Ani jeden z vás hulvátů mi na mou otázku na co by Praze byl letecký přestupní hub. Zkuste dát dohromady alespoň jeden konkrétní přínos tranzitujících davů pro město. Zatím se na úrovni pomocné školy vyjadřujete vy.
to byla reakce primarne na ten uzasny napad, postavit letiste u nymburka 😀
prinos toho, kdyby v praze pusobila nejaka silna sitova aerolinka je preci v tom, ze by to znamenalo mnohem sirsi nabidku pro obyvatele ceska 😀 a pk samozrejme impro ty, co by chteli vesko navstivit.
fakt premyslejte. aspon trosku. prosim.
No, otázka by možná měla znít jinak… čemu by v Praze vyšší podíl tranzitních cestujících vadil? Nikomu by to neublížilo a letišti by to zásadně pomohlo, protože tranzitní cestující přináší letišti vyšší zisk. Ale bavíme se o zcela teoretické možnosti, protože síťového dopravce politici úspěšně zlikvidovali a nového dnes u nás, ale ani v Evropě, nikdo nepostaví.
To letiště je příliš blízko města. Tento problém pronásleduje všechna letiště. Obzvláště u měst, která rostou jako Praha. Schiphol už má takové problémy s obyvateli okolí, že už začíná dělat ústupky. Hluk letiště je prostě s lidskými obydlími neslučitelný. Letiště jsou z měst vyháněna už dlouhá desetiletí. Pár příkladů Mnichov Riem, Berlín Tegel a Tempelhof nebo třeba letiště nazývaná Paříž. Ruzyňské letiště stále nemá povolení na novou dráhu a není jisté, že jej získá. S tím, jak se obytná zástavba v okolí letiště zahušťuje, porostou i problémy ruzyňského letiště. Investice do něj jsou krátkozraké plýtvání.
A představ si, když stavěli Ruzyň tak to bylo daleko od města v polích a teď okolo baráky a lidí se diví, že jim tam lítají letadla.
Nikdo se nediví, to je žvást. Téměř všichni ale proti letišti tvrdě bojují. A stále přibývají nové a nové domy a tím roste i odpor a potažmo problémy letiště. Ruzyně nakonec dopadne jako Mnichov-Riem a nebude to trvat nijak dlouho
Tenhle xindl neni problemem jen v okoli letist. A v Praze to (zatim) jeste neni tak hrozne.
Souhlas. Ruzyň je třeba humanizovat. Potřebujeme město pro lidi, ne pro letadla. Vzor si můžeme vzít třeba ze Stockholmu (i v dalších věcech).
Můžete prosím konkretizovat, co myslíte termínem „humamizovat Ruzyni“? A jako příklad Stockholmu asi máte na mysli Arlandu a ne Brommu, která je mimochodem úplně ve městě? Jenže, pokud jde o Arlandu, tak u nás ani v šedesátých letech (ARN je v provozu od 1959/60, oficiálně ale byla otevřená v r. 1962) nebyla k dispozici taková pustina. Pominu-li fakt, že původní rozhodnutí o umístění letiště v Ruzyni bylo vlastně motivováno stejně, tj. umístění mimo obývané oblasti a možnost rozvoje.
Možná by stačilo nerozšiřovat a omezit (znevýhodnit) lety na krátké vzdálenosti.
ach ti zakazovaci … vam musel v zivote nekdo ublizit, kdyz byste porad neco zakazoval a omezoval.
protoze to jinak neni mozny.
Takže teda koloběžky neomezovat, nezakazovat?
kolobezky samozrejme zakazat. okamzite.
Koloběžky? Jste se asi zblaznil. To je jako zakazovat kola. Kdybysme raději řešili agresivní řidiče elektrických jednostopých motorových vozidel na chodnících. Nikoliv koloběžky….
Kolobezky jako takove prece nikdo zakazovat nechce. Jen ty z pujcoven, ktere bezohledne chovani svych zakazniku vubec neresi.
A netýká se to jen letiště , ten kontrast je na první pohled patrný úplně ve všem. Vůbec je to jako když srovnáte Česko a Rakousko. Až na pár výjimek si můžeme vzít Rakousko ve všem za vzor.
Vůbec nechápu, za co jsou ty mínusy. Prostě pokaždé když jedu do Rakouska, tak už jen díky tomu, že přejedu na Rakouskou poznám, že jsem v jiné zemi. A co se týče srovnání Prahy a Vídně. Tak všude přítomnou pražskou špínu a ušmudlanost prostě ve Vídni a v Rakousku obecně nevidím. Tak to vidím úplně se vším.
Ve Vídni žiji už pár let a co píšete je jen pozlátko které umí Rakušani dobře prodat. Praha to prostě neumí – ačkoliv pro mne osobně má daleko větší kouzlo. A věřte, že ve Vídni to tak jednoduché není – min.70% jsou lidé z Balkánu, Turecka a hodně migrantů. Normálního rakušáka moc nepotkáte. Nicméně co se týká třeba železnice tak klobouk dolů. Mezi Vídni a Linzem 230km/h, to je paráda a cesta utíká úplně jinak… v Linzi pak přesednete na “rychlík” do ČB a ten se vleče přes dvě hodiny – to Vám to cestování dost znechutí. Je vidět že… Číst vice »
JJ to je mi jasné, ta provýtačská politika, je jedna z těch vyjímek, u kterých bychom si vzor z Rakouska brát nemuseli. JInak to, co píšete o železnicích je samozřejmě pravda, úplně stejně to platí o silnicích a řekl bych, že prakticky o jakýchkoliv službách, které stát poskytuje občanům.
Vy jezdíte jen do Rakouska? Já tedy na první pohled poznám i že jsem přejel z Německa do Nizozemska nebo do Francie. Rozdíly jsou zřejmé na všech hranicích v Evropě. A ve Vídni je nemálo míst dost ošklivých. A zdaleka nemám na mysli jen Favoriten. To jen vy ji neznáte. Mimochodem, minulý rok byl HDP na hlavu téměř dvojnásobný než ten český. To v podstatě znamená, že oni mají na leštění své země dvojnásobek toho, co my (v roce 1993 to byl šestinásobek) Přestože mají dražší pracovní sílu, technika a materiál je stojí stejně. Pokud si tohle dokážete uvědomit, pak… Číst vice »
No upřímně řečeno, pokud srovnáváte tohle, tak např. Polsko má HDP na hlavu nižší než ČR a rozhodně mi nepřijde, že by v tom leštění země byly horší než my, spíš naopak. Jinak. Samozřejmě v Německu ten rozdíl vidíte taky, ale tak kýčovité jak v Rakousku to není. Co se týče Holandska, tak to je jedna z nejupravenějších zemí, které jsem měl tu čest poznat. To je zcela bez debat, na druhou stranu, třeba ranní centrum Amsterdamu plné odpadků po nočním flámu, rozhodně není hezké místo.
nebude vy ten ze skupiny „trava zelenejsi, nebe modrejsi“ sotva vytahnou paty z republiky?
byl jste nekdy vubec v polsku?
A nejste vy ten Tomas, který tady systematicky uráží všechny, kdo tady zrovna nepropagují Smart Wings a na kterého tu už byl několikrát podán návrh na vyloučení z diskusí?
Hromady odpadků jsou tam v noci i ve vlacích a centrech jiných měst. Já si zatím nikdy nevzpomněl, abych se některého z domorodců zeptal, jestli je to kulturní obohacení z multikulti soužití nebo jestli je to domorodá tradice. Pozůstatky Koningsdagu jsou ale opravdu drsné. 😜
Vídeň má Austrian, my holt ČSA. Hlavně, jak všichni tvrdili, že když jim stát při covidu nepomůže, hned jejich linky a frekvence nahradí jiní dopravci.
ted ti, co to tvrdili, maji mantru, ze za to muze praha s predrazenymi poplatky.
Hodně v tom hraje roli i Fr, nepletu-li má tam okolo 15 letadel?
Podstatně větší roli v tom hraje Austrian a Lufthansa.
A nenahradili?
A chybi ty CSA nekomu?
Za sebe mohu říci že ano,chybí. Znám historii, boje o obhájení dálkových letů, pár knih načteno mám (paměti pilotů, počátky vzniku aerolinek a létání na našem území) a nejsem vůbec rád v jakém stavu se ČSA nachází. Ještě prodejte poznávací znak „OK“ a poslední zhasne 🙁
Jo a pivo stávalo korunu padesát a smažák byl za dvanáct.
Má vaše odpověď nějakou myšlenku nebo jen chcete zesměšnit můj komentář? Očividně nechápete co znamená tradice, roky budovaná prestiž a obchodní značka.
csa … tradice … prestiz? 🙂 jezis 😉
csa … tradice … prestiz? 🙂 jezis 😉
pátá nejstarší aerolinka na světě…máš tam nějaký další inteligentní argument?
Mě chybí, náhrada za ně není. Denní frekvence letů z PRG, které by feedovaly dálkové lety z velkých evropských hubů je žalostná.
co se tady clovek nedozvi?
vam nestsci 3x -4x denne denne viden, frankfurt, mnichov, pariz, amsterdam, varsava, istanbul?
kolikrat denne by to melo letat, aby bylo velicenstvo spokojeno?
No ono to tak právě není. Pokud vím, třeba Airfrance tu má 2 lety denně, Lufthansa do Frankfurtu taky, BA vidím v odletech na dnešek jen jednu rotaci, Iberia, TAP Portugal to samé, Swiss do Zurichu taky, Turci do Istanbulu jak by smet. Do Říma, kde je alianční partner, chybí linka.
Tak to víte, ve vší úctě, fakt špatně.
Paris -> tam 3x denne leta AF, k tomu 2x CSA ktera codesharuje s frantíky
Frankfurt -> 4x denne
Mnichov -> 3x denne
Amsterdam -> 5x denne
Heathrow -> 4x denne
Zurich – 3x denne
Viden – 3x denne
Istanbul – 3x denne
Varšava – 5x denne
jo, lisabon mi ulítl, to jsem se ukoukl
(beru v uvahu samozrejme jen prislusnou sitovou aerolinku)
takže .. to máme denně do všech hubů v siřším okolí minimálně 3x lety denně,, často i 4 nebo i více. přes 30 letů denně na všechny strany.
Já tu vidím min. 3 huby, kde byla velká tržní příležitost uspět.
1. Řím – jedna z top destinací z Prahy, Ita do Prahy, dobrá příležitost na codeshare a obrovský turistický potenciál
2. Londýn – dobrá příležitost feedovat lety Virgin Atlantic, plus opět destinace atraktivní sama o sobě
3. Madrid – Iberia léta 1* denně, možnost feedovat Air Europa.
A ještě bych k tomu přihodil Amstr a codeshare pokud ne s KLM, tak s Deltou.
co vam na to rict? 1. Rím – neperspektivní.ITA ve skyteamu konci, za par to má ve star allianci 2. Londýn – virgin atlantic ma z londyna sice par zajimavych destinaci, ale ty same dstinace mate ze vsech tech hubu, co jsem vyjmenoval. navic – k tomu, abyste nekoho feedoval potrebujete aby ten, koho chcete feedovat, mel zajem. postavit linku jenom na feedovani virginu a pripadne nejaky vazby treba na deltu.. to je spis cesta do insolvencniho rejstriku, nez na celni mista zebricku uspesnosti. 3. madrid … no, skoro totez – destinace air uropy ulitaj lidi i skrz ostatni huby.… Číst vice »
Jj patrně proto taky ČSA začaly ten Madrid jako svoji linku že? Jinak myslíte si, že Air Europa, Virgin , ITA nebo Delta nebudou souhlasit s feedovaním svých letů když do Prahy nelétají?
kdyby to bylo tak jednoduche jak simto predstavujete,, tak uz tam davno litaji a feedujou o sto sest 🙂
No tak mě tedy opět poučte, co je za problém. Vyvrácení Vašich blabolů mě začíná dost bavit.
zustaneme u toho, ze z prahy do hubu je dostatek spojeni, podstatne vice (2x-3x) nez jste tvrdil ve svem prispevku. ok?
Není. A Vy to víte. Ale fandím holdingu SmartWings a těším se,až začnou s pravidelkami.
Marně přemýšlím, zda existuje destinace, kterou před covidem z Prahy obsluhovaly ČSA, a dnes ji neobsluhuje nikdo. A pokud ano, tak jaký objem provozu v PRG dělala.
Napadá mě dost linek s celkem dost podstatným podílem na provozu letiště. Všechny byly do Ruska a na Ukrajinu.
No ano. Vsechny ty linky, ktere by dnes neobsluhovaly ani teoreticke CSA v plnem rozkvetu.
A kdo by se tomu divil? Vždyť se tam nedá normálně dostat. Vlak se řeší několik desetiletí, namísto, aby za 2 – 3 roky bylo hotovo. O taxicích raději nemluvit. Autobus z hlavního nádraží jede hodinu. Velký špatný.
Skanzen … cizinci nechapou kdyz tu pristanou..
cizincum je to v podstate uplne jedno
Haha vy fakt nic nevite… zustante u qs
Co je na tom k nepochopení, nejsme jediná země, kde není přípoj na hlavní letiště v zemi vlakem. Navíc spousta nízkonákladovek lítá z letišť, kde není žádné pořádné spojení, ani autobusem.
například?
Řím – Ciampino?
V Evropě je největší letiště bez vlaku Dublin. Další bez vlaku je třeba Riga (před covidem skoro 8 milionu cestujících). V USA třeba Columbus.
A nízkonákladové Luton, Paříž Beauvais.
A upřímně i některá letiště jsou zas propojena jen vlakem a ten vlak stojí víc než letenka, hlavně severní státy (Norsko, Švédsko, Finsko). A v případě Norska cesta trvá přes půl hodiny, což s menší frekvencí spojů než bus na pražské letiště znamená, že je to časově do centra cca stejně.
To že vlak na pražské letiště dávno má být, nerozporuji.
Flytoget na letiště v Oslu jezdí co 20 minut a dá se jet i obyčejným S-bahnem. Nespletl jste si to s Arlandou ve Stockholmu?
Pro Finsko to neplatí. V Helsinkách/Vantaa se na letiště dostanete běžným (pří)městským vlakem či autobusem za 4,10€.
přesně tak
vite o tom, ze tam jsou dalsi dva autobusy plus kombinace s mezrem?
Dostupnost letiště je sice katastrofa, ale obávám se, že s vlakem by ty čísla nebyly zas tak lepší. Tím nechci říct, že ten vlak nebo metro nemají smysl, ale pokud někdo opravdu letět chce nebo musí, tak tu dopravu nějak zkousne.
V Praze prostě chybí velká letecká společnost s velkou sítí destinací. Ve Vídni je Austrian, kteří generují spoustu přestupujících cestující. To v Praze prostě chybí a bez toho se na Vídeňské čísla nikdy nedostanou.
Je to kombinace obou faktorů, ona ta mizerná dopravní dostupnost odrazuje hodně hlavně tuzemskou klientelu používat Prahu jako odletové letiště.
Jak přesně souvisí dluh státu se zvyšováním objemu cestujících na Ruzyni? Resp. proč by se měl kvůli tomu ten dluh státu zvyšovat?
Ono to chce aby na letiště nejezdily ty vlaky jen z Prahy, ale z celé republiky. Tak jak je to ve Vídni, Frankfurtu, Paříži, ale taky např. V Lionu. Gamechanger by za mě mohlo být avizované protažení vlakové linky EX1 na letiště a na Kladno.
Nevím, které letiště máte na mysli, ale to v Ruzyni jsem bez problému před covidem používal někokrát týdně s taxíky a když byl rozumný čas letu, tak s autobusem 100 nebo 119. Vše naprosto v pohodě.
Já už jel AE busem z letiště 2 hodiny.
No však AE je také produkt vymyšlený ČD. Neplatí v něm ani tarif PID.
AE sice byl produkt ČD. Nyní je to již více 3 roky čistě produkt města, kdy ČD pouze lehce spolupracují.
Nic to nemeni na faktu, ze to je asi nejhorsi mozna doprava na letiste.
A kdybyste jel 119 a metrem, zvládnul byste to za 40 minut.
A neplánuje se ani stanice VRT. Přitom z Kolína jsem jel do Frankfurtu na letiště 50 min.